Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra

Az már most biztos, hogy idén sem száguldanak 160 kilométer/órás sebességgel a vonatok a 100-as vasútvonal hajdú-bihari szakaszán, vagyis Püspökladány és Debrecen között.
A legoptimistább becslések szerint is leghamarabb három-négy év múlva, a Debrecen–Nyíregyháza pályaszakasz felújítása után valósulhat meg a nagy sebességű közlekedés. Addig marad a várakozás, a türelempróba és a régi tempó. Mindez abból a beszélgetésből derült ki, amelyet Sutka Csabával, a MÁV Zrt. kabinetfőnökével folytattunk a vármegyei közgyűlés október 31-ei ülésének szünetében. A közlekedési szakember a MÁV-ot képviselte a vármegye közlekedésével foglalkozó napirendi pont tárgyalásán.
Felvetettük neki, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium a Cívishír kérdéseire 2023 őszén adott válaszában (erről itt írtunk) még 2024-re ígérte a 160 kilométer/órás haladási sebességet Debrecen és Kisújszállás között, a Debrecen–Budapest Nyugati pályaudvar közötti teljes szakaszon pedig 2025-re tartotta lehetségesnek. Ebből azonban semmi sem lett. Akkoriban a tárca a biztosítóberendezések telepítésétől tette függővé az egyébként már évekkel korábban, a nagyobb sebességre átépített pályát.
Azóta elfogyott a pénz.
Sutka Csaba elmondta: a 2024-re ígért fejlesztések alapját az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) beruházásai képezték volna, amelyeknél az infrastruktúra szempontjából sokat vártak az uniós forrásoktól. Ezek azonban nem érkeztek meg. Ami nem uniós pénzből valósul meg, ahhoz az államnak kell forrást biztosítani – ez pedig most nehezebben megy. Hangsúlyozta, hogy a 100-as vasútvonalnál a következő években szakaszosan folytatódik a fejlesztés: a Debrecen–Nyíregyháza rész következik, ahol megújul az állomások egy része, a pálya, magasított peronokat alakítanak ki, és nő a vasúti közlekedés biztonsága. A nagyobb sebesség miatt az útátjárókat is korszerűsíteni kell, erre külön országos program indult.
– Ha befejeződik a Debrecen–Nyíregyháza vasútvonal modernizálása, akkortól várható, hogy a teljes vonalon, bizonyos járatoknál elérhető lesz a 160 kilométer/órás sebesség. Ez még minimum három-négy év – válaszolta kérdésünkre a kabinetfőnök.
„Sínen” van a buszközlekedés
A kabinetfőnöktől azt is megkérdeztük, Hajdú-Biharban melyik három buszjáratot szüntették meg, és melyik ötöt indították – mivel ez nem szerepelt sem a közgyűlési előterjesztésben, sem az ülésen elhangzott kiegészítésben. Sutka Csaba szerint buszközlekedés szempontjából a térség jól lefedett, a járatok nem tudnak megszűnni, menetrendi átszervezés viszont előfordulhat. A MÁV Zrt.-t a személyszállítási alkotmány felhatalmazza az olyan módosításokra, hogy még több járat legyen. Így lehetőség van új járatok indítására is. A mostani növekedés – öt új járat – éppen ennek a következménye, hiszen a társaság célja, hogy egyre több utazási lehetőséget kínáljon.
A szakember hozzátette: a cégintegrációval (a MÁV, a Volánbusz és a HÉV 2025. január 1-jei egyesülésével – a szerk.) közös irányítás alá kerül az eszközpark és a humáninfrastruktúra, ami az utaskiszolgálás színvonalát hivatott emelni. Ennek része a közlekedés hatékonyabb szervezése és lebonyolítása is.
– Ahol a busznak kell besegíteni, ott a buszközlekedés tud plusz szolgáltatást biztosítani; ahol a vasút modernizálására van szükség, ott építjük a pályát és a biztosítóberendezéseket – fogalmazott Sutka Csaba.
Azt, hogy Hajdú-Biharban pontosan mely járatok szűntek meg, és melyek indultak el 2024-ben, végül bizottsági forrásból és a Vármegyeháza titkárságától tudtuk meg.
Az új autóbuszvonalak:
- Debrecen–Sáránd–Berettyóújfalu
- Nyíregyháza–Újfehértó–Téglás–Debrecen (BMW Gyár)
- Nyírbátor–Nyírbogát–Nyíradony–Debrecen (BMW Gyár)
- Létavértes–Hosszúpályi–Mikepércs–Debrecen (BMW Gyár)
- Berettyószentmárton–Berettyóújfalu–Debrecen (BMW Gyár)
A hálózatátalakítás miatt megszűnt vonalak:
- Vámospércs–Újléta
- Létavértes–Bagamér–Vámospércs
- Létavértes–Újléta–Vámospércs
A Vármegyeháza tájékoztatása szerint a menetrend szerinti autóbusz-közlekedéssel Hajdú-Bihar mind a 82 települése elérhető. A helységek közel 60 százalékába – 49 községbe – kizárólag busszal lehet eljutni. A vármegyéből további hét megyébe közlekednek átszállásmentes távolsági járatok. Hajdú-Biharban 11 országos és 92 regionális autóbuszvonal működik, 1463 kilométeres hálózaton, egy átlagos munkanapon 1659 járattal.



























































