Sínre kerül Berettyóújfalu – legalábbis a tervezőasztalon

– A MÁV megtett mindent a nyári üzemmódra való felkészülésben. Száz járművet felújítottunk, hetven mozdonyt béreltünk, az összes járművünk karbantartását megerősítettük, 300 darab buszt béreltünk a vonatok támogatására, MÁV applikációt megújítottuk, a tájékoztatást teljes körűvé tettük a klimatizált járműveket illetően, és bevezettük a késésbiztosítást. Ez több annál, amit a MÁV az elmúlt 35 évben bármely nyáron tett volna. Hogy ez elég lesz-e, nem tudom, mert 45 fok esetén nem lehet garantálni azt, hogy egy közlekedési eszköz, jelen esetben a kötött pálya jól működjön. Hiszen a sínek olyan mértékben melegednek föl, ami az eszköz számára is elviselhetetlen – válaszolta Lázár János, építési és közlekedési miniszter a Cívishír kérdésére a napokban Berettyóújfaluban megtartott Lázárinfón.
El sem kellett hagyni Hajdú-Bihart, és a néhány napos kánikula elég volt ahhoz, hogy megtapasztalhattuk: „műszaki meghibásodás miatt” sokat késnek a vonatok, sőt járatok maradnak ki. Például június 5-én, amikor a kora délutáni Interrégió Debrecen helyett csak Kabáig jutott el, ezért Budapest felé nem indulhatott vissza, mert a vármegyeszékhelyről nem volt szerelvény. A légkondicionálás azonban működött; igaz, akkor még csupán június első napjait írtuk, no meg a klímagarancia június 21-től érvényes. Ilyen előzmények után jogos a kérdés – ezt tettük fel a közlekedésért felelős miniszternek –, hogy ha nyár, akkor a MÁV vonalain törvényszerűek a késések, járatkimaradások; esetleg készüljünk arra, hogy a múlt év nyarához hasonlóan a vonatok közlekedésében gyakorlatilag nem lesz menetrend?
Lázár János elmondta azt is, pontosabban ezzel kezdte válaszát, hogy június 1-vel bevezették a késéskompenzációt, majd jön a klímagarancia, ami arról szól, hogy mindenkinek garantálni fogják, hogy a célpontjába eljusson klimatizált autóbusszal vagy klimatizált vasúttal. A késésbiztosítás pedig azt jelenti, hogy 20 perces késés esetén a MÁV visszaadja a jegyár 50 százalékát, járatkimaradáskor pedig a teljes jegyárat. Ha a MÁV technikai felkészülése ellenére sem működik majd a kötött pályás technika, akkor a légkondicionált buszokkal szállítják az utasokat.
– Összességében 2025-ben kevesebbet fognak késni a vonatok, mint 2024-ben
– zárta a Lázárinfót követő rögtönzött sajtótájékoztatójának MÁV-val kapcsolatos részét Lázár János.
M4, M35, 42-es, DKV
A fórumon szóba került egy nagyon fontos vasútvonal megépítése, amely Berettyóújfalu közlekedési csomóponttá válásának egyik kulcsa. Ez a Debrecen és Nagyvárad közötti vasút, amelyen majd' 160 kilométer/óra sebességgel közlekednek a vonatok. A szaktárca a Debrecen-Berettyóújfalu közötti szakasz tervezésére írt ki pályázatot.
A Cívishír az iho.hu közlekedési szakportálon részletes leírást talált a két nagyváros között tervezett vasútvonalról. A teljesen új vonalvezetésű pálya a debreceni vasútállomástól a nemzetközi repülőtér észak-nyugati sarkáig a meglévő 106-os számú vasútvonallal párhuzamosan, majd onnan a repülőtéri futópálya hosszabbításának tervét figyelembe véve teljesen új nyomvonalon haladna Berettyóújfalu állomásig. A projekt részeként a pályát Debrecen és Sáránd között új nyomvonalra helyeznék át. Derecske és Berettyóújfalu között megépülne egy új, egyvágányú vasúti szakasz. Felújítanák az állomások, megállóhelyek infrastruktúráját, P+R és B+R parkolókat építenének. A kiírás egy új, négy–öt vágányos vasúti konténerterminál megtervezését is magába foglalja a Debreceni Déli Gazdasági Övezet közelében.
Térjünk azonban vissza Lázár János utcafórumára, azon belül Hajdú-Bihar, de még inkább Bihar közlekedési beruházásaira. Vármegyénk és a főváros kapcsolatán sokat segít az, hogy december 23-ig megépül az M4-es gyorsforgalmi út Kisújszállásig. Ezt követően – mondta a közlekedési miniszter – az M4-et elviszik Püspökladányig, majd Püspökladánytól Berettyóújfaluig. Ez a 68 kilométeres szakasz meg fog épülni a következő években. Lázár János Berettyóújfalu közlekedési csomópont szerepét hangsúlyozva kiemelte: ide fut be az M35-ös, itt lesz az M4-es, továbbá az M47-es, ami neki szívügye, hiszen ő kezdeményezte főút négysávosítását.
– Ne csak az ország közepe fejlődjön, hanem az ország széle is kapjon lehetőséget, ezért 13 milliárd forintos szerződési megbízást adtam ki Berettyóújfalu és Békéscsaba között 89 kilométeren a 47-es négysávosításának megtervezésére. Ez jövőre kész lesz. Az a terv, hogy Berettyóújfalu felől is és Békéscsaba felől is el tudják kezdeni a főút gyorsforgalmivá alakítását
– részletezte, majd Debrecen helyi közlekedése került szóba. A minisztériuma tárgyal a debreceni önkormányzattal, hogy az utazási bérleteket kölcsönösen fogadják el. A politikus úgy látja, január elsejére meglesz a megállapodás.
Lakossági problémafelvetésre, miszerint a 42-es főút hatalmas kamionforgalma és a kamionsofőrök közlekedési morálja veszélyezteti a közlekedőket, azt válaszolta, hogy a közlekedésszervezőkkel újraosztják a kamionok határátlépését, minekután a főúton kevesebb, az M4-es autópályán több kamion közlekedhet. A 42-es főút teljes körű felújítása csak a térség gyorsforgalmi útjainak megépülése után történhet meg, addig csupán állagmegóvás lesz. A két számjegyű főutakat azonban már úgy újítják meg, hogy mellette kerékpárút épül.


















