Az ingatlan-adásvétel legfontosabb tudnivalói

Az ingatlan vásárlása egy komoly jogi tranzakció, ezért az adásvételi szerződés megkötése elengedhetetlen feltétele annak, hogy jogszerű legyen a megállapodás. Ha tanácstalannak érzi magát ebben a bonyolult helyzetben, jó hírünk van: most összefoglaljuk a legfontosabb tudnivalókat, amit az ingatlan-adásvételi szerződés megkötéséhez tudni érdemes.
Az adásvételi szerződés jelentősége
Az adásvételi szerződés az eladó és a vevő között kötött írásbeli megállapodás. Mivel alapvető elvárás, hogy írásba legyen foglalva, az ügyvéd és közjegyző közreműködése elengedhetetlen fontosságú a sikeres ügyintézéshez. A BV Partners ügyvédi iroda ingatlanjogi tranzakciókban hatékonyan támogatja ügyfeleit, végigkísérik őket a teljes adásvételi folyamaton, így biztosítják az ügylet jogszerűségét.
A szerződésnek vannak tartalmi és formai követelményei, amelyeknek meg kell felelnie. A kötelező elemeket az ingatlan, az eladó és a vevő adatai képezik elsősorban. Ezenkívül szerepelnie kell benne a vételárnak és a fizetés ütemezésének is.
A formai követelmények szempontjából a legfontosabb, hogy ügyvéd által ellenjegyzettnek kell lennie. Itt viszonylag egyszerű dolgunk van, hiszen a választott ügyvédünk fog gondoskodni arról, hogy a szerződés tartalmazzon mindent, amit szükséges.
Az adásvételi szerződés folyamata
Az ingatlan-adásvétel egy meglehetősen bonyolult jogi és adminisztrációs folyamat, mely több szakaszból áll.
Az első lépés az ajánlattétel és a szerződés előkészítése. Ez történhet szóban és írásban egyaránt, de célszerű írásba foglalni, hiszen csak ez minősül kötelező érvényűnek. Ezután az ügyvéd elkészíti a szerződés tervezetét.
A második lépést a szerződés aláírása jelenti, melyet mindkét félnek az ügyvéd jelenlétében kell megtennie. Általában ekkor történik a foglaló megfizetése is.
Ezt követően történik az ingatlan vételárának kifizetése, mely a szerződésben rögzített módon és ütemezés szerint történik. A teljes összeg kifizetése után a Földhivatalban bejegyzik a tulajdonosváltást. 2025 januárjától - vármegyénként fokozatosan bevezetve - már lehetőség van arra is, hogy a földhivatali ügyintézést bizonyos esetekben elektronikusan hajtsák végre.
Az utolsó lépés az ingatlan birtokba adása. Az eladó ekkor adja át az ingatlan kulcsait és a teljes rendelkezési jogot a vevőnek. Birtokbaadási jegyzőkönyvvel dokumentálják az eseményt, melyben rögzítik a közüzemi órák állását is.
Az ügyvéd szerepe az adásvétel folyamatában
Az ügyvéd szerepe egyrészt jogszabályi előírás is. Másrészt, ha nem így lenne, akkor is sokkal célszerűbb lenne ügyvéd segítségével végigvinni a folyamatot, hiszen az ő munkája a garancia arra, hogy az ügylet végig jogszerűen zajlik. Az ügyvéd jelenléte az ingatlan tranzakcióban biztonságot nyújt az eladónak és a vevőnek egyaránt.
Ő felel a szerződés megfelelőségéért, a szükséges adminisztrációért, valamint a földhivatali ügyintézésért.
Így tehát egy ügyvéd segítségével elkerülhetők az esetleges jogviták is, valamint gördülékenyen zajlik a teljes adásvételi folyamat.

















