Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben

| 2022. 07. 26. | 14:02:00
Együttműködés keretében vizsgálják a gépjárműoktatók mentális egészségét és teljesítményét.
Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Pharmaflight Zrt. kifejlesztette a PHAPA (Pharmaflight Aviation Physiological Analysis) névre keresztelt eszközt és módszertant a különösen nagy stresszel járó feladatokat ellátó légi személyzet számára. A program célja a pilóták és légi irányítók teljesítőképességének, fáradtságának mérése, elemzése által a teljesítőképességük optimalizálása. A debreceni székhelyű cég felkért három helyi vállalkozást, a Koroknai Autósiskolát, a DKV-t és a Trans-Spedet, hogy a PHAPA közúti járművezetők számára adaptált változatát közösen továbbfejlesszék, optimalizálják. Fontos terület a kutatásban a koronavírus-járvány során kialakult, a gépjárművezetést esetlegesen befolyásoló élettani hatások vizsgálata, elemzése.

A programról Győri Gyulával, a Pharmaflight Zrt. kutatási program vezetőjével és Koroknai Imrével, a Koroknai Autósiskola tulajdonosával beszélgettünk.

– A légiközlekedésben ismert fáradtsági tényezőkből adódó légikatasztrófák vitték arra a nemzetközi szervezeteket, hogy magával a fáradtsággal is foglalkozzanak valamilyen módon. Ez a fatyque risk management, vagyis a fáradtság-kockázatelemzés szintjén valósult meg, vagyis minden légitársaságnak és repüléssel foglalkozó szervezetnek önálló programot kellett kidolgoznia a fáradtságkezelésre – kezdte Győri Gyula. Ismertette, ezt a döntést azért hozták meg, mert senki nem tudott egységes megoldást kínálni a fáradtság kezelésére, ugyanis azt eddig nem lehetett mérni, csupán hosszú vizsgálatsorozat után következtethettek az okokra az orvosok. – A mi tudományunk az, hogy megszerkesztettünk egy olyan, korszerű technikára alapuló értékelő bázist és szoftvert, amivel egy hatperces nyugalmi vizsgálat után megállapítjuk a teljesítőképességet, a pillanatnyi fáradtsági szintet, továbbá az illető alapképességeit is. Szellemit és fizikait egyaránt. A módszer kidolgozására az ENSZ felügyelete alatt működő repülési világszervezettel (ICAO) kötöttünk exkluzív megállapodást, az első fejlesztéseket 2019-ben reprezentáltunk – mondta.

(Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Kiderült, azóta folyamatosan fejlesztették a technológiát és a rendszereket is, így kialakították a közúti közlekedésre is alkalmas mérési protokollt. A Koroknai Autóiskolával, a DKV-val és a Trans-Speddel közös munkát jelenleg kutatási szinten kezelik, bár nemzetközi szinten is elfogadott a módszer.

Ez év januárjában Houstonban, a Texas államban működő szakmai szervezetek vezetőinek mutatták be a közúti közlekedés számára kialakított szoftvert és annak használatát, eredményeit. – A mostani pilot programnak a lényege, hogy mi adjuk a tudományos hátteret, a partnerszervezetek pedig a hasznosíthatósági részét, így közösen felépíthetjük a módszertant. Ehhez mindössze egy hatperces vizsgálatra van szükség. Felmérjük az adott korban lévő személy alapképességeit és azt is, hogy jelen állapotával milyen teljesítményre képes, valamint javaslatot teszünk állapota optimalizálására. Ma már ott tart a fejlesztés, hogy a vizsgálatot követő pár percen belül elkészül az eredmény – tudatta Győri Gyula.

A mérés gyakorlati része (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Mi az az alapképesség?

Amit születésünktől kezdve hozunk magunkkal, az az alapképességünk. – Mi az illető élettani, antropometriai adottságát, képességeit mérjük fel – jegyezte meg, hozzátéve, ennek a módszernek a kezdeti alkalmazásával és kutatásával az 1980-as években kezdett foglalkozni sportolóként. Akkor a Budapesti Honvédban egy tudományos csoport tagjaként kezdték vizsgálni a versenyzők képességeit, ennek köszönhetően kimagaslóan nagy számú mérési eredményük van. – Mindig a legfejlettebb technikákat vesszük alapul. Általában olyan korszerű eszközöket használunk, amit a  fejlesztőmérnökök sok esetben más, magas szintű technológiák kiszolgálására optimalizáltak. Számos esetben a munkatársainkkal közösen teszik alkalmazhatóvá a rendszerünk számára. A PHAPA a betegségek megelőzésére is használható. A rendszerünk nem pótolja a speciális orvostudományt, hisz ha eltérést látunk, a mi orvosaink is specialistához irányítják az vizsgált személyt. Azt próbáljuk elérni, hogy az embereknek ne a fáradtság határozza meg a mindennapos tevékenységüket, hanem apró változtatásokkal jobbá tehessük az átlagos teljesítőképességüket, és ezzel csökkenthessük a fáradtságot, vagy akár növelhessük a stressztűrő képességüket. Ezé a területé a jövő, észrevétlenül segíthetünk másokon – mondta. Fontos, hogy a mérés végeztével az ember tisztában lesz a teljesítőképességének korlátaival, így nem fog túlzott elvárásokat támasztani önmagával szemben.

A rutin természetesen képes a teljesítőképességet korrigálni, de csak akkor, ha megfelelő alapképesség társul mellé.

A mérés elemzése (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

– Amiben mi tudunk segíteni az autósiskolának, jelenleg az oktatóknak, de nem kizárt, hogy később a tanulóknak is, az az, hogy optimálisan bírják a terhelést, elkerüljék a szélsőségeket. Ez nagyon jól menedzselhető. Az emberi szervezet hamarabb megmutatja a problémákat, mint ahogy érezzük – fogalmazott Győri. Kifejtette: a fáradtság érzése szubjektív, hiszen olyankor a szervezet gyakran nem fáradt el, csak lehetnek olyan tényezők, amikor ezt úgy érzékeljük. Ám ez nem jelenti azt, hogy a képességeink ekkor romlottak volna. - Ma már a nagy kamionos cégek meg tudják mondani, milyen útvonalon menjenek a gépjárművezetők és mikor, hogyan válasszák meg a vezetési stílust ahhoz, hogy az a legoptimálisabb legyen a vállalat szempontjából. Mi ugyanezt adjuk a humán oldalról. Megmondjuk, ki miben jó, mit kell fejleszteni, hogy a legtöbbet hozza ki magából – folytatta.

Meg kell felelni a szabályoknak

Ha a megrendelő magánszemély, természetesen azonnal megkapja az adatokat, azonban egy cég esetében itt is a GDPR-szabályoknak megfelelően kell eljárni. Vagyis a gyakorlatban név nélkül, összesítve kap a munkáltató kimutatást, és javaslatokat fogalmaznak meg arra vonatkozóan, mit és hogyan kellene fejleszteni a kollektíván belül. – Egy túlterhelt társadalom 1,5-2 százalék GDP-eltérést okozhat. Ezt le lehet vetíteni egy cég életére is, hiszen ha nincs rekreációs idő, akkor a teljesítmény is csökken – zárta szavait Győri Gyula.

Nyugalmi állapotban zajlik a mérés (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Az oktatók örültek a felkérésnek

– Tizenhét oktatónkon végezték el eddig a vizsgálatot. Az állományunk időközben bővült, így még öt munkatársunkon a napokban végzik el a méréseket – vette át a szót Koroknai Imre, hozzátéve, a vizsgálatokat negyedévente kell elvégezni, hogy hosszútávú következtetéseket tudjanak levonni. – Mi, a megye legnagyobb autóiskolája örömmel csatlakoztunk ehhez a programhoz és óriási megtiszteltetés, hogy részese lehetünk egy új rendszer kialakításának. Nagyon jól tudjuk, hogy nem mindegy, kik és milyen módszerekkel tanítanak, ahogy az sem, milyen állapotban vannak az oktatók. A kollégáim is nyitottak voltak a lehetőségre, és nagy izgalommal várták a mérést – fogalmazott az autósiskola tulajdonosa.

Kiemelte, az oktatók vizsgálatának eredményét a jogszabályi előírások miatt nem látta, de egyes kollégái örömmel osztották meg vele tapasztalatikat, észrevételeiket.

– Erre a szakmára nagyon jellemző a kiégés. A vizsgálatsorozat végén pontosabb képet kaphatunk arra vonatkozóan, hogy hol fejleszthetünk, mennyire terhelhető a társaság és a kollektívára nézve szükséges-e bármiféle változtatás. Legfontosabb célunk a közlekedés biztonságának javítása, reméljük, mi is hozzájárulhatunk ehhez.

Fogarasi Renáta

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
7500 éve indultak útnak - Bocskaikertben lefotózták
7500 éve indultak útnak - Bocskaikertben lefotózták
A ködöt a középponthoz közeli, Melotte 15 néven ismert nyílt csillaghalmaz okozza.
Lángokban állt egy teherautó Debrecen határában
Lángokban állt egy teherautó Debrecen határában
Teljes terjedelmében égett a jármű, amikor a debreceni hivatásos tűzoltók a helyszínre érkeztek.
Súlyos baleset: négyes karambol Debrecenben
Súlyos baleset: négyes karambol Debrecenben
Tűzoltók, mentők a helyszínen.
Mándi László Varga Zoltánnak: Ki is a bukott baloldali?
Mándi László Varga Zoltánnak: Ki is a bukott baloldali?
A debreceni momentumos reagált a Civil Fórum és Varga Zoltán megnyilvánulásaira.
Debreceni nagycsaládot ajándékozott meg a SEMCORP
Debreceni nagycsaládot ajándékozott meg a SEMCORP
A vállalat képviselői számos helyre visznek ajándékokat.
Gospel Karácsony 2024 Debrecenben
Gospel Karácsony 2024 Debrecenben
Lélekemelő karácsonyi koncertturné Magyarországon és Európában.
Torontóba került az idei Debrecen Díj
Torontóba került az idei Debrecen Díj
A kitüntetett genetikai kutatásait az autizmus és más betegségek kezelésére is lehet alkalmazni a jövőben.
A jövő programozói versenyeztek Debrecenben
A jövő programozói versenyeztek Debrecenben
Egyetemisták és középiskolások mérték össze a tudásukat.
Kikapcsolt jelzőlámpák a Monostorpályi úton
Kikapcsolt jelzőlámpák a Monostorpályi úton
A debreceniek nem értik, mi értelme volt a fejlesztésnek.
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata
Hűtési alapvezeték cseréje, I. ütem, kivitelezés.
Derecskei és debreceni gyermekorvos versenyben
Derecskei és debreceni gyermekorvos versenyben
Hajdú-Biharban két fiatal gyógyítót segíthetnek a közönségszavazáson. +Videók
Nem akármilyen klubba került a nagyhegyesi asztrofotós
Nem akármilyen klubba került a nagyhegyesi asztrofotós
Két képe is bekerült a legjobbak közé.
TikTok-videók hatása miatt álbeteg sok fiatal
TikTok-videók hatása miatt álbeteg sok fiatal
Nagyobb az esélye a téves öndiagnózisnak, ha érzelmileg erősen bevonódnak a közösségi média világába.
Növekvő kiberfenyegetés az egészségügyben
Növekvő kiberfenyegetés az egészségügyben
Az implantátumok hálózatba kapcsolása új veszélyeket rejt.
Újabb Apple-zavar okoz fejfájást a magyaroknak
Újabb Apple-zavar okoz fejfájást a magyaroknak
Figyelje, hányszor vonnak le egy tételt a számlájáról!
Megérkezett az iPhone 16
Megérkezett az iPhone 16
Soha nem látott teljesítmény, izgalmas lehetőségek
Több ezer fényévre lévő égi objektumot fotóztak Bocskaikertben
Több ezer fényévre lévő égi objektumot fotóztak Bocskaikertben
Az amatőr csillagászok kihasználják a derült éjszakákat.
A magyarok többsége szórakozásra és kapcsolattartásra használja az internetet
A magyarok többsége szórakozásra és kapcsolattartásra használja az internetet
Az Észak-Alföldön 10 százalékkal alacsonyabb az internetkapcsolattal rendelkezők aránya, mint a fővárosban.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Tátva maradt a biharkeresztesi rendőrök szája
Tátva maradt a biharkeresztesi rendőrök szája
A román sofőr nem értette, mi a gond.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Debreceni nagycsaládot ajándékozott meg a SEMCORP
A vállalat képviselői számos helyre visznek ajándékokat.
Az Aquaticum Debrecen Kft. pályázata
Hűtési alapvezeték cseréje, I. ütem, kivitelezés.
KSH: még mindig „döcög” a magyar gazdaság
De legalább a fogyasztás már bővült.
Áremelkedéssel indul a karácsonyfaszezon
A magyarok negyede a műfenyőre szavaz.
Új „játékosok” a Piac utcai lakásprojektben
Egy másik tanulmánytervet is elfogadott a debreceni közgyűlés az ingatlanfejlesztéshez kapcsolódóan.
Megdőlt a hazai áramfogyasztási rekord
„Az atomenergia reneszánszát minden eszközzel támogatni kell.”
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Gospel Karácsony 2024 Debrecenben
Gospel Karácsony 2024 Debrecenben
Lélekemelő karácsonyi koncertturné Magyarországon és Európában.
Tisztelgés Égerházi Imre életműve előtt
Tisztelgés Égerházi Imre életműve előtt
Táncolnak a kazlak – centenáriumi kiállítás a MODEM-ben.
Árverést rendeznek a Villás Galériában
Árverést rendeznek a Villás Galériában
Festmények és műtárgyak kalapács alatt, Debrecenben.
SapoRita: dél-olasz konyhával hódítanak Debrecenben
SapoRita: dél-olasz konyhával hódítanak Debrecenben
Rita és Antonio új helyen, változatlan lelkesedéssel várják a vendégeket.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés