Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás

Cívishír | 2024. 02. 05. | 12:15:13
Az alapprobléma maga a főút városon áthaladása, ami számos gondot generál.
Püspökladánynak több szempont miatt is az M4 a megoldás
Lenne mit javítani... (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Ez év harmadik negyedévében már akár el is kezdődhet a 42-es főút legrosszabb szakaszainak felújítása, továbbá a következő hetekben rendeződhet az út Püspökladányon átvezető részén évek óta tapasztalható csatornafedlap-probléma – tájékoztatta a Cívishírt Bodó Sándor, a térség országgyűlési képviselője, akit az útkezelő, a fedlaptulajdonosok, valamint a püspökladányi, a bárándi és a földesi polgármester bevonásával a napokban a témában Püspökladányban megtartott tanácskozást követően kérdeztünk.

Gyorshajtók, fedlapcsörömpölők

Lássuk azonban először, mi is a probléma a 42-es számú főúttal. Püspökladány városában kettő is van, azon túlmenően, hogy a 2020-as évek közepéhez közeledve a 14 ezres városban hogyan lehet napi több ezer kamiont is átvezető főút? A válasz egyszerű: a 2000-es években már kész volt Püspökladány keleti „elkerülőjeként” szolgáló, a 4-est és a 42-es összekötő út terve, aminek a megvalósítását akkor a politika sodorta el. Így várni kell az M4-re, ami a ladányiak szemüvegén keresztül nézve rendkívül lassan közeledik. Az alapproblémába azért avattuk be a Cívishír olvasóit, mert az összefügg a 42-es főút mindkét nagy gondjával.

Tehát az egyik baj, hogy rengeteg a kamion, amelyek az engedélyezett 50 kilométer/órás sebességnél a szubjektív megítélés szerint gyorsabban hajtanak; rendőri ellenőrzés pedig, nyilván kapacitás hiányában, csak nagyon ritkán van, így a külső sávban a kamionok – a ladányiak szóhasználatával „dübörgő elefántcsorda” – veszélyeztetik a közlekedők biztonságát, no meg hatalmasakat döccennek az aknafedeleken.

És ezzel meg is érkeztünk a minapi megbeszélés egyik témájához, nevezetesen, kinek és mit lehetne tenni annak érdekében, hogy ne döccenjenek a kamionok, ne rongálódjanak folyamatosan az aknafedelek. Igen, ne rongálódjanak tovább, mert jó néhány közülük már balesetveszélyes, akár be is szakadhat a kamionkerekek alatt. Ezért más megoldás híján a 42-es főút városon átvezető 2x2 sávos szakaszán a forgalom elől piros-fehér csíkos táblákkal egyszerűen lezárják a külső sávot. Ez a probléma több mint egy évtizedes, számos alkalommal kapott már nyilvánosságot. Tény, az aknafedelekkel eddig érdemben senki sem tudott mit kezdeni. A Magyar Közút évekkel ezelőtt azt válaszolta, hogy az aknafedelek a kamionok keréknyomvonalában vannak, és ezért csak időlegesen lehet segíteni a problémán, a végleges megoldás az M4 lesz, ami majd „elviszi a forgalmat” a városból.

A Cívishírnek nyilatkozó Bodó Sándor elmondásából kiderült, ezúttal sem egyszerű a helyzet, ugyanakkor minden résztvevő a maga területén a megoldást kereste.

– Ez egy háromszereplős történet. Püspökladány önkormányzata, a szennyvízcsatorna fedlapokat tulajdonló Tiszántúli Regionális Vízművek (TRV), valamint az útfelügyelő és a csapadékvízelvezető-csatorna befolyóinak gazdája, a Magyar Közút. Ez utóbbi kettőt terheli a felelősség, hogy rendben legyenek a fedlapok. A probléma megoldásában a 24. órában vagyunk, hiszen tarthatatlan már a főút városon áthaladó szakaszának problémája. A szakértők megállapították, hogy a 19 csatornafedlapnak mintegy felét és a környezetében lévő úttestet feltétlenül javítani kell. A csapadékvíz-elvezető rendszer közel 190 bevezetőrácsa és környezetének egy része is javításra szorul. Hogy pontosan mennyi, azt a szakemberek döntik majd el, de általában a kereszteződések környezetében lévők a problémásak, ugyanis ott a csatornafedelek jobban ki vannak téve a külső hatásoknak. A Közút, valamint a TRV képviselője vállalta, hogy március végéig kijavítja a csapadékvíz-elvezető fedlapokat. Ehhez az időponthoz ragaszkodtak a megbeszélés résztvevői. Erre a pénz már megvan – tájékoztatta a Cívishír olvasóit Bodó Sándor országgyűlési képviselő.

Megoldás az M4-es lesz? (Fotó: Cívishír)

Húsz kilométert hat szakaszban

A megbeszélés másik témája az volt, hogy elodázhatatlan a 42-es főút néhány szakaszának felújítása. Konkrétan: a sárrétudvari leágazástól Bárándig, Bárándtól pedig néhány, már újraaszfaltozott rész kivételével a Keleti-főcsatornáig. Az út minőségére jellemző, hogy már a kamionosok mindegyike sem vállalja be az ezen való közlekedést, és inkább a bihari kis falvakon keresztül kanyarogva jutnak el a főút jó állapotban lévő, országhatár közeli részére. Persze a szóban forgó útszakasz rossz állapota sem mai keletű. Utoljára jó negyedszázaddal ezelőtt kapott új aszfaltborítást, azóta pedig csak ott kátyúznak, ahol már nagyon muszáj.

A témára meglehetősen jó rálátással bíró szakember szerint azért odázzák folyamatosan a 42-es teljes felújítását, mert az állam a majdan a főút alternatívájaként funkcionáló M4-es gyorsforgalmi útra összpontosít.

– A tanácskozás a főút sárrétudvari elágazásától a Keleti-főcsatorna környéki részig terjedő, nagyon rossz állapotban lévő szakaszainak felújítására fókuszált. A szakemberek is azt állapították meg, hogy azokon a helyeken a legrosszabb a 42-es főút burkolata. A felmérés alapján hat szakaszra bontották a felújítandó részt, nyilván a legrosszabbal kellene kezdeni.

A települési önkormányzatok és a szakma által egyaránt támogatott felújítási csomag megvalósítására kérnek támogatást, több mint tízmilliárd forintot. Azért szükséges ekkora összeg, mert nem egy helyen az útalapot is meg kell újítani.

Ezt az útmegújítási tervet jóváhagyta a földesi, a ladányi és a bárándi önkormányzat. Amennyiben meglesz a pénz, a Magyar Közút a legrosszabb állapotban lévő részen el tudja kezdeni a munkálatokat. Ez, ha az ügyben mindenki a lehető leggyorsabban teszi a dolgát, várhatóan 2024 harmadik negyedévében történik meg. A napokban megkapom a 42-es főút felújításának tervezett költségét, amivel megyek a közlekedési minisztériumba a támogatás folyósítása miatt – mondta Bodó Sándor, akitől azt is megkérdeztük, mi újság az M4 gyorsforgalmi út építésével, mikor érheti el Püspökladányt?

Amihez csak itt tesszük hozzá, hogy azzal végre megoldódna a kamionok gyorshajtása, a fedlapprobléma, a rezonancia keltette épületállagromlás, a zaj- és porterhelés a belvárosban.

– Néhány hét szünet után ismét dolgoznak a munkagépek a Törökszentmiklós – Kisújszállás kelet közötti gyorsforgalmi szakasz építésén, amely a terv szerint 2025 negyedik negyedévében elkészül. Akkor már csak körülbelül 25 kilométerre lesz az autóút végpontja Püspökladányhoz. Akkorra kellene a Kisújszállás kelet – Püspökladányi rész építését úgy előkészíteni, engedélyek, pénzügyi források rendelkezésre álljanak, hogy ott rögtön folytathassák az M4 építését. A hazai út- és forgalmi viszonyok mellett 30-40 kilométernél hosszabb pályaszakaszt nem lehet építeni, mivel a terelések, forgalomkorlátozások miatt csökkenne a közlekedés biztonságossága.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Két képviselő elégedetlen Hajdú-Bihar közbiztonságával
Két képviselő elégedetlen Hajdú-Bihar közbiztonságával
Gyurosovics József utoljára állt a közgyűlés előtt, és most is szinte csak jó hír szerepelt a beszámolójában.
Porrá égett egy autó Balmazújvárosban
Porrá égett egy autó Balmazújvárosban
Riasztották a tűzoltókat.
A jóisten segítségét kéri a sárrétudvari marhatenyésztő
A jóisten segítségét kéri a sárrétudvari marhatenyésztő
Lendvai Csabáék életét megkeseríti a száj- és körömfájás.
Állatkínzás: szurkolók kérték számon a nyíradonyi ebrendészt
Állatkínzás: szurkolók kérték számon a nyíradonyi ebrendészt
A terepjáróval kutyáját húzó debreceni férfinél is jártak.
Víz alatt Püspökladány utcáinak egy része
Víz alatt Püspökladány utcáinak egy része
Váratlanul érkezett a zivatar, az esőbe jég is vegyült.
Esztári cég építheti a sárrétudvari piacot
Esztári cég építheti a sárrétudvari piacot
Kezdődhet a munka a település központjában.
Május elsején nyit a strand Hajdúszoboszlón
Május elsején nyit a strand Hajdúszoboszlón
Fellép Szabó Ádám, Szirota Jennifer és az Irie Maffia.
Külföldi munka után hazatérnek Mezősasra
Külföldi munka után hazatérnek Mezősasra
Így él és fejlődik a bihari falu a mindennapok valóságában.
Ártánd: a település fizet, de keveset kap
Ártánd: a település fizet, de keveset kap
Benkő Sándor: A gazdasági aktivitásért szolidaritási hozzájárulás a „jutalom”.
Kocsmaprogram: bővítik a kört
Kocsmaprogram: bővítik a kört
Hárommillió forint igényelhető.
Csányi Sándor lemond a vezérigazgatói posztjáról
Csányi Sándor lemond a vezérigazgatói posztjáról
Azt mondta: az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta.
Debreceniként is lehet saját kávénk
Debreceniként is lehet saját kávénk
A Zádor házaspár receptúrái mára közkedveltek – azok is keresik őket, akik korábban felhagytak a kávézással.
A jóisten segítségét kéri a sárrétudvari marhatenyésztő
A jóisten segítségét kéri a sárrétudvari marhatenyésztő
Lendvai Csabáék életét megkeseríti a száj- és körömfájás.
Árcsökkentés: a miniszter a biztosítóknak üzent
Árcsökkentés: a miniszter a biztosítóknak üzent
Ha nem lépnek, a kormány beavatkozik.
Új logisztikai központot adtak át Debrecenben
Új logisztikai központot adtak át Debrecenben
A növekvő kapacitásigényre reagált a Xanga.
Ingyenes öntözéssel segítik a gazdákat
Ingyenes öntözéssel segítik a gazdákat
Kiemelt figyelmet fordítanak a fenntartható vízgazdálkodási közösségek támogatására.
Fizetésemelést követelnek a köztisztviselők
Fizetésemelést követelnek a köztisztviselők
Több ezren sztrájkoltak országszerte.
Esztári cég építheti a sárrétudvari piacot
Esztári cég építheti a sárrétudvari piacot
Kezdődhet a munka a település központjában.
Ártánd: a település fizet, de keveset kap
Ártánd: a település fizet, de keveset kap
Benkő Sándor: A gazdasági aktivitásért szolidaritási hozzájárulás a „jutalom”.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Trump: a Krím félsziget Oroszországé marad
Trump: a Krím félsziget Oroszországé marad
Egy interjúban beszélt erről.
Hirdetés
Hirdetés
Két sérült a debreceni balesetben
Két sérült a debreceni balesetben
A buszok terelőútvonalon közlekednek.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Kocsmaprogram: bővítik a kört
Hárommillió forint igényelhető.
Csányi Sándor lemond a vezérigazgatói posztjáról
Azt mondta: az OTP történelmének legsikeresebb évét zárta.
Debreceniként is lehet saját kávénk
A Zádor házaspár receptúrái mára közkedveltek – azok is keresik őket, akik korábban felhagytak a kávézással.
A jóisten segítségét kéri a sárrétudvari marhatenyésztő
Lendvai Csabáék életét megkeseríti a száj- és körömfájás.
Árcsökkentés: a miniszter a biztosítóknak üzent
Ha nem lépnek, a kormány beavatkozik.
Hirdetés
Támogatott tartalom
Május elsején nyit a strand Hajdúszoboszlón
Május elsején nyit a strand Hajdúszoboszlón
Fellép Szabó Ádám, Szirota Jennifer és az Irie Maffia.
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
Parkolási kisokos: kék és sárga zóna
A Nagyerdőt is érinti az új rendszer.
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A jövő mérnökeit időben kell érzékelni!
A Sensirion Hungary Kft. is ott volt a Debreceni Egyetem állásbörzéjén.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés