Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hajdúnánás: pálya nélkül is lehet nagyot álmodni

Cívishír | 2025. 08. 21. | 21:30:58
A felfüggesztett MotoGP-beruházás helyszíne logisztikai központ, naperőmű vagy élménypark otthona lehetne.
Hajdúnánás: pálya nélkül is lehet nagyot álmodni
Diczkó József (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egyelőre nem látni reális esélyt arra, hogy a hajdúnánási MotoGP-pálya valaha megépüljön – erősítette meg a Cívishír értesülését Diczkó József, a Hajdúnánás Holding Zrt. vezérigazgatója, aki a projekt területének ügyeiért is felel. Mint mondta, a beruházás hivatalosan felfüggesztett állapotban van, és a jelenlegi gazdasági környezet, a költségvetési szigor, valamint a beruházási prioritások átrendeződése miatt kevéssé valószínű, hogy a közeljövőben újrainduljon. – Ez nem egyszerűen arról szól, hogy most éppen nincs rá pénz. A megtérülési idő miatt a hosszú távú fenntarthatóság is kérdéses – jegyezte meg.

A projekt eredeti tervei 500 hektárnyi területet érintettek, amelyet a versenypálya és kapcsolódó létesítményei foglaltak volna el. A kisajátítások folyamata azonban időközben leállt, így máig nem tisztázott, mekkora hányad került ténylegesen állami tulajdonba. – Nem tudom pontosan, mennyi van már a nemzeti vagyonkezelőnél, de az bizonyos, hogy a terület jelentős része hozzájuk tartozik – mondta. Hozzátette, Hajdúnánás számára kulcsfontosságú, hogy ha a versenypálya végleg kikerül a tervek közül, a terület olyan hasznosítást kapjon, amely stabil bevételt biztosít, illeszkedik a helyi gazdasági adottságokhoz, és nem ró aránytalan környezeti terheket a térségre.

A vezérigazgató leszögezte: ipari nagyüzem telepítése – például egy akkumulátorgyár – nem reális opció. Ennek nem elsősorban a munkaerőhiány az oka, bár a térség munkaerőpiaca már most is feszes, és Debrecen, valamint Nyíregyháza munkaerő-elszívó hatása jelentős. Sokkal súlyosabb problémát jelentenek a környezetvédelmi kockázatok és a vízbázisok védelme. Az akkumulátorgyártás az egyik legszennyezőbb iparág, amely komoly terhelést ró a levegőre, a talajra és a felszín alatti vizekre. A jelenlegi hatósági ellenőrzési gyakorlat pedig csak minimális garanciát nyújt a káros hatások megelőzésére. Ráadásul a hatalmas mennyiségű technológiai víz, amely a gyártáshoz szükséges lenne, egyszerűen nem áll rendelkezésre a térségben.

Ezzel szemben logisztikai központként kifejezetten alkalmasnak tartja a területet, igaz, ehhez jelentős infrastruktúra-fejlesztésre – például új úthálózati kapcsolatokra, energiaellátásra – lenne szükség.

A jövő fejlesztési irányai között Diczkó József kiemelte a megújuló energia és a digitális adatkezelés lehetőségeit. Egy nagyméretű naperőműpark mellé adatközpontot is el tud képzelni, amely a termelt energia egy részét helyben hasznosítaná. A hőtermelés melléktermékét pedig a környék mezőgazdasági üvegházainak fűtésére lehetne fordítani, ezzel a helyi agrárium versenyképessége is nőne.

A „B” terv egy nagyszabású idegenforgalmi beruházás lenne, például egy élménypark, amely a térség turisztikai kínálatát bővítené. Ennek azonban legalább akkora beruházási költsége lenne, mint a MotoGP-pályának, és kérdéses, hogy a város mérete mellett hosszú távon elegendő látogatót vonzana-e. A közlekedési kapcsolatok kedvezőek, az autópálya közelsége és egy lehetséges új lehajtó megépítése, növelhetnék a megtérülési esélyeket.

– Nem tudom kijelenteni, hogy soha nem épül MotoGP-pálya, de a jelenlegi gazdasági helyzetben nem látok rá reális esélyt – fogalmazott Diczkó József. Szerinte a több száz milliárdos beruházás 30-40 éves megtérülése túl nagy kockázat Magyarország mostani pénzügyi helyzetében és gazdasági környezetében. A városvezetés a közeljövőben a HIPA-val és az állami szereplőkkel folytat egyeztetéseket a lehetséges hasznosítási irányokról, a lakosság véleményét is bevonva a döntés-előkészítésbe.

A hajdúnánási MotoGP-pálya története 

  • 2020. június 20. – Palkovics László innovációs miniszter bejelentette, hogy Hajdúnánás határában 65 milliárd forintból MotoGP-pálya épül, ahol 2023-tól nemzetközi motorversenyeket rendeznek.
  • 2021. február – Lezárult a pályázatok beadása az országos tervpályázaton a MotoGP-pályára és sportkomplexumra.
  • 2021. március – A BORD Építész Stúdió nyerte a tervpályázatot.
  • 2022 tavasza – A tervezett helyszínen még nem kezdődött el a kivitelezés, a földtulajdonosok csak később kaphattak ajánlatot.
  • 2023. január – A pálya építését felfüggesztették, felvetődött, hogy az soha nem készül el.
  • 2023. június – A beruházásért felelős HUMDA Zrt. jelentős veszteséget termelt, a projekt „bizonytalan időre elhalasztott” státuszt kapott, kezelése egy közérdekű vagyonkezelő alapítványhoz került.
  • 2024. május – A Miniszterelnökség szerint nem döntöttek akkumulátorgyár építéséről, de a MotoGP-pálya ügyében sem tárgyaltak.
  • 2025. január – A városvezetés a fejlesztési elképzelések között már nem említette a pályát.
  • Jelenlegi helyzet – A pálya nem épült meg, nincs építési tevékenység. A projekt hivatalosan felfüggesztve, aktív fejlesztésként nem szerepel.
Diczkó József részletes tájékoztatást adot a MotoGP-pálya jelenlegi helyzetéről (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Három berettyóújfalui csalót utolért a törvény
Három berettyóújfalui csalót utolért a törvény
Fűkaszát, láncfűrészt és medencét is hirdettek.
Téglási bokrétaavató: befektetés az emberekbe
Téglási bokrétaavató: befektetés az emberekbe
Az új beruházás a város jövőjét meghatározó közösségeknek is otthont ad.
Light Friday Debrecenben és Hajdú-Biharban
Light Friday Debrecenben és Hajdú-Biharban
Látszódj, hogy lássanak! – ez a mottó.
Játék pisztollyal fenyegetőzött egy hajdú-bihari kocsmában
Játék pisztollyal fenyegetőzött egy hajdú-bihari kocsmában
Az egyik törzsvendéggel akadt nézeteltérése.
Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra
Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra
Eredetileg 2024-re ígérték a 160 kilométer/órás sebességet Debrecen és Kisújszállás között
Vitamin, mozgás, oltás – így kerülhető el a betegség
Vitamin, mozgás, oltás – így kerülhető el a betegség
A püspökladányi háziorvos szerint a Covid és az influenza továbbra is köztünk van, de a védekezés eszközei is adottak.
Furcsán imbolygó utánfutó Berettyóújfalunál
Furcsán imbolygó utánfutó Berettyóújfalunál
Mint kiderült, egy kereke hiányzott.
Kétségbeesett nő telefonhívása egy pocsaji házból
Kétségbeesett nő telefonhívása egy pocsaji házból
Anya és fia prostitúcióra kényszerítette az áldozatot.
Óvodakorszerűsítést tervez Komádi
Óvodakorszerűsítést tervez Komádi
Az idősek otthonát és a városházát is érinti a fejlesztés.
Ismerősére gyújtotta a házat Hajdú-Biharban
Ismerősére gyújtotta a házat Hajdú-Biharban
Meg akarta leckéztetni a férfit. Elítélték.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Shein, Temu: olcsó, de veszélyes
Shein, Temu: olcsó, de veszélyes
Ezt állapította meg a fogyasztóvédelmi vizsgálat.
Hirdetés
Hirdetés
Termékvisszahívást jelentett be a Spar
Termékvisszahívást jelentett be a Spar
Ha vett ilyen terméket, ne fogyassza el!
Hirdetés
Hirdetés
David Beckhamet lovaggá ütötte a király
David Beckhamet lovaggá ütötte a király
Felesége a Lady Beckham megszólításra tarthat igényt.
Gazdaság
Építési engedélyek: Debrecen az élbolyban
Az első kilenc hónap adatai alapján.
A Nébih már az ünnepekre készül
Bejgli, hal, szaloncukor…
Jól megy a Skodának
Komoly nyereséget könyvelhetnek el.
November csökkenést hoz az üzemanyagárakban
A héten többször is változtak az árak.
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
Újabb mérföldkő, nem csak a Debreceni Egyetem életében.
Támogatott tartalom
Mikortól érdemes beruháznod kézi pántológépbe?
Mikortól érdemes beruháznod kézi pántológépbe?
Ez az eszköz egyszerűbbé teheti a mindennapi munkát.
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
A Debreceni Ipari Centrum Kft. ajánlattételi felhívása.
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Az emlékülésen a hévizek atyjára emlékeztek.
Hirdetés
Hirdetés