A Józsa közelében építendő akkumulátorgyárat kifogásolják
A közeljövőben online közmeghallgatást tartanak az újabb, ezúttal az északnyugati iparzónában létesítendő akkumulátorgyár ügyében, ugyanis a CATL-hoz hasonlóan kínai EVE Power a környezetvédelmi hatósági eljárás megindítását követően benyújtotta iparbiztonsági jelentését a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatalhoz; ezzel összefüggően a Civil Fórum Debrecen Egyesület arra buzdítja a debrecenieket, hogy kérdezzenek, jelezzék az észrevételeiket; kifogásolják továbbá, hogy miközben a gyár Józsától légvonalban 2 kilométerre épül meg, a városvezetés semmilyen módon nem kérte ki az ott élők véleményét a beruházásról.
Az egyesület önkormányzati képviselője, Illés-Rácz Mariann november 20-i sajtótájékoztatójukon nehezményezte, hogy a kormányhivatal honlapján eleve „komoly nyomozómunka kell a biztonsági jelentés megtalálásához”, másrészt szeretné, hogy a társadalmi felelősségvállalás címén az EVE Power többet tegyen a CATL-nál. Azaz szerinte nem elég néhány csomag adomány szétosztása, valamennyi fa elültetése vagy éppen kocsival jelen lenni a virágkarneválon. – Ennyi nem ellensúlyozza azt a környezetkárosodást, környezetterhelést, amit a városunkra rónak – hangsúlyozta.
A képviselő szerint az EVE Power biztonsági jelentése alapján az akkumulátorgyár hasonló léptékű lesz ahhoz, amelyet a CATL épít a Déli Gazdasági Övezetben.
– Ami nálam kiveri a biztosítékot az az, hogy az erőltetett iparosítást lakossági jóváhagyás, társadalmi egyeztetés nélkül próbálják letolni a torkunkon. A bizalmatlanságot nagyban növeli a szalámitaktika, vagyis az, hogy a gyárak károsanyag-kibocsátását mindig csak üzemenként és nem összességében látjuk. Tehát nem tudhatjuk azt, hogy milyen környezeti terhet ró Debrecenre az ide települő gyárak összessége
– hangsúlyozta. Jelezte: olyan csoport létrehozásán dolgoznak – facebookos zárt csoportként működne –, ahol szakértők akár anonim módon is véleményezhetnék a folyamatokat. Ezért érdeklődőket várnak, mert „teret szeretnének adni a számukra”.
A CATL 40 gigawattórás teljesítményével szemben az EVE Power 30 gigawattórát jelölt meg évi 264 ezer tonnás széndioxid-kibocsátás mellett, ami egyébként nagyjából megfelel a teljes debreceni gépjárműforgalom általi becsült kibocsátásnak. Illés-Rácz Mariann közlése szerint a gyárban az engedélykérelmek alapján évente 168 tonna NMP-t (N-metil-2-pirrolidon) használnának fel, ennek az oldószernek a veszélyességéről sokat írt a sajtó. Az anyagot kamionokkal szállítanák.
A sajtóeseményen megszólalt a Felsőjózsán élő Kiss György is, aki a legutóbbi önkormányzati választáson indult, de alulmaradt fideszes ellenfelével szemben. – Huszonnégy évvel ezelőtt a tisztább, csöndesebb környezet miatt költöztünk Józsára. A helyiek mostanában döbbennek rá arra, hogy a felépítendő hatalmas gyár két kilométerre lesz tőlük, miközben akár újabb cégek is érkezhetnek Józsára vagy a közelébe. Senkit nem kérdeztek meg arról, hogy mit szólnak a dologhoz, kész tények elé állították a helyieket – panaszolta.
Immár közlekedhető az M35-ös autópálya józsai csomópontja is, ezzel kapcsolatban Kiss György elmondta: a csomópontot Józsa felől a keskeny Elek utcán lehet megközelíteni, a forgalommal megnőtt a zaj és mivel járda sincs ezen a területen, sokkal balesetveszélyesebb, mint korábban. Ebben a formában ez sokaknak nem tetszik.
Ratalics László