Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Akkora pénzek forognak, hogy Debrecen hátraléphet

Cívishír | 2020. 12. 03. | 14:36:00
Sok százmillió a veszteség a repülőtér üzemeltetésében, a polgármester jobbnak látja, ha az állam belép.
Akkora pénzek forognak, hogy Debrecen hátraléphet
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nagy terhet venne le Debrecen válláról, ha a repülőteret üzemeltető – 2018 ősze óta többségi önkormányzati tulajdonú – cégben az állam válna a fő tulajdonossá; a kérdésben nem kíván egy személyben dönteni; fel fogják vetni a mostani kisebbségi tulajdonos Xangának, hogy adjon el az üzletrészéből. Egyebek mellett így reagált Papp László, amikor december 3-án arról a kormányzati szándékról kérdeztük, mely szerint az állam 51 százalékos tulajdoni részt vásárolna az önkormányzattól a repülőteret üzemeltető Debrecen International Airport Kft-ben. Erről az előző napi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat árulkodik.

Debrecen polgármestere hangsúlyozta, a repülőtér ingatlan önkormányzati tulajdon, ennek átruházásáról nincs szó, ez így marad.

Kérdésünkre elmondta, a kormány részéről az utóbbi hetekben jelezték a vásárlási szándékot az önkormányzati vezetésnek, amelyik nyitottságot mutatott. Eddig semmilyen más döntés nem született – folytatta –, és természetesnek tartja, hogy a veszélyhelyzet időszakában se határozzon ebben egymaga, így azonnal a közgyűlés elé viszi az ügyet, mihelyt az újra összeülhet. Egyelőre független pénzügyi, adójogi szakmai átvilágítás kezdődik az üzemeltető cégnél annak érdekében, hogy megállapítsák annak forgalmi értékét. 

Kiemelte, az állami szerepvállalással a több százezres utasforgalom-visszaesést elszenvedő repülőtér újraindításának tetemes költségét nem egyedül a városnak kellene viselnie (megjegyezte, ehhez, illetve az idei működési veszteség finanszírozásához a kormány máris hozzájárult 720 millió forinttal). Elhangzott az is, hogy a Wizz Air szándékait egyelőre nem ismerik, az újraindítás konkrét tervei még nincsenek az asztalon. 

– A légi közlekedés a koronavírus-járvány egyik legnagyobb kárvallottja. Megállt az élet, nincs forgalom. 2021 első félévében újraindulhat a repülés, de egy ideig nem fogjuk tudni produkálni a tavalyi több mint 600 ezres utasforgalmat. Vagyis miközben az üzemeltetési kiadások nem csökkennek, a bevételek nem nőnek olyan ütemben, mint arra akár csak tavaly is számíthattunk – tette hozzá.

Az állami szerepvállalás közben a repülőtér infrastrukturális fejlesztésében is megjelenik, hiszen a következő években végrehajtandó kifutópálya-felújítás, a fénysor, a leszállást segítő fejlesztések a terminálépítéssel együtt – a költségességük miatt – nagyobb részben kormányzati finanszírozású projektek. 

– Amennyiben a közgyűlés megszavazza a lépést, úgy az önkormányzati vezetés arra fog törekedni, hogy a állam garantálja a repülőtér hosszútávú működését, Debrecen megtarthassa vezető helyét a szűkebb régióban – közölte, megjegyezve, a téren egy részben állami, részben önkormányzati tulajdonú cég erősebb pozíciót élvez, mint ha az állam nincs benne. 

Ismert, hogy a repülőtér üzemeltetése hozzávetőlegesen 1 millió utasnál válna nullszaldóssá. 2019-ben a debreceni utasforgalom 600 ezernél járt, a működés éves állami támogatását mellett is ráfizetéses volt. Megtudtuk: a 2020-as tervezett eredmény 300 millió forintos veszteség lett volna, ám ez a járvány következtében a már említett 360 milliós kormányzati támogatás nélkül mintegy 860 millió forintig kúszott volna. Vagyis 2020-ra jelenleg félmilliárdos mínusszal számolnak a Debrecen International Airportnál. Az utasforgalom 120 ezer körül alakul majd, vagyis a tavalyi ötöde…

Papp László a légi kikötő stratégiai szerepét hangsúlyozta:

– Az üzemeltetési veszteséget a járatszámok, az utasforgalom növelésével és más intézkedésekkel is csak faragni tudtuk egyelőre. Ugyanakkor azt mondtuk, a reptér olyan erőforrás, amelyiknek a fejlesztése érdekében érdemes vállalni a veszteséget. Hiszen e befektetés a gazdaságfejlesztésben busásan megtérül. Abban, hogy közel 800 milliárd forint működőtőke érkezett a városba, a reptérnek nagy jelentősége volt. A cél e versenyelőny fenntartása

– magyarázta.

A jelenleg az üzemeltető cégben 25 százalékos tulajdonrésszel bíró Xangával tárgyalni szeretnének arról, hogy adjanak el az üzletrészükből. Az majd a tárgyalások során derül ki, erre mekkora a nyitottság.

RaL

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Remek hétvégét zártak a debreceni díjugratók
Remek hétvégét zártak a debreceni díjugratók
Az akadályok mellett a hőséggel is meg kellett küzdeni.
Hirdetés
Hirdetés
Kisteherautók ütköztek Hajdúdorognál
Kisteherautók ütköztek Hajdúdorognál
Öten utaztak a járművekben.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Két város ölelésében keresi a helyét Hajdúszovát
A nagyvárosban való munkavállalás lehet a legegyszerűbb kapcsolat Debrecennel.
Tovább fejlesztette kapacitásait a Főnix Média Kft.
Modern üzem is épült a debreceni telephelyen.
Rekordbírságot kapott a Booking a GVH-tól
Több ponton is tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a cég.
Diákmunka: 18 év alatt akár a szülők munkahelyén is
Kiderül az is, mennyi diákmunkával lehet megkeresni a pénzt egy fesztiválbelépőre.
Kukoricaszezon: csak a szuperédes!
A frisspiacra szánt terméket elsősorban kistermelők állítják elő.
Lépés a 35-ös főút Debrecen és Józsa közötti bővítésében
Tervező már van, igaz, két évig is eltarthat a munka.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Pályázat fan-coil berendezések szállítására
Pályázat fan-coil berendezések szállítására
Az Aquaticum Debrecen Kft. ajánlatkérése.
Ajánlatokat vár az Aquaticum Debrecen Kft.
Ajánlatokat vár az Aquaticum Debrecen Kft.
Fan-coil berendezések beszerelését kellene elvégezni.
Új, víztermelő kút fúrására készülnek Létavértesen
Új, víztermelő kút fúrására készülnek Létavértesen
Lépni kell, hogy el ne lehetetlenüljön a a város ivóvízellátása.