Az év – és többek szerint az évtized – legrémisztőbb horrorja az Örökség (Hereditary) című film, ami a nézők körében sokaknál kiverte a biztosítékot.
A június 7-én debütáló alkotásnak már az előzetese is vérfagyasztóra sikerült – ez alapján inkább 18-as karikát érdemelt volna 16-os helyett. A történet egy idős asszony halálával kezdődik, akit gyászol az egész Graham család. A vidéki kis házban ezután megváltozik minden, és elkezdődnek a furcsa, megmagyarázhatatlan jelenségek.
Eddig talán egyszerű „szellemes” horrorklisének is tűnhet a film, ám a karakterek, a háttérben meghúzódó kusza kapcsolatok és a jelenségek megfűszerezik a történetet. A nézőkben az idő előrehaladtával egyre több kérdés merül fel, többek között az is, hogy mi lehet a címben szereplő rejtélyes örökség. Vajon fény derül rá, miért olyan furcsa az összes szereplő, és hová fog kifutni az egész? Nos, ezekre csak a film utolsó fél órájában kaphatunk választ, addig másfél órányi izgalom vár a nézőkre.
Nem jártak messze az igazságtól azok, akik két óra tömény rettegésre számítottak az Örökséggel kapcsolatban, mégis több egy szimpla horrorfilmnél. Nem elsősorban az ijesztgetésről, a borzasztó képi világról, a nézők elrettentéséről szól, sokkal inkább az érzelmekkel játszik. Nagyon ritka az olyan alkotás, ami ennyire magába tudja szippantani a közönséget, mégis (nagyrészt) a realitások talaján marad.
A tragédiák megélése már önmagában is megrázó lehet az érzékenyebbek számára: végignézni egy olyan nő történetét, akinek az egész élete az elengedésről, a gyászról és a rossz családi kötelékekről szól.
Szinte mellékes a paranormális jelenségek felbukkanása a film elejétől, bár akkor még nem lehet sejteni, hova fut ki a történet. Az Örökség lényege a ki nem mondott konfliktusok, az érzelmi viharok állandó jelenléte. Tragédiák sora árnyékolja be mindezt, amelyek javarészt érthetetlenek és felfoghatatlanok. A horrorfilmek rajongói számára is sokkoló lehet a kiszámíthatatlan fordulatok sokasága, ami végig fokozni tudja az izgalmat és a rettegést.
A beletörődés és a szűnni nem akaró küzdelem kettőse, a paranormális jelenségek és a valós problémák ilyen módon való találkozása, majd a váratlan végkifejlet mind erősíti „az év horrorja” érzést a nézőkben.
Az Örökség sikerének titka mégsem csupán a történet egyedisége és erőssége. Mindez nem lenne elég, ha nem kísérné kiváló színészi játék, remek rendezés, valamint hátborzongató vizuális és hangi elemek sokasága.
Ari Aster a legtöbbek számára kevéssé ismert rendező: első nagyjátékfilmje ez, ami nyomot hagy a nézőben. Mivel nem tudhatta a közönség, hogy mit várhat tőle, megvolt az esélye olyan teljesen új elképzeléseken alapuló horrort alkotni, ami letaglózza a műfajt kevésbé kedvelőket is – az IMDb-n 8,3-as értékelést kapott már az első vetítések után is, ami remekül mutatja, hogy ez sikerült is.
Az ismeretlenség a színészek esetében is kifejezetten előnyösnek bizonyult. Bravúros alakítást nyújt az édesanyát játszó Toni Colette (ő korábban már szerepelt a Hatodik érzék és A család kicsi kincse című alkotásokban is) és a mozizókra frászt hozó, ahogy a furcsa kislányt alakító Milly Shapiro is, akinek ez az első filmes szereplése.
A közönség soraiban többen ijedtükben megugrottak, felsikoltottak, de előfordult olyan is, aki egy-egy rémisztő jelenet után elsírta magát.
Többen hangosan is kifejezték véleményüket a film után, miszerint más befejezést vártak, vagy hogy nem oldódott fel a feszültség az utolsó képkockákkal sem: elmondható azonban, hogy az Örökség senkit sem hagy hidegen.
Gönczy Anna
Az anya Debrecenben hunyt el, miután világra jöttek az ikrek.
Három helyi étteremben dolgozott. És csalt.
Nagykéri György 64 évesen elképesztő teljesítményekre képes.
A fideszes EP-képviselő harmadik arája a Főnix Csarnokban durván viselkedett.
Ivett és családja bízik a kísérleti gyógyszerben.
Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.
További Információkcivishir.hu - Minden jog fenntartva! (2021.04.13)