2032-re érhet el az M4 Berettyóújfaluig

Bár már két éve készen állnak a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti szakaszának négysávosítására vonatkozó tervek, a közbeszerzési eljárások még mindig nem kezdődtek el. Ennek oka – válaszolta a Cívishír kérdésére Bodó Sándor országgyűlési képviselő –, hogy az építkezéshez szükséges területek még nem kerültek állami tulajdonba, azaz nem történt meg a terület kisajátítása. A politikus hangsúlyozta: Lázár János közlekedésért is felelősi miniszterrel történt egyeztetések során sikerült elérni a területszerzési folyamatok felgyorsítását, ezt szolgálja a földkisajátításra eddig meglévő 5 milliárd forint másfél milliárddal történt megtoldása is. A földtulajdonosokkal való megállapodások ugyanakkor nem lesznek egyszerűek, mivel az érintettek – természetesen – a lehető legmagasabb árat szeretnék kapni földjeikért.
Ha azonban az egyezkedések nem vezetnek eredményre, a közérdekű kisajátítás is szóba jöhet. Bodó szerint azonban az állam által kínált piaci ár megfelelő kiindulási pont lehet a megállapodásokhoz.
– A 4-es főút fejlesztése már nem tűr halasztást, hiszen sok a baleset. Bízom benne, hogy sikerül megállapodni a tulajdonosokkal, mert ha elhúzódnak a tárgyalások, az a beruházás csúszásához vezethet – tette hozzá.
Az M4-es és a 42-es főút
Hajdú-Bihar közlekedésének biztonságát és a főváros gyors elérését szolgáló M4 gyorsforgalmi út építéséről is kérdeztük Bodó Sándort. Jó hír, hogy a vármegyénk határához már csupán 25 kilométerre lévő Kisújszállás (Kelet) csomópontig várhatóan 2026 első negyedévében elkészül a kétszer kétsávos autóút. Jelenleg Törökszentmiklóstól haladhatunk a gyorsforgalmin Budapest felé. Az építkezés szempontjából az lenne az optimális, ha az M4 Kisújszállás (Kelet) és a Berettyóújfalu közötti szakasz 63,5 kilométerét az előző szakasz átadása után azonnal tudnák kezdeni. Ezt erősítette meg Bodó Sándor is, aki arról is tájékoztatott, hogy az említett autóútszakaszt két részre bontva tervezték és várhatóan így is építik meg.
A Püspökladány–Berettyóújfalu közötti 29,5 kilométeres, két külön szintű csomópontot, három pihenőhelyet és 19 hidat magába foglaló rész tervezésben egy hajszállal előrébb tart, mint a 34 kilométeres Püspökladány–Kisújszállás szakasz.
Ott a karcagi kérésre történt nyomvonal-áthelyezés miatt tolódtak a munkák. Az azonban bizonyos, hogy a vármegyehatár és Püspökladány között nincs változás, ott már megvan a hatóságok által is jóváhagyott nyomvonal. A Kisújszállás (Kelet) és Püspökladány közötti autóút három külön szintű csomópontot, öt közúti aluljárót, hat közúti felüljárót és egy komplex pihenőt is magában foglal. A szakasz tervei ez év végére készülhetnek el, az építkezés ezt követően kezdődhet meg. – Lázár János miniszter ígérete szerint a Püspökladány és Kisújszállás közötti szakasz előkészítését felgyorsítják, és akkor bekövetkezhetne az az áldott állapot, hogyha Kisújszállás keleti részénél befejeződnek a munkák, ott folytatódhatnának Püspökladány felé, már csak a költséghatékonyság miatt is. Annyi bizonyos, hogy ott a nyomvonalon már elkezdődött a talajösszetétel vizsgálata. A Kisújszállás (Kelet) és Berettyóújfalu közötti M4-es szakasz befejezési határideje 2032. Ez azonban nagyon messze van, gyorsítani kellene – fogalmazott Bodó Sándor, aki ezen a ponton szóba hozta az állapota miatt nagyon is problémás főutat, a 42-est.
Azzal a politikus is tökéletesen tisztában van, hogy a 42-es rendkívül rossz állapotban van, különösen a Püspökladány és Berettyóújfalu közötti része. A vármegyei közgyűlés korábban tárgyalt a hajdú-bihari utak állapotáról és javításáról; ott a Magyar Közút szakembere elmondta: főutat 12-14 milliárd forintból teljes hosszában újra lehetne aszfaltozni. Erre azonban sem korábban, és a jelek szerint most sincs pénz.
– Nem egyszerű dolog ebben a helyzetben okosnak lenni. Az útépítéshez, az útkarbantartáshoz bárhol kezdenek hozzá, rosszat nem lehet tenni. Ilyenkor egy tükröt forgatunk, hogy ezt a 12 milliárd forintot az M4-re vagy a 42-es főútra fordítsuk. Javaslatom szerint a leghelyesebb, ha a forrásokat megosztjuk, mert nem tudom azt mondani a 42-es mentén élőknek, hogy nincs pénz, mert abból az M4 épül, továbbá aki azt kérdezi, hogy miért nem építjük az M4-et, annak meg azt mondjuk, hogy a 42-es főútra kell a pénz. A 42-es főút egyébként a majdan elkészülő M4-nek alternatív útvonala lehet – mondta Bodó Sándor, aki azzal folytatta, hogy a 42-es mentén fekvő Püspökladány, Báránd és Földes vezetőjével korábban megállapodtak, hogy a főút legrosszabb állapotban lévő szakaszait rendbe teszik, mert az út nem fogja kibírni a gyorsforgalmi elkészültéig. – Ezért kértem a forrásmegosztást. A 42-es főútra Lázár János miniszter másfél milliárd forintot ígért saját keretből. Ez az összeg a legrosszabb szakaszok felújítására megy.
A 33-asról Egyek felé
Bodó Sándor a választókörzetéhez tartozó másik, ugyancsak nagyon rossz állapotban lévő útszakaszról is beszélt. Ez a 33-as főút egyeki elágazásánál kezdődik. Az útkereszteződés Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében van, majd a kiágazott mellékút 400 méter után éri el Hajdú-Bihart. Ezzel a közel fél kilométernyi szakasszal a jász-nagykun-szolnoki közútigazgatóság lényegében nem foglalkozik, hiszen azon tőlük elfelé mennek a járművek, a hajdú-bihariak pedig ugyancsak nem foglalkoznak, mert nem hozzájuk tartozik.
– Az egy közigazgatási zug, ami különösen problémás, hiszen a felelősség kérdése is megoszlik. Fontos, hogy a központi kormányzat segítse a helyzet rendezését – mondta Bodó Sándor, hozzáfűzve, hogy mivel ezt vármegyei szinten nem lehet megoldani, ennek felújításához központi forrást kért. Bodó szerint fontos lenne, hogy a közlekedési projektek ne álljanak meg a bürokrácia útvesztőjében, hiszen a térség fejlődéséhez elengedhetetlen a modern és biztonságos úthálózat megvalósítása.
CH


















