Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Miért nem éri meg Debrecenben tömegközlekedni?

| 2010. 11. 26. | 09:56:16
Debrecen – Az új Volvo-flotta annyira szép és elegáns, hogy csak a 320 forintos vonaljegy veszi el a kedvem a buszozástól. Debrecenben sokan nem értik, miért nem ülnek többen buszra, én meg azt nem értem, hogy miért ülnek fel ilyen sokan?
Miért nem éri meg Debrecenben tömegközlekedni?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Amikor olvasom a Cívishíren, hogy a nagytiszteletű képviselők elmélkednek a DKV-helyzeten, kedvem lenne rögtön, gondolkodási idő nélkül felszólalni a közgyűlésben, és egy egyszerű, némi matematikát tartalmazó okfejtéssel levezetni a városatyáknak, hogy mi a gáz a rendszerben. Nem valami bonyolult algoritmusra kell asszociálni – a matek faktot már elmosta az emlékezet –, hanem egyszerű, alapszintű algebrára. Engedjék meg, hogy magamból induljak ki. Nem holmi önzőségtől, feltűnési viszketegségtől vezérelve, hanem átlagmagyar mivoltomból, mert a példa szemléltetése úgy ad igazán értelmet a magasröptű debreceni DKV-projektnek. Két gyerek, három szoba, négy kerék – az első Orbán-kormány modellje maximálisan teljesítve. A gyerekgyártáson kívül semmi nem ment önerőből, de attól még élvezzük az otthon melegét, és rájöttünk: a pénz akkor is boldogít, ha történetesen egy „szemét-globalista-kapitalista-kizsákmányoló” adta kölcsön 25 éves futamidőre, és nem annyira jutányosan, mint hittük. Az egy főre jutó jövedelem fillérre pontosan annyi, mint amennyit a KSH nemrégiben kiszámolt, tehát nálunk átlagosabb magyart nehéz találni a Kárpát-medencében.

A gyerekek olykor perverz gondolattal riogatnak: üljünk buszra! Változik a világ, mi az anyósülésről álmodtunk, a maiak pedig „szép, nagy buszocskáról”. A metropoliszt Kishegyesi útról a 24-essel repültük át Főnix Csarnokig. Észak-debreceni kirándulásunk potom 1280 (4x320) forintba került. Senkit nem hagytunk el, tehát ugyanannyit kellett fizetni visszafelé is. Végösszeg: 2560 forint. Lehettem volna, persze, gondolatolvasó, és előtte két nappal megveszem a jegyet 250-ért, így megspórolok 560-at a túrán, de most már mindegy, okos ember a saját kárán tanul, vagy inkább lemond a buszozásról. A lényeg, hogy a 2000 forint sem túl baráti, legközelebb olcsóbban szórakozunk, az hétszentség! „Megismerjük, gyerekek, taxis Tibi bácsit, aki gondoskodik apáról, amikor a fontos munkaértekezlete elnyúlik kakaskukorékolásig.” Tibi bácsi egyébként annyira aranyos, hogy nem zaklatja az órával a szegény törzsvendéget a kemény éjszaka után, ráadásul tudja, mit fog játszani a Loki a hétvégén.

Tibi bácsi extra szolgáltatásánal is akad sokkal olcsóbb lehetőség Észak-Debrecen elérésére: a Mi Autónk. A Vág utca–Főnix Csarnok oda-vissza 10 kilométer, tehát 10 literes városi fogyasztással számolva 340 forintot kóstál a benzinköltség, és még meg is aláztam a Suzukit, mert 8 literből simán elgurul a cityben, ha az asszony vezet. Felszámoljuk az APEH szerint megállapított 9 forint autókopást kilométerenként, így az utazási költség vége: 430 forint/négy fő! Megtakarított pénz: 2130 forint. Tehát ha hirtelen felindulásból megint buszra szállna a család, akkor nyomós érvem lesz ellenszegülni és keményen kitartani.

Ami a bérletárakat illeti: régóta bántja a csőröm, hogy amíg egy debreceni egy nap alatt átlagosan három kilométert utazik tömegközlekedési eszközzel, addig a fővárosiak ennek a tízszeresét teszik meg, de csak negyven százalékkal fizetnek többet egy összvonalas havi bérletért (6030 forint Debrecenben, 9800 forint Budapesten). A diákjaink akár az utcára is mehetnének (Debrecenben 3180, Budapesten 3850), mert a különbség smafu, a két szolgáltatás azonban köszönőviszonyban sincs egymással, mert itt nem lehet rodeózni éjszakai járattal, vagy átmenni a Duna alatt mókából.

Engem a DKV úgy tudna megnyerni magának – az iménti matekpélda alapján –, ha legalább 80 százalékkal csökkentené a jegy- és bérletárait, de sok debrecenit ismerek, akik beérnék már 50 százalékkal is. Ha pedig a vállalat veszteséget termel, akkor majd évente konszolidálja az állam, ha már a budapestieket is saját költségén utaztatja.

Financiális szempontból totális bukás Debrecenben családilag tömegközlekedni, ezért vannak tele az utak autókkal, a járdák pedig biciklivel. Hölgyeim és uraim, abban a szép sárga házban a belvárosban, a helyzet megoldást kíván!

Cs. Bereczki Attila

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Folytatódik a Határ út felújítása
Folytatódik a Határ út felújítása
A debreceni polgármester jelentette be.
Hirdetés
Gondozási központot alakítanak ki Hajdúhadházon
Gondozási központot alakítanak ki Hajdúhadházon
Napelem és akadálymentesítés is lesz.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Fenntartható Debrecen: követendő példákat állítottak
Négy cégnek adtak át városi elismerést.
Több fejlesztést is átadtak Magyarhomorogon
A település mintegy 53 millió forintot nyert.
Debrecen gazdaságát és szakképzését mutatja be az expó
A Cívishír rendezvényén egymásra találnak a munkát és tanulási lehetőséget keresők, valamint a cégek.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Nappal 400 tonnás présgépet javít, este táncol a debreceni karbantartó
Nappal 400 tonnás présgépet javít, este táncol a debreceni karbantartó
Örkényi Bátor Zétény hamar a saját lábára állt.
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Különleges ajánlatok a Miele 125 éves születésnapja alkalmából már Debrecenben is
Nemcsak csúcskategóriás, hanem belépő kategóriás készülékek is elérhetők.
Indul a Kuponözön a SPAR üzleteiben
Indul a Kuponözön a SPAR üzleteiben
Vásárolj legalább 5000 forintért április 25-től a SPAR és INTERSPAR üzletekben, és a kasszánál 300 forintos kedvezménykupont kapsz, amelyet a következő heti vásárlásaid alkalmával válthatsz be!
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Négy debreceni helyszínen van szükség munkavégzésre az 1-es villamos vonalán.