„Úsztunk” a végtelen kékségben Debrecen és Lárnaka között
![„Úsztunk” a végtelen kékségben Debrecen és Lárnaka között](https://civishir.hu:10013/media/e7bec00c-89a0-429a-9de2-95b543a31050.jpg?size=850)
– Kedves utasaink, dőljenek hátra, és élvezzék a repülést Debrecen-Lárnaka járatunkon! Célállomásunkon most még 13 Celsius-fok van, de érkezésünkkor, menetrend szerint kettő óra húsz perc múlva már 22-23 fokos kellemes, kora nyári meleg fogad bennünket – duruzsolja a mikrofonon keresztül a repülőgép utasterének hangszóróiba kellemes, megnyugtató hangján Mogyorós Rita, a repülőjárat vezető légiutas-kísérője, akinek, és a gép többi utaskísérőjének is számos teendője van még az indulást megelőzően. Munkájuk mindegyike a járaton lévők biztonságát szolgálja. Majd, amikor mindezzel végeznek, Rita felhívja az utasok figyelmét, hogy a felszállás idején ne hagyják el helyüket és az öveket tartsák becsatolt állapotban. Ő és munkatársai is elfoglalják helyüket a fedélzet számukra kijelölt helyén. A repülőgép közben lassan ráfordul a kifutópályára, abbamarad az ütemes zötykölődés, a pilóta „gázt ad”, a hihetetlen erejű gyorsulás az ülésekbe présel bennünket. Zöld csíkká változik a felszállópálya melletti mező, a kerekek és az aszfalt érintkezésének zaját pedig átveszi a halk susogás. Az ablakon keresztül előbb a fű, majd néhány pillanat múlva már Debrecen is olyan alakzatot ölt, mintha hegyoldalon lenne… Igen, gépünk már a levegőben van, és a gépkocsi sebességéhez szokott földi parány mivoltunknak alig felfogható, hogy pár perc elteltével már néhány ezer méter magasságból tekintünk le Kismarjára, Nagykerekire és látjuk Nagyváradot közeledni. Átlépjük az országhatárt, kisvártatva elérjük a 10-12 kilométeres utazási magasságot és a 800-900 kilométer per órás haladási sebességet. – Kedves utasaink, most már kikapcsolhatják a biztonsági öveket, és a mosdót is használhatják – érkezik a hangszórókból Mogyorós Rita információja. Mi is kikapcsoljuk az ölünkben lévő csatot, és a repülőgép ovális ablakán nézzük az alattunk komótosan „visszafelé ballagó” domb-, majd hegyvidéket.
A pilóta is utas a gépen
Gondolataink azonban a mögöttünk hagyott szűk két óra mozgalmasságát emészti, hiszen óránk 6 óra 20 percet mutat, de a napunk a debreceni repülőtéren 4 óra 30-kor kezdődött. Akkor parkoltunk le a légikikötő-személyzet számára használható részére, ugyanis a debreceni repülőtérről legtöbb járatot indító Wizz Air jóvoltából az aznapi Debrecen-Lárnaka-Debrecen járaton mi is a személyzethez tartozunk.
A légitársaság debreceni bázishelyén kopogtatásunkra Nagy Tamás, a járat senior elsőtisztje nyitott ajtót. Néhány perc elteltével érkeztek a légiutas-kísérők és a repülőgép első pilótája, Gulyás György. A két pilóta az iPadjén elemezte az útvonaladatokat. A légiutas-kísérők beszélgettek, majd Rita, a járat vezető légiutas-kísérője megkérdezte kollégáit, becsekkoltak-e már. 4 óra 50-kor csukódott a bázis ajtaja, és indultunk a repülőtéri ellenőrzőpont felé. Feltűnt, hogy a három hölgy közül kettő szoknyában, egy nadrágban volt, viszont mindhármuknak gyűrű alakú kontyot formázott a haja. – A hajviseletre és az öltözetre is vonatkoznak szabályok. Ha a haj a váll alá ér, akkor fel kell fogni. Lófarok maximum 20 centiméter, a fonat 35 centi hosszú lehet, ha ettől hosszabb, akkor kötelező a konty. Ez praktikussági okok miatt van így. Az öltözetünk pedig nadrágszoknya vagy ruha. A ruha szabása és színe tesz bennünket azonos megjelenésűvé – érkezett a válasz kérdésünkre már a biztonsági ellenőrzési zónában, merthogy a személyzetnek is az utasokéval megegyező procedúrán kell keresztülmenni. Kézipoggyász, elektronikai készülékek, nadrágszíj, óra a tálcára, mindez egy átvilágító gépezeten halad keresztül, mi pedig mellette egy röntgengéphez hasonló alkalmatosságon. Nem sípolt, zöldet mutatott; következő megállónk az úti okmányok ellenőrzése. A repülőre várakozó utasokkal telt várón keresztül indultunk a bázisiroda ablaka előtt várakozó, a földi személyzet által az útra tökéletesen felkészített repülőgépünk felé.
![](https://civishir.hu:10013/media/7e147ca4-0033-49d1-a615-393d534be50e.jpg)
– Oda 157, vissza 169 utast szállítunk – kezdte már a repülőgépen az eligazítást Rita a légiutas-kísérő kollégáinak, akikkel megbeszélte, hogy ki melyik részén dolgozik a fedélzeten, helyettesét is kijelölte, majd a munkájukkal, főleg a vészhelyzetekkor adódó teendőikkel kapcsolatban tett fel kérdéseket egyenként a légiutas-kísérőknek. Nem hiába, az utasok biztonsága mindenek előtt!
– Az úti cél Ciprus, Lárnaka. Az utunk 2 óra 20 perc, visszafelé 2 óra 40 perc. A különbségből kiderül, hogy északias szelek fújnak – ezeket odafelé meglovagoljuk, visszafelé pedig elkerüljük. Turbulencia csak alacsonyabb szinten várható, ezért csak az út eleje ráz – ezt már Gulyás György kapitány, a járat személyzeti vezetője mondta, aki arról is tájékoztatta a fedélzeten dolgozókat, hogy a gép tökéletes állapotban van a repüléshez. Megvolt az eligazítás, a légutas-kísérők ellenőrizték, hogy minden rendben legyen a gépen, a két pilóta, Gulyás György és Nagy Tamás pedig elfoglalta helyét a gép orrában. Rita kérte az utasokat, hogy a kisebb kézitáskákat az ülés alá, a nagyobbakat és a kabátokat a felső polcokra helyezzék. Tíz perccel az indulás előtt minden utas a helyén ült, a légiutas-kísérők lehajtották a fenti kalaptartók fedeleit, bezárták a gép ajtajait. A pilóták és a vezető légiutas-kísérő a hangszórókon keresztül bemutatkoztak és bemutatták a személyzet tagjait, Rita ismertette a repüléssel kapcsolatos tudnivalókat, majd hangsúlyozta, hogy ők négyen, légiutas-kísérők ügyelnek az utasok kényelmére, de legfőbbképpen a biztonságára. 5 óra 58 perckor döcögve, lassan elindult a gép a kifutópálya felé.
![](https://civishir.hu:10013/media/a76134fe-6f3d-468e-8a00-41c5d7cd066c.jpg)
Három ország felett szálltunk át
Néhány turbulens zónát leszámítva, amikor az első pilóta utasítására mindenkinek az övvel rögzítve a helyén kell ülnie, mozgalmas élet folyik a repülőgépen. Az utasok egy része ismerőseit keresi fel, hiszen nem szól feltétlenül egymás mellé a jegyük, beszélgetnek, mások a mosdó előtt állnak sorba, néhányan az utaskísérőktől kérnek információt, a személyzet pedig a közlekedési folyosón a kiszolgáló pultot tolva elkezdi a kávé, az innivaló, a ropogtatnivalók, majd egy újabb körben a WIZZ Boutique választékának árusítását. A gépen leginkább magyar anyanyelvűek utaznak. Kiruccannak Ciprusra néhány napra, nyaralók is vannak, egy fiatalokból álló csoport pedig dolgozni megy.
A fedélzeten mindabból semmit sem érzünk, hogy tíz kilométer magasan, 900 kilométeres sebességgel száguldunk. Sőt, leszámítva a gép állandó tompa zúgó hangját és az időnként az ülőhelyünkbe kényszerítő turbulens zónákat, érzetünket leginkább egy álló buszhoz lehetne hasonlítani. De nem így, ha kitekintünk az ablakon! Magasan a felhők fölött repülünk a végtelen világoskékségben, alattunk a felhőknek a napsütéstől vakító fehérben és aranysárgában úszó, csipkézett teteje. A felszálláskor beállt füldugulásnak már emléke sincs, a szellőzőkön keresztül arcunkba áramló hűs levegő és a gép egyenletes, biztonságot adó duruzsolása többeket álomba ringatott. Most tényleg élvezzük a repülést! Aztán a felhők ritkulni kezdenek, tágas síkságot hagyunk magunk mögött, és szélesen, szigetekkel szabdalva, szürke szalagként feltűnik a Duna. Átrepülünk fölötte, és már Bulgária légterében vagyunk. Néha kanyarodik a gépünk, ez a fedélzeten szinte észrevehetetlen, abból tudjuk mégis, hogy kint megemelkedik vagy éppen süllyed a horizont. Húsz perc alig telik el, és felülről néhány centiméteres tengerszoros két oldalán elterülő, kéttenyérnyinek tűnő várost hagyunk magunk mögött. Isztambul és a Boszporusz, tehát már Törökország légterében úszik gépünk. Kisvártatva a Torosz-hegység havasai, gleccserei vannak alattunk, és mögötte megpillantjuk a Földközi-tengert.
![](https://civishir.hu:10013/media/c7a0690e-2a13-42d5-af23-91cd313cd7ac.jpg)
– Nagy Tamás elsőtiszt köszönti önöket. 11 ezer 200 méter magasan repülünk, a kifogástalan légköri viszonyoknak köszönhetően a tervezettnél 15 perccel hamarabb érkezünk Lárnakába – közli, miközben a tenger és az égbolt egymással szinte egybeolvadó végtelen kékségében siklik repülőgépünk. Ebben, a semmihez sem hasonlítható, idilli állapotban azonban valami történik! Picit dugul a fülünk, enyhén emelkedik a gyomrunk – persze semmi kellemetlenség, de azért mégis. Mégsem olyan, mint pár perccel ezelőtt. Járművünk elkezdte a süllyedést a légóceán aljára. Feltűnik Ciprus partja. A magasságot fokozatosan csökkentve északnyugatról repüljük át a szigetet. Az erdők zöld, a szántók barna, a már most kiégett legelők okkersárga és a települések az utak ereivel átszőtt fehér mozaikjai a csökkenő magasságban mind gyorsabban suhannak el alattunk. Ciprust szűk tíz perc alatt átrepüljük, és már látszik a sziget déli partvidéke, középen pedig úti célunk, Lárnaka. Repterére keleti irányból tudunk leszállni, ezért gépünk hatalmas kört tesz a város és tengerpartja felett. Megcsodáljuk a tenger mélyülő, egyre sötétebb türkizkék színét, és az erőteljes magasságcsökkenés miatt a halászhajók is mind közelebb vannak hozzánk. A tengerparton lévő magas házakkal, majd pálmafák koronájával egy magasságban van gépünk, és… Kis döccenővel elértük a kifutópálya aszfaltját. Az erős fékezés szinte kihúz bennünket az ülésből. A fedélzeten csend, és fél perc sem kellett hozzá, ezt a hangot veszi át a gépmadarunk is. Egy-két perces döcögés, és repülőnk célba ér.
– Üdvözlöm önöket Lárnaka repülőterén. Maradjanak ülőhelyükön ülve, öveikkel becsatolva, amíg el nem érjük végleges parkolóhelyünket, és le nem kapcsolják az övek becsatolására utaló jelzést – köszön el Rita a már leszálláshoz készülődő utasoktól. Az ajtónyitás azonban nem olyan egyszerű művelet, mint ahogy a gépen utasként ülve lájuk. Az ajtónyitásra a kapitány adja meg az engedélyt. Várnak a lépcsőre, majd a rampásra. A rampás adja a jelet a nyitásra. Ezután egy gyors megbeszélés a rampással, majd ha a földi személyzet részéről is minden készen áll, az utasok csak akkor hagyhatják el a gépet.
Még az istenek hegyét is láttuk
Amint kiürül a gép, igen gyors munka kezdődik, hiszen bő félóra elteltével már új utasokkal indul vissza a repülő Debrecenbe. A légiutas-kísérők végigmennek a fedélzeten, átvizsgálják az üléseket, kesztyűvel a kezükön összegyűjtik a szemetet, átnézik a mosdót. Mindeközben a gép első tisztje kívülről ellenőrzi végig a repülőt, a kerekeket, a fékberendezéseket, a vezetékeket, van-e sérülés rajtuk. Közben a repülő üzemanyagot vesz fel, a légikikötő dolgozói a csomagokat le- és felpakolják, az utasok már a lépcsők előtt sorakoznak. Néhány perc alatt megtöltötték a gép fedélzetét, a szükséges tudnivalókat a légiutas-kísérők elmondják.
A visszaúton más útvonalon repülünk. Törökország partjáig nincs változás, ott viszont Kis-Ázsia partvonalát követve nyugat, majd északnyugat felé fordulunk, és az Égei-tenger szigetei felett szállunk el. Olyan tiszta a levegő, hogy a tőlünk légvonalban körülbelül 130 kilométere lévő Olimposz havas csoportját is látjuk, majd Bulgáriában a Rodope, a Pirin és a Rila-hegység hókupolája marad el alattunk. A Kazán-szoros felett repülünk át a Dunán, a messzeségben a Déli-Kárpátok fehéren csipkézett vonulatai tartják ott rövid időre a tekintetet. A fedélzeten közben zajlik a repülés megszokott rendje – vásárolnak, esznek, isznak, beszélgetnek, alszanak az emberek. Temesvár környékén érünk ki az alföldünkre. Nagyvárad felett már néhány ezer méteres magasságban vagyunk, és onnan erőteljes süllyedéssel közelítjük meg Debrecent. Hajdú-Bihar falvai, városai sorra maradnak el alattunk, majd egy – Hajdúsámsont, Hajdúhadházat, Hajdúböszörményt, Ebest és Mikepércset érintő – óriási kör berepülése után szinte észrevétlenül landolunk a debreceni repülőtér aszfaltján. Csodás utunk volt, a földet érés után az utasok meg is tapsolják a pilótát.
![](https://civishir.hu:10013/media/8c005abf-eccf-471d-b8d2-76d4a4ca9136.jpg)
– Hölgyeim és uram, köszöntjük önöket Debrecenben. További szép napot, biztonságos hazautat kívánunk! – búcsúzik el az utasoktól Mogyorós Rita, aki kérésünkre röviden jellemzi a számukra egy műszakot jelentő Debrecen-Lárnaka-Debrecen repülőutat. – Eseménytelen volt az oda-vissza ötórányi repülés, csendes, nyugodt járatokat teljesítettünk. Persze a leszállással a légiutas-kísérőknek nem ér véget a munka, átnézzük a gépet, az utasok hagytak-e valamit a fedélzeten. Szoktunk találni könyvet, telefont, fülhallgatót, sőt a legkülönfélébb ruhaneműkre is akadtunk már. Ezeket leadjuk a repülőtéren, ott kereshetik őket az utasok. Nekem, vezető légiutas-kísérőnek még adminisztrálnom kell a repülést.
– Gyakorlatilag eseménytelen utunk volt. Bár Lárnakáról azt kell tudni, hogy Tel-Aviv, így a konfliktus közelsége miatt a GPS-navigáció jelenleg nem megbízható, ezért a légtérben áttérünk a hagyományos navigációra. A magaslégköri légáramlásokat figyelembe véve más útvonalon jöttünk vissza, itt nem volt olyan erős szembeszelünk. Így az üzemanyaggal takarékosabban bántunk, és a gép sem került erős turbulenciákba. Az utasok és a gép biztonsága az első! – beszél az útról Gulyás György kapitány, aki az érkezés utáni beléptetési procedúrákon átesve kollégáinak megköszöni a közös munkát, majd a szolgálati parkolóban gépkocsijába szállva elindul haza.
CH
![](assets/images/left.png)
![](assets/images/right.png)
![](https://civishir.hu:10013/media/05353ed0-efbb-4367-9859-5384dc502257.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/7e147ca4-0033-49d1-a615-393d534be50e.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/8c005abf-eccf-471d-b8d2-76d4a4ca9136.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/c7a0690e-2a13-42d5-af23-91cd313cd7ac.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/40548237-3747-4ee7-aa5b-4450d91f27c4.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/dc2d97ab-86b9-4014-9b95-c336ef3fe16e.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/9b5188fa-f180-4cde-bb43-17820f78e21a.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/bb6c6f3a-5ba4-4d91-bb88-4105fb0db629.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/927e1d67-e36e-4e64-914a-d5c13c00f8f2.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/ae421a5f-c551-4716-9be2-b73293cf75ce.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/299e4be4-ced1-4bb7-b0f5-001a5c12b273.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/2a6c0917-4f8a-434b-80ac-2f6245c48c2e.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/cb641b3e-e152-4732-b4e2-b66b8a7fc312.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/b669c6fd-eb45-42c2-bef1-1ba0140db973.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/368f0f98-736e-4271-ade8-7331b1691cfa.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/569e3aec-8abd-4332-b0e5-dd8306b7a041.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/2c16011f-59f1-4a1d-be3a-cbfd50edab28.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/aef25c4b-90d6-474d-9a46-4f20ab623ebb.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/07f183b1-3a00-4723-8e39-17fed5c8677c.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/f3c154d4-4198-40d8-ad0f-41ecad79dea8.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/4df2c15c-227b-4888-a290-5fad8449c7ee.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/cd38e40d-4b30-4d18-abbc-5a7d4e6089b5.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/4f0f60a3-f13d-49f0-92bf-2f9659d900fc.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/e7bec00c-89a0-429a-9de2-95b543a31050.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/b9b4df1c-0620-45f5-9251-6ad5bf55bfba.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/96814150-d3e8-46e3-bcbd-a1638a7a9e06.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/995e9343-6c58-4272-ae3d-f3357daca9c5.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/02b0f219-d8a5-40f5-b6a7-a3a23491fcf6.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/1a2cac92-34e9-492c-88ed-9c7f794795db.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/7e6cfcd2-4c75-417a-8715-e05ef0e46d93.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/88cef274-c81a-4f4d-a48c-72914da1af57.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/ac7b6dd3-0d78-4d02-ad0b-8054711ed18e.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/6574e24e-4db7-4b6d-beeb-fdaaeb5cc5bd.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/2551c2af-17de-4ce0-bfc2-ce15f85c30df.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/65ca501a-7626-4ae7-b3f3-198c27c3e003.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/365ae424-4b9f-4c7c-8b0c-9296c079806a.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/a76134fe-6f3d-468e-8a00-41c5d7cd066c.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/ee3b46f0-ff81-4bf3-b8e3-2045a0bca64c.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/5bf8acac-7c18-4302-8342-9601791f1f53.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/df1d4641-e22c-461d-8cbb-25401b9ab31a.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/f1e5e469-c816-440c-a45f-809bc05e3d5f.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/8ea23803-7aa8-4904-8e89-8cfbdd2bea32.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/54523311-6719-41d7-b430-f5a00d843800.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/edce89be-6d1b-4f84-8bbe-dfa24f7aa59f.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/227928c8-ed4a-4588-83dc-198d328831b2.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/9cd37c47-ef8d-4c1b-8ca8-4eec55842648.jpg)
![](https://civishir.hu:10013/media/05353ed0-efbb-4367-9859-5384dc502257.jpg)
![Semmelweis-nap: a rendelők és a patikák is zárva tartanak Semmelweis-nap: a rendelők és a patikák is zárva tartanak](https://civishir.hu:10013/media/29cf26e4-772f-4eb7-9a08-c60f16aee459.jpg)
![Új elnököt választott a Jobbik Új elnököt választott a Jobbik](https://civishir.hu:10013/media/edd6128d-d4a8-418f-bc2e-432cd3c0325c.jpg)
![Több száz hajdúsági diák építi karrierjét LEGO-val Több száz hajdúsági diák építi karrierjét LEGO-val](https://civishir.hu:10013/media/7f4149e5-c5af-4e44-995f-0d59db0fb9f2.jpg)
![A Richter alapítványának százmilliós támogatásából Hajdú-Biharba is jutott A Richter alapítványának százmilliós támogatásából Hajdú-Biharba is jutott](https://civishir.hu:10013/media/42987423-5727-49ca-8cbf-7e126d06740f.jpg)
![Különleges koncerttel ajándékozza meg a magyar közönséget Leslie Mandoki Különleges koncerttel ajándékozza meg a magyar közönséget Leslie Mandoki](https://civishir.hu:10013/media/2e80dd27-78b9-4fa7-967a-c78c63434a42.jpg)