Közeleg a debreceni repülőtér körüli védőövezet kijelölése
Elkészíttette az innovációs és technológiai miniszter a debreceni repülőtér zajgátló védőövezetének számítási tervdokumentációját. A védőövezet kijelölése a helyi közgyűlés véleményének kikérése után történhet meg, ami a legközelebbi – január 23-i – képviselő-testületi ülést jelenti.
Hogy mi az a zajgátló védőövezet?
A vonatkozó kormányrendelet szerint „a repülőtér környezetének az a része, amelyen a repülőtér üzemeltetésétől számított mértékadó zajterhelés meghaladja a közlekedésből származó környezeti zajnak a külön jogszabályban meghatározott zajterhelési határértékeit”. A légiközlekedési hatóság a védőövezet határait – a már említett képviselő-testületi véleményezés után – a település belterületén és egyéb beépítésre szánt területén a kialakult beépítési vonalakhoz, telekhatárokhoz igazítja. Ennek során a számított határvonalhoz képest a legközelebbi utca tengelyvonaláig terjedhet a módosítás. Nem alkalmazható a védőövezetet növelő módosítás, ha az ötnél több, huzamos tartózkodás céljára szolgáló épületet érintene – idézi az előterjesztés a jogszabályt.
Budapesten fizetik az ablakok hangszigetelését
Az előterjesztés nem tartalmaz információt arról, hogy a zajgátló övezetek kijelölése mit jelent a városlakókra nézve. Viszont a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport a honlapján ír a zajvédelmi intézkedéseikről.
Így a védőövezeten belüli lakóépületek tulajdonosai igényelhetik az ablakok hangszigetelését (hat milliméter vastagságú plusz üvegtáblát helyeznek fel) a reptérüzemeltető költségén. Ott bizonyos ingatlanoknál az is előfordulhat, hogy a házak felett átrepülő gépek keltette légörvény károkat okoz a tetőben, így a cserepek, a pala, vagy a zsindely elmozdulhat a helyéről. Ilyen esetekben szintén helyt állhat a kárért a Budapest Airport.
A zajgátló védőövezetet az éjszakai kereskedelmi járatok repülésének megtervezésénél is figyelembe veszik, ebben az időszakban, különösen a mélyalvási szakaszban a repülés műveletek számát korlátozzák.
RaL