Kifizetetlen török számlák Debrecenben

Nehéz helyzetbe hozhatott egy debreceni autószerelő céget a helyi gyárépítések egyik fő kivitelezőjeként ismert török hátterű nagyvállalat. A kisvállalkozás részéről a Cívishírnek azt mondták, tavaly december óta a Synergy 17 millió forint értékű szervízdíjjal tartozik; megkeresésünkre a Synergy jogásza azzal a meglepő indokkal nevezte „értelmezhetetlennek” a követelés összegét, hogy a kisvállalkozás 2023-as bevétele csak 67 millió forint volt. A cégnyilvántartásból kiderül, hogy Synergyvel szemben az utóbbi két évben lényegében folyamatosan kezdeményeztek végrehajtást bíróságok, közjegyzők. Közben a törökök úgy vitték el egy javítás alatt álló, részben szétszedett autójukat a Balmazújvárosi úti szerviz elől, hogy „elfelejtettek” szólni.
Az Olasz Autószerviz Kft. 11 éve működik a Balmazújvárosi úton, jelenleg öten dolgoznak náluk, a hét összes napján nyitva tartanak. A cég gazdasági vezetőjével beszélgetve elhangzott: három évvel ezelőtt kerültek kapcsolatba a Synergyvel, ezzel az elsősorban Romániában, Georgiában, Törökországban és Magyarországon aktív építőipari vállalattal, amelynek a neve a Nagyállomás fejlesztésével összefüggően is elhangzott már.
– Amikor 2022-ben a BMW gyárát építették, az időjárástól függően naponta több gépkocsit hoztak hozzánk a cég dolgozói. A földmunkák következtében, a sárlerakódások miatt lényegében folyamatosan kaptuk tőlük a személyautókat, a terepjárókat külső-belső takarítás, gumizás megrendelésével. Amennyire mi láttuk, a BMW-nél 2024 őszén befejezték a projektjeiket, s elkezdték a CATL-nél rájuk eső munkák elvégzését. A járműveket, Dacia és Renault személyautókról beszélünk, ebben az esetben is drasztikus körülmények között használták. Ezek a típusok nem ilyen terepre valók, így a működtetésük nagyon-nagyon sok javítással járt. Két éven át lényegében heti rendszerességgel bíztak meg bennünket ilyen munkákkal – mondta.
Azonban – közlése szerint – 2024 decemberében az autószerviz által kiállított, 30 napos fizetési határidejű számlák addig is akadozó megfizetése teljesen leállt. Addig és azóta 17 millió forint követelésük gyűlt össze a Synergyvel szemben. Hangsúlyozta: a díjak megfizetésének elmaradását számtalanszor jelezték; előfordult, hogy egy-egy javításra hozott, elkészült autót már csak valamelyik korábbi számla kiegyenlítése fejében adtak vissza.

– Miközben a Synergy úgy hozta ide a járműveket, hogy a szerviz „nem várhat”, az ellentételezéssel már nem siettek. Külön bosszantó, hogy nincs munkatársuk, akit felhívhatunk a problémákkal. Ha nekik szükségük van a szolgáltatásunkra, akkor „mindent és azonnal”, ha nekünk, az nem érdekli őket. Ha mégis sikerül elérni valakit, akkor általában az a válasz, hogy „nem találják a számlát” – emelte ki.
Szeptember közepén olyasmi történt, ami az autószerviz történetében még nem, pedig találkoztak már egy-két nehéz ügyféllel. Egy éjszaka ismeretlenek trailerre rakták a Synergy egy, a kisvállalkozás telephelye előtt parkoló Dacia személyautóját. A kocsi nem volt üzemképes állapotban, ugyanis a törökök motorhiba miatt vitték javításra hozzájuk, a motort pedig már szétszedték a műhelyben. A szerviz árajánlatot adott azzal, hogy ha ők hozhatják rendbe az autót, akkor a hibafeltárásért külön nem kell fizetni. Ha viszont máshoz viszik, akkor a vevő számára az átvizsgálás költséggel jár. Azt is hozzátették, hogy a Daciát akkor adják vissza, ha a törökök rendeznek valamennyit a kifizetetlen számlák közül.
Végül egyikből sem lett semmi: a jármű szeptember 15-ről 16-ra eltűnt… Menet közben kiderült, a kocsit a Synergy vitette el, erre hivatkozva a rendőrségnél – előzetes egyeztetés során – elhárították, hogy feljelentés szülessen. Mondván, a felek polgári peres eljárásban intézzék a vitájukat. Ez azért aggályos, mert ha a Synergy eleve abban a tudatban adta át javítani a kocsit, hogy se a hibafeltárásért, se a javításért nem szándékoznak fizetni, az bűncselekmény gyanúját is megalapozhatta volna.
Az autószerviz gazdasági vezetője elkeseredett: a 17 millió forintos tartozás a 2024-es összesen 80 millió forintos nettó forgalmuk ötödét jelenti. Ráadásul a kisvállalkozásnak a kiállított számlák utáni áfát be kell fizetni, miközben a számla ellenértéke csak nem érkezik… Mindez immár az életben maradásukat veszélyezteti: az alkalmazottak fizetése csúszik, alkatrészeket pedig éppen e nehézségeik miatt már csak készpénz ellenében vásárolhatnak a beszállítóktól. – Nem kötöm magamat ahhoz, hogy a Synergy egyben rendezze a követelésünket. Azt viszont szeretnénk elérni, hogy a vállalat 4-5 milliós részletekben minél hamarabb teljesítsen – hangsúlyozta.
Synergy: nincs tartozás
A Cívishír megkeresésére a Synergy jogásza azt válaszolta: a valós teljesítést tartalmazó, jogszerűen beérkezett és befogadott valamennyi számla szerinti tartozását már korábban megfizették. Feicht Szabolcs közlése szerint a munkatársaik többször egyeztettek a szervizzel, kérve, hogy a rendezetlen számlákat, az azokat alátámasztó dokumentumokkal együtt küldjék el számukra. A kért iratok azonban – írta – nem érkeztek meg. A jogász megjegyezte: értelmezhetetlennek tartja a 17 millió forintos követelést, mondván, nem hiszi, hogy a kft. 67 millió forintos 2023-as bevételének ekkora részét képeznék a Synergy számára végzett szolgáltatások.
Ami az elvitt Daciát illeti, a jogász arról számolt be, hogy a „szerviz nevében több rosszindulatú emailt kaptak”. Sőt, valaki egy, a vállalat hírnevének rontását célzó TikTok videót is feltöltött hasonló tartalommal. – Ezért jeleztük az Olasz Autószerviznek, hogy a náluk lévő autónkat elhozzuk. Az utcán parkoló járművet egy munkatársunk visszavitte a cégünk telephelyére – közölte Feicht Szabolcs, hozzátéve, a gépjárművön komoly sérülés keletkezett, amelynek okait megvizsgálják és szükség esetén jogi lépéseket tesznek.

Lehetőség a nyomásgyakorlásra
Mivel a felek nem jutottak dűlőre egymással, az Olasz Autószerviz részéről az utolsó ügyvédi figyelmeztetést is elküldték és arról számoltak be a Cívishírnek, hogy megindították a felszámolási eljárást a török vállalat magyarországi leánycégével, a Synergy Construction Hungary Kft.-vel szemben. Érdekesség, hogy a Synergy – az előzményekhez képest némileg váratlanul – az utóbbi hetekben két számlát (egy 175 és egy 575 ezer forint értékűt) kifizetett; a Dacia miatt kilátásba helyezett jogi lépésekből pedig, úgy tűnik, nem lett semmi.
– Tudatában vagyok annak, hogy egy ekkora vállalat nem tart egy olyan kis cégtől, mint a miénk. De bízok abban, hogy ha a BMW vagy a CATL tudomására jut az eset, ők nem szeretnének egy lapon szerepelni a Synergyvel egy olyan hírben, amely a helyi kisvállalkozók méltatlan helyzetbe hozását tárja fel a nyilvánosság számára – emelte ki az autószerviz képviselője.
A cégnyilvántartásban elérhető adatok szerint a Synergy Construction Hungary Kft.-vel szemben 14 esetben rendeltek el végrehajtást 2023 decembere és 2025 júliusa között különböző pénzkövetelések miatt. A vállalattól október 17-én magyarázatot kértünk a végrehajtások magas számára és azok hátterére. Válasz egyelőre nem érkezett.
Cikkünk október 22-i publikálása előtt az autószerviztől arról tájékoztattak, hogy a törökök újabb négy számla ellenértékét utalták át. Ami a Synergy korábbi álláspontjához képest váratlan fejlemény – de üdvözlendő.
Ratalics László































