Mindenki megszavazta az új színházigazgató megbízását

Egyhangúlag támogatta a debreceni közgyűlés október 30-án Vadász Dániel megbízását a Csokonai Nemzeti Színház vezetésére; rajta kívül más nem pályázott, a tisztséget 5 évre nyerte el havi bruttó 2 millió forint alapbérrel.
A szavazást megelőzően Papp László azt mondta, Vadász Dániel eddigi vezetői tevékenysége a színház élén zökkenőmentesnek bizonyult (az előzményekről itt olvashatnak). A polgármester annak a reményének adott hangot, mely szerint a teátrum intenzív fejlődésnek indul és betölti a neki szánt mozgásteret. Ezzel arra az elvárásra utalt, hogy az intézmény a tágabb régióban is meghatározó szereplővé váljon, ideértve a határon túli magyarsággal közös kulturális programok megvalósítását. Szerinte ehhez a léptékváltáshoz Vadász Dániel megfelelő, a színházi és az üzleti életben már bizonyított szakember. Segíteni fogja a munkában az – tette hozzá –, hogy a Csokonai Nemzeti Színház 2026 januárjától kultúrstratégiai intézményként az eddiginél nagyobb állami támogatáshoz jut.
Gondola Zsolt Zoárd (Civil Fórum Debrecen Egyesület) frakcióvezető jelezte, a közgyűlés figyelemmel kíséri az új igazgató tevékenységét és adott esetben a legélesebb kritikusai lesznek. Papp László olyan társulatot kívánt Vadász Dániel számára, amely egységet mutat és ugyanúgy akarja a sikert, mint az igazgató.
A bírálóbizottság véleménye Vadász Dániel pályázatáról
„Az intézmény léptékváltását szeretné elérni, aminek megvalósítását nemzetközi szinten ismert, elismert művészekből, alkotókból álló művészeti tanács segítené. Célkitűzése, hogy megteremtse a népszínház és a művészszínház egyensúlyát. Olyan, mindenki számára elérhető, magas szakmai színvonalú színházat tervez létrehozni, amelyet a műfaji sokszínűség és a vonzó műsorpolitika jellemez. Repertoárja gerincét a közkedvelt klasszikusok adják, ugyanakkor teret enged a kísérleti színháznak is. A társulat szakmai fejlődésének előmozdításán túl – évtizedes tapasztalatára alapozva – hangsúlyt fektet a társulat mentális és fizikai erőnlétének megőrzésére, a jövőtervezés és az öngondoskodás elősegítésére, az integrált szakmai műhelyek kialakításával, a kiszámítható életpályamodell kidolgozásával, a társulatok létszámának fokozatos emelésével. Pályája során kialakított, széleskörű nemzetközi kapcsolatrendszerére alapozva szélesíteni és mélyíteni szeretné a színház együttműködéseit.
Az operajátszás színvonalának emelését nagyívű vízió megvalósításával kívánja elérni, melynek részleteit átgondolt alapossággal dolgozza ki pályázatában, az akadémiától a fesztiválon és a nemzetközi együttműködéseken át egészen az inkubátorprogramig. Innovatív szemléletét igazolja részletesen kidolgozott marketing és kommunikációs stratégiája, mely nem veti el a hagyományosnak mondható eszközöket sem, ugyanakkor számos új technikát vezetne be.”
Az előző vezető, Mátyássy Szabolcs nyári távozását követen az igazgatói pályázat szeptember 1-jén jelent meg a Kulturális és Innovációs Minisztérium honlapján, október 13-ig lehetett pályázni, de a lehetőséggel csak Vadász Dániel élt. A közgyűlés szakbizottságaitól egyhangú támogatást kapott.
„A minőségi szakmai munkán túl fontosnak tartom, hogy a szervezetet áthassa a kölcsönös tisztelet, a csapatmunka és az az elv, hogy a társulat minden tagja – művész és háttérdolgozó egyaránt – egy közös alkotói közösség része. Igyekeztem pályázatomban is ezt hangsúlyozni, és örömmel tölt el, hogy az elkövetkezendő öt évben én is ehhez a társulathoz tartozhatok” – emelte ki az újonnan kinevezett igazgató a megbízása apropóján kiadott közleményében.
Vadász Dániel énekesi pályáját a Csokonai Színházban kezdte, majd onnan a Szegedi Nemzeti Színházba vezetett útja. A Magyar Állami Operaház ösztöndíját 2003-ban nyerte el, ahol előbb a lírai tenor repertoárban, később pedig a drámaibb szerepekben is bizonyíthatott. Az operai karrierrel párhuzamosan bemutatkozott a Budapesti Operettszínház színpadán is, 2011 óta az Operettissima Kft. ügyvezetőjeként koncertek és zenés színházi előadások létrehozásával, marketing feladataival, értékesítésével, fesztivál- és turnészervezéssel, televíziós produkciók alkotásával foglalkozott hazánkban és szerte a világban. Operett, klasszikus zenei és néptánc előadások mellett egyéb kulturális események is szerepelnek a műsorukban.
A Budavári Palotakoncert művészeti vezetője volt 2013-tól 2022-ig, amely a hazai és nemzetközi operettirodalom legkiemelkedőbb darabjaiból válogatva mára a főváros egyik legjelentősebb nyári kulturális eseményévé vált. 2017-ben útjára indította a Cooperát, mely a vidéki operatársulatokkal együttműködve magas színvonalú, értékes operaelőadások létrehozását tűzte ki legfőbb céljául. Az előadásokkal Magyarországon és immár külföldön is kivívta a szakma és a közönség elismerését. 2021-ben a Debreceni Ünnepi Játékok fesztiváligazgatója, 2022-2023-ban pedig a 10. Színházi Olimpia kommunikációs igazgatója. Pályafutása során kiterjedt nemzetközi kapcsolatot épített ki Olaszországban és Ausztriában, 2022-től a Bel canto Academia Bécs-Debrecen-Milánó programigazgatója. 2000-ben jogász szakképzettséget szerzett.
Ratalics László


















































































