Frissíteni a tanárok és óvodapedagógusok tudását

A megújuló pedagógusképzési rendszer keretében országos szintű, valamennyi tanárképzési intézményt érintő, személyes jelenléttel járó és online továbbképzési program indult, melynek helyi koordinálását a Debreceni Egyetem végzi. A kezdeményezés célja, hogy frissítse a tanárok és óvodapedagógusok tudását, valamint a szakemberek olyan támogatást kapjanak, mely még eredményesebbé és vonzóbbá teheti a pedagóguspályát.
2022-höz képest ötven százalékkal nőtt a tanárképzésre felvettek száma, a rövidciklusú tanárképzésre pedig háromszor annyi jelentkezőt vettek fel országosan, mint három évvel ezelőtt. A megújult tanárképzés iránt a Debreceni Egyetemen is nagy az érdeklődés, a 2025-ös általános és pótfelvételi eljárásban összesen 476 jelentkező nyert felvételt a DE valamelyik tanárképzési szakjára.
Az új pedagógusképzés lényege az értékközpontúság és a gyakorlatorientált szemlélet, a naprakész és piacképes tudás megszerzése.
A program egyik legfontosabb eleme a most indult, országos kiterjedésű pedagógus-továbbképzés, mely révén még inkább fókuszba kerülhet a pedagóguspálya és az értékalapú szakemberképzés. A tanárképzési program részleteiről kedden sajtótájékoztatón számoltak be a Debreceni Egyetem vezetői, valamint a Debreceni Tankerületi Központ tankerületi igazgatója.
Forisek Péter, a DE Pedagógusképző Központ főigazgatója felidézte a 2024-ben indult pilot tanárképzés tapasztalatait, valamint bemutatta a program legfontosabb célkitűzéseit.
– Az új tanárképzésben a tanárképzési tanterveket kifejezetten a Nemzeti Alaptanterv és a szakos kerettantervek köré kellett felfűzni. A Debreceni Egyetemen a tudományos modulok is jelentős szerepet játszanak a különféle tanárképzésekben, emellett a képzés mind a tíz félévében vannak iskolai gyakorlatok, így a hallgatók valamennyi intézménytípusban kipróbálhatják magukat és választhatnak, hol szeretnének majd tanítani. A legújabb fejleménye ennek a programnak az, hogy 2025 szeptemberében elindultak a tanártovábbképzések.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem kapott felhatalmazást a kormányzattól arra, hogy szakértőik kidolgozzák ezeket az új továbbképzési programokat, majd a megvalósításra regionálisan szerződéseket kössenek a helyben koordináló intézményekkel, így a Tiszántúlon a Debreceni Egyetemmel. A DE Hajdú-Bihar, illetve Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében végzi ezt a feladatot – hangsúlyozta a főigazgató.
Szilágyi Asztalos Gyöngyi, a Debreceni Egyetem Oktatási Főigazgatóság megbízott főigazgatója hozzátette: az új továbbképzési rendszer maximálisan megfelel a jelenkori szakmai elvárásoknak és korszerű tudást ad a szakembereknek.
– A 2025-ös év a pedagógus-továbbképzés szempontjából fordulópont, hiszen az elmúlt 25 évben hatályban lévő szabályozást egy sokkal célzottabb, áttekinthetőbb keretrendszer váltja fel, mely során a pedagógusoknak 5 éves ciklusonként 120 kreditet kell teljesíteniük. Ennek felét kötelezően tartalmi megújító képzésekből, másik felét pedig szabadon választható képzésekből kell megoldaniuk. A tartalmi megújító képzések az adott pedagógus szakképzettségéhez kapcsolódnak, a szabadon választhatók esetében pedig már teret kaphatnak a személyes preferenciái. A továbbképzési programban összesen 19 féle képzés szervezésére kaptunk lehetőséget, ebből öt szól óvodapedagógusoknak, 14 pedig tanároknak. Szolnokon tíz, Debrecenben pedig tizenkilenc csoport részvételével zajlik a program – ismertette a megbízott főigazgató.
A Debreceni Egyetem mindkét városban a helyi tankerületi központokkal működik együtt. A sajtótájékoztatón Türk László, a Debreceni Tankerületi Központ vezetője vázolta, hogy a szakemberek tudását fejlesztő országos továbbképzési projekt milyen hatással van a DE és a helyi oktatási intézmények kapcsolatára.
– A pedagógusi pálya olyan hivatás, mely magában foglalja a szakmai alázatot, a felelősséget és azt a mérhetetlen önzetlenséget, ami a tudás átadásához szükséges. A Debreceni Tankerületi Központ és a Debreceni Egyetem nem csak együtt gondolkodik, hanem együtt dolgozik a jövő pedagógusaiért. A továbbképzési program bevezetésének három alappillére van: a digitalizáció, a pedagóguspálya vonzóbbá tétele és szakmai megújulás, valamint a gyakorlati tudás erősítése. A mentortanárok képzése is egy nagyon jó példa az egyetem, valamint a tankerület közötti szakmai együttműködésre – jelentette ki a tankerületi igazgató.
A pedagógus-továbbképzési program az országban működő összes, tanárképzéssel foglalkozó intézményt érinti. A tervek szerint a tanév során 420 pedagógus továbbképzése történik meg Debrecenben és Szolnokon. A programtól elsősorban azt várják, hogy még eredményesebbé és vonzóbbá tegye a pedagóguspályát.






























