CATL: felfüggeszthették a második ütem előkészítését

Határozatlan időre felfüggesztették a CATL debreceni akkugyára második ütemének előkészítését – tudta meg a Telex. Úgy hallották, a döntést Donald Trump vámháborús fenyegetéseiből fakadó piaci bizonytalansággal indokolták, a tervezésen dolgozó építészcsapatból pedig több embert elküldtek.
Emlékeztetnek: 2022-ben jelentették be, hogy a világ legnagyobb akkumulátorgyártója, a kínai CATL nagyságrendileg 3000 milliárd forintnak megfelelő összegből egy 100 gigawattórás kapacitású óriásgyárat épít fel Debrecenben. A projektet három részre bontották, az első, körülbelül 1000 milliárd forintba kerülő gyárrész építését 2023-ban kezdték el.
A beruházás első üteméről azt írják: az épületeket már felhúzták, a gyártósorokat most szerelik be, a próbagyártás ősszel, a sorozatgyártás pedig télen kezdődhet el. A cég folyamatosan toboroz, az első gyáregység működtetéséhez körülbelül 2000 emberre van szükségük.
Megjegyzik: a CATL nem sokkal ezelőttig annyira pozitívan látta a piaci helyzetet, hogy az első ütem építésével párhuzamosan belekezdtek a második ütem előkészítésébe. Az érintett területen régészeti feltárásokat végeztek, és az épületek tervezése is zajlott.
A Telex a második ütem felfüggesztéséről a kínai céget is megkérdezte.
Annak érdekében, hogy a termelés a lehető leghamarabb megkezdődhessen, jelenleg teljes erőnkkel az első gyáregységünk befejezésére és a gyártás elindítására összpontosítunk. A második gyártóegység kivitelezésének megkezdéséről alapos mérlegelést követően születik majd döntés, szem előtt tartva a legújabb akkumulátortechnológiai újításokat és megrendelőink igényeit
– írta válaszában a CATL.
A téma a június 26-i debreceni közgyűlésen is előjött. Papp László polgármester közölte, a sajtóhírben szereplő információkat még ellenőrizniük kell. – Az biztos, hogy az ilyen, rendkívül magas költségigényű beruházásoknál a világgazdasági folyamatok elemzése mellett, a realitások figyelembe vételével kell döntéseket hozni. Ha tényleg felfüggesztették a beruházás további ütemeit, akkor az valós elemzésén alapulhat – reagált a városvezető, hozzátéve, hogy amikor a világgazdasági helyzet normalizálódik, akkor a tervek újra elővehetők. Arról is beszélt, hogy a város gazdaságfejlesztése során mindig csak a biztosan megvalósuló beruházásokkal kalkulálnak, ezért módosításokra, kiigazításra nincs szükség. A CATL az első ütem engedélyes terveivel már rendelkezik, a próbaüzem 2025 végén, a jövő év elején indulhat a polgármester tájékoztatása szerint.
Közleményben reagált a városháza
A CATL debreceni beruházásának második üteméről szóló döntést a beruházó a mindenkori piaci viszonyok, valamint a világgazdaság alakulásának fényében hozza meg. A globális gazdasági folyamatok jelenlegi bizonytalanságai minden szereplőt óvatosságra intenek, ezért érthető, hogy egy ilyen volumenű, jelentős költségigényű beruházás esetében a folytatásról csak minden szempontot mérlegelve születhet felelős döntés - olvasható a debreceni önkormányzat közleményében.
Mint írják:
az önkormányzat a város gazdasági programjának tervezésekor elsődlegesen a CATL-beruházás első ütemének várható gazdasági hatásaival kalkulált. Ennek megfelelően jelenleg nem indokolt a gazdaságfejlesztési program felülvizsgálata. A CATL első üteme a cég tájékoztatása szerint megfelelő ütemben halad, annak megvalósítása nem kérdéses.
Hangsúlyozzák: Debrecen önkormányzata továbbra is elkötelezett az ipari infrastruktúra fejlesztése mellett. Minden rendelkezésre álló eszközével azon dolgozik, hogy a már megkezdett ipari beruházások időben elindíthassák a termelést, ezáltal hozzájáruljanak a város gazdasági növekedéséhez és új munkahelyek létrehozásához.
Debrecen továbbra is nyitott és befektetőbarát város: aktív partnerként támogatja a már itt működő vállalatokat, és rugalmasan alkalmazkodik a globális gazdasági környezet kihívásaihoz annak érdekében, hogy a jövőben is biztos alapot nyújtson a versenyképes gazdasági fejlődéshez - zárul a közlemény.






























