Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás

Cívishír | 2024. 02. 05. | 12:15:13
Az alapprobléma maga a főút városon áthaladása, ami számos gondot generál.
Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás
Lenne mit javítani... (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ez év harmadik negyedévében már akár el is kezdődhet a 42-es főút legrosszabb szakaszainak felújítása, továbbá a következő hetekben rendeződhet az út Püspökladányon átvezető részén évek óta tapasztalható csatornafedlap-probléma – tájékoztatta a Cívishírt Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, akit az útkezelő, a fedlaptulajdonosok, valamint a püspökladányi, a bárándi és a földesi polgármester bevonásával a napokban a témában Püspökladányban megtartott tanácskozást követően kérdeztünk.

Gyorshajtók, fedlapcsörömpölők

Lássuk azonban először, mi is a probléma a 42-es számú főúttal. Püspökladány városában kettő is van, azon túlmenően, hogy a 2020-as évek közepéhez közeledve a 14 ezres városban hogyan lehet napi több ezer kamiont is átvezető főút? A válasz egyszerű: a 2000-es években már kész volt Püspökladány keleti „elkerülőjeként” szolgáló, a 4-est és a 42-es összekötő út terve, aminek a megvalósítását akkor a politika sodorta el. Így várni kell az M4-re, ami a ladányiak szemüvegén keresztül nézve rendkívül lassan közeledik. Az alapproblémába azért avattuk be a Cívishír olvasóit, mert az összefügg a 42-es főút mindkét nagy gondjával.

Tehát az egyik baj, hogy rengeteg a kamion, amelyek az engedélyezett 50 kilométer/órás sebességnél a szubjektív megítélés szerint gyorsabban hajtanak; rendőri ellenőrzés pedig, nyilván kapacitás hiányában, csak nagyon ritkán van, így a külső sávban a kamionok – a ladányiak szóhasználatával „dübörgő elefántcsorda” – veszélyeztetik a közlekedők biztonságát, no meg hatalmasakat döccennek az aknafedeleken.

És ezzel meg is érkeztünk a minapi megbeszélés egyik témájához, nevezetesen, kinek és mit lehetne tenni annak érdekében, hogy ne döccenjenek a kamionok, ne rongálódjanak folyamatosan az aknafedelek. Igen, ne rongálódjanak tovább, mert jó néhány közülük már balesetveszélyes, akár be is szakadhat a kamionkerekek alatt. Ezért más megoldás híján a 42-es főút városon átvezető 2x2 sávos szakaszán a forgalom elől piros-fehér csíkos táblákkal egyszerűen lezárják a külső sávot. Ez a probléma több mint egy évtizedes, számos alkalommal kapott már nyilvánosságot. Tény, az aknafedelekkel eddig érdemben senki sem tudott mit kezdeni. A Magyar Közút évekkel ezelőtt azt válaszolta, hogy az aknafedelek a kamionok keréknyomvonalában vannak, és ezért csak időlegesen lehet segíteni a problémán, a végleges megoldás az M4 lesz, ami majd „elviszi a forgalmat” a városból.

A Cívishírnek nyilatkozó Bodó Sándor elmondásából kiderült, ezúttal sem egyszerű a helyzet, ugyanakkor minden résztvevő a maga területén a megoldást kereste.

– Ez egy háromszereplős történet. Püspökladány önkormányzata, a szennyvízcsatorna fedlapokat tulajdonló Tiszántúli Regionális Vízművek (TRV), valamint az útfelügyelő és a csapadékvízelvezető-csatorna befolyóinak gazdája, a Magyar Közút. Ez utóbbi kettőt terheli a felelősség, hogy rendben legyenek a fedlapok. A probléma megoldásában a 24. órában vagyunk, hiszen tarthatatlan már a főút városon áthaladó szakaszának problémája. A szakértők megállapították, hogy a 19 csatornafedlapnak mintegy felét és a környezetében lévő úttestet feltétlenül javítani kell. A csapadékvíz-elvezető rendszer közel 190 bevezetőrácsa és környezetének egy része is javításra szorul. Hogy pontosan mennyi, azt a szakemberek döntik majd el, de általában a kereszteződések környezetében lévők a problémásak, ugyanis ott a csatornafedelek jobban ki vannak téve a külső hatásoknak. A Közút, valamint a TRV képviselője vállalta, hogy március végéig kijavítja a csapadékvíz-elvezető fedlapokat. Ehhez az időponthoz ragaszkodtak a megbeszélés résztvevői. Erre a pénz már megvan – tájékoztatta a Cívishír olvasóit Bodó Sándor országgyűlési képviselő.

Megoldás az M4-es lesz? (Fotó: Cívishír)

Húsz kilométert hat szakaszban

A megbeszélés másik témája az volt, hogy elodázhatatlan a 42-es főút néhány szakaszának felújítása. Konkrétan: a sárrétudvari leágazástól Bárándig, Bárándtól pedig néhány, már újraaszfaltozott rész kivételével a Keleti-főcsatornáig. Az út minőségére jellemző, hogy már a kamionosok mindegyike sem vállalja be az ezen való közlekedést, és inkább a bihari kis falvakon keresztül kanyarogva jutnak el a főút jó állapotban lévő, országhatár közeli részére. Persze a szóban forgó útszakasz rossz állapota sem mai keletű. Utoljára jó negyedszázaddal ezelőtt kapott új aszfaltborítást, azóta pedig csak ott kátyúznak, ahol már nagyon muszáj.

A témára meglehetősen jó rálátással bíró szakember szerint azért odázzák folyamatosan a 42-es teljes felújítását, mert az állam a majdan a főút alternatívájaként funkcionáló M4-es gyorsforgalmi útra összpontosít.

– A tanácskozás a főút sárrétudvari elágazásától a Keleti-főcsatorna környéki részig terjedő, nagyon rossz állapotban lévő szakaszainak felújítására fókuszált. A szakemberek is azt állapították meg, hogy azokon a helyeken a legrosszabb a 42-es főút burkolata. A felmérés alapján hat szakaszra bontották a felújítandó részt, nyilván a legrosszabbal kellene kezdeni.

A települési önkormányzatok és a szakma által egyaránt támogatott felújítási csomag megvalósítására kérnek támogatást, több mint tízmilliárd forintot. Azért szükséges ekkora összeg, mert nem egy helyen az útalapot is meg kell újítani.

Ezt az útmegújítási tervet jóváhagyta a földesi, a ladányi és a bárándi önkormányzat. Amennyiben meglesz a pénz, a Magyar Közút a legrosszabb állapotban lévő részen el tudja kezdeni a munkálatokat. Ez, ha az ügyben mindenki a lehető leggyorsabban teszi a dolgát, várhatóan 2024 harmadik negyedévében történik meg. A napokban megkapom a 42-es főút felújításának tervezett költségét, amivel megyek a közlekedési minisztériumba a támogatás folyósítása miatt – mondta Bodó Sándor, akitől azt is megkérdeztük, mi újság az M4 gyorsforgalmi út építésével, mikor érheti el Püspökladányt?

Amihez csak itt tesszük hozzá, hogy azzal végre megoldódna a kamionok gyorshajtása, a fedlapprobléma, a rezonancia keltette épületállagromlás, a zaj- és porterhelés a belvárosban.

– Néhány hét szünet után ismét dolgoznak a munkagépek a Törökszentmiklós – Kisújszállás kelet közötti gyorsforgalmi szakasz építésén, amely a terv szerint 2025 negyedik negyedévében elkészül. Akkor már csak körülbelül 25 kilométerre lesz az autóút végpontja Püspökladányhoz. Akkorra kellene a Kisújszállás kelet – Püspökladányi rész építését úgy előkészíteni, engedélyek, pénzügyi források rendelkezésre álljanak, hogy ott rögtön folytathassák az M4 építését. A hazai út- és forgalmi viszonyok mellett 30-40 kilométernél hosszabb pályaszakaszt nem lehet építeni, mivel a terelések, forgalomkorlátozások miatt csökkenne a közlekedés biztonságossága.

CH

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Barátját sebesítette meg a vadász Sápon
Barátját sebesítette meg a vadász Sápon
A sértett a kezén, az alkarján, a combján, a mellkasán és a hasán 8 napon túl gyógyuló, lőtt sérüléseket szenvedett.
Káosz a Budapest-Debrecen vonalon
Káosz a Budapest-Debrecen vonalon
Jelentős késések, pótlóbuszok, kimaradó járatok.
Felborult egy autó Bakonszegnél
Felborult egy autó Bakonszegnél
Lesodródott az útról.
Bűnmegelőzési tanács alakult Hajdú-Biharban
Bűnmegelőzési tanács alakult Hajdú-Biharban
A közbiztonság erősítése a cél.
Trófeaszemle a magyar vadászparadicsomban
Trófeaszemle a magyar vadászparadicsomban
Nyíradony-Gúthpusztán a barcogás időszakában 110 lapátos dámbika került terítékre
Hatvanmilliós útfelújítás Fülöpön
Hatvanmilliós útfelújítás Fülöpön
Három helyszínen fog dolgozni a nyertes újfehértói vállalkozás.
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Játékfilmet forgatnak Hajdúszoboszlón
Küzdősportról szóló filmre még nem volt példa a kortárs magyar filmtörténetben.
Egyek országosan is példát mutat
Egyek országosan is példát mutat
A siker mögött összetartó emberek és értékteremtő munka áll.
Bakonszeg családi vállalkozása építi a jövőt
Bakonszeg családi vállalkozása építi a jövőt
A Horizont 98 Kft. a térség egyik legmeghatározóbb agrár- és takarmányipari cége, ahol a hagyomány és az innováció találkozik.
Köd nehezíti a közlekedést Hajdú-Biharban
Köd nehezíti a közlekedést Hajdú-Biharban
Fogadja meg a rendőrség tanácsait!
Autó és motor ütközött Hortobágyon
Autó és motor ütközött Hortobágyon
Kútba esett kutyához, lángoló szárítógéphez is vonultak a tűzoltók.
Karácsonyiajándék-vásárlás: megtört a lendület
Karácsonyiajándék-vásárlás: megtört a lendület
Átlagosan 75 ezer forint elköltését tervezik a magyarok.
Fontos új út és körfogalom a Tégláskertben
Fontos új út és körfogalom a Tégláskertben
A falusias Debrecen már a délnyugati „kertekben” is a múlté.
Bankszövetség: az adóemelés a teljes gazdaságot sújtja
Bankszövetség: az adóemelés a teljes gazdaságot sújtja
Értetlenül állnak az úgynevezett extraprofitadó tervezett emelése előtt.
„Szupermenzák” jönnek létre Debrecenben
„Szupermenzák” jönnek létre Debrecenben
A szabadszedés az egyértelmű új irány; öt újabb iskolát vonnak be ebbe a körbe.
Hatvanmilliós útfelújítás Fülöpön
Hatvanmilliós útfelújítás Fülöpön
Három helyszínen fog dolgozni a nyertes újfehértói vállalkozás.
Még mindig az Apple a világ legértékesebb márkája
Még mindig az Apple a világ legértékesebb márkája
A tavalyi 15. helyről a nyolcadikra rukkolt előre az Instagram.
Jelentősen drágult a tojás, a kakaó, a kávé
Jelentősen drágult a tojás, a kakaó, a kávé
De kevesebbet fizetünk a margarinért, a lisztért és a cukorért.
Csúcstechnológiás labort adtak át Debrecenben
Csúcstechnológiás labort adtak át Debrecenben
A labor eszközeinek fejlesztésére 340 millió forintot fordítottak.
Drágulásban Debrecen országos első
Drágulásban Debrecen országos első
A leginkább a panellakások ára emelkedett.
Jöhet az Egyesült Államok és Magyarország aranykora
Jöhet az Egyesült Államok és Magyarország aranykora
Erről beszélt Orbán a Fehér Házban.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Két berettyóújfalui gól a válogatottban
Két berettyóújfalui gól a válogatottban
Újabb meccs következik az EB-házigazdával.
Hirdetés
Hirdetés
Többet kapnak a nyugdíjasok novemberben
Többet kapnak a nyugdíjasok novemberben
Majd érkezik a 13. havi nyugdíj is.
Hirdetés
Hirdetés
Barátját sebesítette meg a vadász Sápon
Barátját sebesítette meg a vadász Sápon
A sértett a kezén, az alkarján, a combján, a mellkasán és a hasán 8 napon túl gyógyuló, lőtt sérüléseket szenvedett.
Gazdaság
Karácsonyiajándék-vásárlás: megtört a lendület
Átlagosan 75 ezer forint elköltését tervezik a magyarok.
Bankszövetség: az adóemelés a teljes gazdaságot sújtja
Értetlenül állnak az úgynevezett extraprofitadó tervezett emelése előtt.
Hatvanmilliós útfelújítás Fülöpön
Három helyszínen fog dolgozni a nyertes újfehértói vállalkozás.
Még mindig az Apple a világ legértékesebb márkája
A tavalyi 15. helyről a nyolcadikra rukkolt előre az Instagram.
Jelentősen drágult a tojás, a kakaó, a kávé
De kevesebbet fizetünk a margarinért, a lisztért és a cukorért.
Csúcstechnológiás labort adtak át Debrecenben
A labor eszközeinek fejlesztésére 340 millió forintot fordítottak.
Támogatott tartalom
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
A Lidl Magyarország új, úttörő kezdeményezéssel állt elő: ha a vásárló nem tud eljutni a boltba, akkor a bolt megy el hozzá.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Idén Dallasból érkezik egy harmincfős énekegyüttes. +Videók
Hirdetés
Hirdetés