Gurulósáv a debreceni Szent Annán – mi változott?

Autósként könnyebbé vált a közlekedés a reggeli csúcsforgalomban a Szent Anna utcán, a Svetits és a Szent József óvodáknál-iskoláknál, ugyanakkor a gyerekeket gépkocsival hordó szülők egy részének még tanulnia kellene a mindenki számára praktikus magatartást: ezt a tanulságot vontuk le kis helyszíni riportunk során a napokban.
Már az alaphelyzet is reménytelen: szűk területen három oktatás-nevelési intézmény (az említettek mellett a Péchy Mihály technikum) és mi, szülők, akik valamilyen homályos, de állandó bűntudat nyomása alatt kötelességünknek érezzük a gyerekeinket taxis módjára hozni-vinni az otthon és az iskola között, szakkörre, különórára, sportfoglalkozásra. Mintha korábban, amikor töredék annyi gépkocsi nem volt, mint ma, senki nem jutott volna el a suliba… Jó, igaz, hogy a város nagyobbá vált és az agglomerációból is többen járnak be Debrecenbe, szóval a távolságok szintén nőttek.
A Szent Anna utcára visszatérve: mivel az elmúlt években az iskolák előtt tessék-lássék módra megálló autók miatt fel-feltorlódott a kocsisor a reggeli csúcsforgalomban, az önkormányzat az utóbbi hetekben gurulósávot alakított ki a Svetits előtt, és a parkolóhelyek számát is növelték.

– Most próbáltuk ki első alkalommal. Úgy tűnik, valamivel biztonságosabbá vált a közlekedés, de óriási változásnak nem nevezném. Ahhoz annyi parkolóra volna szükség, amennyi hely itt nem áll rendelkezésre. Ha a gurulósáv elején többen megállnak, azt lesve, hogyan parkolhatnának le minél közelebb a bejárathoz, akkor az autók így is feltorlódhatnak – osztotta meg tapasztalatait a Cívishírrel egy gépkocsijához tartó édesapa.
Egy másik férfi is éppen ezt pedzegette.
– Az autóval érkező szülők nyugodtan tovább gurulhatnak a bejáratnál. Harminc méterrel odébb, a 20-24. szám előtt általában akad egy-egy üres hely, de ha nincs, akkor is biztonságosabban le lehet húzódni a padkára
– tanácsolta. Megjegyezte, a Varga és a Piac utcai kereszteződéseknél a lámpák ez után is megfogják valamennyire az autósokat, ezzel azonban együtt kell élni, ameddig ennyi gépjármű van az utakon.
A becsengetésig tartó várakozásunk alatt feltűnt: a gurulósávon való végighaladás helyett néhányan a sávelválasztó jelzőfülek – ezek azok a piros forgalomterelő elemek – között, a záróvonalon pattannak ki. Ez szabálytalan és balesetveszélyes. Kissé meglepett az is, hogy számos szülő nem éri be annyival, hogy a parkolás után a gyerek(ek) kiszállnak, és az iskolakapu fel veszi(k) az irányt, hanem be is kísérik őket. Így azonban az egyperces parkolásból öt perc lesz. Ez annyit jelent, hogy öt perc alatt öt érkező autós helyett mindössze egy talál parkolóhelyet…

Egy anyuka kérdésünkre elmondta: annyira nem bírta a parkolással járó feszültséget, hogy ők másutt állnak meg, és inkább sétálnak kicsit az iskoláig. Erre a célra egyébként a Jászai Mari téri várakozóhelyek kifejezetten alkalmasak, hiszen nincsenek messze, és ingyenesek 8 óráig.
A másik édesanyja kerékpáron érkezett, két kisebb gyermek szintén biciklin követte. Érdeklődésünkre közölte: ahová csak lehetséges, két keréken megy a család. Igaz, a Svetits közelében, az Arany János utcán laknak. Amit ő és mi is szóvá tettünk (a fotóriporter és az újságíró is kerékpárral érkezett a helyszínre), az a biciklitárolók feltűnő hiánya a Szent Anna utcán. Az iskolák udvarán valószínűleg rendelkezésre állnak, de ekkora intézmények esetében érdemes lenne legalább néhány utcai kerékpártámasszal erősíteni azoknak az elhatározását, akiktől nem áll messze a biciklizés. Ám ha nincs lehetőség a jármű gyors és biztonságos lerakására, akkor ők is meggondolják a dolgot. Holott a reggeli csúcsforgalmon valószínűleg az fog csak igazán segíteni, ha egyre többen ülnek át a volán mögül kerékpárra, kisebb elektromos járgányokra vagy élnek tömegközlekedéssel.
RaL












































