Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás

Cívishír | 2024. 02. 05. | 12:15:13
Az alapprobléma maga a főút városon áthaladása, ami számos gondot generál.
Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás
Lenne mit javítani... (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ez év harmadik negyedévében már akár el is kezdődhet a 42-es főút legrosszabb szakaszainak felújítása, továbbá a következő hetekben rendeződhet az út Püspökladányon átvezető részén évek óta tapasztalható csatornafedlap-probléma – tájékoztatta a Cívishírt Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, akit az útkezelő, a fedlaptulajdonosok, valamint a püspökladányi, a bárándi és a földesi polgármester bevonásával a napokban a témában Püspökladányban megtartott tanácskozást követően kérdeztünk.

Gyorshajtók, fedlapcsörömpölők

Lássuk azonban először, mi is a probléma a 42-es számú főúttal. Püspökladány városában kettő is van, azon túlmenően, hogy a 2020-as évek közepéhez közeledve a 14 ezres városban hogyan lehet napi több ezer kamiont is átvezető főút? A válasz egyszerű: a 2000-es években már kész volt Püspökladány keleti „elkerülőjeként” szolgáló, a 4-est és a 42-es összekötő út terve, aminek a megvalósítását akkor a politika sodorta el. Így várni kell az M4-re, ami a ladányiak szemüvegén keresztül nézve rendkívül lassan közeledik. Az alapproblémába azért avattuk be a Cívishír olvasóit, mert az összefügg a 42-es főút mindkét nagy gondjával.

Tehát az egyik baj, hogy rengeteg a kamion, amelyek az engedélyezett 50 kilométer/órás sebességnél a szubjektív megítélés szerint gyorsabban hajtanak; rendőri ellenőrzés pedig, nyilván kapacitás hiányában, csak nagyon ritkán van, így a külső sávban a kamionok – a ladányiak szóhasználatával „dübörgő elefántcsorda” – veszélyeztetik a közlekedők biztonságát, no meg hatalmasakat döccennek az aknafedeleken.

És ezzel meg is érkeztünk a minapi megbeszélés egyik témájához, nevezetesen, kinek és mit lehetne tenni annak érdekében, hogy ne döccenjenek a kamionok, ne rongálódjanak folyamatosan az aknafedelek. Igen, ne rongálódjanak tovább, mert jó néhány közülük már balesetveszélyes, akár be is szakadhat a kamionkerekek alatt. Ezért más megoldás híján a 42-es főút városon átvezető 2x2 sávos szakaszán a forgalom elől piros-fehér csíkos táblákkal egyszerűen lezárják a külső sávot. Ez a probléma több mint egy évtizedes, számos alkalommal kapott már nyilvánosságot. Tény, az aknafedelekkel eddig érdemben senki sem tudott mit kezdeni. A Magyar Közút évekkel ezelőtt azt válaszolta, hogy az aknafedelek a kamionok keréknyomvonalában vannak, és ezért csak időlegesen lehet segíteni a problémán, a végleges megoldás az M4 lesz, ami majd „elviszi a forgalmat” a városból.

A Cívishírnek nyilatkozó Bodó Sándor elmondásából kiderült, ezúttal sem egyszerű a helyzet, ugyanakkor minden résztvevő a maga területén a megoldást kereste.

– Ez egy háromszereplős történet. Püspökladány önkormányzata, a szennyvízcsatorna fedlapokat tulajdonló Tiszántúli Regionális Vízművek (TRV), valamint az útfelügyelő és a csapadékvízelvezető-csatorna befolyóinak gazdája, a Magyar Közút. Ez utóbbi kettőt terheli a felelősség, hogy rendben legyenek a fedlapok. A probléma megoldásában a 24. órában vagyunk, hiszen tarthatatlan már a főút városon áthaladó szakaszának problémája. A szakértők megállapították, hogy a 19 csatornafedlapnak mintegy felét és a környezetében lévő úttestet feltétlenül javítani kell. A csapadékvíz-elvezető rendszer közel 190 bevezetőrácsa és környezetének egy része is javításra szorul. Hogy pontosan mennyi, azt a szakemberek döntik majd el, de általában a kereszteződések környezetében lévők a problémásak, ugyanis ott a csatornafedelek jobban ki vannak téve a külső hatásoknak. A Közút, valamint a TRV képviselője vállalta, hogy március végéig kijavítja a csapadékvíz-elvezető fedlapokat. Ehhez az időponthoz ragaszkodtak a megbeszélés résztvevői. Erre a pénz már megvan – tájékoztatta a Cívishír olvasóit Bodó Sándor országgyűlési képviselő.

Megoldás az M4-es lesz? (Fotó: Cívishír)

Húsz kilométert hat szakaszban

A megbeszélés másik témája az volt, hogy elodázhatatlan a 42-es főút néhány szakaszának felújítása. Konkrétan: a sárrétudvari leágazástól Bárándig, Bárándtól pedig néhány, már újraaszfaltozott rész kivételével a Keleti-főcsatornáig. Az út minőségére jellemző, hogy már a kamionosok mindegyike sem vállalja be az ezen való közlekedést, és inkább a bihari kis falvakon keresztül kanyarogva jutnak el a főút jó állapotban lévő, országhatár közeli részére. Persze a szóban forgó útszakasz rossz állapota sem mai keletű. Utoljára jó negyedszázaddal ezelőtt kapott új aszfaltborítást, azóta pedig csak ott kátyúznak, ahol már nagyon muszáj.

A témára meglehetősen jó rálátással bíró szakember szerint azért odázzák folyamatosan a 42-es teljes felújítását, mert az állam a majdan a főút alternatívájaként funkcionáló M4-es gyorsforgalmi útra összpontosít.

– A tanácskozás a főút sárrétudvari elágazásától a Keleti-főcsatorna környéki részig terjedő, nagyon rossz állapotban lévő szakaszainak felújítására fókuszált. A szakemberek is azt állapították meg, hogy azokon a helyeken a legrosszabb a 42-es főút burkolata. A felmérés alapján hat szakaszra bontották a felújítandó részt, nyilván a legrosszabbal kellene kezdeni.

A települési önkormányzatok és a szakma által egyaránt támogatott felújítási csomag megvalósítására kérnek támogatást, több mint tízmilliárd forintot. Azért szükséges ekkora összeg, mert nem egy helyen az útalapot is meg kell újítani.

Ezt az útmegújítási tervet jóváhagyta a földesi, a ladányi és a bárándi önkormányzat. Amennyiben meglesz a pénz, a Magyar Közút a legrosszabb állapotban lévő részen el tudja kezdeni a munkálatokat. Ez, ha az ügyben mindenki a lehető leggyorsabban teszi a dolgát, várhatóan 2024 harmadik negyedévében történik meg. A napokban megkapom a 42-es főút felújításának tervezett költségét, amivel megyek a közlekedési minisztériumba a támogatás folyósítása miatt – mondta Bodó Sándor, akitől azt is megkérdeztük, mi újság az M4 gyorsforgalmi út építésével, mikor érheti el Püspökladányt?

Amihez csak itt tesszük hozzá, hogy azzal végre megoldódna a kamionok gyorshajtása, a fedlapprobléma, a rezonancia keltette épületállagromlás, a zaj- és porterhelés a belvárosban.

– Néhány hét szünet után ismét dolgoznak a munkagépek a Törökszentmiklós – Kisújszállás kelet közötti gyorsforgalmi szakasz építésén, amely a terv szerint 2025 negyedik negyedévében elkészül. Akkor már csak körülbelül 25 kilométerre lesz az autóút végpontja Püspökladányhoz. Akkorra kellene a Kisújszállás kelet – Püspökladányi rész építését úgy előkészíteni, engedélyek, pénzügyi források rendelkezésre álljanak, hogy ott rögtön folytathassák az M4 építését. A hazai út- és forgalmi viszonyok mellett 30-40 kilométernél hosszabb pályaszakaszt nem lehet építeni, mivel a terelések, forgalomkorlátozások miatt csökkenne a közlekedés biztonságossága.

CH

Hirdetés
További híreink
Halálos lakástűz Hajdúszováton
Halálos lakástűz Hajdúszováton
Egy idős nő vesztette életét.
Több állatot megmérgeztek Fülöpön
Több állatot megmérgeztek Fülöpön
A hatóság már tud az esetekről.
Élhető falu, biztos irány Bihartordán
Élhető falu, biztos irány Bihartordán
Fejlesztések, közlekedési kapcsolatok és stabil lakosságszám a célok között.
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
Kicsi az esély a fehér karácsonyra
A dunántúli hegyekben alakulhat ki vastagabb hóréteg.
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
Módosul a menetrend a Debrecen-Záhony vonalon
A kényelmesebb, gyorsabb utazás érdekében.
Személyautó traktorral karambolozott a 4-esen
Személyautó traktorral karambolozott a 4-esen
A tűzoltók mentenek Püspökladánynál.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
A nádudvari asszony újságpapírba csomagolt 1,6 milliót
A nádudvari asszony újságpapírba csomagolt 1,6 milliót
Azt mondták neki, a fia rendőrségi ügybe keveredett.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Összefogás: újjáépül a sápi templom tornya
Összefogás: újjáépül a sápi templom tornya
Jövő nyárra, a vihar évfordulójára szeretnék visszaállítani az 1892-ben épült templomtornyot.
Messzire világítottak Vámospércs fényei
Messzire világítottak Vámospércs fényei
A sokszínű helyi kultúra formálta közösségi ünneppé az adventet a kisvárosban.
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
  Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Tervezőt választanak a 4-es bővítésére
Részben új nyomvonalon Debreceni és Nyíregyháza között.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Termékeket, szolgáltatásokat vettek górcső alá.
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
De mi van az Nemzeti Oltóanyaggyárral?
Az influenzajárvány idején újra és újra felvetődik a debreceni vakcina-előállítás kérdése.
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Változtatási tilalomról is határozott a közgyűlés
Gohér utca, Egyetem tér, Vekeri-tó – ezek is szóba kerültek az ülésen.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Református püspök: ne féljünk a csendtől
Református püspök: ne féljünk a csendtől
Karácsony az Istenre figyelés ideje - mondta.
Hirdetés
Halálos lakástűz Hajdúszováton
Halálos lakástűz Hajdúszováton
Egy idős nő vesztette életét.
Hirdetés
Hirdetés
Gyászol a magyar cirkuszszakma
Gyászol a magyar cirkuszszakma
Elment ifjabb Eötvös Gábor.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Mi Hazánk: ne a Coopot támogassa a kormány!
Látszatintézkedésnek nevezte a kisboltoknak adott pénzt.
Lázár János: kamionok ne dübörögjenek az ablak alatt!
Hárommillió magyar élete árán akarnak spórolni egyesek - így a miniszter.
Februárban „aranyéletük” lesz a nyugdíjasoknak
A nyugdíjak vásárlóerejének védelme becsületbeli ügy - írják.
Családi ház 70 millióért? A Dryvit Profi Kft. megépíti
Hajdúböszörményben lakópark épül.
Adventi ellenőrzés: záporoztak a bírságok
Termékeket, szolgáltatásokat vettek górcső alá.
KSH: több mint 692 ezer a bruttó átlagkereset
Közölték az októberi adatokat.
Támogatott tartalom
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Magyar fejlesztés közösségi pajzsmirigy-tapasztalatokra építve
Tudatos rendszer a gyógyszeres kezelés természetes kiegészítésére
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
Debrecen is ultragyors e-töltővel gazdagodik
A fejlesztések célja, hogy a vásárlók a decemberi, ünnepi időszakban is gyorsan és megbízhatóan tölthessék elektromos járműveiket.
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Berendezéseket cserélnének a Balmazújvárosi úton
Műszakilag elavultak a meglévők. A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Hirdetés
Hirdetés