Már alig várjuk, hogy lerágjuk a körmünket az izgalomtól!
![Már alig várjuk, hogy lerágjuk a körmünket az izgalomtól!](https://civishir.hu:10013/media/def06bd4-9dc6-45cd-a702-f37e70e9eb65.jpg?size=850)
Kezdjük a felsorolást a legizgalmasabb tényekkel: hosszú idő után először csatázik négy világbajnok egyszerre egymással a ringeken, úgy, hogy mindegyikük versenyképes, sőt világbajnoki címre esélyes autóban tekerheti a volánt. Az uralkodó világbajnok, Jenson Button a Mclarenhez igazolt a két évvel ezelőtti világelső Hamilton mellé, ez a párosítás nem akármilyen izgalmakat ígér, hiszen egy nagyon ütőképes brit autóban két brit pilóta próbál minél jobb eredményeket elérni a csapat érdekében, no meg egymás ellenében.
Az uborkaszezon szenzációját a hétszeres világbajnok, Michael Schumacher visszatérése okozta: a 41 éves német három évre kötelezte el magát a szintén német Mercedes alakulatához, ahol honfitársa, a szupertehetségnek tartott Nico Rosberg lesz a csapattársa. A másik a Ferrari, ahol szintén nagyot vásároltak: a jelenlegi mezőnyben a világbajnoki címre sokak által a leginkább esélyesnek tartott Fernando Alonsót igazolta le a maranellói gárda, keményen feladva a leckét a tavalyi sérüléséből felépült, szintén világbajnoki elsőségre áhítozó Felipe Massának. Az elmúlt esztendő során az élmenő csapatok közé felzárkózott a Red Bull is, ahol az egyik legígéretesebb fiatal zseni, Sebastian Vettel és a tapasztalt Mark Webber foglalnak helyet a pilótafülkében.
Az újoncoknál a legnagyobb érdeklődést a 16 év után újra megjelenő Senna név „tulajdonosa” Bruno Senna váltotta ki: a 26 éves brazilt annak idején nagybátyja, a legendás Ayrton tanította a gokartozás trükkjeire, s úgy látszik, nem eredménytelenül, hiszen az ifjú családtag tíz év teljes kihagyás után is elérkezett a királykategóriába, hogy megpróbálja tovább fényesíteni az amúgy is ragyogó Senna nevet. Az azonabn jócskán megnehezíti Bruno dolgát, hogy csapatával, a HRT-Cosworth-szal egyetlenegy métert sem tudtak tesztelni, így az első futamok csak arra nyújtanak lehetőséget, hogy egyáltalán bemérjék, mit is kellene fejleszteni az autóikon.
S ha már az új csapatoknál tartunk: a HRT-Coswort mellett szintén 16 év szünet után újra megjelenő Lotus érkezése az egyik legörvendetesebb tény. Az újraéledő alakulat a Kovalainen-Trulli párossal próbál próbál borsot törni a gigászok orra alá a brit aggregátú autókkal. Szintén a Cosworth látja el a harmadik új csapatot, a Virgint, ahol a Glock-Lucas di Grassi kettős száll harcba a pontokért.
S ha már a megszerezhető egységeknél tartunk: az idei esztendőben drasztikusan változtattak a pontrendszeren az FIA szabálymódosítói. Az első tíz helyezett gyarapodik pontokkal 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1-es sorrendben a helyezés függvényében. Ezzel a szövetségnek az a nem titkolt szándéka, hogy kevesebb „számolgatós” eredmény szülessen, vagyis a nagyobb pontkülönbségek arra csábítsák a pilótákat, hogy küzdjenek „életre-halálra”.
A másik jelentős módosulás a tankolás betiltása, amely 1994-től volt életben, így várhatóan kevesebb boxutca győzelem születik majd, de ez azzal is jár, hogy az autók 130-140 liter üzemanyag helyett csaknem 100 literrel több benzinnel vágnak neki a viadaloknak. Az autók súlyát a korábbi 605 kilogramm helyett 620 kilogrammban minimalizálták, s a motoroknak is még inkább megbízhatóbbá kell válniuk, hiszen a szezon során mindenki csak nyolc hajtóművet használhat büntetés nélkül. A gumik is ismét slick gumik lesznek, s mindenféle elektronikai segédeszközt is kiiktattak az autókból, így aztán valószínű, hogy a korábbiakhoz képest nagyobb szerepet kap a versenyzői tudás, vezetői képesség is.
Az időmérő menete is megváltozik ebben az esztendőben: tekintettel arra, hogy 24 autó sorakozik fel a rajtrácsra, az első 20 perces etapban a hét leglassabb versenyző esik ki, akárcsak a második – 15 perces – időmérési szakaszban. A leggyorsabb tíz a harmadik periódusban is könnyű autóval kvalifikálhat, s majd csak az időmérő után kell tankolni.
A sok újítás szinte egészen biztosan garantálja a látványos és izgalmas versenyeket – gondolja a Cívshír –, s további jó hír, hogy az idei szezon rekordhosszúságú lesz, hiszen 19 futamot még eleddig sohasem bonyolítottak le a Forma-1 történetében….
Ferenczi László
Bahreinben szombaton magyar idő szerint délben rendezik az időmérőt, vasárnap 13 órától pedig a futamot. TV: RTL, Klub, élő.
A végleges menetrend a korábban kiadott tervezethez képest több ponton módosult: a Monacói Nagydíj a hagyományos időponthoz képest egy héttel előbbre költözött, a Japán és a Koreai Nagydíj egy héttel későbbre került, és az előző tervvel ellentétben végül mégsem kapta vissza a szezonzárót Brazília, ahogy idén, az évad utolsó versenyét jövőre is Abu-Dzabiban rendezik majd november 14-én.
![„Meghalni mennek a színpadra” – itt a Tankcsapdáról készített új koncertfilm „Meghalni mennek a színpadra” – itt a Tankcsapdáról készített új koncertfilm](https://civishir.hu:10013/media/b09cc9b2-cd2d-474e-a6b1-3d05dfe6b1d0.jpg)
![Harmadfokú hőségriasztás lép életbe Magyarországon Harmadfokú hőségriasztás lép életbe Magyarországon](https://civishir.hu:10013/media/23ae5a48-2c95-472d-98fb-dc761b73f87b.jpg)
![Képzőművészeti, irodalmi és zenei tehetségfejlesztéstől volt hangos az Irinyi Képzőművészeti, irodalmi és zenei tehetségfejlesztéstől volt hangos az Irinyi](https://civishir.hu:10013/media/71f1c829-1526-465a-bf98-f3717a2f416a.jpg)
![Debrecenben 75 ezer tojásból készül rántotta Debrecenben 75 ezer tojásból készül rántotta](https://civishir.hu:10013/media/047e1b5d-2a27-401f-a552-a64ea97ebca8.jpg)
![Hungarospa: indul a főszezon! Hungarospa: indul a főszezon!](https://civishir.hu:10013/media/aa02431f-0032-4504-8e0f-9f6bee34c970.jpg)
![BSZC: tanév végi elismeréseket adtak át Hajdúszoboszlón BSZC: tanév végi elismeréseket adtak át Hajdúszoboszlón](https://civishir.hu:10013/media/76fb15bd-c2b5-4466-8dea-5e7f785e631f.jpg)