Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Akkora pénzek forognak, hogy Debrecen hátraléphet

| 2020. 12. 03. | 14:36:00
Sok százmillió a veszteség a repülőtér üzemeltetésében, a polgármester jobbnak látja, ha az állam belép.
Akkora pénzek forognak, hogy Debrecen hátraléphet
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nagy terhet venne le Debrecen válláról, ha a repülőteret üzemeltető – 2018 ősze óta többségi önkormányzati tulajdonú – cégben az állam válna a fő tulajdonossá; a kérdésben nem kíván egy személyben dönteni; fel fogják vetni a mostani kisebbségi tulajdonos Xangának, hogy adjon el az üzletrészéből. Egyebek mellett így reagált Papp László, amikor december 3-án arról a kormányzati szándékról kérdeztük, mely szerint az állam 51 százalékos tulajdoni részt vásárolna az önkormányzattól a repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft-ben. Erről az előző napi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat árulkodik.

Debrecen polgármestere hangsúlyozta, a repülőtér mint ingatlan önkormányzati tulajdon, ennek átruházásáról nincs szó, ez így marad.

Kérdésünkre elmondta, a kormány részéről az utóbbi hetekben jelezték a vásárlási szándékot az önkormányzati vezetésnek, amelyik nyitottságot mutatott. Eddig semmilyen más döntés nem született – folytatta –, és természetesnek tartja, hogy a veszélyhelyzet időszakában se határozzon ebben egymaga, így azonnal a közgyűlés elé viszi az ügyet, mihelyt az újra összeülhet. Egyelőre független pénzügyi, adójogi szakmai átvilágítás kezdődik az üzemeltető cégnél annak érdekében, hogy megállapítsák annak forgalmi értékét. 

Kiemelte, az állami szerepvállalással a több százezres utasforgalom-visszaesést elszenvedő repülőtér újraindításának tetemes költségét nem egyedül a városnak kellene viselnie (megjegyezte, ehhez, illetve az idei működési veszteség finanszírozásához a kormány máris hozzájárult 720 millió forinttal). Elhangzott az is, hogy a Wizz Air szándékait egyelőre nem ismerik, az újraindítás konkrét tervei még nincsenek az asztalon. 

– A légi közlekedés a koronavírus-járvány egyik legnagyobb kárvallottja. Megállt az élet, nincs forgalom. 2021 első félévében újraindulhat a repülés, de egy ideig nem fogjuk tudni produkálni a tavalyi több mint 600 ezres utasforgalmat. Vagyis miközben az üzemeltetési kiadások nem csökkennek, a bevételek nem nőnek olyan ütemben, mint arra akár csak tavaly is számíthattunk – tette hozzá.

[Beillesztett cikk: A Wizz Air debreceni bázisán bő hetvenen szorítanak a járvány végéért]

Az állami szerepvállalás közben a repülőtér infrastrukturális fejlesztésében is megjelenik, hiszen a következő években végrehajtandó kifutópálya-felújítás, a fénysor, a leszállást segítő fejlesztések a terminálépítéssel együtt – a költségességük miatt – nagyobb részben kormányzati finanszírozású projektek. 

– Amennyiben a közgyűlés megszavazza a lépést, úgy az önkormányzati vezetés arra fog törekedni, hogy a állam garantálja a repülőtér hosszútávú működését, Debrecen megtarthassa vezető helyét a szűkebb régióban – közölte, megjegyezve, a téren egy részben állami, részben önkormányzati tulajdonú cég erősebb pozíciót élvez, mint ha az állam nincs benne. 

[Beillesztett cikk: Több mint 400 milliós tőkeemelésre szorul a reptér-üzemeltető]

Papp László a légi kikötő stratégiai szerepét hangsúlyozta:

– Az üzemeltetési veszteséget a járatszámok, az utasforgalom növelésével és más intézkedésekkel is csak faragni tudtuk egyelőre. Ugyanakkor azt mondtuk, a reptér olyan erőforrás, amelyiknek a fejlesztése érdekében érdemes vállani a veszteséget. Hiszen e befektetés a gazdaságfejlesztésben busásan megtérül. Abban, hogy közel 800 milliárd forint működőtőke érkezett a városba, a reptérnek nagy jelentősége volt. A cél e versenyelőny fenntartása

– magyarázta.

A jelenleg az üzemeltető cégben 25 százalékos tulajdonrésszel bíró Xangával tárgyalni szeretnének arról, hogy adjanak el az üzletrészükből. Az majd a tágyalások során derül ki, erre mekkora a nyitottság.

RaL

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Újabb szakaszt tettek kíméletessé az autóink számára a Kishegyesin
Újabb szakaszt tettek kíméletessé az autóink számára a Kishegyesin
Megújult bő 400 méteren a forgalmas debreceni út.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
A kormány felszólítja az üzemanyag-kereskedőket, hogy áraikat igazítsák a régiós átlaghoz
Ha ez nem történik meg, a kormány keményen beavatkozik - mondta Nagy Márton.
Vágányszabályozás a DKV Zrt-nél: beszerzési hirdetmény
Négy debreceni helyszínen van szükség munkavégzésre az 1-es villamos vonalán.
Épülethomlokzat-felújítás a Hatvan utcán
A Debreceni Vízmű Zrt. pályázata.
Nem vagy a helyeden a munkában? Fordulj az álmaid felé!
A Debreceni Szakképzési Centrum bemutatja: Állásbörze és felnőttképzési expó. Április 26-án találj munkát vagy képzést a Fórumban!
Küszöbön a debreceni lakásprogram elfogadása
Jövőre már lehetnek olyan fiatalok, akiknek az albérletét mások (is) fizetik.
Komádi továbbra is várja a befektetőket, a munkahelyteremtőket
Egy minden igényt kielégítő közösségi térrel is gyarapszik a kisváros.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
A testi, lelki egészség jegyében indítja az idei szezont a Zsuzsi
Ép testben ép lélek! szlogennel nyitja meg a 2024-es szezont a Zsuzsi Erdei Vasút, ami május 1-jén indítja menetrend szerinti járatait.
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A cirkuszművészet esszenciáját láthatják Debrecenben
A Magyar Nemzeti Cirkusz világsztárokkal mutatja be jubileumi műsorát.