Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Kipróbáltuk az ingyenes debreceni hidrogénbuszt

Cívishír | 2024. 01. 12. | 14:42:46
Több járat útvonalán felbukkan – még egy ideig.
Kipróbáltuk az ingyenes debreceni hidrogénbuszt
A fűtés nem ment, aminek nem mindenki örült… (Fotó: Cívishír, Ratalics László)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Aki nem követi a helyi híreket, úgy szállhatott fel január 12-én a menetrend szerinti 8.52-es 25Y-os autóbuszra a Derék utca végén, hogy nem is tudta: az örökkévalóságba tart. 

Micsoda kongóan üres nagyotmondás, micsoda zsurnalizmus, mondják most Önök! 

Hiszen a 89 utasra méretezett Solaris Urbino – látszatra – semmi olyan újdonságot nem nyújtott, ami bárkinek is feltűnt volna a Tócóskerttől a Veres Péter utcáig, már ha az illető nem savanyodott éveket valamilyen járműipari mérnökképzésen. Törtfehér fogódzók, acélkék ülések, szürke műanyag borítás, hasonló színű alacsonypadló, sehol egy indokolatlan kapaszkodókinövés, semmi szabálytalanság. Kimért, kiszámított karakter, csupa visszafogottság: mint egy rendes autóbusz manapság. 

Egy debrecenit az elektromobilitással sem veszünk le a lábáról, hiszen másfél éve jönnek-mennek Mercedes eCitarók a városban. A dízeles buszok (Conectók, Reformok) sem hangosak, ám a villanymotor hűvös zümmögését könnyű megszokni. Akkor mire is kellett volna felfigyelni a 25Y-oson, amelyik legfeljebb annyiban volt szokatlan, hogy hiányoztak róla a megállókat jelző monitorok, valami esetlen kékes pixelcunami csúfította a menyezetét és kívülről túl volt matricázva?

Kérem szépen, ezekben a napokban kezdte meg a történelmi tesztüzemét Debrecenben az első hidrogéncellás autóbusz, amelyik péntek reggeltől több járat útvonalát bejárta. Így kilenc előtt néhány perccel a 25Y-osén hasított. Ebben a járműben is villanymotor dolgozik, de akkumulátorok helyett hidrogéngáz révén jön létre a meghajtást működtető elektromosság. A folyamatot egy üzemanyagcella „tartja kézben”, s a busz – az üzemanyagcellában lezajló hidrogén-oxigén reakció végtermékeként – csupán vízpárát bocsát ki. Ez benne a truváj. 

Felszállás a Derék utcán január 12-én délelőtt (Fotó: Cívishír, Ratalics László)

A hidrogént egy közel 1600 literes tartályba töltik, amit a busz tetején látni, bár egyáltalán nem feltűnő. Ebbe kerül mintegy 37 kilogrammnyi a legkönnyebb elemből, amivel a jármű 400-450 kilométert képes megtenni. A gázt a Messer nevű világcég szolgáltatja, a debreceni teszt során az autóbuszt tréleres hidrogéntöltővel tankolják. A technológia Magyarországon még elég új, a debrecenihez hasonló első próbaüzemek 2022 elején indultak. Azonban a világ fejlettebb részein már javában használják, hogy közeli példát említsünk, a „hanyatló nyugaton”, így Németországban már bevetett módja ez a közösségi közlekedésnek. 

A mennyezeti minta a vízre utalna, ha nem is tetszetős (Fotó: Cívishír, Ratalics László)

A hidrogénmeghajtás előnyeiről is hátrányairól bőséges információt találni a világhálón. Most csak annyit ragadnánk ki, hogy nem igényli drága, ráadásul dögnehéz akkumulátorok beszerelését a járművekbe, ellenben a töltőhelyek kialakítása sokkal-sokkal költségesebb az elektromos oszlopokénál, miként az  egységnyi úthoz szükséges hidrogén is többe kerül az elektromos áramnál. Az előrejelzések szerint könnyen elképzelhető, hogy míg a személygépkocsiknál az elektromos akkumulátoros meghajtás, addig a személy- és a teherfuvarozásban a hidrogéncella határozhatja meg a következő évtizedeket. 

A hidrogénbusz Debrecen után más városokba megy; ha kipróbálná az ingyenes közlekedési lehetőséget, a DKV a közösségi oldalán előre közli, mikor, melyik járatokon tűnik fel a jármű a következő időszakban. 

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
Türelmet kérnek a Hortobágy utca elején élőktől
A járdák használatát részben korlátozni kell.
Hirdetés
Hirdetés
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
A debreceni vívó már Párizsban hangol a versenyekre
Két számban indul Osváth Richárd.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Nem elég, hogy drágul a temetés, de be is telik a debreceni köztemető
Alakul az új belvárosi szórakozóhely, távozik Hajnal János, Tiencsin kisöccsei lehetünk.
Bárki kérdezhetett az akkumulátorgyárról a debreceni közgyűlésen
Megtévesztő iszaptűz, leszállási vonalak, létesítményi tűzoltóságok.
Debrecen a legdrágább egyetemváros
Budapesten is csak az elit kerületekben drágábbak az albérletek.
Tizenkilenc ágazatban, 58 szakmával indul a szakképzés Debrecenben
A DSZC-nél a gazdasági környezet kihívásaira válaszolnak.
Ez lehet a megoldás Debrecenben, ha a Roncsbárnak mennie kell
Időszakos átjárási lehetőség a Dósa nádor tér és az Ady tér között – megvalósul?
Támogatott tartalom
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Korszerűsítik a hajdúszoboszlói Lurkó Óvodát
Egy részét elbontják, a megmaradót felújítják.
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Újdonságokkal készül a Gulyás Tüzép
Élen a burkolatokban és szaniterekben.
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Szent István-nap: a Road Movie Live-on mindenki megtalálhatja a kedvencét
Bagossy Brothers Company, Curtis, Honeybeast, Zséda.
Hirdetés
Hirdetés