Nem drágult tovább a hal karácsonyra
– A december egy teljesen más dimenzió, a debreceni mintaboltunk egész januári vagy februári árbevétele nincs annyi, mint karácsony előtt egy napé – ezzel a beszédes adattal szemléltette Simon Károly, a Hortobágyi Halgazdaság Zrt. vezérigazgatója azt, hogy milyen mértékben koncentrálódik a halfogyasztásunk a karácsony körüli időszakra, majd egy jó hírrel folytatta: – A halak ára a tavalyihoz hasonlóan az idén sem emelkedett, így a két évvel ezelőtti árakon vásárolhatjuk meg a karácsonyi asztalra való alapanyagot. Az élő ponty kilója 1900, míg a bio szürkeharcsáé 4000 forint. Továbbra is a ponty a sláger, emellé jön be az afrikai harcsa, amelynek csak az értékesítésével foglalkozik a halgazdaság.
A karácsony előtti nagy halvásárlásra történő készülődés már szeptemberben elkezdődött. A társaság dolgozói az ősz elején kezdték el a tavak lehalászását és a halak kisebb, teleltető medencékbe áttelepítését. A kisebb helyre koncentrált állományból innen könnyebb kiszedni a piaci igényeknek megfelelő mennyiséget, továbbá megőrizni a madaraktól, tolvajoktól. A gazdaság nem csak a hazai multicégek bevásárló központjaiba szállít halat, hanem Romániába is élő halat. Éves szinten mintegy 1500 tonna halat értékesít, ennek bő felét karácsonyi időszakban adják el. 80 százalékban pontyot, öt százalékban ragadozóhalat, a többi busa és amur. Jut hal Hortobágyról a hazai horgásztavakba is, továbbá a társaságnak saját feldolgozó üzeme is van.
Csökkenő halfogyasztás
Simon Károly a Cívishírrel megosztotta azt is, hogy cége értékesítési tapasztalatai szerint a reklámok ellenére nem növekszik a halfogyasztás, sőt a karácsonyi időszakot leszámítva, mintha kevesebb hal kerülne a magyarok tányérjaira. Ennek okát a magas árban látja, bár ők nem emeltek árat. Úgy véli, a mostani árszint fölé nem kellene menni, mert az már a fogyasztás rovására menne.
Horváth Ferenc, a hajdúszoboszlói Bocskai Halászati Kft. ügyvezetője is a hazai halfogyasztás csökkenéséről tájékoztatta a Cívishírt.
Tapasztalatai szerint ez éves viszonylatban 10-20 százalék, és egész évben érzékelhető a csökkenés. Ennek okát az inflációban látja. Mint mondja, az emberek jobban megnézik, mire költenek. A halászati társaságnak nehéz versenyezni a bő másfél hónap alatt vágásra megnőtt csirkével és a fél év után értékesíthető sertéssel, amelyek akciós áron és konyhakészen kerülnek a boltok pultjaira. A hal három év alatt lesz értékesíthető nagyságú, továbbá a halgazdaság halakat és az ivadékokat tizedelő kormoránokat, Vidrákat és békákat is magába foglaló hatalmas élőközösséget tart fenn, extenzív körülmények között termel, és nagyobb költségen. Értékesítési szempontból a halászati társaságnak is a december a legerősebb hónapja, de az üzletpolitikájukból adódóan – folyamatosan számos halastavat látnak el hallal – a bevételük jobban szétterül az évben. Akció náluk is van; karácsony előtti két hétben termelői áron adják az élőhalat a hajdúszoboszlói tóegységüknél. Így a harcsa 3 300, a ponty 1 790 forintba kerül.
– CH –