Újabb szállodák Debrecenben?
Feltételes közbeszerzést írnak ki a debreceni repülőtér új futópályája és gurulóútjai tervezésére 2025-ben; a jövő év elején új légitársaságok megjelenése várható – jelentette ki Papp László a december 19-i közgyűlésen, ahol a helyi szállodaipar jelenéről is beszélt.
A légikikötőt üzemeltető Debrecen International Airport Kft-ben a város 32,48 százalékos tulajdonrészt birtokol a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. révén. A közgyűlés csütörtökön megszavazta, hogy ebből 20 százaléknyi üzletrész az önkormányzathoz kerüljön át. A döntés hátterében finanszírozási kérdések állnak, lényegében az, hogy a reptér 2025-re kalkulálható működési veszteségének a kisebbségi tulajdonosra – tehát Debrecen városára, hiszen a többségi tulajdonos a Magyar Állam – eső hányadát az önkormányzati vagyonkezelő cég vagy maga az önkormányzat fizesse ki (400-500 millió forintról van szó). Mivel előbbinek az évről évre több milliárd forintos veszteséggel működő DKV-val is birkóznia kell, a reptér finanszírozását célszerűbb az önkormányzatra terhelni – derülhetett ki a polgármesteri indoklásból.
Papp László megerősítette: a nehézségek ellenére Debrecen megtartja a részesedését a reptérben, hiszen a régió gazdasági motorjaként szüksége van a befektetői tárgyalások során is kiemelt jelentőséggel bíró légikikötőre. Papp László érvelése szerint ez a működési veszteség elhanyagolható összeg a multik kelet-magyarországi beruházásaiból és a jelenlétükből származó előnyökhöz képest.
A városvezető – Madarasi István (MSZP) felvetésére – a 2019-hez képest összezuhant utasforgalom és járatszám kapcsán arról is beszélt, hogy több légitársasággal tárgyalnak, de még egyikkel sem értek a folyamat végére. Ugyanakkor reálisnak nevezte 2-3 ilyen új szereplő 2025 eleji bejelentését és azt is, hogy az általuk repült városok már a reptér nyári menetrendjében is megjelenjenek.
A fejlesztések melletti önkormányzati elkötelezettséget jelzi, hogy már zajlik a futópálya és a gurulóutak tervezéséről szóló feltételes közbeszerzés folyamata. Az ajánlatkérés közzététele jövőre megtörténik, a tervezésnek az állammal megosztott költségét pedig beépítik a város jövő évi büdzséjébe – derült ki. Papp László azt mondta, a jelenlegi elavult 40 méter szélességű futópálya helyett 45 méterest valósítanának meg, a szintén sürgető, korszerű navigációs rendszert pedig csak az új infrastruktúrára érdemes „rátelepíteni”.
A repülőtér körüli kihívásokról és a lépéskényszerről idén novemberben írtunk részletesen.
A közbeszerzési törvény feltételes közbeszerzésnek nevezi azokat az eljárásokat, amelyek esetében az ajánlattételi, részvételi határidő lejártát követően valamely előre meghatározott, az ajánlatkérő ellenőrzési körén kívül eső, bizonytalan jövőbeli esemény következhet be (például nem kap meg valamilyen engedélyt, jóváhagyást, anyagi forrást). Az ajánlatkérőnek erre az eljárást megindító felhívásban fel kell hívnia a gazdasági szereplők figyelmét, jelezve, hogy a feltétel bekövetkezésekor az eljárást eredménytelenné nyilváníthatja.
Két oldalról fűtik
A közgyűlés alkalmával – szintén ellenzéki kérdésre – a polgármester kijelentette: ha csökkent is a beutazó turizmus volumene, a debreceni szállodaipart ez egyszerre fűti az üzleti, munkavállalói célú beutazókkal (most utóbbiak a hangsúlyosabbak, ismerte el).
– Debrecenben jelenleg az egyik legjobb befektetés a szállodaüzemeltetés, a kihasználtság ugyanis 70-80 százalékos. Ezzel összefüggően két-három újabb szállodaberuházás előkészítése zajlik és az önkormányzat is értékesít majd ingatlant ilyen céllal
– mondta. Utóbbinál valószínűleg a Dósa nádor téri egykori ÁNTSZ-épületsorra utalt, amelyet 2023 tavaszán – sikertelenül – már meghirdetett együttes értékesítésre a Debreceni Vagyonkezelő. Akkor elvárásként meg is fogalmazódott, hogy a nyertes ajánlattevő legalább 4 csillagos szállodát építsen fel ott. A lerobbant épületeket egyébként bruttó 347 millió forintért vette meg az államtól Debrecen városa 2019-ben.
Ratalics László