Újabb villamosvonal épülhet Debrecenben
Megújult Debrecen Város Fenntartható Mobilitási Terve (SUMP), amelyet december 6-án a Kölcsey Központban kerekasztal-beszélgetés keretében mutatták be, amelyen részt vett Papp László polgármester, Balázs Ákos alpolgármester és a SUMP készítői.
A helyzetelemzés alapköve volt a helyi érintettek – például szakemberek, szakmai háttérintézmények, a gazdaság, a társadalom, a zöld mozgalmak és az agglomerációs települések vezetői – megszólítása. A terv készítői a lakossági véleményeket egy nagy léptékű, közel 3000 főt megszólító személyes kérdőívezés keretében gyűjtötték. Számos esetben végeztek forgalomszámlálást, forgalmi adatbázisokat, baleseti és forgalmi statisztikákat elemeztek, s a tapasztalatokat beépítették egy a város összes utcáját leképező digitális forgalmi modellbe. Végül rövid (2027-ig), közép (2030-35-ig) és hosszú távra (2050-ig) javasoltak intézkedéseket.
Javaslat született többek közt:
- a keleti külső és belső közlekedési folyosó megvalósítására;
- a 3-as villamos kivitelezésére; az az 1-es villamosvonal rekonstrukciójára;
- csomóponti beruházásokra;
- kidolgozták egy intelligens közlekedési városirányítási központ alapkoncepcióját.
A SUMP javaslatot tesz emellett a parkolási rendszer megújítására is.
A kerékpárosokat és a gyalogosokat sem hagyták ki a tervezésből: számos új szakasz, a meglévő kerékpárutak karbantartása és innovatív, a város kerékpárútjait kiszolgáló kerékpártárolási lehetőség kialakítását is nevesítették a programban.
A város fejlődése mellett az agglomerációból érkezők forgalmának növekedésére is készülni kell, így a tervek szerint 2030-ra a város megvalósítja azokat az intézkedéseket, melyekkel hatékonyan kezeli a járművek és a forgalom ugrásszerű növekedését:
- alkalmazza az úgynevezett „15 perces város” koncepciót, melynek az a lényege, hogy minden, amire a hétköznapi életünk során szükségünk van, az 15 perces közelségben legyen gyalog, biciklivel esetleg közösségi közlekedéssel;
- első lépésben a város legforgalmasabb útvonalain digitalizálja a közlekedésszervezést;
- létrehozza a Digitális Debrecen forgalomirányító központot, amely képes azonnali beavatkozásokkal irányítani a városon belüli közlekedési hullámokat;
A belvárosban az áruforgalmat a forgalmi csúcsidőszakokon kívüli időszakokban engedélyezi és a jövőben preferálja, hogy a reggeli csúcsforgalom előtt csendes, alternatív hajtáslánccal rendelkező könnyű és közepes teherszálíltó járművekkel történjen az áruszállítás;
a közösségi közlekedés megújítását egyrészt a helyi közlekedési járműflotta zöldítésével, kötöttpályás vonalak fejlesztésével, másrészt a menetrend és a szolgáltatási terület jobb illesztésével valósítja meg;
A felsoroltak csak példák, hiszen 150-nél is több nevesített, s területileg lehatárolt, komplex projektcsomaggal igyekszik Debrecen biztosítani a város zöld, fenntartható forgalomszervezésének és a gazdaság növekedéséből fakadó közlekedési igénytöbbletnek a hatékony kielégítését.
A terv részletei ITT érhetők el.