Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Vasúton Debrecenbe – kell-e egyáltalán a menetrend?

Cívishír | 2024. 08. 20. | 09:11:55
A MÁV arról is hallgat, hogy az IC-k miért közlekednek minden komfortot nélkülöző Fecske-szerelvényekkel.
Vasúton Debrecenbe – kell-e egyáltalán a menetrend?
Minden kényelmet nélkülöző "Fecskevonat" közlekedik InterCityként Budapestre. Erre Püspökladányban már nem lehetett helyjegyet váltani (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kánikula – lényegében egy szóval összefoglalható a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának válasza a Cívishír kérdéssorára, amelyet a július elején gyakorlatilag összeomlott menetrend szerinti vonatközlekedés, valamint a szerelvényeket alkotó személyszállító vagonok kritikán aluli minősége miatt augusztus 1-jén küldtünk el.

És itt a teljes válasz, amelyet augusztus 8-án kapott a szerkesztőség: „Az elmúlt hetekben a rendkívüli hőség miatt a műszaki meghibásodások száma sajnos megnőtt, amely természetesen kedvezőtlen hatással volt a vonal menetrendszerűségére is. Jelenleg, augusztus 18-ig egyébként módosított menetrend van érvényben pályakarbantartás miatt.„

Olvasóink jelzései, valamint saját utazási tapasztalataink alapján több irányból közelítettük a vasúti közlekedés jelenlegi, kaotikus állapotát azért, hogy ha valami nem úgy működik, ahogyan az minimálisan elvárható, akkor legalább tudjuk annak okát, illetve lássuk a kiutat. Egyik olvasónk a jelenlegi helyzetet a régi idők hókáoszához hasonlította, amikor esetlegesen jártak a vonatok, és helyjeggyel, helyjegy nélkül felszállhatott az éppen az adott irányba közlekedő személyszállító szerelvényre. A kalauz akkor sem, és most sem ragaszkodik a helyjegy meglétéhez, ami pozitívum, viszont olyat is tapasztaltunk (igaz, ezt a válasz megérkezése után), hogy egy InterCity-helyre három különböző állomáson is kiadták a helyjegyet. Persze a legtöbb probléma a kelet-magyarországi vasúti közlekedés csúcsát jelentő InterCity közlekedésben van, mivel itt sok mindennek klappolni kell ahhoz, hogy az IC-re meghirdetett kényelmet (foglalható hely, internetkapcsolat, légkondicionált utastér, gyors és pontos haladás, kulturált utazási körülmények – hogy csak a legfontosabbakat említsük... – a szerk.) tudja adni a MÁV. Az, hogy az IC-k Debrecen és Budapest közötti és persze ez a visszaútra is igaz bő két és félórás utat minimum fél, de inkább egy órát közelítő késéssel teszik, az csak egy kisebb probléma, ha hűvösben, kényelmesen üldögélhet az ember. Viszont maga az IC-szerelvény sem az, amit várni lehet, mondhatni azok összeállításában totális felfordulást lehet tapasztalni.

IC-helyjeggyel olykor FLIRT szerelvényben utaztat bennünket a MÁV. Sőt, ennél durvább, hogy „Fecske” vonatok közlekednek IC-ként. Ezekben a plusz díjért elvárható kényelemnek nyoma sincs.

Joggal vetődik fel a kérdés, hogy ilyen utazási feltételek mellett egyáltalán van-e értelme IC-ket közlekedtetni? Ha a kiszámíthatatlan idejű késéseket, amelyek lényegében a Budapest-Debrecen vasútvonalon közlekedő összes vonatra igazak, figyelembe vesszük, önkéntelenül is adódik a kérdés, hogy ezen a nyáron egyáltalán van-e létjogosultsága a vasúti menetrendnek. Nem egy püspökladányi és hajdúszoboszlói olvasónk jegyezte meg, hogy – mivel városa és Debrecen között félóránként jár a vonat – ő csak kimegy az állomásra, és felszáll a legközelebb érkező, egyébként a menetrendjéhez képest negyedórától egyórás időtartamig késő vonatok egyikére. Az pedig csak igen nehezen értelmezhető, hogy a Debrecen és Törökszentmiklós közötti vonalszakaszon is miért szednek össze tetemes késéseket a vonatok, amikor azt a szakaszt százmilliárd forintot bőven meghaladó uniós támogatásból az elmúlt egy-másfél évtizedben teljesen átépítették, és – az akkori ígéret szerint – egyes vonatoknak ott már 160-nal kellene száguldozniuk. Mindezek után olyan egyszerű kérdésekkel kerestük a MÁV-ot, hogy mi okozza a késéseket, mikor állhat helyre a menetrend szerinti közlekedés, van-e az egyes személyszállítóvonat-típusokra elegendő és minőségű vagonja, és ha nincs, akkor miért nincs, és mikor lesz. 

MÁV és Volán együtt

És ha MÁV, akkor megkerülhetetlen az újabb téma: a MÁV és a Volán összevonása. Kérdéseink fókuszában az állt, hogy a két közlekedési cég integrációja után milyen, feltehetően pozitív változást észlelhetnek utazásaik során a szolgáltatást igénybe vevők, valamint mi indokolta az összevonást, és ennek konkrétan milyen gazdasági előnye lesz, azaz miért lesz jó az integráció az államnak?

Válaszában a MÁV a már sokat hallott közhelyes paneleken túl nem mondott újat, sőt semmi konkrétumot. Íme a válasza: „A vállalatcsoport régóta zajló integrációjának célja a nemzeti tarifaközösséget hatékonyan kiszolgálni és működtetni tudó közlekedési vállalat létrehozása, ennek egyik eszköze pedig az, hogy a személyszállító cégeknek – a megyei Volán-társaságok egyesítésével már évek óta zajló – integrációját kiteljesítse. A MÁV-START és a Volánbusz egy vállalatba való szervezése révén még hatékonyabban hangolhatók össze a közlekedési szolgáltatások és fenntarthatóbbá tehető a műszaki és a háttérterületek, végsősoron az egész vállalatcsoport működése. Egységes tarifarendszer és menetrend, kisebb, a felesleges párhuzamosságok fenntartása helyett összehangolt közlekedési szolgáltatások – az integráció ezt teszi lehetővé.”

A témával kapcsolatban olvasóinkra tartozik az is, hogy a Cívishír, miután megkapta a két témakörben elküldött kérdésekre a két választ, ismételten a MÁV kommunikációs igazgatóságához fordult. Feltételeztük, elkerülte a figyelmüket a konkrét példákkal szemléltetett kérdéssor. Választ napokig nem kaptunk, majd a telefonos érdeklődésünkre a kommunikációs igazgatóság egyik munkatársa közölte: az a MÁV válasza, amit először elküldött, ennél többet nem mond, és – felvetésünkre – nyugodtan írjuk le, hogy a MÁV nem válaszolt a kérdéseinkre.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Publicus: a magyarok többsége nem szeretne budapesti olimpiát
Publicus: a magyarok többsége nem szeretne budapesti olimpiát
Csak a kormánypárti szavazók között van jelentős támogatottsága a budapesti olimpiának.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Kétszer drágulhatnak a temetői díjak Debrecenben
Októbertől jöhetnek az új árak, de ehhez a közgyűlés is kell.
KSH: csökkent a nyilvántartott álláskeresők létszáma
Magyarországon 4 millió 765 ezer ember dolgozik.
Egyre többet költünk internetre, tévé-előfizetésre
Az összkiadásokba nem számolták bele a streamingszolgáltatásokat.
Aszfaltot kaphat Báránd több utcája
Könnyebb lehet a helyiek élete.
Hirdetés
Hirdetés