Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Megtévesztően hasonlított a tűzre, amit a debreceni Airbuson láttak

| 2020. 01. 08. | 10:05:00
A közlekedésbiztonsági szakemberek sem találták gyulladás nyomát. Azt is megnézték, hogy miért riasztott a földi személyzet.
Megtévesztően hasonlított a tűzre, amit a debreceni Airbuson láttak
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

2020. január 4-én este a Wizz Air 7867-es, Debrecen-Beauvais (Párizs) járata elinduláshoz készülődik. Fél hét múlt, mínusz két fok körül van, légmozgás alig. A beszállás már befejeződött, az utasok elfoglalták a helyüket a teljesen telt Airbus 320-ason. Ez a típus a második legtöbbet gyártott utasszállító repülőgép. A ciklámenblúzos stewardessek széles mosollyal járnak fel-alá az egyetlen folyosón, néhol segíteni kell, másrészt ellenőrzik az ülésrendet. A magyar mellett legalább annyi román szó hallatszik. Ki könyvvel, ki mobillal a kézben várja a hajtóművek felmorajlását.

Azonban a motorzúgás helyett kiabálás hallatszik a folyosó végéről, hátulról. A légiutas-kísérők mosolya megmerevedik. Bemondják: a gépet azonnal el kell hagyni. Ideges remegés fut végig a sorokon. A fedélzeti fények kihunynak. Kint erősödő villódzás: tűzoltók érkeztek az Airbus végéhez. A stewardessek feszülten nyugalomra intenek, és utasítanak, hogy mindenki menjen az első ajtóhoz. A lehető legrövidebb időn belül. Kézipoggyász nélkül. Le a vészcsúszdán, hangzik el újra és újra. Az arcukról eltűnt a mosoly. Az utasok közül többen pánikszerűen lökdösődnek. Mások ragaszkodnak az ülések fölötti rekeszekben elhelyezett táskájukhoz. Nem lehet tőlük haladni. A vészcsúszdán van, aki az egyéves kisfiával szánkázik lefelé. Végül sikerül a szabályzat szerinti 3 percen belül elhagyni a gépet a személyzetet is beleértve.

Nincs idő tévedni

A reptéri tűzoltók a farokrésznél speciális, az Airbus alkatrészeit nem veszélyeztető habbal oltanak. Néhány utas is kap belőle. Az elindulást megelőző pillanatokban a földi kiszolgáló személyzet tüzet látott a hátsó függőleges vezérsík közelében. Azonnal riasztották a tűzoltókat és a rendőrséget, értesítve a pilótákat,  elkezdve a gép kiürítését: ahogy a protokoll diktálja. A tűzoltóknak és a rendőröknek 180 másodpercen belül meg kell kezdeni a beavatkozást, amit a debreceni egységek bőven a szintidőn belül teljesítenek. Nemcsak a földi személyzet látta a vörös izzást a vezérsík mellett, hanem a helyszínre száguldó tűzoltók is.

Itt álljunk meg egy szóra: 180 utas egy kerozinnal feltöltött repülőben, amelynek a farokrésze egy ponton két forrás szerint is ég. Ez az a pillanat, amikor további mérlegelésnek helye nincs, a haladéktalan cselekvés szükségessége a fellebbezhetetlen kötelesség.

Az oltást követően – ekkor már nincsenek utasok a gép körül – a tűzoltóság a karbantartókkal együtt vizsgálni kezdi a vészesetet. A Légiközlekedési Hatóság és a Közlekedésbiztonsági Szervezet (KBSZ) szakemberei elindulnak Budapestről. Egy-két újságíró megneszeli, hogy valami történt, telefonálni kezdenek. Fél kilenc körül a repülőtér közli, hogy a járat indulása előtt tűz keletkezett a segédhajtóműnél. A vizsgálat közben is tart, és az éjszakába nyúlik, de tűznek nincs nyoma. A Wizz Air 22 óra után már a tűzoltók és a karbantartók friss jelentésére alapozva jelenteti meg a tájékoztatóját, amelyben az áll, hogy a porladt jégtelenítő folyadék kelthette füst benyomását a függőleges vezérsíkot megvilágító lámpa fényében. Ez a fény egyébként sárga színű.

Tűzre utaló nyomokat a KBSZ szakemberei sem találnak a helyszíni szemle során. Hasonló esettel nem volt még dolguk. Megnézve a helyszínen készült felvételeket, azt konstatálják, hogy  a jelenség valóban összetéveszthető a tényleges tűzzel. Ugyanezt a Wizz Airnél később „igen ritkaként” aposztrofálják, melyhez „különleges paraméterek (például időjárási körülmények, fényhatások, hőmérséklet) együttállása szükséges”.

A 320-as az Airbus történetében az első olyan gép, amelynek a szerkezeti elemeihez műanyagokat használtak, így gyorsabban is ég.

Az utasok több órája várakoznak a terminálban. Egyre többen kezdik elveszíteni a türelmüket, valaki románul kiabál, szeretnének hozzájutni a táskákhoz. Készenléti rendőrök érkeznek, ők próbálják megnyugtatni a hangoskodókat, de minden siker csak átmeneti. Ekkor már tudható, hogy a járatot másnap reggelre ütemezték át és a Hotel Lyciumban kellő számú szállást is sikerült szereznie a Wizz Airnek. Így is közel járunk az éjfélhez, amikor az utasok ötös csoportokban visszamehetnek a gépre a holmikért.

Debrecenben a Wizz Airnak két bázisgépe van Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI

250 euró fájdalomdíj

Január 5-én reggel a légitársaság egy másik géppel elszállítja az utasokat Párizsba, az ott várakozókat Debrecenbe. Az incidenssel érintett Airbuson további műszaki vizsgálatokat végeznek. A Wizz Air álláspontja szerint a személyzet mindenben az előírásoknak megfelelően járt el, és professzionális módon ürítette ki a repülőgépet. Az utasok 250 euró kartérítést kapnak.

A debreceni repülőtér az országos légügyi szervezetek megállapításaira hivatkozva úgy fejezi ki magát, hogy a reptéri személyzet és a tűzoltók a vészhelyzetet kitűnően kezelték. A KBSZ-nél ennél óvatosabban fogalmaznak az érdeklődésünkre. Mint mondják, a vizsgálat tárgyát képezi majd, hogy a szervezetek, szakszemélyzetek eljárása szakszerű, az előírásoknak megfelelő volt-e.

Mi magunk két mobilos videófelvételt látunk erről a szokatlan „vörös izzásról”, tényleg olyan, mintha lángra kapott volna a repülőgép egy ponton.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Lezárult a közönségszavazás is; kialakult a döntő mezőnye.
Helytálltak a debreceni klarinétosok
Helytálltak a debreceni klarinétosok
Erős mezőnyben kellett versenyezniük.
Orvosok tettek esküt Debrecenben
Orvosok tettek esküt Debrecenben
Ötvenkilencen vették át diplomájukat.
Megsüllyedt a burkolat az Egyetem sugárúton
Megsüllyedt a burkolat az Egyetem sugárúton
Már dolgoznak a debreceni útszakaszon.
Fellobbant a remény lángja Debrecenben
Fellobbant a remény lángja Debrecenben
Barcsa Lajos szerint a közös adventi gyertyagyújtás nem csupán hagyomány, hanem üzenet.
Internetes csalót fogtak a debreceni rendőrök
Internetes csalót fogtak a debreceni rendőrök
Több embert is megkárosított az elkövető.
Balesetben gyulladt ki egy autó a Kassai úton
Balesetben gyulladt ki egy autó a Kassai úton
A debreceni tűzoltók és rendőrök a helyszínen.
Ismert debreceni fideszeseknek szólt be Magyar Péter
Ismert debreceni fideszeseknek szólt be Magyar Péter
A TISZA elengedné a közlekedési múzeumot, inkább a Nagyállomást venné „kezelésbe”.
Debreceni piac: bőség és óvatos vevők
Debreceni piac: bőség és óvatos vevők
Ön kiszámolta már, mennyit költ a karácsonyi menüre?
Mentőautóval érkezett a Télapó Debrecenbe
Mentőautóval érkezett a Télapó Debrecenbe
Minden gyermeket külön köszöntött.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
115 éve született a titkok asszonya
115 éve született a titkok asszonya
Karády Katalinra emlékezünk.
Hirdetés
Hirdetés
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Lezárult a közönségszavazás is; kialakult a döntő mezőnye.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Debreceni piac: bőség és óvatos vevők
Ön kiszámolta már, mennyit költ a karácsonyi menüre?
Számos kihívással néztek szembe a magyar gazdák
Fagy, ragadós száj- és körömfájás, aranyszínű sárgaság is volt 2025-ben.
Eladnák a DVSC egykori sporttelepét
Új lakóövezet jönne létre a debreceni rozsdaövezetben.
Támogatott tartalom
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Kihívást jelent az online marketing?
Kihívást jelent az online marketing?
Egy SEO ügynökség lehet a megoldás.
Szárítógépek és panelélet
Szárítógépek és panelélet
Így oldható meg a teregetés erkély nélkül is.