Régi-új célok a Civil Fórum Debrecennél
Négy plusz egy feladatot tűzött ki maga elé a Civil Fórum Debrecen Egyesület 2025-re vonatkozóan. Gondola Zsolt Zoárd, az egyesület elnöke, frakcióvezető a január 9-i sajtótájékoztatón leszögezte, a 2026-os országgyűlési választásokkal kapcsolatosan még nem született döntés. – Mi országos ügyekkel nem szoktunk foglalkozni, kivéve, ha az országos ügy beesik az ajtón. Ugyanakkor a mostani időszak más helyzetet teremtett – jelentette ki. Elmondta, van közel 20 ezer szavazó, aki biztatja az egyesületet, és iránymutatást várnak, milyen módon vegyenek részt a 26-os választásban. Kiemelt problémájuk változatlanul a kínai akkumulátorgyár Debrecenbe települése. – Az elmúlt három hónapban a polgármesteri vezetés részéről tett nyilatkozatok – különösen a közgyűlésben – azt mutatják, ezt az iparpolitikát kívánják folytatni. Mi azt gondoljuk, az önkormányzat hatalmi berkébe kell kerülni, többségre jutni, hogy ezt megállítsuk. Úgy látjuk, az Országgyűlés vagy egy majdani új erő a parlamentben az, amely léphet ebben a kérdésben. Ez számunkra kardinális kérdés, nem mondhatjuk, hogy nem élünk ezzel a lehetőséggel.
A Civil Fórum Debrecen Egyesület négy pontja: helyi iparűzési adó, zöld politika, repülőtér, lakossági ügyek képviselete.
Gondola Zsolt Zoárd nem gondolja, hogy a debreceni önkormányzati képviselők a saját esküjüket megszegve, nem Debrecen javára és a város érdekében politizálnának. A tervek szerint a helyi iparűzési adót egy "közös kalapba" helyeznék, majd azt szétosztanák a járási települések között. – Ilyet megszavazni nem lehet. Mi arra esküdtünk fel, hogy a város javáért dolgozunk, nem arra, hogy más településeknek segítsük az infrastrukturális vagy gazdasági helyzetét. Biztosan az lesz az indoklás, hogy Debrecen regionális központ, fontos, hogy a többi település is fejlődjön, ám ez kormányzati feladat – sorolta, hozzátéve, a város jelenleg 8 milliárdnál is többet fizet be szolidaritási adó címén az államkasszába.
A frakcióvezető kiemelte, az Ültessünk 10 ezer fát Debrecenbe! programot és annak újragondolását nem fogadják el az akkumulátorgyárak szennyezésének ellensúlyozásaként. Úgy látja, a városvezetők a saját lelkiismeretüket akarják megnyugtatni. – A debreceniekben akarnak hamis képet kialakítani, mintha minden rendben lenne. A hatóságok munkáját jobban kellene erősíteni, hogy hatékonyabban felléphessenek. Többször megkaptam, rontom a hatóság közmegítélésének színvonalát. Úgy gondolom, nem kell rontani, megy az magától. Ám a döntési kompetencia náluk van. Ők tudják bezáratni a gyárat, bírságolni, az a dolguk, hogy a debreceniek érdekében a legszigorúbban járjanak el – mondta. Úgy véli, ma a hatóság jobban kiszolgálja a befektetőt, mint amennyire ezt ők helyesnek látják. Szeretnék, ha a hatóság többet kommunikálna a helyiekkel, és szigorúbban lépnének fel. – Az Egyesült Államok szankciót helyezett kilátásba a CATL-lel szemben, és úgy tűnik, az elektromos autózás iránti igény sem akkora, amilyeneket prognosztizáltak. A Trump-adminisztráció pedig elég jelentős adót és vámot kíván kivetni a kínai termékekre. Tehát minden abba az irányba mutat, hogy mégsem olyan mértékben fog megvalósulni a gyár, mint tervezték. Ameddig megvan az az esély és remény, hogy ez a gyár nem teljes kapacitással fog működni és károsítja Debrecen környezetét, addig nekünk kutya kötelességünk fellépni.
A debreceni repülőtér ügyében elmondta, komoly károkat szenvedett a város az elmúlt évben. Úgy fogalmazott, a Wizz Air becsapta a várost, amikor a kormány megvásárolta a budapesti repülőteret, és odavitték a Debrecenben parkoló gépeket. – Debrecen 30 éve költ a reptérre, az a minimum, hogy közösen kitaláljuk, hogyan menthetjük meg a város egyik "ékszerét". A repülőtér problémáját napirendre kell tűzni, ki kell jelölni az irányt, merre tovább. Felmerült az is, hogy esetleg cargo repülőtér lesz, ám annak nem csak pozitív eredményei vannak. Azt várom, a polgármesteri vezetés tegyen le egy koncepciót a repülőtér hosszútávú működtetése és üzemeltetése vonatkozásában.
Negyedik pontként a lakossági ügyek képviseletét emelte ki. – Mi listán kerültünk be, nem kellene, hogy ez fő profilunk legyen, ám sokan megkeresnek minket, hogy legyen gyalogátkelőhely, ne vágjanak ki fát, önkényes lakásfoglalók települtek be valahova. Ez mind olyan ügy, ami egy-egy közösségnek fontos. Azt kértem a képviselőtársaimtól, ezekkel komolyan és mélységében foglalkozzunk, és képviseljük a debrecenieket ugyanúgy, mint a nagyobb, kardinálisabb ügyekben.
A frakcióvezető a 2024-es évről is beszélt.
Kiemelte, politikailag aktív év volt, mérlegelték az eredményeket. – Az alakuló ülés óta eltelt 2-3 hónapban nem látjuk azt, hogy a Fidesz vagy az ellenzéki pártok megfelelően felfognák a debreceni választók véleményét és szavazatát. Ahogy mondani szokták, az a legrosszabb, ha valakinek nincs betegségtudata. Jelen esetben azt gondolom, ezek a pártok nem tudják, hogy gyakorlatilag kikaptak. A Fidesz 22 ezer szavazatot vesztett, és a mandátumelosztás miatt tudják vezetni jelenleg a várost – sorolta. – Az ellenzéki pártok szavazatait látva viszont a többség úgy döntött, hogy ezt az iparpolitikát, különösen a kínai akkumulátorgyár megépítését, annak elősegítését nem támogatja. Ennek ellenére a városvezetés hangoztatja, ezt kell csinálni – mondta. Kiemelte, a jövőben újabb célokat tűznek ki maguk elé. – Mi nem az utcán fogunk tüntetni, hanem a közgyűlésben, a hatalom legfontosabb berkében képviseljük az eddigi elképzeléseinket.
FR