Megvan, mikor járhatnak az első e-buszok Debrecenben!
2021-ben az előző évi sokszorosát költi a város nagyfelületű útjavításokra és járdaépítésre; az év végére új elektromos autóbuszokat vásárolhat az önkormányzat, amelyek 2022 tavaszára állhatnak forgalomba; megkezdődik a Civaqua második ütemének tervezése – hangzott el Balázs Ákos február 23-i sajtótájékoztatóján. A debreceni alpolgármester kiemelte, a 162 milliárd forint főösszegű debreceni büdzsétervezetből városüzemeltetésre és „zöld” kiadásokra több mint 6 milliárdot fordítanak (majdnem hasonló arányban); a zöldterületek rendben tartására ennyit korábban soha nem költöttek – tette hozzá.
Balázs Ákos emlékeztetett a városüzemeltetési koncepció tavalyi egyhangú elfogadására. Az abban foglaltak szerint lépnének tovább idén. Így az év közepére elindulna az az informatikai rendszer, mely révén a közterületek rendben tartásán dolgozók gyorsan információt kapnának arról, hogy hol, milyen beavatkozás (kaszálás, gallyazás, kátyúzás stb.) szükséges.
Ehhez olyan call center, vagyis telefonközpont társulna, amelyen keresztül bárki észrevétellel élhet a témában.
Szintén előrébb lépnének annak a városirányítási központnak a megvalósításán, amely egyebek mellett a közlekedésszervezést is dinamikus, intelligens alapokra helyezné a közeljövőben, magyarul kamerákon, szenzorokon át érkező információk felhasználásával nyílna lehetőség különböző ésszerűsítésekre. Ebből 2024-re válhat hatékony eszköz, de a fejlesztés különféle beszerzésekkel már idén elkezdődik.
Hasonló minőségi ugrást érnének el a parlagfűvédelem terén, ahol a korábbinál hatékonyabban segítenék a három „kommandó” munkáját drónokkal. Tavaly 2 millió négyzetméteren történt irtás – közölte Balázs Ákos –, idén is ekkora területen terveznek beavatkozást (az összefogás nélkülözhetetlen a sikerhez, azaz a területeit mindenkinek gondoznia kell, másképp nem megy, fűzte hozzá).
Új körforgalmak a 33-as főúton
Nagyfelületű útjavításokra a múlt évi 75 millió forint helyett 680 milliót költenek el 2021-ben, míg járdaépítésre 82 helyett 262 millió forintot fordítanak. Hogy ezek a beruházások hol valósulnak meg, arról hamarosan külön sajtótájékoztatón beszélnek majd.
Balázs Ákos kiemelte, a városvezetés alapvetően körforgalom-párti, idén pedig több ilyen fejlesztés indul. Így felújítják a Balmazújvárosi úti körforgalmat az Auchannál, míg a 33-as főúton egy-egy körforgalom épül a Látóképi csárdánál és a leendő BMW-gyárnál. Egy pedig a 48-as főúton épül, a Panoráma úti csomópontnál (ezek az állami útépítések során valósulnak meg).
Az alpolgármester arról is beszámolt, hogy az elektromos busz tavalyi debreceni tesztelése kedvező eredménye után elindul a városi e-buszok beszerzése. Erre az önkormányzat 800 millió forint kormányzati támogatást kapott, míg 240 milliót a városi költségvetésbe terveztek be erre a célra (valamennyivel a Debreceni Vagyonkezelő Zrt. is beszáll a projektbe). Eredményes közbeszerzés 2021 végére várható, az elektromos járművek pedig jövő tavasszal szállíthatnak utasokat (a töltésüket a DKV Salétrom utcai telephelyén oldják meg).
Megjegyezte, egy olyan mobilapplikáción is dolgoznak, amely az e-töltők használatát tenné tervezhetőbbé, kényelmesebbé az ilyen járműveket használók számára.
Ha már az előbb autóbuszokról volt szó: míg tavaly 133 fedett buszvárót cseréltek, addig idén 90 ilyet terveznek telepíttetni; az ebben érdekelt cég kísérleti jelleggel egy napelemes és egy zöldtetős változatot is kiépít Debrecenben.
Az alpolgármester arra is kitért, hogy hamarosan megmutatják a nyilvánosságnak azokat az elektromos kukásautókat, amelyek közül egyet Debrecenben, hármat a régióban használnak majd a hulladékszállításban.
A zöld város programok sorában márciusban tevőlegesen is indul az Újkert fejlesztése (a Tócóvölgyben már folyik a munka), míg a Tócóskert és a Petőfi tér esetében a közbeszerzési eljárás megkezdése várható a kivitelezésről szóló ajánlatkérés formájában.