Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Megdolgoztatja a néző gyomrát az Arany Pálma idei győztese

| 2022. 09. 10. | 17:22:00
A szomorúság háromszöge hamisítatlan európai film.
Megdolgoztatja a néző gyomrát az Arany Pálma idei győztese
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Skandináv Filmnapokat szervezett a debreceni Apolló mozi, amelynek keretén belül vetítették – jóval a magyar bemutató előtt – az idei év Cannes-ban Arany Pálmát elnyerő filmet, A szomorúság háromszögét (Triangle of Sadness, 2022). Ruben Östlund svéd rendezőt, úgy tűnik, szereti Cannes, ugyanis az előző alkotásával, A négyzettel (The Square, 2017) szintén elvitte a pálmát öt évvel ezelőtt.

A szomorúság háromszögének története röviden összefoglalható: egy luxusjachton nyaral néhány kivételesen gazdag ember, akiknek hajóját megtámadják. A szerencsés túlélők végül egy lakatlan szigeten kötnek ki, ahol várják, hogy megmentsék őket.

Röviden tényleg ennyi, hosszabban viszont más képet kapunk, mivel a film három, jól elkülöníthető részre bomlik. Az elsőben ismerjük meg a főszereplőknek tekinthető, egy párt alkotó Yayát (Charlbi Dean) és Carlt (Harris Dickinson), akik modellként dolgoznak. A második etapban a páros kiegészül a jacht többi szereplőjével, gyakorlatilag ez alkotja a film gerincét. A harmadik rész, az élet a szigeten az elsőtől több, de a másodiktól kevesebb játékidőt kap.

Nem kíméli nézőjét

A szomorúság háromszögének hangvétele szatirikus, ugyanis karikírozva ábrázolja a felső tízezerhez tartozó személyeket, de A négyzethez, vagy Östlund azelőtti filmjéhez, A lavinához (Turist, 2014) hasonlóan a nemi szerepek, a társadalmi és gazdasági elit, a közösségi média világa is górcső alá kerül. 

A film gerincét adó második etap a három közül a leghosszabb játékidőt kapja. Érezhetően Östlund ezt a részt dolgozta ki a leginkább, mivel itt plasztikusan lehet tapintani, mit is szeretett volna elmondani. A cselekmény ezen részében – az elmúlt évek egyik fontos trendjéhez csatlakozva –  kerül középpontba a szegénység kontra gazdagság motívum, valamint a velős kapitalizmuskritika.

Östlund persze nem drámaian, hanem gúnyosan, cinikusan, sőt gusztustalan módon mutatja meg az elit szereplőit, bár alapvetően a többi réteggel sem bánik kesztyűs kézzel. A gusztustalant itt szó szerint kell érteni, hiszen nem kímélve a néző ingerküszöbét, bizony a film egy pontján hányásnak és miegyébnek lehetünk szemtanúi.

Nem nyújtanak szép látványt ezen képsorok, és néhol egyértelműen túlzásba esik a rendező, mégis szerves részét képezi üzenetének, mivel egyszerű, mégis univerzális metaforát nyújtanak a jelenetek: az emberiség mérhetetlen zabálási vágyának leképezése ez. Miközben kint tombol a vihar, az emberek dőzsölnek, fogyasztanak, így nem nehéz Földünk jelenlegi állapotára asszociálni, vagyis, nem érdekel minket a jövő, nem érdekel a klímaváltozás, csak a pillanatnyi jólétünket szeretnénk megtartani.

Yaya és Carl (Charlbi Dean és Harris Dickinson)

Nem hibátlan film

Östlund érdekes dramaturgiai ötlete a két főszereplőnek tekinthető páros „elrejtése” a cselekmény második részében. Az elsőben a párkapcsolati viszonyuk kerül terítékre, amely nagyjából fél órában felvázol egy, a filmvásznon ritkán látott férfi-nő felállást, amelyben megcseréli a két nemhez társított attribútumokat. A második etapban ezzel kevésbé foglalkozik, aztán a harmadikban újra erőteljesen előjön a téma, de ott a társadalmi viszonyok is felborulnak.

A szomorúság háromszöge vizuálisan remekül néz ki, főleg a jachton játszódó jelenetekben páratlan – hihetően adja vissza, milyen lehet egy viharba került hajón hánykolódni. Ezentúl érvényes gondolatokat fogalmaz meg a kapitalizmus visszásságairól, a nemi szerepek változásáról, a hatalom szerepéről, de néhol már túlzásba esik mondanivalójával. Fárasztó szövegeket mondat ki szereplőivel, valamint nagyon el is húz jeleneteket.

Ez utóbbi az egész filmre igaz: értékes dolgok hangzanak el benne, de néhol önismétlő, túlzó és unalmas. A kevesebb játékidő, egy feszesebb dramaturgia jót tett volna neki. A színészi játék közül sem lehet igazából egyet kiemelni, mivel a karakterek nem igazán kidolgozottak, ez talán megbocsátható, mert nem színészfilm.

Így is érvényes A szomorúság háromszögének üzenete, viszont kissé elnagyolt mondanivalója, kidolgozatlansága, a film hosszúsága miatt nem lesz belőle remekmű. Aki viszont szereti a szatírát, a skandináv vagy úgy általában az európai filmeket, annak ajánlott a megtekintése. 

Gaál Csaba

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Magyar rövidfilm is versenyez Cannes-ban
Magyar rövidfilm is versenyez Cannes-ban
Kenyeres Bálint alkotása megkaphatja az Arany Pálmát.
Máris a Netflixen a Hunyadi teljes évada!
Máris a Netflixen a Hunyadi teljes évada!
Így az egész világ láthatja.
Grandiózus csatajelenettel ért véget a Hunyadi
Grandiózus csatajelenettel ért véget a Hunyadi
Minden szempontból szintlépés a hazai sorozatgyártásban.
Jön a Harry Potter-sorozat!
Jön a Harry Potter-sorozat!
A sorozat hűen adaptálja J. K. Rowling könyvsorozatát.
Ötvenéves minden idők egyik legjobb vígjátéka
Ötvenéves minden idők egyik legjobb vígjátéka
Olyan alacsony költségvetésből készült, hogy sokan bukásra ítélték.
Elhunyt Richard Chamberlain
Elhunyt Richard Chamberlain
Egyik napról a másikra az amerikai tinilányok első számú kedvence lett.
Hatvanéves mindenki Carrie Bradshaw-ja
Hatvanéves mindenki Carrie Bradshaw-ja
Sarah Jessica Parkernek a Szex és New York hozta meg a világhírt.
József Attila ihlette a hajdúböszörményi filmest
József Attila ihlette a hajdúböszörményi filmest
A Reménytelenül debreceni ősbemutatóján jártunk.
A Demjén-film túlszárnyalta a Futni mentemet
A Demjén-film túlszárnyalta a Futni mentemet
Átvette a vezetést a magyar mozik nézettségi toplistáján.
Szentséges szemfényvesztés – Az idő urai
Szentséges szemfényvesztés – Az idő urai
A kultmű, amelyik megégetett egy nemzedéket. Most már 4K-ban.
Gúnyolódás miatt 7,1 milliós bírság Balázséknak
Gúnyolódás miatt 7,1 milliós bírság Balázséknak
Döntött a Fővárosi Törvényszék.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Az amerikaiak sem kegyelmeztek a magyaroknak
Az amerikaiak sem kegyelmeztek a magyaroknak
Akárcsak egy nappal korábban a németek ellen, most is hat gólt kapott a magyar válogatott.
Hirdetés
Hirdetés
A Rossmann mennyiségi korlátozást vezet be
A Rossmann mennyiségi korlátozást vezet be
Így védekeznek az árrésstop ellen.
Hirdetés
Gazdaság
Fejlesztések és remények Berekböszörményben
Mikrobusz, piactér, kamerarendszer és kultúrház – így tervezik a jövőt a faluban, ahol még a skótok is otthon érzik magukat.
A bor elsősorban kultúra, nem alkohol
Egerbe került a Borászok Borásza díj.
Újabb tavak Debrecenben a vízmegtartásért
A Tócóvölgyben a Vezér utcainál sokkal nagyobb vízfelület jönne létre.
Vámháború: a britek jó alkut kötöttek
Sok munkahelyet sikerül így megtartaniuk.
Szakmai napot tartottak a debreceni hallgatóknak
Az iparban jelentősen megnőtt a gumifelhasználás.
A háztartási termékekre is jön az árrésstop!
A Kormányinfón jelentette be a miniszter.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja – ismerd meg az év fáját!
Madarak és fák napja a Zsuzsival: élmény, tudás és természet egy helyen.
Tina Turner lelke Debrecenben
Tina Turner lelke Debrecenben
Rebecca O’Connor, a világ egyetlen Tina Turner által támogatott előadója, május 18-án lép színpadra a Kölcsey Központban.
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
Nosztalgiajáratok, játék, élmény és közlekedés
A közlekedési kultúra napján, május 11-én, vasárnap újra felnyílnak a sorompók a DKV Zrt. Salétrom utcai telephelyén.
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
Tetőtéri ablak – megfelelő szigetelés és kényelem egyben
A nyílászárók szerepe az otthon hatékonyságában.
Hirdetés