Elindítják a debreceni közlekedés átalakításának újabb hullámát
Újabb nagy debreceni közlekedési beruházást jelentett be július 17-én Papp László polgármester. Mint ismert, 2016 óta 53 kereszteződést építettek át, de legalábbis átszervezték a forgalmat a bővebb áteresztőképesség érdekében. Ahogy a városvezető fogalmazott, az elmúlt évek ilyen irányú fejlesztése „csak a kezdete volt” annak a 2030-ig szóló programnak, amely megújítja a régióközponti pozíció szempontjából is fontos összes jelentősebb közlekedési csomópontot a városban.
Így újabb 13 csomóponthoz nyúlnak hozzá, a finanszírozás a központi költségvetésből történik, a kormány a beruházásokra összesen 4 milliárd forintot hagyott jóvá.
A program részeként leghamarabb, 2020 végére a Hadházi út és Nyíl utca, illetve a Füredi út és a Bem tér kereszteződése alakulhat át. Előbbi esetben lámpákkal szabályoznák a forgalmat (körforgalom egy korábbi bírósági döntés miatt nem épülhet), utóbbinál sávbővítések várhatók.
2021 után egyebek mellett a Füredi út, Balmazújvárosi út, Szabó Lőrinc utca, Csigekert utca kereszteződését, a Vágóhíd utca és Hajnal utca kereszteződését, a Mikepécsi út és a Leiningen utca kereszteződését, a Böszörményi út és a Békessy Béla utca kereszteződését, a Rakovszky utca és az Árpád tér kereszteződését építik át. Kétszer két sávosra bővítenék a Szoboszlói út elejét, de a Domokos Márton utca is teljesen átalakulna, alternatívát kínálva a 33-as főút elérésére az északnyugati városrész irányából.
A polgármester kezdeményezésére és Palkovics László innovációs és technológiai miniszter támogatásával a kormány által jóváhagyott fejlesztések három csoportba sorolhatók. Az elsőbe az előkészítésre és megvalósításra elrendelt közlekedési beruházások tartoznak. Ezek egy részénél az engedélyes és kiviteli tervek már megvannak, így viszonylag gyorsan megvalósíthatók, míg a többit előbb meg kell terveztetni, majd utána jöhet a kivitelezés.
A második csoportba tartozó beruházásokat előkészítésre rendelte el a kormány, azaz előbb engedélyes tervek és kiviteli tervek készítése szükséges.
A harmadik esetben egyelőre csak tanulmányterv készítéséről van szó.
Olyan tanulmányterv is készül, amely feltárná, hogy érdemes-e esetleg eltérő szintbeli kereszteződéssel segíteni a napi majdnem 60 ezer gépjármű forgalmát biztosító Böszörményi–Füredi csomópont problémáin.
RaL