A diákmunkák széles skáláját kínálja a debreceni Joker-Diák Iskolaszövetkezet

Magyar Ezüst Érdemkeresztet vehetett át március 15-e alkalmából a debreceni Joker-Diák Munkaerőszervező Iskolaszövetkezet elnöke. Denich Rudolf a diákmunkaerő kiközvetítése által a gazdaság fejlődésének elősegítésében végzett kiemelkedő szakmai munkája elismeréseként részesült a kitüntetésben. Az elismerést a Pesti Vigadóban – Áder János köztársasági elnök megbízásából – Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára adta át. A csaknem harminc éve működő iskolaszövetkezet első emberével nem csak a rangos elismerésről beszélgettünk.
Sok gratulációt kapott?
Denich Rudolf: Sokan gratuláltak, és bár ezt a kitüntetést én kaptam, úgy gondolom, hogy ez az egész szervezet közös sikere. De nemcsak a munkatásaimmal, hanem a megbízóinkkal is közös, hiszen akkor tudunk jól, eredményesen dolgozni, ha tőlük lehetőséget kapunk arra, hogy megmutassuk, mit is tudunk nyújtani, és minden partnerünknél új módszereket ismerhetünk meg, amelyeket később beépíthetünk a munkánkba.
Egy ilyen elismerésre számítani nemigen lehet. Gondolom, nem úgy kel fel az ember február elsején, hogy március 15-én Magyar Ezüst Érdemkeresztet kap…
Denich Rudolf: Már az is nagy meglepetés volt, hogy egyáltalán szóba került a nevem a díjazottak között, arra meg igazából gondolni sem mertem, hogy végül nemcsak jelölt leszek, de meg is kapom a kitüntetést. A meglepetésen túl ugyanakkor óriási motiváció is egyben. Az, hogy ilyen módon is értékelték a munkánkat, nemcsak rám, hanem a munkatársaimra is katalizátorként hat, pluszenergiákat ad a következő időszak feladataihoz; arra ösztönöz bennünket, hogy még jobbak legyünk.
Többször említette már a kollégáit. Hányan dolgoznak az iskolaszövetkezetnél?
Denich Rudolf: Nagyjából húszfős az a mag, amelyik irányítja a napi munkát, de időnként, amikor az átlagosnál is több a feladat, ennél többen is vagyunk. Egy jól összeszokott társaság a mienk, ami nagyon fontos, mert összetett folyamatot látunk el. Öt területen vagyunk jelen: diákmunkaerő-szervezéssel, -kölcsönzéssel, felnőtt és nyugdíjas munkaerő közvetítésével foglalkozunk, és mindezt átfogja egy oktatási rendszer is, amelyhez egy külön oktatói csapatunk is van. Nagyon sok megbízónk ugyanis azt kéri, hogy a leendő munkavállalók ne csak egy interjún, hanem egy előképzésen is vegyenek részt. Ehhez van oktatási anyagunk, amit a jelentkezőknek el kell sajátítaniuk. Ez tulajdonképpen egy plusz alkalmassági teszt, egy előszűrő. E nélkül nem lehet valaki például medenceőr, vízicsúszda-kezelő, úszómester, gyógyszercsomagoló, nyomdai kisegítő munkás.
A koronavírus-járvány hogyan érintette az önök munkáját?
Denich Rudolf: Tavaly elég komolyan éreztette a hatását, de, remélem, nem kiabálom el, hogy túl vagyunk a Covid okozta nehézségeken. Azok a diákok, akik még a védőoltás megjelenése előtt elkapták a fertőzést, könnyen és gyorsan átestek a betegségen, így hamar munkába tudtak állni, majd később, amikor elérhetővé vált a vakcina, nagyon sokan beoltatták magukat. A nálunk munkát kereső fiatalok körében kiugróan magas, több mint 85 százalékos az átoltottság. Ez nemcsak nekik és nekünk jelent könnyebbséget, hanem a munkaadóknak is, akik így biztonsággal alkalmazhatják őket.
Harminc év alatt sokat változott ez a szolgáltatás. Emlékszem, annak idején elég szűk volt a kínálat a diákoknak, és többnyire pillanatok alatt el is fogytak a munkalehetőségek.
Denich Rudolf: Pont a múltkor jutott eszembe, hogy most azoknak a gyerekei jönnek hozzánk, akiknek a szülei annak idején munkát kerestek nálunk. Régen a diákok azért dolgoztak, hogy a családi kasszába kicsit besegítsenek, most saját magukra, tandíjra, nyaralásra, továbbképzésre költik a megkeresett pénzt. A kilencvenes évek elején még gyerekcipőben járt a munkaerő-közvetítés. Kiváltságosnak érezhették magukat, akiknek sikerült lecsapniuk egyegy diákmunkára, válogatni pedig egyáltalán nem lehetett. Szórólapterjesztés, újságkihordás, műszakos munkák, nagyjából ennyi volt a kínálat. Az utóbbi évek gazdasági fejlődésével aztán egyre több lehetőség nyílt meg a fiatalok előtt, és ma már számtalan munka közül válogathatnak. Sok megbízónk keres képzett diákokat, informatikus hallgatókat, nyelveket beszélő egyetemistákat, középiskolásokat. A szolgáltatások újraindításában hatalmas szerepet vállaltak a diákmunkások. Ha visszaemlékszünk, kilenc hónapra ez a szektor teljesen leállt, és nagyon nehéz helyzetbe került, majd a korlátozások enyhítése után villámgyorsan kellett talpra állítani. A régi, jól bevált dolgozók addigra sok esetben már máshol helyezkedtek el, és a helyükre hirtelen kellett megtalálni az új alkalmazottakat. A fürdőszolgáltatások és a vendéglátás területén rengeteg diák helyezkedett el; nélkülük nem is működhetett volna, nyithatott
volna ki ez a szektor.
Általában mennyi időre vállalnak munkát a diákok?
Denich Rudolf: Teljesen változó. Van, aki csak hétvégén, mások inkább hétköznapokon, de sokan az egész nyarat végigdolgozzák. Mivel a 25 év alattiaknak nem kell személyi jövedelemadót fizetniük, így az ő esetükben a bruttó bér egyben a nettó is. Havonta akár 200-300 ezret, sőt egy nyáron akár nettó egymillió forintot is megkereshetnek.
Mi minden szükséges ahhoz, hogy valaki a Joker iskolaszövetkezeten keresztül vállaljon munkát?
Denich Rudolf: Először is érvényes iskolalátogatási igazolás és diákigazolvány. Aztán egy negatív tüdőszűrő lelet, majd következik az orvosi alkalmassági vizsgálat. Ha minden rendben van, akkor sor kerülhet a szerződéskötésre. A diákok általában kész elképzelésekkel jönnek hozzánk, és válogathatnak a munkahelyek közül. A közösségi médiában kicserélik egymással a tapasztalataikat, így első kézből értesülnek arról, hogy melyek a legjobb lehetőségek, de arról is, ha valakinek rossz emlékei vannak valamelyik munkaadóval kapcsolatban. A cégeknek tehát érdekük, és törekednek is rá, hogy dolgozóbarát állást kínáljanak. Sok helyen étkezési támogatást vagy éppen ingyenes étkezést biztosítanak, és egyéb juttatásokkal is igyekeznek ösztönözni a jelentkezőket, hogy őket válasszák. A vállalkozásoknak egyébként a diákmunkások egyfajta utánpótlási vonalat is jelentenek, hiszen ha jól dolgoznak, később is számítanak rájuk. Sok olyan diák megfordult nálunk, aki például nyári munkával kezdett valahol, aztán felnőttként is kiközvetítette az iskolaszövetkezet, pár év múlva pedig a cég a saját állományában alkalmazta, és ma már vezető beosztásban dolgozik.
Mi a legnépszerűbb munka a fiatalok körében?
Denich Rudolf: Szívesen jelentkeznek úszómesternek, de szeretik az irodai munkákat, és étteremben is sokan dolgoznak. A turizmus-vendéglátás szakos hallgatók pultosként, felszolgálóként szakmai gyakorlatot is szerezhetnek.
Hány diáknak tudnak egy évben munkát adni?
Denich Rudolf: Évente több mint kétezer fiatal helyezkedik el a Joker iskolaszövetkezet segítségével, az interjúk száma pedig csaknem tízezer. A termelőüzemektől a szolgáltatásokig szinte mindenféle munkát kínálunk. Egyre több vállalkozás keres olyan munkaerőt, amelyik magas hozzáadott értéket képes előállítani, mérnökökre, vegyészekre, informatikusokra, gépészekre, tolmácsokra, fordítókra van szükség, a kutatással foglalkozó cégek pedig kisegítő munkákra várnak diákokat. Külföldi egyetemistáknak is van lehetőségük munkát vállalni; legutóbb mérnökhallgatókat közvetítettünk ki az egyik vállalkozáshoz, amely a közreműködésükkel 20 százalékos növekedést ért el.
A beszélgetés elején említette, hogy a kitüntetés arra ösztönzi önöket, hogy még jobbak legyenek. Miben kell fejlődni?
Denich Rudolf: Mivel maguk a megbízók is folyamatosan fejlődnek, nekünk is tartani kell velük a lépést. Az igényeket, hogy éppen milyen munkaerőre van szükségük, ők fogalmazzák meg; ehhez pedig folyamatosan alkalmazkodnunk kell. Nagyon fontos fokmérője a munkánknak, hogy egy adott igényre milyen gyorsan tudunk reagálni. Régebben a munkaerő-kölcsönzés, munkaerő-szervezés 2-3 hétig is eltarthatott, manapság csak pár nap van erre, hiszen a jelentkezők egyszerre akár 4-5 helyre is beadják a jelentkezésüket, és az a cég nyer, amelyik az adminisztrációs folyamatot – a többi között az állásinterjút – a leggyorsabban végigviszi. Fontos, hogy az irányítás-szervezés automatizált és lehetőleg papírmentes legyen. Elektronikus kapcsolattartás nélkül ma már elképzelhetetlen a munkaerő-közvetítés. Nagyon erős minőségi követelmény, hogy a megbízóinkkal közös rendszereket használunk, így nyomon követhető a munkánk, és azonnal alkalmazkodni tudunk az igényekhez. A vállalatirányítási rendszerünket még rugalmasabbá, átláthatóbbá szeretnénk tenni, hogy a cégek folyamatosan láthassák, hány munkavállalóra számíthatnak. Az időnek ugyanis kiemelt szerepe van, hiszen ha nincs elég felszolgáló, pultos,
kisegítő személyzet, akkor egy étterem például nem tud kinyitni. A kitüntetés nagy felelősséggel is jár, és valóban arra ösztönzi az egész csapatot, hogy a fejlesztésekkel még jobb minőségi szolgáltatást tudjunk nyújtani a velünk kapcsolatban lévő, egyre nagyobb számú vállalkozásnak.
Takács Tibor




























