Gépjárművünk elhanyagolt részei – a lengéscsillapítók

Sajnos mindannyian tisztában vagyunk vele, hogy a magyar utakat sok helyen nem épp a tükörsima kivitelezés jellemzi. Rengeteg olyan útszakaszon járunk, amik bizony elég komolyan igénybe veszik autónkat, leginkább pedig a lengéscsillapítókat. Ilyen útviszonyok mellett jobb résen lennünk, és a lengéscsillapítók cseréjét nem kizárólagosan akkorra időzítenünk, mikor a régiek már teljesen feladták. Íme, pár dolog ennek kapcsán, amikre feltétlen érdemes odafigyelnünk a biztonságos autózás érdekében.
Lengéscsillapító-csere – de mikor?
A lengéscsillapítók cseréjét sokan felelőtlenül akkorra halasztják, mikor az már szinte teljesen üzemképtelen ez az alkatrész. Érdemes viszont az eszünkbe vésni, hogy a lengéscsillapítók egy idő után maguktól is elhasználódnak, tehát bizonyos időközönként megéri ellenőriztetni őket, majd szükség esetén cserélni. Azonban ha az autó imbolyog, az eleje megemelkedik, instabilan veszi a kanyarokat, megnő a fékút vagy épp egyenetlen kopás látható a gumikon, akkor feltétlen meg kell nézetni egy megfelelő szakemberrel. Ezek ugyanis mind a lengéscsillapító hibájára utalnak, és idővel csak fokozódni foknak, ami rendkívül balesetveszélyes! A kemény útviszonyok hihetetlenül igénybe veszik gépjárművünk ezen részeit, így nem csoda, ha gyorsan elhasználódnak.
Hogyan előzzük meg mindezt?
A megelőzés tekintetében is akad pár olyan tipp, amit sok sofőr hajlamos elhanyagolni. Először is érdemes kerülnünk a rossz útszakaszokat. Persze, ez nem könnyű, ha más nem áll rendelkezésünkre, azonban általában az út széle szokott tropára menni ott, ahol nagyobb a kamionforgalom. Ilyenkor érdemes a padkától kicsit távolabb húzódva haladnunk, ha csak lehetőségünk adódik rá, hiszen a felezővonalhoz közel általában kevésbé zord útviszonyokkal találkozhatunk. A fékezéssel is érdemes óvatosan bánnunk. Kezdő sofőrként még nyilván mindannyian odafigyeltünk az óvatos, szakaszos fékezésre, de ahogy megjön az önbizalmunk, eléggé sietősre foghatjuk a dolgokat. Ekkor azonban jön majd a satufék, ami nem csupán a féktárcsákat nyúzza, de a lengéscsillapítóknak is rengeteget árt. Jellemzően a rutinosabb sofőrök hibája, hogy masszív tempóval haladnak a kanyarig, majd ott inkább rálépnek a fékre, mintsem előre lassítanának. Tehát jobban tesszük, ha odafigyelünk azokra a jó tanácsokra, amiket kezdő sofőrként oktatónktól kaptunk útravalóul – nem csak biztonságosabbá teszik a vezetést, de még gépjárművünk is kímélik. Természetesen ez sem mentesít a lengéscsillapítók rendszeres átvizsgálásától, amit nem szabadnak akkora hagynunk, amikor valamilyen komoly hibával szembesülünk. Normális esetben körülbelül húszezer kilométerenként ellenőriztetnünk kéne őket az egész futóműrendszerrel egyetemben. Más esetben sajnos előfordulhatnak olyan hibák is, amik az úton végzetesnek számítanak. Összefoglalva tehát láthatjuk, hogy a rendszeres karbantartás és az óvatos vezetés ebben az esetben is nagyon sokat számít. Bármilyen rutinos sofőrök legyünk is, feltétlen érdemes ezeket észben tartanunk.














