A biztonságos és kulturált rollerezésért száll síkra a WeR Mamba Debrecenben
Olyan gyorsan terjednek a magyarországi nagyvárosokban az elektromos rollerek, hogy a szabályozás még követni sem tudja a jelenséget. A most hatályban lévő közlekedésbiztonsági törvény az e-rollert vezetőket kerékpárosként jegyzi, de úgy hírlik, már a szabályalkotók asztalán van a „rollertörvény”, és az elektromos rollereket is a könnyű elektromos járművek közé sorolják, vagyis amelyik óránként 25 kilométeres sebességnél gyorsabb haladásra képes, arra a segédmotor-kerékpárra vonatkozó szabályok vonatkoznak majd. Legalábbis ez az információja Rákó Mihálynak, a WeR Mamba Debrecen rollerbolt és szerviz üzemeltetőjének.
Európában sorra hozzák meg a törvényhozók a szükséges intézkedéseket. Legutóbb, márciusban a francia kormány lépett. Megtiltották a 14 éven aluliak számára az elektromos rollerek használatát, és szigorították a szabálysértési büntetéseket a közlekedési eszköz használatával összefüggésben.
Magyarországon is sokan átfogó szabályozást sürgetnek az elektromos rollerekre, mert rendszeresen olvashatunk a sajtóban a gyalogosok és a sokszor száguldó rollerezők közötti balesetekről. Míg korábban a kerékpárosokkal volt a legtöbb gond, ezúttal a rollerezők vívják ki a „népharagot”. Rákó Mihály szerint ennek a közlekedési kultúrája is ki fog alakulni, csak idő kell hozzá. Említette, hogy a kerékpáros kultúra létrejöttéhez is több évre volt szükség, és azzal, hogy lényegesen javult, valamint bővült az utcai kerékpáros infrastruktúra, egyenes arányban csökkent a balesetek, vagy a gyalogosokkal való összetűzések száma is.
– A rollerezés egyébként alapvetően egy biztonságos formája a közlekedésnek, de mint minden területen, itt is érhetnek váratlan helyzetek, ezért haladáskor koncentrált figyelem szükséges!
– véli Rákó Mihály, akit a Kálvin téri üzletében azért kerestünk fel, hogy a városi rollerezésről beszélgessünk.
A biztonságos és kulturált rollerezésért száll síkra a WeR Mamba Debrecenben – mondja, és megtudjuk azt is, hogy ők nem pusztán kereskedők és viszonteladók, hanem edukálni is szeretnének. Továbbá rollerszervizt is üzemeltetnek, ahol nemcsak a náluk vásárolt járműveket szervizelik, hanem bárki behozhatja a már meglévő rollerét átvizsgálásra, karbantartásra, javításra. Ott jártunkkor is égett a munka két szerelő keze alatt, egy külföldi egyetemista a letört kitámasztója miatt hozta be rollerét, egy másik vásárló pedig az akkumulátor ellenőrzését kérte.
Az elektromos roller még új jelenség, és mivel nagyszerű találmány, térhódítása Magyarországon csak ezután robban majd be – véli Rákó Mihály, aki sorolja is a rollerezés előnyeit az élvezeti faktorok mellett: nem izzasztó, mert nem kell tekerni, mint a biciklit, de ugyanolyan gyors, vagy még gyorsabb, városban tömegközlekedéssel vagy autóval kombinálva a lehető legjobb megoldás. Aki ugyanis vidékről jár, nyugodtan leparkolhat egy városszéli ingyenes parkolóban, és onnan jöhet rollerrel, így pénzt spórol magának, továbbá a belvárosi forgalmat is kíméli. Jól látható jelenség – nem csak Debrecenben –, hogy az autók egyre kintebb szorulnak a belvárosból, vagyis egyre csökken a város sűrűjében a parkolóhelyek száma, miközben egyre több autó van. A kisebb elektromos rollerek napi 20-40 kilométeres ingázáshoz is tökéletesen megfelelnek, és mivel két mozdulattal összecsukhatóak, bárhol elférnek, csomagtartóban, buszon, villamoson vagy éppen az irodában. Összefoglalva: könnyen és gyorsan eljuthatunk vele bárhová, és nem kell parkolót keresgélnünk, vagy a tömegközlekedési eszközökre várni, tolongani az emberek között egy-egy hosszú munkanap után.
Egyelőre az idősek még nem kaptak rá Magyarországon, pedig sokkal egyszerűbb, mint biciklizni, csak fel kell lépni rá, és már megy is. Eljön azonban az az idő, amikor nagymamák rollerrel gördülnek be a piacra! – mondja széles mosollyal Rákó Mihály.
A legfontosabb kérdés: milyen rollert vásároljunk?
Az elektromos roller gyors elterjedése annak is tulajdonítható, hogy a megfizethető kategóriába tartozik, vagyis viszonylag kevés pénzből is lehet egészen jó járgányt vásárolni. A kezdőknek egy kisebb teljesítményű eszköz ajánlott, egy 300 wattossal például 25 kilométer/órás sebességgel gurulhatunk, ami városi közlekedésben, biztonságtechnikai szempontból maximálisan elegendő. Az ilyen rollerek a Kálvin téri üzletben 170 és 240 ezer forint között kaphatók.
A maximális üzemidő és sebesség elérésénél figyelembe kell venni a súlyt is, amelyet az elektromos roller elbír. A felnőtt rollereknél a maximális terhelés általában 120-130 kilogramm körüli. Vannak olyan elektromos rollerek is, amelyekkel akár 70 kilométert is megtehetünk egy töltéssel, és ezek általában nagyobb teljesítményre képesek. Az ilyen modellek paraméterei között általában 600 watt feletti teljesítmény található.
https://www.wermambadebrecen.hu/hu/