Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Mi lesz veled, hortobágyi kisvasút?

civishir.hu | 2025. 08. 02. | 09:02:30
A síneket benőtte a gaz, fájóan nagy a csend.
Mi lesz veled, hortobágyi kisvasút?
A természet idővel visszaveszi, ami az övé (Fotó: Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Alig több mint tíz évvel azután, hogy véget ért a „Daruvonulás Hortobágyon – a Hortobágy-halastavi kisvasút továbbfejlesztése és új ökoturisztikai attrakciók létrehozása” című európai uniós pályázat, vasútbiztonsági okok miatt már fel is függesztették a kisvasút közlekedését. A projekt ünnepélyes átadását 2012. május 30-án tartották, 2023 óta viszont Sziktipró, a mozdony már nem húzza maga után a turistákkal tele kocsikat. Azt egyelőre megtippelni sem lehet, hogy vajon a Hortobágy egyik fontos turisztikai vonzereje mikortól működhet újra, de erről részletesebben kicsit később.

A kisvasút az 1920-as években azzal a céllal épült, hogy a halastavakhoz a takarmányt könnyebben tudják bevinni, a lehalászott halakat pedig egyszerűbb legyen kiszállítani. A turisztikai célú fejlesztés történetének megismeréséhez egészen 2002-ig kell visszamennünk. Addigra már számos tulajdonosa, üzemeltetője volt, 1993 és 2002 között a Hortobágyi Halgazdaság Rt., majd 2002 márciusától a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (HNPI) lett a vagyonkezelő. A sinekvilag.hu kétrészes, alapos cikkéből kiderül: a HNPI még abban az évben sikeresen pályázott a Széchenyi Terv keretében járműbeszerzésre és felújításra, amelyre összesen 100 millió forintot nyertek. A pálya felújítása, átalakítása 2005 nyarára fejeződött be, elkészült a kétvágányú végállomás, és novemberben forgalomba állhatott a C50 típusú mozdony, az utasokat szállító személykocsik is megérkeztek, valamint Harcsa és Kócsag néven két megállóhelyet is kialakítottak. A személyforgalomra a hatóságok 2006 novemberében adták meg az engedélyt, a többi között azzal a feltétellel, hogy a kisvasút minden évben április 15. és október 31. között szállíthat utasokat.

Döcögősen haladt a félmilliárdos fejlesztés

Az üzemeltetést 2015-ig az Zsuzsi Erdei Vasút Nonprofit Kft. végezte, azóta pedig ezt a feladatot a HNPI látja el. A következő fontos évszám 2008, amikor is a nemzeti park 500 millió forintot nyert fejlesztésekre az Észak-alföldi Operatív Program keretében. Ebből az összegből lehetőség nyílt a meglévő pálya felújítására, továbbá a nyomvonal meghosszabbítására, valamint a végállomás környezetében különböző turisztikai látványosságok megvalósítására. A bővítés egyik fontos eleme volt, hogy a nyomvonal meghosszabbításával Európa legnagyobb, darvak által használt pihenőtava, a Kondás-tó is látogathatóvá vált kisvasúttal. A projekt, azonban, jó magyar szokás szerint, alaposan elhúzódott, ahogy azt fentebb írtuk, a beruházás teljes befejezésére egészen 2012 májusáig kellett várni. de ne legyünk igazságtalanok, a csúszás egyik oka a 2009-2010-es tél volt, amikor még márciusban is fagyott, így lehetetlen volt munkát végezni a területen. Voltak azért kellemetlen meglepetések is, amelyek hátráltatták a beruházást: a gyártótól érkezett vasbeton aljak egy része például beépítésre alkalmatlannak bizonyult. Nehezítette a kivitelezést az is, hogy figyelemmel kellett lenni a madárfajok költésére, ezért a természetvédelmi hatóság hivatalosan évente csak augusztus 31-e és február 28-a között engedélyezte a munkákat. Ha kicsit lassan is, de végül csak sikerült befejezni a beruházást: a teljes pályahossz 5923 méter lett, elkészült a tanösvény, egy kilátó a Kondás-tónál, kialakítottak egy pallóutat, amely a darumegfigyelő lesekhez vezet, és felépült a Halászbárka Halastavi Fogadóközpont, ahol a többi között halászati kiállítás és büfé várta a látogatókat.

Amikor még járt a kisvasút... (Fotó: hnp.hu)

Leállt a Sziktipró

A fejlesztést követően gyorsan népszerűvé vált a kisvasút. A menetrend szerinti járatokon kívül sok különjáratot is indítottak, és gyereknapokon például mindig teljes kihasználtsággal közlekedett a szerelvény. Iskolás csoportok, hétvégi családi programok közkedvelt helyszíne lett, ahova szép számmal érkeztek profi és amatőr madarászok, de egyszerű érdeklődők is, akik kíváncsiak voltak a halastavak páratlan madárvilágára. Havonta rendeztek a madarak megfigyelését célzó madarásztúrákat, amelyek főleg a Kondás-tavi tanösvényhez, az ottani 12 méter magas kilátóhoz vezettek. A 2000-es évek elején egy esztendőben még csak 10-15 ezer utas váltott jegyet a kisvasútra, ám ez a szám folyamatosan emelkedett, idővel felszökött 30 és 38 ezer közé, sőt 2016-ban megközelítette a 41 ezret is. A koronavírus-járvány idején bevezetetett lezárások miatt jelentősen visszaesett az éves forgalom, és nem sokkal azután, hogy újra magához tért a világ, a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság Facebook-oldalán közölte, hogy 2023. április 5-től technikai okok miatt szüneteltetik a kisvasút közlekedését, az újraindításról pedig majd közleményben értesítik az utazóközönséget. Ez azonban azóta sem történt meg, a Sziktipró névre keresztelt mozdony és a kocsik immár több mint két és fél éve a garázsban várják, hogy történjen valami. A leállás pontos okát a helyiek sem tudják, de azt hallották, hogy megsüllyedt a pályaszerkezet, ami így balesetveszélyessé vált, ezért kellett meghozni a kényszerű döntést. Kérdéseinkkel megkerestük a nemzeti parkot. A többi között arra voltunk kíváncsiak, hogy vajon belátható időn belül újra közlekedhet-e a halastavi kisvasút. Rövid válaszukban azt írták: döntésüket a működési engedélyben előírtaknak megfelelően, a vasúti üzemvezető és a pályafelügyeleti tevékenységet biztosító külső vállalkozó egybehangzó szakvéleménye alapozta meg többszöri helyszíni bejárást követően. 

A közlekedés leállítását vasútbiztonsági szempontok tették indokolttá, melynek legfontosabb eleme a megelőzés, vagyis a balesetek és veszélyhelyzetek lehetőség szerinti elkerülése. A konzorciumi együttműködés révén megvalósuló, unikumnak számító Hortobágyi Madárszínház kialakítását célzó pályázati forrás esélyt adhat arra, hogy a közeljövőben a vasúti pálya egy szakaszát felújítsák a TOP Plusz program keretében. Ez az ökoturisztikai fejlesztés jelenleg előkészítési fázisban van – olvasható a nemzeti park válaszában, amelyből ugyan az nem derül ki, hogy mégis mikortól közlekedhet újra a kisvasút, de azt azért sejteni lehet, hogy ez nem mostanában lesz…

Ajtók mögé zárva Szíktipró, a mozdony is (Fotó: Cívishír)

Kiírták, majd vissza is vonták a pályázatot

Mindenesetre a Közbeszerzési Értesítő 2024. március 6-i számából néhány fontos részlet kiderül azzal kapcsolatban, hogy milyen problémák miatt kellett a leállás mellett dönteni. Ekkor írt ki ugyanis a nemzeti park a halastavi kisvasút felújításának tervezésére egy pályázatot. Ebben az olvasható: a töltések tavak felőli oldalain jelentős mértékben elburjánzott a növényzet, nem ritka a 30 centiméter törzsátmérőt meghaladó fás szárú növény sem, amely akár a töltésmagot is átfúrhatta a gyökerével. A növényzeten túl nagyszámú állati üreg, járat található a vízszint fölött, amelyeken esetként át lehet látni a töltés túloldalára. Ezek vízszint alatti előfordulásáról nincs ugyan információ, de nem is zárható ki. A csatornaoldali rézsűk több helyen elcsúsztak, a helyi megtámasztások cölöpsorai sok helyen kifordultak. A nyertes ajánlattevőnek a többi között meg kell terveznie a keskeny nyomtávú, 5 kilométer hosszú pálya, valamint a mintegy 3500 méter hosszúságú tápcsatorna felújítását. Roncsolásmentes vizsgálattal fel kell tárnia a töltésszelvényben található állatüregeket, járatokat, valamint a nem szakszerűen felszámolt egykori műtárgyak maradványait. A tervezésből azonban semmi sem valósult meg. Az ajánlatokat előbb meglehetősen rövid hatéridővel, 2024. március 14-ig várták, pár nappal később ezt módosították március 21-re, majd végül március 20-án vissza is vonták a kiírást.

Orosz hadifoglyok az építkezésen

A halastavak történetéről a nemzeti park honlapján olvashatók részletek. Ebben leírják, hogy a Tisza 19. században történt szabályozása után az Alföld tekintélyes részén, így a Hortobágyon is a vizes élőhelyek a csapadékvizen kívüli természetes vízutánpótlásukat elvesztették. A folyószabályozásnak számos negatív következménye jelentkezett a mezőgazdaságban is, így egy újabb program keretében néhány évtizeddel később az Alföldön jelentős halastó-, rizstelep- és öntözött gyeprendszer kiépítését kezdték meg. Ekkor létesítettek halastavakat a Hortobágyon mintegy 6000 hektáron, melyek közül a Hortobágyi-Halastó (más néven Öreg-tavak) kialakítása már az első világháborúban megkezdődött, körülbelül 2000 hektáros területen. A tórendszer kiépítése az 1970-es évek elején fejeződött be. A hortobágyi halastavakat a puszta legszikesebb, gazdálkodási szempontból legértéktelenebb területén, az úgynevezett Csúnya-földön alakították ki körtöltéses módszerrel, azaz a mélyebb fekvésű szikes laposokat gátakkal vették körbe. A gátakat részben orosz hadifoglyokkal emeltették.

A tórendszer eredetileg 17 medencéből állt, jelenleg – gátszakadások és egyes kisebb, elnádasodott tavak művelésből való kivonása miatt – tíz tó üzemel. A halastavak kialakításával egyes szikes vízállások területe jelentősen csökkent, míg mások meg is szűntek, ilyen a Zoltán-fenék, a Nagy-fenék, a Matyó-fenék, a Ludas-rét és a Vince-fenék. Az extenzív, természetkímélő halászat kezdetét attól az időponttól számíthatjuk, amikor a halastavak a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság kezelésébe kerültek. Ezzel párhuzamosan alakították ki a Hortobágy-halastavi tanösvényt. A Hortobágyi-halastó teljes területe a Hortobágyi Nemzeti Park 1973-as megalakulása óta a nemzeti park területéhez tartozik. A tavak területe emellett szerepel a nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyek úgynevezett Ramsari jegyzékén, fontos madárélőhely (IBA terület), a világörökség része, valamint európai közösségi jelentőségű természetvédelmi rendeltetésű, Natura 2000-es terület.

Tilos a belépés! (Fotó: Cívishír)

Hol van már a gyerekzsivaj

A napokban ellátogattunk a halastavi kisvasúthoz. Egy szinte teljesen üres parkolóba érkeztünk, majd a Halászbárka Halastavi Fogadóközpontban sem találkoztunk senkivel. Később egy Komárom mellől érkezett családnak nagyobb szerencséje volt, velük egy ott dolgozó alkalmazott közölte, hogy a kisvasút nem közlekedik. Ők voltak egyébként az egyedüli turisták a környéken. Korábban többször is jártak már a halastavaknál, nagyon megkedvelték a kisvasutat, az ottani madárvilág lenyűgözte őket, végül azonban most csalódottan távoztak. A fogadóközponttól nem messze lévő, máskor gyerekzsivajtól hangos kisvasúti állomás mély álomba szenderült, és a játszótér csendjét is legfeljebb egy-egy leszálló madár füttye, rikácsolása töri meg. A síneket benőtte a gaz, a természetet láthatóan nem zavarja, hogy megszűnt az emberi tevékenység, beavatkozás: ami az övé, azt szép lassan visszaveszi. Csak sejthettük, látni nem láttuk, hogy Sziktipró, a mozdony és a kocsik a garázsépület becsukott ajtaja mögött pihennek, és arra a kérdésre, hogy vajon mikor állhatnak újra szolgálatba, jelenleg senki sem tudja a választ.

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Halálos lakástűz Balmazújvárosban
Halálos lakástűz Balmazújvárosban
Egy hatvan év körüli férfit találtak a házban.
Elhunyt Püspökladány korábbi polgármestere
Elhunyt Püspökladány korábbi polgármestere
A megyei közgyűlésben frakcióvezető is volt egy időben.
Borult, párás, ködös idő vár a hajdú-bihariakra
Borult, párás, ködös idő vár a hajdú-bihariakra
Az átlagosnál enyhébb idő lesz.
A pocsaji óvónő élete olyan, mint egy mese
A pocsaji óvónő élete olyan, mint egy mese
Vajna Tamásné útja úgy kanyarodott vissza hivatásához, akár egy megható történet hősnőjéé.
Hajdúhadház együtt ünnepelt a Mikulással
Hajdúhadház együtt ünnepelt a Mikulással
Tánc, koncert és sok száz mosolygó gyerek töltötte meg a város főterét.
Különleges fotó készült a Napról
Különleges fotó készült a Napról
A Tiszántúlon élők így láthatták az égitestet.
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Áramtalanították a járművet.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
115 éve született a titkok asszonya
115 éve született a titkok asszonya
Karády Katalinra emlékezünk.
Hirdetés
Hirdetés
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Eldől, ifjúsági főváros lesz-e Debrecen
Lezárult a közönségszavazás is; kialakult a döntő mezőnye.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Egyre több a megrendelés?
Így támogathatod a növekedést a cég pénzügyeiben.
Megvalósultak az infrastrukturális fejlesztések Görbeházán
Megújult közösségi terek és bővülő szolgáltatások a településen
Debreceni piac: bőség és óvatos vevők
Ön kiszámolta már, mennyit költ a karácsonyi menüre?
Számos kihívással néztek szembe a magyar gazdák
Fagy, ragadós száj- és körömfájás, aranyszínű sárgaság is volt 2025-ben.
Eladnák a DVSC egykori sporttelepét
Új lakóövezet jönne létre a debreceni rozsdaövezetben.
Támogatott tartalom
A csendes technológia
A csendes technológia
Hogyan változtatják meg a modern fűtési rendszerek az akusztikus komfortot?
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Fedezze fel Hajdúszoboszló adventi meglepetéseit!
Szálláskedvezmények, gasztronómiai ajánlatok, családi és baráti kikapcsolódást kínáló programok.
Kihívást jelent az online marketing?
Kihívást jelent az online marketing?
Egy SEO ügynökség lehet a megoldás.
Szárítógépek és panelélet
Szárítógépek és panelélet
Így oldható meg a teregetés erkély nélkül is.