Rajt utáni lökdösődés a hajdúsági gokartháromszögben

Egy évvel a hajdúhadházi Dakar Ring nevű versenypálya (autó, motor, gokart) megnyitása után, június végén aláírásgyűjtés zajlott Bocskaikertben azért, hogy az illetékes hatóság a „legszigorúbban” járjon el a zajcsökkentés érdekében. Elöljáróban tudni érdemes: a pálya a nagykállói bejegyzésű „MÁRKUSZ ÉPÍTŐ-KER” Kft. beruházásban épült a 4-es főút Hajdúhadházat elkerülő részén, a 12 ezres város délnyugati szélén, a 4 ezres Bocskaikerttől északra. Érdekesség: a térségben néhány éven belül három versenypálya létesült egy körülbelül 5 kilométer sugarú körben (Debrecen-Pallagnál, Hajdúhadházon és Tégláson).
A június 28-án zárult aláírásgyűjtés után egy nappal – a Cívishír érdeklődésére – Tarcali Gábor bocskaikerti alpolgármester azt mondta, 100-200-an csatlakoztak a kezdeményezéshez, de még nem készültek el az összesítéssel. Arra a kérdésre, hogy mennyi aláírásra számítottak, úgy reagált, számukra a legfontosabb a tömeges elégedetlenség kinyilvánítása volt.
– Azt a közösségi elvárást szerettük volna jelezni, hogy a hatóság mentesítse a zajtól Bocskaikertet a törvényi kereteken belül. Ennek előzménye, hogy tudomásunk szerint a versenypálya a szükséges környezetvédelmi engedély hiányában működik. Ezzel összefüggően a közelmúltban bejelentés érkezett a kormányhivatalhoz, ezért hatósági környezetvédelmi vizsgálat indult. Ebben az eljárásban a társadalmi szervezetek, önkormányzatok június végéig tehetnek észrevételt. Az aláírásgyűjtéssel a kormányhivatal figyelmét szeretnénk nyomatékosan felhívni a zajra, remélve, hogy a hatósági intézkedés súlya arányos lesz a közakarattal
– világította meg az aláírásgyűjtés hátterét annak főszervezője. Felvetésünkre, hogy kapcsolatba lépett-e a pálya üzemeltetőjével, Tarcali Gábor nemmel felelt, hangsúlyozva, véleménye szerint az ő feladata a hatóság segítségül hívása, hiszen változtatást kikényszeríteni a kormányhivatal képes, nem a bocskaikerti önkormányzat, még kevésbé magánszemélyek.
Egyébként pedig – jegyezte meg – szerencsésebb lett volna, ha a tulajdonos beszél először a beruházással érintett felekkel, valamint a pálya kifogásmentesen épül meg mind a bocskaikertiek, mind a hajdúhadháziak számára. Elégedetlenkedőkről ugyanis Hajdúhadházon is hallani, a városból húszan az aláírásgyűjtéshez is csatlakoztak, bár a kormányhivatali beadványban velük nem számolnak, hiszen nem bocskaikerti lakosok.
Ami a motorbőgést és a gumicsikorgást illeti, Tarcali Gábor közlése szerint ezek áthallatszódása a széltől és a légköri viszonyoktól is függ; húsvétkor például olyan volt, tette hozzá, mintha a szomszédból jött volna, ráadásul egész nap. A pályához legközelebb lakó Teleki útiakat kifejezetten zavarja a zaj – tette hozzá. Végezetül kiemelte: nem a Dakar Ring ellehetetlenítése a céljuk, ha a beruházó például a hatósági intézkedés nyomán zajvédő fallal megszünteti a problémát, akkor szerinte „Bocskaikert részéről sem lesz további kifogás”.
Nem érti…
Június 28-án magunk is ellátogattunk a versenypályára, ahol a tulajdonos-üzemeltető Markos Zsolttal beszélgettünk a helyzetről. Odafelé igyekeztünk fülelni, de lehúzott ablakok mellett sem érzékeltünk semmi rendkívülit az amúgy is forgalmas 4-es főúton. Holott érkezésünk idején két motoros is körözött az aszfaltcsíkon. Ezzel természetesen egyáltalán nem azt kívánjuk sugallni, hogy a Bocskaikert északi felén lakók túldramatizálják a dolgot.
A vállalkozó nem igazán érti a szomszédos reakciót, mondván, egy ilyen versenypályával a közeli település is jól jár, munkahelyek jönnek létre, a vendégek pedig szívesen költenek pénzt szolgáltatásokra, üzletekben, szálláshelyeken.
Ha az amerikai Miami városa örömmel vállalt Formula-1-es nagydíjat, akkor nem inkább szállodákat kellene építeni helyben?
– fejezte ki csalódottságát, egyben a pálya területén látható földmunkák nyomaira mutatva jelezte: zajvédő falakat építenek, és hajlandóak elvégezni mindazokat a fejlesztéseket, amelyeket hatóságilag előírnak a számukra. Nyilatkozata szerint ez a bizonyos fal körülbelül hat hónap alatt megépülhet. Arra is felhívta a figyelmünket, hogy 19 órakor minden este zárnak, továbbá olyan berendezést telepítenek, amely azonnal jelzi, ha egy-egy jármű zajkibocsátása átlépi a megengedett határértéket. Olyankor pedig azonnal közbeavatkoznak majd.

Kérdésünkre leszögezte: a versenypályát a szükséges engedélyek birtokban nyitották meg, ugyanakkor Bocskaikertben is partnerre szeretnének találni, nem céljuk az ellenségeskedés. Markos Zsolt emiatt külön fájlalta, hogy a nézeteltérést nem személyesen, hanem hatósági úton, a nyilvánosság előtt kell rendezniük. A hajdúhadházi önkormányzattól nem érkezett hasonló jelzés – fűzte hozzá puhatolózásunkra. Markos Zsoltéknak nincs más hasonló profilú beruházása, ez viszont annyira ígéretes, hogy Magyarország távolabbi részről is érkeznek hozzájuk vendégek.
Ratalics László






























