Debrecenben számos, a forgalmat gyorsító útépítés lesz a következő években

Gyorsforgalmi utak építése, a már meglévő autópályákon új lehajtók létesítése és főút 2x2 sávossá bővítése mellett az alsóbbrendű utak felújítása is szerepel a következő évek közúthálózat-fejlesztési tervei között Hajdú-Biharban. És persze nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy Debrecen több közúti csomópontja is megújul – egyebek mellett ez is témája volt a vármegyei önkormányzat november 24-ei ülésének. A képviselők az úthálózat fejlesztésével összefüggésben a közlekedést gyorsító és biztonságosabbá tevő határozati javaslatot három tartózkodás mellett elfogadták.
Kereszteződések újulnak meg
Kezdjük a már valamilyen szinten elkezdett fejlesztésekkel, azon belül is a debreceniekkel. A Kassai út és a Sámsoni út csomópontjától a Sámsoni út 2+850 kilométeréig négysávosítják a 471-es utat. A fejlesztés igencsak indokolt, hiszen a jelenleg 2x1 sávos úton naponta 31 ezer jármű halad át. Már elkezdődött a 471-es út 1+000–2+850 kilométerszelvényének négysávosítása. Jelzőlámpás forgalomirányítást vezetnek be a Budai Nagy Antal utca és a Kard utca csatlakozásánál is. Az Acsádi út csomópontját is átépítik, a csatlakozás a jövőben a Diadal utcával szemben lesz, és ugyancsak jelzőlámpás forgalomirányítással. A Kapitány és a Simon István utca közötti szakaszon további öt csomópont segíti majd a közlekedést, szintén forgalomirányító fényjelző készülékekkel. Az úttal párhuzamosan kétirányú szervizutat építenek a Kapitány utcától a Lovas utcáig, és a Kőrösi Csoma Sándor utcától a Nyírbátor utcáig. A beruházás során szilárd burkolatot kap a Cserei, a Kard és a Tizedes utca, emellett több utca burkolatát is felújítják. A kivitelezés várhatóan 2024 szeptemberében fejeződik be. Előkészítés alatt van a 471-es út 1. kilométerszelvényének 2x2 sávosra szélesítése, valamint a 100-as vasúti fővonal keresztezésében a különszintű átvezetés.
A városban több, forgalmat gyorsító közútberuházás is tervezés alatt van. A megyeszékhely keleti városrésészének fejlesztése, a meglévő közúti kapacitások legoptimálisabb kihasználása, valamint a Sámsoni úti és a Rakovszky–Ótemető utcai fejlesztések hatására átalakuló forgalmi terhelések megfelelő elvezetése érdekében szükségesek ebben a városrészben, különösen a 4-es főúton.
Bővíteni kell a 4-es főút Rakovszky utca–Ótemető utcai csomópontjának kapacitását, egyebek mellett – az Árpád teret is érintve – jobbra kanyarodó sávok létesítésével. A 48-as főút, tehát a Vámospércsi út kapacitásbővítő fejlesztésének első ütemében a Hétvezér–Budai Nagy Antal utcai csomópont komplex fejlesztését tervezik. Itt a Faraktár utca–Budai Nagy Antal utca–Vámospércsi út–Hétvezér utcák csomópontjában minden irányból külön jobbra kanyarodó forgalmi sáv kialakítása szükséges a közműépítéssel együtt. A csomópontban a meglévő forgalomirányító fényjelző készülék átépítését és a Faraktár utca–Szenczi Molnár Albert utca–Kolónia utca csomópontjában új forgalomirányító lámpa telepítését, továbbá a két csomópont összehangolását kell elvégezni. Előkészítés alatt van a Vágóhíd utcai vasút feletti híd és a kapcsolódó úthálózat fejlesztése 2,3 kilométer hosszúságban, a 4814 jelű út–4-es főút csomópontjától a Borzán Gáspár utcai csomópontig. Ugyancsak tervben van az Erzsébet utca–Szoboszlói út–Külsővásártér csomópont fejlesztése.
A négyesen (Szoboszlói út) a jelzőlámpás csomópont előtt 200 méter hosszan egy plusz forgalmi sávot építenek, továbbá az általános iskola előtt a besorolósávot 60 méterrel hosszabbítják meg.
A Külsővásártér irányába az Arany János utcát megelőző 100 méteres szakaszon egy új jobbra kanyarodó sávot építenek, valamint az Arany János utca és Széchenyi utca közötti 130 méter hosszúságban egy új jobbra kanyarodó sáv is szükséges a közműépítéssel együtt. Ezek építésével párhuzamosan a bővítik és átépítik a jelzőlámparendszert. Át kell építeni a Balmazújvárosi út–Füredi út–Csigekert utca–Szabó Lőrinc utca csomópontját is. A 33-as főút ágain jobbra és balra kanyarodó, a Csigekert utcán balra kanyarodó, a Szabó Lőrinc utcán dupla balra kanyarodó sávokat építenek, továbbá a csomóponthoz kapcsolódóan megtörténik a 33-as 106+360 –106+828 kilométerszelvénye közötti burkolatmegerősítés is. A Szabó Lőrinc utcán a hiányzó, mintegy 120 méter hosszú kerékpárúti szakaszt is megépítik a meglévő Füredi úti kerékpárútba csatlakozással együtt. A Szabó Lőrinc utcán található ingatlanok megközelíthetősége érdekébe mintegy 200 méter hosszú szervizutat is meg kell építeni.
Elkezdődött Józsán az északi tehermentesítő út tervezése.
Az M35 autópálya–35-ös főút közötti 2x1 sávos, 3,4 kilométer hosszú út épül. Ugyancsak tervben van Józsa, Sillye utca–354-es főút közötti mintegy 2,4 kilométeres szakasz 2x2 sávosra bővítése. A 354-es főút és a város kezelésében lévő Vezér utca közötti új, 2x1 sávos, mintegy 1,5 kilométer hosszú külterületi útszakaszt kívánnak építeni, amelynek részeként a főút 2+700 kilométerszelvényének környezetében egy új, különszintű csomópontot építenek. Napirenden van a Nyíl utca 900 méteres szakaszának fejlesztésének előkészítése. Mint ahogy a 481-es főút két ütemben történő 2x2 sávosítása, továbbá a Füredi út–Böszörményi út csomópont fejlesztése is. A 47-es főúton a Homokkerti felüljáró és a hozzá kapcsolódó úthálózat kapacitásbővítése is napirenden van.
2x2 sávos a négyes
Lépjünk túl a város határain, de még mindig szorosan Debrecenhez kapcsolódó útberuházásokról van szó. Ezek közül a maga 20 kikométerével a második leghosszabb, de jelentőségében az első helyre kívánkozó, a Debrecent keletről elkerölő 2x1 sávos út lesz, amely a 354-es és a 47-es főutat köti majd össze. Négysávosítják a 47-es főút 5+280–7+630 kilométerszelvényét úgy, hogy a főút és a Hermann Kronseder utca találkozásánál szintbeni csomópontot is kialakítanak. Ugyancsak 2x2 sávosítják a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti, 12,1 kilométeres szakaszát. Itt három különszintű csomópontot, két gyalogos és kerékpáros átvezetést is megépítenek. A projekt korábbi, 2017-es tervezése során már megszerzett útépítési engedély 2025. október 7-ig érvényes.
Elkezdődik a 4-es főút négysávosításának előkészítése Debrecen és Nyíregyháza között.
Tekintsünk a vármegye távolabbi területeire is, ugyanis ott is vannak jelentős útépítések. Ide tartozik az M3–M35 autópályán a görbeházi csomópont fejlesztése, amelynek a műszaki átadása, átvétele a napokban várható. Ugyancsak az M3-hoz kapcsolódik a sztrádán új csomóponti kapcsolatok kialakítása Görbeháza és Hajdúnánás jobb elérhetőségének biztosítása érdekében. A 471-es úton Debrecen határa és a megyehatár között szolgáltatási színvonal emelését célzó fejlesztések előkészítése és megvalósítása történik a következő időszakban. Ez egyebek mellett burkolatmegerősítést, kerékpárutaknál közvilágítást takar. Ugyancsak az előkészítés fázisában van a Berettyóújfalut nyugatról elkerülő 2x1 sávos, 13,2 kilométer hosszú út tervezése. Mint ahogy az M4 Kisújszállás–Püspökladány közötti gyorsforgalmi út előkészítése is. A gyorsforgalmi szakaszon a Karcag térségét érintő részszakaszt mintegy 22 kilométer hosszan a Karcaghoz közelebbi nyomvonalon jelölték ki. Várhatóan három új közúti aluljárót, öt új közúti felüljárót, hat komplex pihenőt építenek meg.
A mellékutakra is jutott pénz
A közgyűlésen Szoták Zoltán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vármegyei igazgatója is tájékoztatást adott a hajdú-bihari közlekedésfejlesztés aktuális helyzetéről. A 2017-2023 közötti burkolatfelújítások összességében 500 kilométer hosszan, 61,5 milliárd forint bekerülési költség mellett 495 ezer tonna bedolgozott aszfalttal valósultak meg. 2023-ban egymilliárd forint pályázati forrásból készült el a 4808-as Debrecen–Biharkeresztes összekötő út 0+162–9+056 kilométerszelvénye 7,74 kilométer hosszan. A fejlesztésben felújítottak még 12 buszmegállót és két hidat.
A TOP Plusz pályázati rendszerben összességében 10,2 milliárd forintból négy projektre nyújtottak be pályázatot, amelyből 49,4 kilométer hosszan négy- és ötszámjegyű utakat újítanak fel.
Ezek Hajdúszoboszlón, Hajdúhadházon, Hosszúpályiban, Hajdúnánáson, Szentpéterszegen, Gáborjánban, Hencidán, Hajdúböszörményben, Derecskén és Nádudvaron épülnek majd meg. A Magyar Falu programban Tiszacsege, Hajdúsámson, Bodaszőlő, Hajdúböszörmény térségében, valamint a 42-es főúton voltak kiterjedtebb útjavítások.
Kérdések: M4, 42-es, 4-es, hidak
Az előterjesztés kiegészítéseként Szoták Zoltán elmondta, a közutak mellől ebben az évben már mintegy 250 tonna hulladékot kellett összeszedniük. A határozati javaslattal kapcsolatban a képviselők több kérdést és hozzászólást intéztek a közutas szakemberhez. Csiszár Imre (Fidesz-KDNP) Hajdúnánás alpogármestereként városa körútjának felújításáról érdeklődött. Továbbá azt is megkérdezte, hogy a Keleti-főcsatorna görbeházi útján lévő hidat mikor újítják fel, mert a súlykorlátozás miatt már nem használhatják a mezőgazdasági járművek. Kovács Miklós (Fidesz-KDNP) arra volt kíváncsi, hogy mikor újítják fel a nagyon rossz állapotban lévő 42-es főutat, és mi a helyzet az M4 Püspökladány és Berettyóújfalu közötti szakaszának tervezésével. Kiss László (Momentum) a Közút mostani előterjesztését a korábbi évekéihez képest visszalépésnek tekinti, mert a 4-es út Debrecen-Hajdúszoboszló közötti szakaszának 2x2 sávosításáról most nem szerepelt megvalósítási időpont. Előrebocsátotta, emiatt tartózkodni fog a szavazástól. Antal Szabocs (Fidesz-KDNP) elmondta: ennyi, szám szerint 26 útfejlesztési projekt egyik vármegyében sincs, mint Hajdú-Biharban. Ezek az útépítések összhangban vannak a debreceni fejlesztésekkel. Tóth József (DK) Polgár polgármestereként is szorgalmazta a kerékpárutak hálózattá tételét, beleértve ebbe azt is, hogy akár a vármegyék közötti átjárás is biztosítva legyen. Itt példaként települése és a Borsod-Abaúj-Zemplén vármyegyei Tiszaújvárost hozva; a két város között 3,6 kilométernyi kerékpárút hiányzik. Demeter Pál (Jobbik) közös kampány indítását javasolta a szemetelés megfékezésére.
Szoták Zoltán válaszaiban elmondta: a nánási körgyűrű felújítását 2027-ig kell befejezni, véleménye szerint 2025-ben kaphat új aszfaltréteget a körút. Minden hidat vizsgálnak legalább évente, a felújításokra készítenek szakmai javaslatot, de nem tudják befolyásolni, hogy mire ad támogatást a kormány. Az M4 ápítéséről nincs információja, mint ahogy a 4-es főút négysávosításának idejéről sem. Utóbbi esetében Debrecen fejlesztése gyorsíthatja a kivitelezést. A 42-esről elmondta, hogy a főút tényleg nagyon rossz állapotban van, a teljes felújításához 12 milliárd forint kellene, ez nincs meg. Arra azonban ügyelnek, hogy ne legyenek kátyuk. A szemetelőkkel szélmalomharcot vívnak, tapasztalják, hogy a kaszált, rendben tartott árokpart elrettentőleg hat.



















