Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?

| 2019. 12. 11. | 21:42:00
Erre haladna egy Ausztriától Romániáig nyúló kontinentális bicikliút. A BMW-beruházás sem gyorsítja a folyamatot.
Mi lassíthatja a Debrecen-Tiszafüred kerékpárút megvalósítását?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Legkorábban 2021 elejére állhatnak rendelkezésre a Hortobágy és Tiszafüred közötti kerékpárút kiviteli és kisajátítási tervei. Bár egy 2017-es kormányhatározat a Debrecen és Hortobágy közötti bicikliút 2018-as megvalósítását is előrevetítette, ennek azóta nyoma sincs. A szakasz tervezéséről két évvel ezelőtt még voltak hírek, aztán azóta nagy a csönd. Ehhez persze a 2018 nyarán bejelentett BMW-beruházással járó infrastruktúra-fejlesztéseknek is köze lehet, hiszen a multi gyárépítése éppen Debrecen északnyugati területét, vele együtt a 33-as főút környezetét forgatja fel fenekestül.

[Beillesztett cikk: Csúszik az M4-es átadása, így áll a Debrecent Szegeddel összekötő út tervezése]

Gyakorlatilag tényként kezelhető, hogy a kirándulni szeretők által régóta vágyott és a politikai döntéshozók álltak az elmúlt két évtizedben többször megígért fejlesztés nem valósul meg rövid távon. Ami nem azt jelenti, hogy a turisztikai régió számára különösen indokolt beruházás nem halad előre. Ráadásul a Debrecen-Tiszafüred szakasz az Európai Kerékpárút Hálózat (EuroVelo) része lenne, a 14-es számú útvonalé. Amelyik azonban egyelőre nem szerepel az EuroVelo-térképeken… 

Lássuk, mi az, amit tudunk!

  • Az Európai Kerékpáros Szövetség EuroVelo hálózata jelenleg 16, majdnem a teljes kontinenst átszelő  útvonalból áll. Magyarországon a 6-os (Folyók útvonala), a 11-es (Kelet-Európai útvonal) és a 13-as (a Vasfüggöny-útvonal) halad át. Továbbá alakul a 14-es is, ám ez a Boden-tó osztrák oldalától induló és a romániai Jászvásárig tartó 1710 kilométeres útvonal még fejlesztési fázisban van. A projektet két ütemre osztották, az elsőben 1054 kilométert jelölnek ki Salzburg és Debrecen között, míg a másodikban következik a maradék 656 kilométer. Az EuroVelo útvonalak sajátos tematikával rendelkeznek, a 14-es esetében a víznek lesz kiemelt szerepe, lévén, nagyon sok tó, folyó és gyógyfürdő mellett vezet majd el.

Az EuroVelo 14 tervezett magyarországi szakasza

  • A Tiszafüredtől Hortobágyig tartó szakasz engedélyezési tervei 2020 januárjában készülnek el, míg az építési engedély megszerzése 2020 áprilisában várható – derül ki egy, a Hajdú-Bihar megyei közgyűlés elé kerülő, a közlekedésfejlesztés aktuális lehetőségeit taglaló 2019. decemberi előterjesztésből. A kiviteli és kisajátítási tervek legkorábban 2021 első negyedévére készülhetnek el. A tervezési munkákat idén januárban nyerte el nettó 59 millió forintért a Pedál Konzorcium (Utiber Kft., Trencon Kft.). 
    Ez a kerékpárút Tiszafüred belterületétől kezdődően a 33-as főút északi oldalán halad az egyeki elágazásig. Ott a nyomvonal elválik a főúttól és a hortobágyi úgynevezett régi sóút vonalán a Nyugati-főcsatornához vezet, ahol a gáton északi irányban folytatódik a 108-as vasútvonalig (Debrecen-Füzesabony). Annak déli oldalán éri el Hortobágy-Halastó vasútállomást.
    ​​Fontos, hogy a Cívis Komplex Kft. közben egy Hortobágy-Balmazújváros bicikliutat tervez 14,2 millió forintért. Ez a már említett vasútállomástól Hortobágy községig halad, majd a 33-as főút északi oldalán, a település végét elérve északra fordul a 108-as vasútvonalhoz. Így éri el Hortobágy-Kónyát, azután pedig Balmazújvárost, ahol csatlakozik a város meglévő kerékpárút-hálózatához. A Hortobágy-Balmazújváros szakasz építési engedélye 2020. januárban várható.
  • A Debrecen-Hortobágy szakaszról tudható hogy a cívisvárostól a Látóképi-tóig terjedő vonal már rendelkezik építési engedéllyel. Egy 2017-es kormányhatározat több más hasonló fejlesztéssel együtt a teljes Debrecen-Hortobágy szakaszt (53 kilométeren) a 2018-ban megvalósítandó projektek közé sorolta. Majd tavaly a teljes program kivitelezését egy évvel későbbre halasztották. Ennek szellemében az építkezésnek minimum haladnia kellene, mégsem történik semmi. Azaz annyi, hogy a tervezés már zajlik, legalábbis Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos egy szeptember nyilatkozata szerint. A szakembereknek nem lehet könnyű dolga, hiszen a tavaly nyáron bejelentett BMW-beruházás  jól érzékelhetően megváltoztatja az érintett terület közúti és vasúti viszonyait. Így bizonyos szakaszon 2x2 sávosra bővül a 33-as főút, több kilométernyi új vasúti pálya épül a 108-as vonalon, s ezek mellett is lehetnek a kerékpárút nyomvonalát befolyásoló hatások.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Gyász a Csokonai Nemzeti Színházban
Gyász a Csokonai Nemzeti Színházban
Búcsúzik a debreceni társulat.
Hármas ikrek a Debreceni Egyetemen
Hármas ikrek a Debreceni Egyetemen
Más-más szakot választottak.
Fidesz: a DK Debrecen identitásának alapjait támadja
Fidesz: a DK Debrecen identitásának alapjait támadja
Varga Zoltán szavait politikai vádaskodásnak, szándékos félrevezetésnek tartják.
Varga Zoltán: Debrecen indítson pert az államkincstárral szemben!
Varga Zoltán: Debrecen indítson pert az államkincstárral szemben!
A DVSC Futball Zrt. felügyelőbizottságból visszahívná az önkormányzat által delegált tagokat.
Drágulhat a gyermekétkeztetés Debrecenben
Drágulhat a gyermekétkeztetés Debrecenben
Nyolc százalékos emelést tervez az önkormányzat.
Megalakult a Kábítószer-ellenes Települések Szövetsége
Megalakult a Kábítószer-ellenes Települések Szövetsége
Az önkormányzatok is felkészültebbek lehetnek a drog elleni küzdelemben.
Kiválasztották Debrecen karácsonyfáját
Kiválasztották Debrecen karácsonyfáját
Az is kiderült, mikor láthatjuk a főtéren.
Debreceniek az emberi méltóság szolgálatában
Debreceniek az emberi méltóság szolgálatában
Mindannyiunk számára példaértékű munkát végeznek.
A sok baleset miatt borul a DKV menetrendje
A sok baleset miatt borul a DKV menetrendje
A debreceni reggeli csúcs ezúttal sem zökkenőmentes.
Diószegi úti balesetek: hiába a lakók segélykiáltása
Diószegi úti balesetek: hiába a lakók segélykiáltása
Se gyalogátkelő, se közvilágítás kialakítása nem várható.
Gyalogosgázolással indult a nap Debrecenben
Gyalogosgázolással indult a nap Debrecenben
A reggeli csúcsban ütöttek el egy embert pénteken.
Átalakulás előtt a „jövő városrésze” Debrecenben
Átalakulás előtt a „jövő városrésze” Debrecenben
Nagy területeken tennének lehetővé mind lakáscélú, mind kereskedelmi fejlesztéseket.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Új vonatok indulnak Debrecenből Hajdúnánásra
Új vonatok indulnak Debrecenből Hajdúnánásra
Jön az új menetrend a MÁV-nál.
Hirdetés
Hirdetés
Gyász a Csokonai Nemzeti Színházban
Gyász a Csokonai Nemzeti Színházban
Búcsúzik a debreceni társulat.
Hirdetés
Hirdetés
Az MLSZ betiltotta a szurkolói koreográfiát
Az MLSZ betiltotta a szurkolói koreográfiát
Nem engedélyezik, hogy látványelemekkel támogassák a magyar válogatottat.
Gazdaság
Átalakulás előtt a „jövő városrésze” Debrecenben
Nagy területeken tennének lehetővé mind lakáscélú, mind kereskedelmi fejlesztéseket.
Ismét meghosszabbították a kamatstopot
2022 januárjában vezették be az intézkedést.
Orbán: jön a 14. havi nyugdíj
Jövőre egy heti összeget kapnak az érintettek.
Szolidaritási adó: Balmazújváros sokallja az összeget
Egyeztetést folytatnak a minisztériummal és az államkincstárral.
Támogatott tartalom
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
Hajdú-bihari településekre gurul el a Lidl
A Lidl Magyarország új, úttörő kezdeményezéssel állt elő: ha a vásárló nem tud eljutni a boltba, akkor a bolt megy el hozzá.
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Jövedelem, vállalati kultúra: ez is fontos a jövő mérnökeinek
Kiemelt volt az érdeklődés a Sensirion standjánál, a XI. Gépészeti Szakkiállításon és Állásbörzén.
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Gospel Karácsony: a szeretet és az összefogás ünnepe Debrecenben
Idén Dallasból érkezik egy harmincfős énekegyüttes. +Videók
Hirdetés
Hirdetés