Hirdetés

Hirdetés

Végzetes utak

civishir.hu

2010.11.20. 05:45

Végzetes utak
Vezetéstechnikai tréning – nem hiábavaló (Fotó: Cívishír)

Debrecen – Csak az elmúlt fél évben legalább 9 fiatal, szinte még gyerek halt meg az utakon. Nem voltak bekötve, hajtottak, mint a meszes, vagy elnézték a táblát.

Hirdetés

Hirdetés

Egy 21 éves focista szenvedett halálos kimenetelű közlekedési balesetet tavaly, amikor Székesfehérvárról ment haza a bátyjával orvosi kontrollról, és előzés közben frontálisan ütköztek egy kisteherautóval. A fiú azonnal meghalt. Csakúgy, mint az a két fiatalember, akik (szintén 2009-ben) autójukkal a fának csapódtak, miután – nem tudni, miért – a sofőr vészfékezni kezdett. Egyikük sem volt bekötve.

Idén júniusban egy autó négy fiatal utasa (egy 19 és egy 20 éves fiú, valamint két 17 éves lány) halt meg, amikor előzés közben lesodródtak az útról. Augusztusban két 21 éves vesztette életét, miután autójuk villanyoszlopnak rohant. Most pedig a legfrissebb: a Lágymányosi hídon történt tragédia, amikor a helyismerettel nem rendelkező, 18 éves sofőr a forgalommal szemben hajtott fel, és összeütközött egy teherautóval. Három táncos társát küldte halálba, a negyedik még küzd. Figyelmetlenségéért akár 8 év börtönt is kaphat – de mit számít az már...

Mindegyik balesetnél fiatal volt a sofőr. A 18 éves legalábbis mindenképpen az – a jogosítványa még túl se jutott a próbaidőn –, a 21 évesnél nem tudjuk, mennyi tapasztalattal ült volán mögé. Kíváncsi vagyok, van-e valami kimutatás arról, hogy a halállal végződő tragédiáknál hány éves volt a sofőr jogsija? Én például állandóan veszekszem a gyerekkel, amiért egy-egy mozi vagy közös meccsnézés után a 18 éves haverja mellé ül be az autóba. Hiába mondja, hogy a srác jól vezet, megfontolt, nem kapkod, bekötik magukat, és csak Debrecenen belül mennek, ahol éjszaka nincs forgalom, attól én még nem nyugszom meg. Azt pedig biztosan nem engedném, hogy Pestről éjnek évadján, minimális helyismerettel rendelkezve utazzanak haza, akkor már inkább én vinném őket, vagy mennének vonattal.

Az biztos, hogy ezeknél az eseteknél mindig volt valami „kihágás”. Vagy a be nem kapcsolt biztonsági öv, vagy az ismeretlen okú vészfékezés, vagy az előzés közbeni gyorshajtás. Most pedig ez az érthetetlen felhajtás, szembe a forgalommal. Amit majd kivizsgálnak a szakemberek, megpróbálják megfejteni az okokat, esetleg kiderítik, hogy a táblák jelentése nem mindig egyértelmű. Aki vezet, tudja jól: idegen helyen eligazodni még a gyakorlott sofőröknek se könnyű sokszor. Volna mit egyszerűsíteni akár a KRESZ-táblák rendszerén is!

Vagy javítani az autóvezetők képzésén. Ha például olyanok nem oktatnának, akik maguk is megbuknak, ha kiirtanák a korrupciót a képzésekről. Vagy ha a próbaidős jogosítványnak a vontatás mellett másra is kiterjedő, korlátozottabb jogköre lenne, netán ha felemelnék a 17 évhez kötött korhatárt. Esetleg az is segítene, ha hosszabb idő alatt, több órát véve lehetne megszerezni az okmányt, persze nem úgy, hogy ez még tovább növeli az amúgy is csillagászati árú tanfolyamot. Valamit tenni kéne, az biztos.

Az illetékes miniszter tegnap nyújtotta be azt a törvénymódosító javaslatot, amely szerint például távoktatással is el lehetne sajátítani a közlekedési alapismereteket és felsőfokú végzettséghez kötnék az oktatói, vizsgabiztosi munkát. A távoktatásról nincs túl jó tapasztalatom, de a KRESZ-t talán otthon, egyedül is meg lehet tanulni. Ami viszont a vizsgáztatók, szakoktatók képzettségét illeti – jogos a változtatás igénye.

Mindegy, hogy hogyan, de érjük el: kevesebb gyerek haljon meg az utakon.

B. Gergely Krisztina

Szóljon hozzá!

Hirdetés

Hirdetés

.