Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

2032-re érhet el az M4 Berettyóújfaluig

Cívishír | 2025. 05. 23. | 16:00:38
Továbbra is probléma a 42-es főút állapota – szükség van a mihamarabbi felújításra.
2032-re érhet el az M4 Berettyóújfaluig
Nagy a forgalom a 42-esen (Fotó: Illusztráció/Cívishír)
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Bár már két éve készen állnak a 4-es főút Debrecen és Hajdúszoboszló közötti szakaszának négysávosítására vonatkozó tervek, a közbeszerzési eljárások még mindig nem kezdődtek el. Ennek oka – válaszolta a Cívishír kérdésére Bodó Sándor országgyűlési képviselő –, hogy az építkezéshez szükséges területek még nem kerültek állami tulajdonba, azaz nem történt meg a terület kisajátítása. A politikus hangsúlyozta: Lázár János közlekedésért is felelősi miniszterrel történt egyeztetések során sikerült elérni a területszerzési folyamatok felgyorsítását, ezt szolgálja a földkisajátításra eddig meglévő 5 milliárd forint másfél milliárddal történt megtoldása is. A földtulajdonosokkal való megállapodások ugyanakkor nem lesznek egyszerűek, mivel az érintettek – természetesen – a lehető legmagasabb árat szeretnék kapni földjeikért.

Ha azonban az egyezkedések nem vezetnek eredményre, a közérdekű kisajátítás is szóba jöhet. Bodó szerint azonban az állam által kínált piaci ár megfelelő kiindulási pont lehet a megállapodásokhoz.

– A 4-es főút fejlesztése már nem tűr halasztást, hiszen sok a baleset. Bízom benne, hogy sikerül megállapodni a tulajdonosokkal, mert ha elhúzódnak a tárgyalások, az a beruházás csúszásához vezethet – tette hozzá.

Az M4-es és a 42-es főút

Hajdú-Bihar közlekedésének biztonságát és a főváros gyors elérését szolgáló M4 gyorsforgalmi út építéséről is kérdeztük Bodó Sándort. Jó hír, hogy a vármegyénk határához már csupán 25 kilométerre lévő Kisújszállás (Kelet) csomópontig várhatóan 2026 első negyedévében elkészül a kétszer kétsávos autóút. Jelenleg Törökszentmiklóstól haladhatunk a gyorsforgalmin Budapest felé. Az építkezés szempontjából az lenne az optimális, ha az M4 Kisújszállás (Kelet) és a Berettyóújfalu közötti szakasz 63,5 kilométerét az előző szakasz átadása után azonnal tudnák kezdeni. Ezt erősítette meg Bodó Sándor is, aki arról is tájékoztatott, hogy az említett autóútszakaszt két részre bontva tervezték és várhatóan így is építik meg.

A Püspökladány–Berettyóújfalu közötti 29,5 kilométeres, két külön szintű csomópontot, három pihenőhelyet és 19 hidat magába foglaló rész tervezésben egy hajszállal előrébb tart, mint a 34 kilométeres Püspökladány–Kisújszállás szakasz.

Ott a karcagi kérésre történt nyomvonal-áthelyezés miatt tolódtak a munkák. Az azonban bizonyos, hogy a vármegyehatár és Püspökladány között nincs változás, ott már megvan a hatóságok által is jóváhagyott nyomvonal. A Kisújszállás (Kelet) és Püspökladány közötti autóút három külön szintű csomópontot, öt közúti aluljárót, hat közúti felüljárót és egy komplex pihenőt is magában foglal. A szakasz tervei ez év végére készülhetnek el, az építkezés ezt követően kezdődhet meg. – Lázár János miniszter ígérete szerint a Püspökladány és Kisújszállás közötti szakasz előkészítését felgyorsítják, és akkor bekövetkezhetne az az áldott állapot, hogyha Kisújszállás keleti részénél befejeződnek a munkák, ott folytatódhatnának Püspökladány felé, már csak a költséghatékonyság miatt is. Annyi bizonyos, hogy ott a nyomvonalon már elkezdődött a talajösszetétel vizsgálata. A Kisújszállás (Kelet) és Berettyóújfalu közötti M4-es szakasz befejezési határideje 2032. Ez azonban nagyon messze van, gyorsítani kellene – fogalmazott Bodó Sándor, aki ezen a ponton szóba hozta az állapota miatt nagyon is problémás főutat, a 42-est.

Azzal a politikus is tökéletesen tisztában van, hogy a 42-es rendkívül rossz állapotban van, különösen a Püspökladány és Berettyóújfalu közötti része. A vármegyei közgyűlés korábban tárgyalt a hajdú-bihari utak állapotáról és javításáról; ott a Magyar Közút szakembere elmondta: főutat 12-14 milliárd forintból teljes hosszában újra lehetne aszfaltozni. Erre azonban sem korábban, és a jelek szerint most sincs pénz.

– Nem egyszerű dolog ebben a helyzetben okosnak lenni. Az útépítéshez, az útkarbantartáshoz bárhol kezdenek hozzá, rosszat nem lehet tenni. Ilyenkor egy tükröt forgatunk, hogy ezt a 12 milliárd forintot az M4-re vagy a 42-es főútra fordítsuk. Javaslatom szerint a leghelyesebb, ha a forrásokat megosztjuk, mert nem tudom azt mondani a 42-es mentén élőknek, hogy nincs pénz, mert abból az M4 épül, továbbá aki azt kérdezi, hogy miért nem építjük az M4-et, annak meg azt mondjuk, hogy a 42-es főútra kell a pénz. A 42-es főút egyébként a majdan elkészülő M4-nek alternatív útvonala lehet – mondta Bodó Sándor, aki azzal folytatta, hogy a 42-es mentén fekvő Püspökladány, Báránd és Földes vezetőjével korábban megállapodtak, hogy a főút legrosszabb állapotban lévő szakaszait rendbe teszik, mert az út nem fogja kibírni a gyorsforgalmi elkészültéig. – Ezért kértem a forrásmegosztást. A 42-es főútra Lázár János miniszter másfél milliárd forintot ígért saját keretből. Ez az összeg a legrosszabb szakaszok felújítására megy.

A 33-asról Egyek felé

Bodó Sándor a választókörzetéhez tartozó másik, ugyancsak nagyon rossz állapotban lévő útszakaszról is beszélt. Ez a 33-as főút egyeki elágazásánál kezdődik. Az útkereszteződés Jász-Nagykun-Szolnok vármegyében van, majd a kiágazott mellékút 400 méter után éri el Hajdú-Bihart. Ezzel a közel fél kilométernyi szakasszal a jász-nagykun-szolnoki közútigazgatóság lényegében nem foglalkozik, hiszen azon tőlük elfelé mennek a járművek, a hajdú-bihariak pedig ugyancsak nem foglalkoznak, mert nem hozzájuk tartozik.

– Az egy közigazgatási zug, ami különösen problémás, hiszen a felelősség kérdése is megoszlik. Fontos, hogy a központi kormányzat segítse a helyzet rendezését – mondta Bodó Sándor, hozzáfűzve, hogy mivel ezt vármegyei szinten nem lehet megoldani, ennek felújításához központi forrást kért. Bodó szerint fontos lenne, hogy a közlekedési projektek ne álljanak meg a bürokrácia útvesztőjében, hiszen a térség fejlődéséhez elengedhetetlen a modern és biztonságos úthálózat megvalósítása.

CH

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Különleges fotó készült a Napról
Különleges fotó készült a Napról
A Tiszántúlon élők így láthatták az égitestet.
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Áramtalanították a járművet.
Elképesztő tél jön? Megkérdeztük a szakértőt
Elképesztő tél jön? Megkérdeztük a szakértőt
A debreceni meteorológus szerint most még csak találgatni lehet, lesz-e hideg és hó az ünnepekre.
Olaj égett egy debreceni üzemben
Olaj égett egy debreceni üzemben
Egy püspökladányi étteremben pedig a hűtő gyulladt ki.
Mesés Mikulás-nap köszöntött Hajdúsámsonra
Mesés Mikulás-nap köszöntött Hajdúsámsonra
Ének, tánc, édesség és vidám találkozások töltötték meg a téli főteret.
Gázolt a Püspökladányba tartó vonat
Gázolt a Püspökladányba tartó vonat
Riasztották a tűzoltókat.
Egy lopássorozat vége: fellélegezhetnek a berettyóújfaluiak
Egy lopássorozat vége: fellélegezhetnek a berettyóújfaluiak
A tolvaj közel 350 ezer forint kárt okozott.
Elment a rapper „Escobar”
Elment a rapper „Escobar”
Két évvel ezelőtt rákbetegséggel diagnosztizálták.
Eltűnnek a kamionok a 42-esről a határ előtt
Eltűnnek a kamionok a 42-esről a határ előtt
Berettyóújfalu, Mezőpeterd és Biharkeresztes fellélegezhet, de Püspökladány, Báránd és Földes továbbra is várja a megoldást.
Felgyújtotta a szeretőjét Balmazújvároson
Felgyújtotta a szeretőjét Balmazújvároson
A Debreceni Törvényszék ítéletet hozhat.
Szegregációs frontvonal: templomkert vagy állami iskola?
Szegregációs frontvonal: templomkert vagy állami iskola?
A református intézményekben kevesebb a hátrányos helyzetű; a különbségeket az egyház, a tankerület és a polgármesterek is másképp látják.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Különleges fotó készült a Napról
Különleges fotó készült a Napról
A Tiszántúlon élők így láthatták az égitestet.
Hirdetés
Hirdetés
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Árokba csúszott egy kocsi Hajdúnánásnál
Áramtalanították a járművet.
Hirdetés
Hirdetés
Lezárult a vizsgálat: megsérült a csernobili szarkofág
Lezárult a vizsgálat: megsérült a csernobili szarkofág
Emiatt nem tudja ellátni elsődleges biztonsági feladatát.
Gazdaság
Eladnák a DVSC egykori sporttelepét
Új lakóövezet jönne létre a debreceni rozsdaövezetben.
Kihívást jelent az online marketing?
Egy SEO ügynökség lehet a megoldás.
A munkáltatók fele béremelést tervez
Ez derül ki egy friss kutatásból.
Ennyivel emelkedik a minimálbér
Orbán Viktor bejelentette.
CATL: lesz második debreceni ütem
A munkaerőtoborzás nem könnyű, de azt mondják, tartanák magukat ahhoz, hogy a dolgozóik kétharmada magyar legyen.
Támogatott tartalom
Szárítógépek és panelélet
Szárítógépek és panelélet
Így oldható meg a teregetés erkély nélkül is.
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
Ünnepi jókívánságok a Gulyás Tüzéptől
2026-ban is várja Önöket a Gulyás Tüzép csapata!
Megújult a bárándi úthálózat
Megújult a bárándi úthálózat
Modern, biztonságos utak szolgálják immár a lakosságot.
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
Kitüntettek két debreceni kémiatanárnőt
A jövő kutatóinak mesterei: átadták a 2025. évi Magyar Kémiaoktatásért Díjakat.