Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Hajdúnánás: pálya nélkül is lehet nagyot álmodni

Cívishír | 2025. 08. 21. | 21:30:58
A felfüggesztett MotoGP-beruházás helyszíne logisztikai központ, naperőmű vagy élménypark otthona lehetne.
Hajdúnánás: pálya nélkül is lehet nagyot álmodni
Diczkó József (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Egyelőre nem látni reális esélyt arra, hogy a hajdúnánási MotoGP-pálya valaha megépüljön – erősítette meg a Cívishír értesülését Diczkó József, a Hajdúnánás Holding Zrt. vezérigazgatója, aki a projekt területének ügyeiért is felel. Mint mondta, a beruházás hivatalosan felfüggesztett állapotban van, és a jelenlegi gazdasági környezet, a költségvetési szigor, valamint a beruházási prioritások átrendeződése miatt kevéssé valószínű, hogy a közeljövőben újrainduljon. – Ez nem egyszerűen arról szól, hogy most éppen nincs rá pénz. A megtérülési idő miatt a hosszú távú fenntarthatóság is kérdéses – jegyezte meg.

A projekt eredeti tervei 500 hektárnyi területet érintettek, amelyet a versenypálya és kapcsolódó létesítményei foglaltak volna el. A kisajátítások folyamata azonban időközben leállt, így máig nem tisztázott, mekkora hányad került ténylegesen állami tulajdonba. – Nem tudom pontosan, mennyi van már a nemzeti vagyonkezelőnél, de az bizonyos, hogy a terület jelentős része hozzájuk tartozik – mondta. Hozzátette, Hajdúnánás számára kulcsfontosságú, hogy ha a versenypálya végleg kikerül a tervek közül, a terület olyan hasznosítást kapjon, amely stabil bevételt biztosít, illeszkedik a helyi gazdasági adottságokhoz, és nem ró aránytalan környezeti terheket a térségre.

A vezérigazgató leszögezte: ipari nagyüzem telepítése – például egy akkumulátorgyár – nem reális opció. Ennek nem elsősorban a munkaerőhiány az oka, bár a térség munkaerőpiaca már most is feszes, és Debrecen, valamint Nyíregyháza munkaerő-elszívó hatása jelentős. Sokkal súlyosabb problémát jelentenek a környezetvédelmi kockázatok és a vízbázisok védelme. Az akkumulátorgyártás az egyik legszennyezőbb iparág, amely komoly terhelést ró a levegőre, a talajra és a felszín alatti vizekre. A jelenlegi hatósági ellenőrzési gyakorlat pedig csak minimális garanciát nyújt a káros hatások megelőzésére. Ráadásul a hatalmas mennyiségű technológiai víz, amely a gyártáshoz szükséges lenne, egyszerűen nem áll rendelkezésre a térségben.

Ezzel szemben logisztikai központként kifejezetten alkalmasnak tartja a területet, igaz, ehhez jelentős infrastruktúra-fejlesztésre – például új úthálózati kapcsolatokra, energiaellátásra – lenne szükség.

A jövő fejlesztési irányai között Diczkó József kiemelte a megújuló energia és a digitális adatkezelés lehetőségeit. Egy nagyméretű naperőműpark mellé adatközpontot is el tud képzelni, amely a termelt energia egy részét helyben hasznosítaná. A hőtermelés melléktermékét pedig a környék mezőgazdasági üvegházainak fűtésére lehetne fordítani, ezzel a helyi agrárium versenyképessége is nőne.

A „B” terv egy nagyszabású idegenforgalmi beruházás lenne, például egy élménypark, amely a térség turisztikai kínálatát bővítené. Ennek azonban legalább akkora beruházási költsége lenne, mint a MotoGP-pályának, és kérdéses, hogy a város mérete mellett hosszú távon elegendő látogatót vonzana-e. A közlekedési kapcsolatok kedvezőek, az autópálya közelsége és egy lehetséges új lehajtó megépítése, növelhetnék a megtérülési esélyeket.

– Nem tudom kijelenteni, hogy soha nem épül MotoGP-pálya, de a jelenlegi gazdasági helyzetben nem látok rá reális esélyt – fogalmazott Diczkó József. Szerinte a több száz milliárdos beruházás 30-40 éves megtérülése túl nagy kockázat Magyarország mostani pénzügyi helyzetében és gazdasági környezetében. A városvezetés a közeljövőben a HIPA-val és az állami szereplőkkel folytat egyeztetéseket a lehetséges hasznosítási irányokról, a lakosság véleményét is bevonva a döntés-előkészítésbe.

A hajdúnánási MotoGP-pálya története 

  • 2020. június 20. – Palkovics László innovációs miniszter bejelentette, hogy Hajdúnánás határában 65 milliárd forintból MotoGP-pálya épül, ahol 2023-tól nemzetközi motorversenyeket rendeznek.
  • 2021. február – Lezárult a pályázatok beadása az országos tervpályázaton a MotoGP-pályára és sportkomplexumra.
  • 2021. március – A BORD Építész Stúdió nyerte a tervpályázatot.
  • 2022 tavasza – A tervezett helyszínen még nem kezdődött el a kivitelezés, a földtulajdonosok csak később kaphattak ajánlatot.
  • 2023. január – A pálya építését felfüggesztették, felvetődött, hogy az soha nem készül el.
  • 2023. június – A beruházásért felelős HUMDA Zrt. jelentős veszteséget termelt, a projekt „bizonytalan időre elhalasztott” státuszt kapott, kezelése egy közérdekű vagyonkezelő alapítványhoz került.
  • 2024. május – A Miniszterelnökség szerint nem döntöttek akkumulátorgyár építéséről, de a MotoGP-pálya ügyében sem tárgyaltak.
  • 2025. január – A városvezetés a fejlesztési elképzelések között már nem említette a pályát.
  • Jelenlegi helyzet – A pálya nem épült meg, nincs építési tevékenység. A projekt hivatalosan felfüggesztve, aktív fejlesztésként nem szerepel.
Diczkó József részletes tájékoztatást adot a MotoGP-pálya jelenlegi helyzetéről (Fotó: Cívishír)
További híreink
Hajdúböszörményi abszurd 84 ezer forintos bírsággal
Hajdúböszörményi abszurd 84 ezer forintos bírsággal
Biciklizés közben ne integess az ismerősöknek - ez a tanulság.
Eltévedt turistát mentettek a bagaméri erdőből
Eltévedt turistát mentettek a bagaméri erdőből
A vámospércsi egyenruhások találták meg.
Ünnepség zárta Biharkeresztes nyarát
Ünnepség zárta Biharkeresztes nyarát
Szent István emléke és a 4S Street koncertje hozta meg a nyár utolsó estjét.
Polgármesterét ünnepli Nádudvar
Polgármesterét ünnepli Nádudvar
Állami kitüntetést kapott Maczik Erika.
Karambol Hajdúhadházon: 7 utashoz mentő érkezett
Karambol Hajdúhadházon: 7 utashoz mentő érkezett
Kereszteződésben ütköztek össze.
Autótűz Biharkeresztesen
Autótűz Biharkeresztesen
A Hősök terén csaptak fel a lángok, amelyeket megfékeztek a tűzoltók.
Hajdúnánás titkos kincse a szalmafonás
Hajdúnánás titkos kincse a szalmafonás
Az asszonyok keze alatt életre kel a gabonaszalma – kosarak, kalapok, díszek őrzik a város hagyományát.
Előléptették a hajdú-bihari rendőrfőkapitányt
Előléptették a hajdú-bihari rendőrfőkapitányt
Pályafutása során több rangos elismerésben részesült.
Összeütközött két autó Pródnál
Összeütközött két autó Pródnál
Az autópályán történt baleset.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Kikeveredne a Zsák utcából az önkormányzat
Kikeveredne a Zsák utcából az önkormányzat
Városi tulajdonú földterületeket értékesítenének Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Bondár Annát elkerülte a szerencse
Bondár Annát elkerülte a szerencse
Jelina Szvitolinával csap össze.
Hirdetés
Hirdetés
A koronavírus Debrecenből sem tűnt el
A koronavírus Debrecenből sem tűnt el
Az esetszámok emelkedése várható.
Gazdaság
A debreceni OBI ügyében is döntöttek
A beruházó vállalta a körforgalom rendbehozását.
Tusfürdőt hív vissza a Müller
Baktériumra figyelmeztetnek.
Csúcsot dönthet a csirke és a tojás ára
Drágulás a baromfipiacon – újabb rekordok felé tartunk.
Lovagkeresztet vehetett át a debreceni nagyvállalkozó
Szabó Miklós, a Tranzit Csoport alapító tulajdonosa kapta az elismerést.
Eladnák a Dóczy ABC alatti földet
A felépítmények alatti ingatlan önkormányzati tulajdon.
Szijjártó: leállt a kőolajszállítás
A panaszait – és a fenyegetéseit – mostantól küldheti a moszkvai barátainak - mondta ukrán kollégája.
Támogatott tartalom
Az ország kenyerét Debrecenben szegték meg
Az ország kenyerét Debrecenben szegték meg
A Balmaz-Sütöde sikere nemcsak egy vállalkozásé, hanem a hajdú-bihari közösségé is.
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Délibáb Mediclinic: gyógyuljon a hajdúszoboszlói központban!
Kezelések széles skáláját kínálják a pácienseknek.
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Fiatal építészek és diákok közös alkotása Létavértesen
Cél a régió építőipari szakember-utánpótlásának biztosítása.
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
Köszörülni kell a síneket mindkét villamosvonalon
A DKV Debreceni Közlekedési Zrt. beszerzési hirdetménye.
Hirdetés
Hirdetés