Akiknek nagyon bejött ez a nyár

Kiemelkedően jó nyári szezont zár az idén Hollywood, amiben továbbra is nagy szerepe van a fiatal, moziba járó nemzedéknek, holott számtalanszor leírták, hogy ők már elfordultak a hagyományos médiumoktól, a digitális szórakozást keresik és az online világban élnek.
A Los Angeles Times beszámolója szerint persze nem lett minden film kasszasiker, amit bemutattak ebben a szezonban: a Fantasztikus négyes című akciófilm és Adam Sandler Pixel című munkája is elbukott Észak-Amerikában. Az ezúttal szeptember 7-re eső Labour Day ünneppel záródó szezon végére azonban Amerikában és Kanadában az eladott mozijegyekből befolyó bevétel eléri a 4,4 milliárd dollárt (1230 milliárd forintot). Ez a tavalyi év hasonló időszakánál nyolc százalékkal magasabb összeg, és megközelíti a 2013-ban felállított mindenkori rekordot, a 4,75 milliárd dollárt.
Az amerikai mozitulajdonosok országos szervezetének elnöke, John Fithian szerint a mozizás a szórakozás legelérhetőbb formája manapság. "Még a bowlingozás is drágább, mint mi" - fogalmazott.
Hollywood is olyan filmekkel készült a nyárra, amelyek vagy a rajongók kedvencei, vagy a kritika kedvencei lettek, esetleg mindkét kategóriát lefedték. A Universal Jurassic World című dínós akciómozija csaknem 643 millió dollárt (180 milliárd forintot) keresett Észak-Amerikában.
A stúdiók is ügyesebben sakkoztak a filmek bemutatásával, hogy a nagy várakozás övezte produkciók ne üssék agyon egymást. A Universal például a Minyonok című animációja premierjét decemberről tolta júliusra, amikor korábban a Gru 2. is jól teljesített. A húzás 320 milliós (90 milliárd forintos) észak-amerikai bevételt eredményezett.
Az idei szezon a nemek tekintetében is jól lavírozott: úgy állt össze a műsor, hogy a nők és a férfiak számára is akadt megfelelő film. Június elején egyszerre került a mozikba a Törtetők és Melissa McCarthy komédiája, A kém, július közepén pedig egyszerre indult a romantikus Kész katasztrófa és a Marvel A Hangya című szuperhősfilmjének forgalmazása.
A bevételeket növeli az is, hogy több jegyet váltanak a nézők a magasabb árkategóriájú IMAX- és 3D-s vetítésekre.
Mindezek ellenére a házimozizás továbbra is komoly vetélytársa a filmszínházaknak: a mozik látogatottsága csökken, tavaly hat százalékkal kevesebb, 1,27 milliárd néző fordult meg az amerikai és kanadai mozikban, holott egy évtizeddel korábban ez a szám még 1,5 milliárd volt.
A visszaeséssel számoló mozik ezért a különleges szolgáltatásokból próbálják pótolni a jövedelmet: egyebek mellett finom csemegéket és alkoholt is kínálnak a nézőknek.
A nyári szezon győztese a Universal és a Disney lett: mindkét stúdió produkcióinak bevétele meghaladta az egymilliárd dollárt. A Universal a Jurassic World, a Tökéletes hang 2., és az N.W.A. rapzenekarról szóló, Egyenesen Comptonból című filmjeivel ért el nagy kasszasikert, a Disney az Agymanók és A Hangya révén jutott busás jegybevételhez.
A statisztikák szerint a nyár tíz legnagyobb kasszasikere rangsorban a Jurassic World, a Bosszúállók: Ultron kora, az Agymanók, a Minyonok, a Tökéletes hang 2., a Mission: Impossible - Titkos nemzet, A Hangya, a Törésvonal, a Mad Max: A harag útja és az Egyenesen Comptonból volt Észak-Amerikában.


















