Debrecenben készül a BMW új „megmentője”
– A közelmúltban több fals információ jelent meg a vállalatunkkal kapcsolatban a sajtóban. Nem történt változás az eredeti tervekben, a gyártási kapacitást vagy a tervezett modell gyártását illetően sem – válaszolta a Cívishírnek a BMW Group Gyár Debrecen kommunikációs munkatársa.
A nagynevű bajor autógyár Debrecenben épülő egységét annak okán kerestük, hogy a gazdasági hírek szerint gyengélkedik a német autóipar, és ez miként hat a BMW-re. A debreceni üzemben információink szerint a Neue Klasse termékcsoport három, teljesen elektromos autótípusát gyártanák, mégpedig – ahogyan azt a Cívishír múlt évi gyárbejárásán megtudta – körülbelül olyan éves darabszámban, amennyi lakosa van Debrecennek, azaz évi 160-180 ezer jármű gördül majd le a gyártószalagokról. Megkérdeztük, hogy az indulás időpontjában a BMW továbbra is tartja-e magát a debreceni gyárába tervezett mindhárom modell és tervezett darabszám előállításához? Felvetettük, hogy az elektromos autók elterjedése nem a korábban prognosztizált ütemben történik, ezért jelenleg úgy tűnik, a belsőégésű modellek – így a BMW-é is – a tervezettnél hosszabb ideig maradnak velünk. Ez a folyamat miként hat a BMW debreceni gyárának termelésére, képzési struktúrájára és a foglalkoztatottak számára.
Évi 150 ezer kocsi
Kérdéseinkre Hans-Peter Kemser, a BMW Group Gyár Debrecen elnök-vezérigazgatója a napokban tett nyilatkozatát kaptuk meg. Ezt szó szerint idézzük: „Az új debreceni gyárunk építése teljes lendülettel zajlik, az ezzel kapcsolatos terveink változatlanok. Nem történt kapacitás csökkentés és nincs változtatás a tervezett modellek gyártásával kapcsolatban sem. Az előszériás gyártás folyamatban van és a sorozatgyártás a jövő évben veszi kezdetét a terveknek megfelelően. Megkezdtük az előszériás járművek gyártását Debrecenben, azzal a céllal, hogy 2025. végén elindítsuk a „Neue Klasse” teljesen elektromos hajtású X modellünk (SAV modell) sorozatgyártását. Az eredeti terveknek megfelelően a müncheni üzemünk eközben a Neue Klasse szedán gyártására készül. Szintén az eredeti tervek szerint a debreceni üzemet teljes kapacitáskihasználtság mellett évi 150 000 darabos maximális kapacitásra tervezték. Mint minden új modell vagy új üzem beindításakor, a gyártási kapacitást fokozatosan fogjuk növelni.”
Az érdeklődésünk középpontjában lévő témával kapcsolatban a BMW Group Gyár Debrecen sajtómunkatársa figyelmünkbe ajánlotta a Frankfurter Allgemeine Zeitungban (FAZ) nemrég megjelent cikkét, amelyben a szakújságíró a német autóipar egyes szereplőit érintő válság közepette a bajor autógyár stratégiájáról ír. Ebből természetesen a debreceni gyár sem maradhatott ki. Már csak azért sem, mert mint azt a cikkben részletesen kifejti, a BMW a jövőjét a Debrecenben is gyártott Neue Klasse elektromos modellcsaládra alapozza.
Így látja a FAZ szakújságírója
Addig, amíg néhány német autógyár több ezer munkahelyet szüntet meg, és a nemzetközi autóiparban a kínai autógyártó cégek előzik a németeket, a BMW újra „feltalálja” magát. Ezzel együtt – mutat rá a cikkíró – a bajor autógyárnál is nehéz idők járnak, ugyanakkor Münchenben nem esett szó tömeges elbocsátásokról. Már csak azért sem, mert 2025-ben a BMW elindítja a német autóipar legnagyobb és legambiciózusabb innovációs projektjét. Ebben új termékekről van szó, amelyek várhatóan munkahelyeket és piaci részesedést biztosítanak a cégnek. Négy év fejlesztési munkái után jövő ősszel bevezeti a piacra az első elektromos Neue Klasse járműveit. Ez a BMW történetének legnagyobb befektetése. Bár a cég számokat nem közöl, de az iparági szakértők szerint a költségeket közel 10 milliárd euróra becsülik, és a fejlesztésben hétezer alkalmazott vesz részt. Azt is lehet mondani, hogy a gyártó újra feltalálja magát a Neue Klasse-val. Ezzel együtt a szakértők elvárásai óriásiak, hiszen – hangsúlyozza a cikkíró – ez egy új technológiai korszak kezdete, egy paradigmaváltás a BMW számára.
A szerző itt kitér arra, hogy a müncheni székhelyű céget az elektromos autók gyártásához való halogató viszonyulása miatt sokáig konzervatívnak tartották. Most azonban a bajor autógyár mindent megtesz a tisztán elektromos hajtású autója fejlesztése terén. Ez a merész projekt ilyen borongós időben nagyon kockázatos, mert ha a Neue Klasse megbukik, akkor hatalmas a probléma a BMW-nél. Az autógyár a Neue Klasse-val visszakanyarodik egy hat évtizeddel ezelőtti időszakhoz, amikor komoly egzisztenciális válsággal küzdött, majdnem átvette a Mercedes, majd egy befektető által biztosított tőkéből piacra dobta a Neue Klasse nevű középkategóriás modellsorozatát. Ez a cég életében fordulópontot hozott, és sarokköve lett a következő évek sikereinek. Ma a bajor autógyár pénzügyi helyzete – emeli ki a szerző – sokkal stabilabb, mint az 1960-as évek elején.
A cikkíró hosszasan ecseteli az elektromos BMW technikai és műszaki megoldásait, majd megemlíti, hogy a Neue Klasse a cég debreceni gyárában is készül majd. A BMW vezérigazgatója a Neue Klasse-val az elektromos mobilitás élvonalába akarja helyezni a céget, miközben – állítja a szakújságíró – a BMW már így is a pole pozícióban van, legalábbis német versenytársaihoz képest.
CH