Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra

Cívishír | 2025. 11. 03. | 15:32:21
Eredetileg 2024-re ígérték a 160 kilométer/órás sebességet Debrecen és Kisújszállás között
Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra
Akár Svájcban - ilyen szerelvények járnak Püspökladány és Debrecen között. Közlekedhetnének 160-al is, ha a biztosítóberendezések meglennének (Fotó: Cívishír-archív)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Az már most biztos, hogy idén sem száguldanak 160 kilométer/órás sebességgel a vonatok a 100-as vasútvonal hajdú-bihari szakaszán, vagyis Püspökladány és Debrecen között. 

A legoptimistább becslések szerint is leghamarabb három-négy év múlva, a Debrecen–Nyíregyháza pályaszakasz felújítása után valósulhat meg a nagy sebességű közlekedés. Addig marad a várakozás, a türelempróba és a régi tempó. Mindez abból a beszélgetésből derült ki, amelyet Sutka Csabával, a MÁV Zrt. kabinetfőnökével folytattunk a vármegyei közgyűlés október 31-ei ülésének szünetében. A közlekedési szakember a MÁV-ot képviselte a vármegye közlekedésével foglalkozó napirendi pont tárgyalásán.

Felvetettük neki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium a Cívishír kérdéseire 2023 őszén adott válaszában (erről itt írtunk) még 2024-re ígérte a 160 kilométer/órás haladási sebességet Debrecen és Kisújszállás között, a Debrecen–Budapest Nyugati pályaudvar közötti teljes szakaszon pedig 2025-re tartotta lehetségesnek. Ebből azonban semmi sem lett. Akkoriban a tárca a biztosítóberendezések telepítésétől tette függővé az egyébként már évekkel korábban, a nagyobb sebességre átépített pályát.

Azóta elfogyott a pénz.

Sutka Csaba elmondta: a 2024-re ígért fejlesztések alapját az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) beruházásai képezték volna, amelyeknél az infrastruktúra szempontjából sokat vártak az uniós forrásoktól. Ezek azonban nem érkeztek meg. Ami nem uniós pénzből valósul meg, ahhoz az államnak kell forrást biztosítani – ez pedig most nehezebben megy. Hangsúlyozta, hogy a 100-as vasútvonalnál a következő években szakaszosan folytatódik a fejlesztés: a Debrecen–Nyíregyháza rész következik, ahol megújul az állomások egy része, a pálya, magasított peronokat alakítanak ki, és nő a vasúti közlekedés biztonsága. A nagyobb sebesség miatt az útátjárókat is korszerűsíteni kell, erre külön országos program indult.

– Ha befejeződik a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal modernizálása, akkortól várható, hogy a teljes vonalon, bizonyos járatoknál elérhető lesz a 160 kilométer/órás sebesség. Ez még minimum három-négy év – válaszolta kérdésünkre a kabinetfőnök.

„Sínen” van a buszközlekedés

 A kabinetfőnöktől azt is megkérdeztük, Hajdú-Biharban melyik három buszjáratot szüntették meg, és melyik ötöt indították – mivel ez nem szerepelt sem a közgyűlési előterjesztésben, sem az ülésen elhangzott kiegészítésben. Sutka Csaba szerint buszközlekedés szempontjából a térség jól lefedett, a járatok nem tudnak megszűnni, menetrendi átszervezés viszont előfordulhat. A MÁV Zrt.-t a személyszállítási alkotmány felhatalmazza az olyan módosításokra, hogy még több járat legyen. Így lehetőség van új járatok indítására is. A mostani növekedés – öt új járat – éppen ennek a következménye, hiszen a társaság célja, hogy egyre több utazási lehetőséget kínáljon.

A szakember hozzátette: a cégintegrációval (a MÁV, a Volánbusz és a HÉV 2025. január 1-jei egyesülésével – a szerk.) közös irányítás alá kerül az eszközpark és a humáninfrastruktúra, ami az utaskiszolgálás színvonalát hivatott emelni. Ennek része a közlekedés hatékonyabb szervezése és lebonyolítása is.
– Ahol a busznak kell besegíteni, ott a buszközlekedés tud plusz szolgáltatást biztosítani; ahol a vasút modernizálására van szükség, ott építjük a pályát és a biztosítóberendezéseket – fogalmazott Sutka Csaba.

Azt, hogy Hajdú-Biharban pontosan mely járatok szűntek meg, és melyek indultak el 2024-ben, végül bizottsági forrásból és a Vármegyeháza titkárságától tudtuk meg.

Az új autóbuszvonalak:

  • Debrecen–Sáránd–Berettyóújfalu
  • Nyíregyháza–Újfehértó–Téglás–Debrecen (BMW Gyár)
  • Nyírbátor–Nyírbogát–Nyíradony–Debrecen (BMW Gyár)
  • Létavértes–Hosszúpályi–Mikepércs–Debrecen (BMW Gyár)
  • Berettyószentmárton–Berettyóújfalu–Debrecen (BMW Gyár)

A hálózatátalakítás miatt megszűnt vonalak:

  • Vámospércs–Újléta
  • Létavértes–Bagamér–Vámospércs
  • Létavértes–Újléta–Vámospércs

A Vármegyeháza tájékoztatása szerint a menetrend szerinti autóbusz-közlekedéssel Hajdú-Bihar mind a 82 települése elérhető. A helységek közel 60 százalékába – 49 községbe – kizárólag busszal lehet eljutni. A vármegyéből további hét megyébe közlekednek átszállásmentes távolsági járatok. Hajdú-Biharban 11 országos és 92 regionális autóbuszvonal működik, 1463 kilométeres hálózaton, egy átlagos munkanapon 1659 járattal.

Sutka Csaba a hajdú-bihari vasútfejlesztésekről, buszközlekedésről is beszélt a vármegyei közgyűlésen (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Kötélen lógva érkezett a Mikulás a debreceni klinikára
Kötélen lógva érkezett a Mikulás a debreceni klinikára
Mosolyt csaltak a beteg gyerekek arcára.
Új helyre költözött a kondoroskerti népkonyha
Új helyre költözött a kondoroskerti népkonyha
Negyvenhárom Ételpont működik Debrecenben.
Hópihe és Marcipán a gyermekklinikán
Hópihe és Marcipán a gyermekklinikán
A DEKOM Mikulása Debrecenben.
Távhővezetéket javítanak a Nagyerdőn
Távhővezetéket javítanak a Nagyerdőn
Több épületben is szünetel majd a szolgáltatás.
Spanyolországban álltak helyt a debreceni egyetemisták
Spanyolországban álltak helyt a debreceni egyetemisták
Nemzetközi csapatokban kellett dolgozniuk.
Eladnák a DVSC egykori sporttelepét
Eladnák a DVSC egykori sporttelepét
Új lakóövezet jönne létre a debreceni rozsdaövezetben.
Felgyújtotta a szeretőjét Balmazújvároson
Felgyújtotta a szeretőjét Balmazújvároson
A Debreceni Törvényszék ítéletet hozhat.
Lezárnak egy kereszteződést a Tégláskertben
Lezárnak egy kereszteződést a Tégláskertben
A debreceni buszok is terelőútvonalon közlekednek.
Balesetveszély Józsán: megoldást vár a képviselő
Balesetveszély Józsán: megoldást vár a képviselő
A Mi hazánk debreceni politikusa az illetékesekhez fordult.
Szabadjára engedték a fantáziát Debrecenben
Szabadjára engedték a fantáziát Debrecenben
A hídtervezés egyik legfontosabb része a méretezés.
Különleges fotó készült a Napról
Különleges fotó készült a Napról
A Tiszántúlon élők így láthatták az égitestet.
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Áramtalanították a járművet.
Elképesztő tél jön? Megkérdeztük a szakértőt
Elképesztő tél jön? Megkérdeztük a szakértőt
A debreceni meteorológus szerint most még csak találgatni lehet, lesz-e hideg és hó az ünnepekre.
Olaj égett egy debreceni üzemben
Olaj égett egy debreceni üzemben
Egy püspökladányi étteremben pedig a hűtő gyulladt ki.
Mesés Mikulás-nap köszöntött Hajdúsámsonra
Mesés Mikulás-nap köszöntött Hajdúsámsonra
Ének, tánc, édesség és vidám találkozások töltötték meg a téli főteret.
Gázolt a Püspökladányba tartó vonat
Gázolt a Püspökladányba tartó vonat
Riasztották a tűzoltókat.
Egy lopássorozat vége: fellélegezhetnek a berettyóújfaluiak
Egy lopássorozat vége: fellélegezhetnek a berettyóújfaluiak
A tolvaj közel 350 ezer forint kárt okozott.
Elment a rapper „Escobar”
Elment a rapper „Escobar”
Két évvel ezelőtt rákbetegséggel diagnosztizálták.
Eltűnnek a kamionok a 42-esről a határ előtt
Eltűnnek a kamionok a 42-esről a határ előtt
Berettyóújfalu, Mezőpeterd és Biharkeresztes fellélegezhet, de Püspökladány, Báránd és Földes továbbra is várja a megoldást.
Felgyújtotta a szeretőjét Balmazújvároson
Felgyújtotta a szeretőjét Balmazújvároson
A Debreceni Törvényszék ítéletet hozhat.
Szegregációs frontvonal: templomkert vagy állami iskola?
Szegregációs frontvonal: templomkert vagy állami iskola?
A református intézményekben kevesebb a hátrányos helyzetű; a különbségeket az egyház, a tankerület és a polgármesterek is másképp látják.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Különleges fotó készült a Napról
Különleges fotó készült a Napról
A Tiszántúlon élők így láthatták az égitestet.
Hirdetés
Hirdetés
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Áramtalanították a járművet.
Hirdetés
Hirdetés
Lezárult a vizsgálat: megsérült a csernobili szarkofág
Lezárult a vizsgálat: megsérült a csernobili szarkofág
Emiatt nem tudja ellátni elsődleges biztonsági feladatát.
Gazdaság
Eladnák a DVSC egykori sporttelepét
Új lakóövezet jönne létre a debreceni rozsdaövezetben.
Kihívást jelent az online marketing?
Egy SEO ügynökség lehet a megoldás.
A munkáltatók fele béremelést tervez
Ez derül ki egy friss kutatásból.
Ennyivel emelkedik a minimálbér
Orbán Viktor bejelentette.
CATL: lesz második debreceni ütem
A munkaerőtoborzás nem könnyű, de azt mondják, tartanák magukat ahhoz, hogy a dolgozóik kétharmada magyar legyen.
Támogatott tartalom
Szárítógépek és panelélet
Szárítógépek és panelélet
Így oldható meg a teregetés erkély nélkül is.
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
2026-ban is várja Önöket a Gulyás Tüzép csapata!
Megújult a bárándi úthálózat
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
A jövő kutatóinak mesterei: átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat.