Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás

Cívishír | 2024. 02. 05. | 12:15:13
Az alapprobléma maga a főút városon áthaladása, ami számos gondot generál.
Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás
Lenne mit javítani... (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ez év harmadik negyedévében már akár el is kezdődhet a 42-es főút legrosszabb szakaszainak felújítása, továbbá a következő hetekben rendeződhet az út Püspökladányon átvezető részén évek óta tapasztalható csatornafedlap-probléma – tájékoztatta a Cívishírt Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, akit az útkezelő, a fedlaptulajdonosok, valamint a püspökladányi, a bárándi és a földesi polgármester bevonásával a napokban a témában Püspökladányban megtartott tanácskozást követően kérdeztünk.

Gyorshajtók, fedlapcsörömpölők

Lássuk azonban először, mi is a probléma a 42-es számú főúttal. Püspökladány városában kettő is van, azon túlmenően, hogy a 2020-as évek közepéhez közeledve a 14 ezres városban hogyan lehet napi több ezer kamiont is átvezető főút? A válasz egyszerű: a 2000-es években már kész volt Püspökladány keleti „elkerülőjeként” szolgáló, a 4-est és a 42-es összekötő út terve, aminek a megvalósítását akkor a politika sodorta el. Így várni kell az M4-re, ami a ladányiak szemüvegén keresztül nézve rendkívül lassan közeledik. Az alapproblémába azért avattuk be a Cívishír olvasóit, mert az összefügg a 42-es főút mindkét nagy gondjával.

Tehát az egyik baj, hogy rengeteg a kamion, amelyek az engedélyezett 50 kilométer/órás sebességnél a szubjektív megítélés szerint gyorsabban hajtanak; rendőri ellenőrzés pedig, nyilván kapacitás hiányában, csak nagyon ritkán van, így a külső sávban a kamionok – a ladányiak szóhasználatával „dübörgő elefántcsorda” – veszélyeztetik a közlekedők biztonságát, no meg hatalmasakat döccennek az aknafedeleken.

És ezzel meg is érkeztünk a minapi megbeszélés egyik témájához, nevezetesen, kinek és mit lehetne tenni annak érdekében, hogy ne döccenjenek a kamionok, ne rongálódjanak folyamatosan az aknafedelek. Igen, ne rongálódjanak tovább, mert jó néhány közülük már balesetveszélyes, akár be is szakadhat a kamionkerekek alatt. Ezért más megoldás híján a 42-es főút városon átvezető 2x2 sávos szakaszán a forgalom elől piros-fehér csíkos táblákkal egyszerűen lezárják a külső sávot. Ez a probléma több mint egy évtizedes, számos alkalommal kapott már nyilvánosságot. Tény, az aknafedelekkel eddig érdemben senki sem tudott mit kezdeni. A Magyar Közút évekkel ezelőtt azt válaszolta, hogy az aknafedelek a kamionok keréknyomvonalában vannak, és ezért csak időlegesen lehet segíteni a problémán, a végleges megoldás az M4 lesz, ami majd „elviszi a forgalmat” a városból.

A Cívishírnek nyilatkozó Bodó Sándor elmondásából kiderült, ezúttal sem egyszerű a helyzet, ugyanakkor minden résztvevő a maga területén a megoldást kereste.

– Ez egy háromszereplős történet. Püspökladány önkormányzata, a szennyvízcsatorna fedlapokat tulajdonló Tiszántúli Regionális Vízművek (TRV), valamint az útfelügyelő és a csapadékvízelvezető-csatorna befolyóinak gazdája, a Magyar Közút. Ez utóbbi kettőt terheli a felelősség, hogy rendben legyenek a fedlapok. A probléma megoldásában a 24. órában vagyunk, hiszen tarthatatlan már a főút városon áthaladó szakaszának problémája. A szakértők megállapították, hogy a 19 csatornafedlapnak mintegy felét és a környezetében lévő úttestet feltétlenül javítani kell. A csapadékvíz-elvezető rendszer közel 190 bevezetőrácsa és környezetének egy része is javításra szorul. Hogy pontosan mennyi, azt a szakemberek döntik majd el, de általában a kereszteződések környezetében lévők a problémásak, ugyanis ott a csatornafedelek jobban ki vannak téve a külső hatásoknak. A Közút, valamint a TRV képviselője vállalta, hogy március végéig kijavítja a csapadékvíz-elvezető fedlapokat. Ehhez az időponthoz ragaszkodtak a megbeszélés résztvevői. Erre a pénz már megvan – tájékoztatta a Cívishír olvasóit Bodó Sándor országgyűlési képviselő.

Megoldás az M4-es lesz? (Fotó: Cívishír)

Húsz kilométert hat szakaszban

A megbeszélés másik témája az volt, hogy elodázhatatlan a 42-es főút néhány szakaszának felújítása. Konkrétan: a sárrétudvari leágazástól Bárándig, Bárándtól pedig néhány, már újraaszfaltozott rész kivételével a Keleti-főcsatornáig. Az út minőségére jellemző, hogy már a kamionosok mindegyike sem vállalja be az ezen való közlekedést, és inkább a bihari kis falvakon keresztül kanyarogva jutnak el a főút jó állapotban lévő, országhatár közeli részére. Persze a szóban forgó útszakasz rossz állapota sem mai keletű. Utoljára jó negyedszázaddal ezelőtt kapott új aszfaltborítást, azóta pedig csak ott kátyúznak, ahol már nagyon muszáj.

A témára meglehetősen jó rálátással bíró szakember szerint azért odázzák folyamatosan a 42-es teljes felújítását, mert az állam a majdan a főút alternatívájaként funkcionáló M4-es gyorsforgalmi útra összpontosít.

– A tanácskozás a főút sárrétudvari elágazásától a Keleti-főcsatorna környéki részig terjedő, nagyon rossz állapotban lévő szakaszainak felújítására fókuszált. A szakemberek is azt állapították meg, hogy azokon a helyeken a legrosszabb a 42-es főút burkolata. A felmérés alapján hat szakaszra bontották a felújítandó részt, nyilván a legrosszabbal kellene kezdeni.

A települési önkormányzatok és a szakma által egyaránt támogatott felújítási csomag megvalósítására kérnek támogatást, több mint tízmilliárd forintot. Azért szükséges ekkora összeg, mert nem egy helyen az útalapot is meg kell újítani.

Ezt az útmegújítási tervet jóváhagyta a földesi, a ladányi és a bárándi önkormányzat. Amennyiben meglesz a pénz, a Magyar Közút a legrosszabb állapotban lévő részen el tudja kezdeni a munkálatokat. Ez, ha az ügyben mindenki a lehető leggyorsabban teszi a dolgát, várhatóan 2024 harmadik negyedévében történik meg. A napokban megkapom a 42-es főút felújításának tervezett költségét, amivel megyek a közlekedési minisztériumba a támogatás folyósítása miatt – mondta Bodó Sándor, akitől azt is megkérdeztük, mi újság az M4 gyorsforgalmi út építésével, mikor érheti el Püspökladányt?

Amihez csak itt tesszük hozzá, hogy azzal végre megoldódna a kamionok gyorshajtása, a fedlapprobléma, a rezonancia keltette épületállagromlás, a zaj- és porterhelés a belvárosban.

– Néhány hét szünet után ismét dolgoznak a munkagépek a Törökszentmiklós – Kisújszállás kelet közötti gyorsforgalmi szakasz építésén, amely a terv szerint 2025 negyedik negyedévében elkészül. Akkor már csak körülbelül 25 kilométerre lesz az autóút végpontja Püspökladányhoz. Akkorra kellene a Kisújszállás kelet – Püspökladányi rész építését úgy előkészíteni, engedélyek, pénzügyi források rendelkezésre álljanak, hogy ott rögtön folytathassák az M4 építését. A hazai út- és forgalmi viszonyok mellett 30-40 kilométernél hosszabb pályaszakaszt nem lehet építeni, mivel a terelések, forgalomkorlátozások miatt csökkenne a közlekedés biztonságossága.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Hajdúnánás meghitt gyertyagyújtásra készül
Hajdúnánás meghitt gyertyagyújtásra készül
A polgármester szerint az év vége felé még inkább felértékelődik a közösség ereje és a gondoskodás.
Megújult a bárándi úthálózat
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
Baleset a Panoráma úti kereszteződésben
Baleset a Panoráma úti kereszteződésben
Két autó ütközött össze Debrecen közelében.
Tűz egy komádi családi házban
Tűz egy komádi családi házban
A Furtai útról érkezett a riasztás.
Ismerte áldozatát a komádi gyilkos
Ismerte áldozatát a komádi gyilkos
Letartóztatták a 47 éves férfit.
Több utca is megújult Hajdúszoboszlón
Több utca is megújult Hajdúszoboszlón
Befejeződtek az aszfaltozások.
Útépítés: Földes nagy lépést tett előre
Útépítés: Földes nagy lépést tett előre
Földesen átadták az új belterületi utakat 3,3 kilométer hosszan.
Mérgező gáz Szoboszlón, égő kocsi Debrecenben
Mérgező gáz Szoboszlón, égő kocsi Debrecenben
Számos helyre riasztották a hajdú-bihari tűzoltókat.
Báránd körül kozmetikázzák tavasszal a 42-est
Báránd körül kozmetikázzák tavasszal a 42-est
Egy rövid szakasz megújul, de a kamionok tovább gyalulják a maradék úthibákat.
Új fejezet kezdődik Dobaipusztán
Új fejezet kezdődik Dobaipusztán
Átadták a felújított buszvárót és e-ügyintézési pontot, amely a helyiek és a turisták életét is könnyebbé teszi.
Megújult a bárándi úthálózat
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
Közlekedési múzeum: már a tervezés a tét
Közlekedési múzeum: már a tervezés a tét
A mostani tervpályázati látványtervek mutatják, milyen lehet a kiállítótér.
KSH: kevesebben dolgoznak, mint tavaly
KSH: kevesebben dolgoznak, mint tavaly
A munkakeresés átlagos időtartama 12 hónapot vett igénybe.
Kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM
Kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM
Az ünnepekkor senki nem marad energia nélkül.
Ezért méregdrága az alma Magyarországon
Ezért méregdrága az alma Magyarországon
Minden idők leggyengébb termésmennyiségét hozta az idei esztendő.
Black Friday: ezekre érdemes figyelni
Black Friday: ezekre érdemes figyelni
A hatóságok is ellenőrzik az akciókat.
A DK lezárná a devizahiteles válságot
A DK lezárná a devizahiteles válságot
Törvényjavaslattal készülnek.
P+R Debrecenben: nem csodafegyver?
P+R Debrecenben: nem csodafegyver?
A déli városrészben épülhet meg az első – a DERKE nincs elájulva a tervtől.
Lemondott a Magyar Nemzeti Bank alelnöke
Lemondott a Magyar Nemzeti Bank alelnöke
Virág Barnabás tudására és tapasztalatára azonban továbbra is számítanak.
A halastavakra is kiterjedő tervezés a Hortobágyon
A halastavakra is kiterjedő tervezés a Hortobágyon
Van, ahová vizet kell juttatni, máshol a tómeder követel helyreállítást.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
A DEAC kiütéssel nyert Gyergyóban
A DEAC kiütéssel nyert Gyergyóban
Ez kellemes meglepetés a debreceniektől.
Hirdetés
Hirdetés
A magyarok felfedezik a külföldi platformokat
A magyarok felfedezik a külföldi platformokat
Útmutató magyar játékosoknak.
Hirdetés
Hirdetés
A digitális szórakozás új korszaka Magyarországon
A digitális szórakozás új korszaka Magyarországon
Trendek, biztonság és közösség.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
KSH: kevesebben dolgoznak, mint tavaly
A munkakeresés átlagos időtartama 12 hónapot vett igénybe.
Kikapcsolási moratóriumot hirdetett az MVM
Az ünnepekkor senki nem marad energia nélkül.
Ezért méregdrága az alma Magyarországon
Minden idők leggyengébb termésmennyiségét hozta az idei esztendő.
Black Friday: ezekre érdemes figyelni
A hatóságok is ellenőrzik az akciókat.
Támogatott tartalom
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
A jövő kutatóinak mesterei: átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat.
Hajdúsámsonból üzentek Európának
Hajdúsámsonból üzentek Európának
A miniszterhelyettes szerint a választók háború és béke között döntenek.
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Műkincsek Debrecenben, kalapács alatt
Különleges festmények és ritka műtárgyak a Villás Galériában.
Tiszacsege íze a harcsában is rejlik
Tiszacsege íze a harcsában is rejlik
A helyi üzem kézi munkával dolgozza fel az afrikai harcsát – a minőség és a közösség ereje tartja életben.
Hirdetés
Hirdetés