•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Gyenge játék – Pakson is kisiklott a debreceni LokomotívMigrénkezelés – a leggyakoribb kérdések és válaszokNégysávosítás: Hadháznál nem a meglévő nyomvonalat szélesítenék Újabb debreceni utca kap aszfaltburkolatotEgyre kevesebb élelmiszert dobunk ki Speciális kezeléssel gyógyítják a daganatos betegeket Debrecenben Négyes karambol a 47-esen, Sárándnál Új idény, új remények – startolnak a DEAC kosarasai isBerettyóújfaluban 24 órán át úsznakÚgy néz ki, visszaszivárog a koronavírus

Hirdetés

Hirdetés

Helyben járóDebrecenPapp LászlógazdaságfejlesztésDEVik

Papp László: lassan ki lehet tenni a „megtelt” táblát

civishir.hu

2022.10.19. 13:55

Papp László: lassan ki lehet tenni a „megtelt” táblát
(Fotó: Cívishír-archív)

A gazdaság megerősödését a jóléti fejlesztések is követik Debrecenben.

Hirdetés

Szűk nyolc év, és Debrecen ipari teljesítménye nagyobb lesz, mint Pest megyéé és Budapesté együttvéve. És ha ez magvalósul, az ország gazdasági potenciálja az eddigi Nyugat- és Közép-Magyarországról átkerül Kelet-Magyarországra – talán ez érzékelteti legjobban azt a hatalmas fejlődést, amely ezekben az években zajlik a hajdúsági megyeszékhelyen. Erről beszélt Papp László, Debrecen polgármestere a DEViK Üzleti Innovációs Klub rendezésében október 18-án este megtartott összejövetelen. Az eseményen a hallgatók és a Debreceni Egyetem tanárai átfogó képet kaptak a város jövőképéről, fejlődéséről.

Papp László emlékeztette a szép számú hallgatóságát arra, hogy a BMW-gyárral történt megállapodás után egy évvel, de még a Covid-járvány előtt, 2019-ben ugyancsak a DEVik szervezésében egy nagyon jó hangulatú beszélgetésen meglehetősen optimista képet vázolt Debrecen jövőjéről.

Az élet azonban nem állt meg a városban a koronavírus alatt sem, sőt, ha lehet, még gyorsult is. A BMW ma már természetes dolog Debrecenben, igaz, voltak benne bizonytalan pillanatok. Egy térképpel szemléltetve mutatta be azt a régiót, amelynek a 2015 körül meghatározott városfejlesztési irány szerint Debrecen a központja kíván lenni. Ez a Szlovákia keleti részét, Kárpátalját, Északnyugat-Romániát, valamint az Észak-alföldi Régiót Borsod-Abaúj-Zemplén megyével együtt foglalja magában. – Akkor lesz Debrecen a régió megkerülhetetlen városa, ha az említett régióra komoly befolyással bír. Mára ez megvalósult, sok tekintetben a legerősebb város pozíciójában van Debrecen. A gazdasági ereje növekedett leginkább. Az infrastruktúra viszonylagos fejlettségéhez hiányzott egy erős gazdaság – beszélt az előzményekről Papp László, majd a gazdaságfejlesztés eddigi eredményeit immár globális szinten is elismerő eredménnyel folytatta, miszerint a Financial Times 2021-ben a világ tíz legjobb befektetés-ösztönzési célpont egyikeként jelölte meg a cívisvárost.

Kulcsszerepben az ipari parkok

– A gondolkodásunk középpontjában egy nagyon erős gazdaság megteremtése áll. A gazdaság megerősítésének első pillére az ipari parkok, ipari területek nagyságának jelentős növelése. Nem kis kockázatú döntés, mert a földbe elásott milliárdok egyáltalán nem biztos, hogy befektetőket tudnak majd vonzani. Vállaltuk a kockázatot, több milliárdot elköltöttünk, és hittek bennük a befektetők. Sikeres volt a folyamat, nyolc év alatt megtízszereztük az ipari területek nagyságát, ez ma 1500 hektár terület, a kiszolgáló területekkel együtt 1800 hektár. Ma már Debrecen Európa 30 legnagyobb iparterülettel rendelkező települése közé tartozik úgy, hogy a város üzleti központ is egyben. Az északnyugati és a déli ipari terület a két legnagyobb ipari parkunk. A század egyik nyertese Debrecen lesz, megágyaztunk olyan lehetőségeknek, amelyek itt adnak munkahelyet fiataloknak, mert itt van növekedési potenciál. Ha nem Debrecen nyeri a BMW-ért Miskolccal és Kassával futott versenyt, akkor nem Debrecen lesz a régió központja. Innen mennek el oda a fiatalok. Víziónk nyolc éve, hogy ha már ide járnak iskolába a gyerekek, akkor munkahelyekkel, megfelelő életkörülményekkel itt kell tartani őket – sorolta a városvezető.

– Debrecen északnyugati részén javában zajlik a BMW-gyár építése; a cég szándékai szerint egy zéró emissziós gyár jön létre. Geotermikus-, nap-, de akár a szélenergia is szóba jöhet. A BMW Debrecen önkormányzatával állapodott meg a terület kialakításáról. A kormány garanciát adott, a döntéseket a városházán hozták. Ugyanakkor a nagyobb területű, déli gazdasági övezetet is fejlesztjük. Ide az akkumulátorgyár volt a legiutóbbi bejelentés; a kínai befektetők célja a teljes megvalósítás. Az első ütemben egy 105 hektáros részt építenek be, így ezer embernek adnak munkát. A harmadik ütem végén 9 ezer embert foglalkoztatnak majd. Jelenleg előkészítési munkálatok zajlanak. A környezetvédelem, a víz az egyik legfontosabb kérdés ebben az esetben. Debrecen teljes vízellátása biztosított ezekkel az üzemekkel együtt is. A Civaqua-program révén érkezik majd a víz a városba. És ahol a technológia lehetővé teszi, a gyártási folyamatban tisztított szennyvizet használnak majd. Az 1998-ban kialakított Határ úti ipari park a város legkisebb, 30 hektáros ipari körzete. Itt kap majd helyet a nemzeti oltóanyaggyár is. Tehát ez egy komplettebb, tudományos park szerepét tölti be. Meg kell oldanunk a gyorsforgalmi úttal való kapcsolatát az ipari parknak. A városban irodai beruházásokat és szerkezeti átalakításokat is végrehajtunk. Meghaladja a 4 ezer milliárd forintot az iparfejlesztés és a hozzá kapcsolódó beruházások, például az oktatás, a közlekedés, az infrastruktúra fejlesztése. Átalakult a város szerkezete is. Korábban Debrecen keleti részén voltak az üzemek, ott megszűntek, rozsdaövezet maradt hátra. Az új ipari létesítményeket a nyugati részen kialakított gyorsforgalmi hálózatra fűzték fel. Ott alakult ki a vasúti logisztikai központ, a hozzákapcsolódó kamionterminál is. Ha a keleti elkerülő is megépül, szinte teljesen ki lehet vinni a kamionforgalmat Debrecenből – mondta.

Hármas villamos, elkerülő és lakásépítés

Papp László a sikeres gazdaságfejlesztés második pillérének a háttérben dolgozó szervezet kialakítását nevezte. Mint fogalmazott, kellett egy professzionális szervezet, ami 0-24 órában dolgozik azon, hogy a befektetők számára vonzóvá tegye Debrecent. A harmadik pillérként 2 milliárd forint alappal 2016-ban egy támogató és ösztönző programot alkotott meg a város, és mint azt Papp László elmondta, erre ma már nincs szükség, a folyamat önjáróvá vált. Lényegében önmagukba fektettek be, hogy később nagyobb helyi adó bevétele legyen a városnak. Utoljára 2018-ban alkalmazták ezt a módszert.

Ma már a nagy cégek hozzák a saját beszállítóikat.

– Lassan ki lehet tenni Debrecenre a „megtelt” táblát. Nem lehet a végtelenségig ipart telepíteni. Jelenleg 36 új megkeresése van a megyeszékhelynek. Most már a Debrecen környéki települések ipari parkjait is segítjük. Nem akarunk mindent Debrecen számára besöpörni. A várost is hozzá kell építeni, fel kell húzni a fejlett gazdasághoz. Ezért született meg a jóléti területekre koncentráló stratégia. Fontos, hogy az oktatási rendszer lépést tudjon tartani a fejlesztésekkel. Mindez együttműködést is igényel. Az oktatásban óriási lépés volt a nemzetközi iskola létrejötte. Ott angol nyelven óvodától az egyetemig tanulhatnak a diákok. Jelenleg 33 nemzet gyermekei járnak már oda. A nemzetközi iskola is feltétele volt a város sikerességének, legalább annyira, mint a repülőtér. Ebben a tanévben elindult a német általános iskolai program, ez az 1-4. évfolyamot öleli fel. Elengedhetetlen a közlekedés fejlesztésének folytatása, hiszen, ha a város növekszik, növelni kell az áteresztő képességét is. Az egyik legfontosabb program a Debrecent elkerülő úthálózat kiépítése, amely a város keleti oldalán teljesen hiányzik. A program fontos része, hogy a déli ipari parktól a külső elkerülőt az állam valósítsa meg, a belsőt pedig a debreceni önkormányzat. A közösségi közlekedés fejlesztése is fontos, ennek teljes költsége a város önkormányzatát terheli. A következő 10 évben a 3-as villamost meg kell építeni, ami Debrecen nyugati területeit kapcsolja be a kötöttpályás közösségi közlekedés forgalmába. Nem mondhatunk le a repülőtér fejlesztéséről sem. Új kifutópályát kell megépíteni, ráadásul úgy, hogy a repülőtér egyetlen percre se zárjon be. Hosszabb távon el kellene érnünk a kolozsvári reptér forgalmát, ez évi 3 millió utast jelent. A covid teljesen visszavetette a légi utazást, idén 250 ezres forgalmat talán el lehet érni. Ezzel együtt a kulturális igények kiszolgálására is figyelemmel kell lennünk. Augusztusban átadtuk a város új színházát, jövő tavasszal a közönség birtokba veheti a régi Csokonai Színház épületét. Ugyanakkor rengeteg új lakást is építenünk kell. Bár az elmúlt években mintegy 12 ezer fővel csökkent Debrecen lakossága, ami most 200 ezer, a trend meg fog fordulni, és a környező településekével együtt el fogja érni a 250 ezret. Debrecen profitálhat a válságból. Extrém nagy a munkaerőigénye – zárta gondolatait Papp László.

Kovács Zsolt

DebrecenPapp LászlógazdaságfejlesztésDEVik

Hirdetés

Hirdetés

Gazdasági hírek

Hajdú-Bihar

Két kilométernyi kerékpárút és járda újul meg Kabán

Helyben járó

Debrecenben az átlag átlépte a 200 ezres határt

Gazdaság

Jogsértés miatt ezer vásárlót kompenzál a Media Markt

Gazdaság

A jelen helyzetben is segít talpon maradni a Viapan

Hajdú-Bihar

Elmaradhatnak a fizetések a balmazújvárosi csetepaté miatt

Helyben járó

Fekete-Győr András Debrecenről szónokolt a parlamentben

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

Helyben járó

Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

Közélet

Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

Közélet

Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

Hajdú-Bihar

Püspökladányban is kopogtat a BMW?

Helyben járó

A Hajdúszoboszlón lakó vendégmunkásokról forgatott az RTL

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Helyben járóGazdaság

    Hello Szakma! – fókuszban a pályaválasztás Debrecenben

  • Helyben járóGazdaság

    Ünnepel a Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

  • Hajdú-BiharGazdaság

    A mikepércsi kerékpárosok nagyon fognak örülni ennek a fejlesztésnek!

  • KözéletGazdaság

    Nettó átlagkereset: 385 ezer 600 forint

  • Gazdaság

    Családi pótlék: az összeg 15 éve befagyott

Hirdetés

Időjárás

Hirdetés

Legnézettebb

  • Helyben járóBűn

    Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

    Két vidéki banda csapott össze.

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

    A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.

  • Közélet

    Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

    Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.

  • Közélet

    Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

    A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Püspökladányban is kopogtat a BMW?

    A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.

Hirdetés

Programajánló

2023. Szeptember

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 01

Programok

  • Berettyóújfaluban 24 órán át úsznak

  • Mesenapot tartanak Debrecenben

  • Debrecenben is futnak a mellrák ellen

  • Kinyitja a tudomány kapuit a Debreceni Nemzetközi Iskola

  • Feldíszítik az eget a Hortobágy felett

Bulvár

Bűn
rendőrséggyorshajtás

L.L. Junior 100 km/órával hajtott át a Petőfi hídon, és még videózott is

Bulvár
zenehalál

Elhunyt az olasz, akinek a dalait az egész világ ismerte

Bulvár
erőszakáldozat

Megyeri Csilla: Az áldozathibáztatás megforgatta bennem a kést



Legolvasottabb

  • Így lehet eljutni a kukásautótól a főnöki székig

    2021.12.10

  • Nem tudták elfogadni, hogy bezárt a hajdúhadházi temető

    2023.09.27

  • Szakember: nyakunkon a kis jégkorszak

    2023.09.26

Kiemelt

  • Gyenge játék – Pakson is kisiklott a debreceni Lokomotív

    2023.09.27

  • Négysávosítás: Hadháznál nem a meglévő nyomvonalat szélesítenék

    2023.09.27

  • Újabb debreceni utca kap aszfaltburkolatot

    2023.09.27

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.28)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem