Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben

| 2022. 07. 26. | 14:02:00
Együttműködés keretében vizsgálják a gépjárműoktatók mentális egészségét és teljesítményét.
Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Pharmaflight Zrt. kifejlesztette a PHAPA (Pharmaflight Aviation Physiological Analysis) névre keresztelt eszközt és módszertant a különösen nagy stresszel járó feladatokat ellátó légi személyzet számára. A program célja a pilóták és légi irányítók teljesítőképességének, fáradtságának mérése, elemzése által a teljesítőképességük optimalizálása. A debreceni székhelyű cég felkért három helyi vállalkozást, a Koroknai Autósiskolát, a DKV-t és a Trans-Spedet, hogy a PHAPA közúti járművezetők számára adaptált változatát közösen továbbfejlesszék, optimalizálják. Fontos terület a kutatásban a koronavírus-járvány során kialakult, a gépjárművezetést esetlegesen befolyásoló élettani hatások vizsgálata, elemzése.

A programról Győri Gyulával, a Pharmaflight Zrt. kutatási program vezetőjével és Koroknai Imrével, a Koroknai Autósiskola tulajdonosával beszélgettünk.

– A légiközlekedésben ismert fáradtsági tényezőkből adódó légikatasztrófák vitték arra a nemzetközi szervezeteket, hogy magával a fáradtsággal is foglalkozzanak valamilyen módon. Ez a fatyque risk management, vagyis a fáradtság-kockázatelemzés szintjén valósult meg, vagyis minden légitársaságnak és repüléssel foglalkozó szervezetnek önálló programot kellett kidolgoznia a fáradtságkezelésre – kezdte Győri Gyula. Ismertette, ezt a döntést azért hozták meg, mert senki nem tudott egységes megoldást kínálni a fáradtság kezelésére, ugyanis azt eddig nem lehetett mérni, csupán hosszú vizsgálatsorozat után következtethettek az okokra az orvosok. – A mi tudományunk az, hogy megszerkesztettünk egy olyan, korszerű technikára alapuló értékelő bázist és szoftvert, amivel egy hatperces nyugalmi vizsgálat után megállapítjuk a teljesítőképességet, a pillanatnyi fáradtsági szintet, továbbá az illető alapképességeit is. Szellemit és fizikait egyaránt. A módszer kidolgozására az ENSZ felügyelete alatt működő repülési világszervezettel (ICAO) kötöttünk exkluzív megállapodást, az első fejlesztéseket 2019-ben reprezentáltunk – mondta.

(Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Kiderült, azóta folyamatosan fejlesztették a technológiát és a rendszereket is, így kialakították a közúti közlekedésre is alkalmas mérési protokollt. A Koroknai Autóiskolával, a DKV-val és a Trans-Speddel közös munkát jelenleg kutatási szinten kezelik, bár nemzetközi szinten is elfogadott a módszer.

Ez év januárjában Houstonban, a Texas államban működő szakmai szervezetek vezetőinek mutatták be a közúti közlekedés számára kialakított szoftvert és annak használatát, eredményeit. – A mostani pilot programnak a lényege, hogy mi adjuk a tudományos hátteret, a partnerszervezetek pedig a hasznosíthatósági részét, így közösen felépíthetjük a módszertant. Ehhez mindössze egy hatperces vizsgálatra van szükség. Felmérjük az adott korban lévő személy alapképességeit és azt is, hogy jelen állapotával milyen teljesítményre képes, valamint javaslatot teszünk állapota optimalizálására. Ma már ott tart a fejlesztés, hogy a vizsgálatot követő pár percen belül elkészül az eredmény – tudatta Győri Gyula.

A mérés gyakorlati része (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Mi az az alapképesség?

Amit születésünktől kezdve hozunk magunkkal, az az alapképességünk. – Mi az illető élettani, antropometriai adottságát, képességeit mérjük fel – jegyezte meg, hozzátéve, ennek a módszernek a kezdeti alkalmazásával és kutatásával az 1980-as években kezdett foglalkozni sportolóként. Akkor a Budapesti Honvédban egy tudományos csoport tagjaként kezdték vizsgálni a versenyzők képességeit, ennek köszönhetően kimagaslóan nagy számú mérési eredményük van. – Mindig a legfejlettebb technikákat vesszük alapul. Általában olyan korszerű eszközöket használunk, amit a  fejlesztőmérnökök sok esetben más, magas szintű technológiák kiszolgálására optimalizáltak. Számos esetben a munkatársainkkal közösen teszik alkalmazhatóvá a rendszerünk számára. A PHAPA a betegségek megelőzésére is használható. A rendszerünk nem pótolja a speciális orvostudományt, hisz ha eltérést látunk, a mi orvosaink is specialistához irányítják az vizsgált személyt. Azt próbáljuk elérni, hogy az embereknek ne a fáradtság határozza meg a mindennapos tevékenységüket, hanem apró változtatásokkal jobbá tehessük az átlagos teljesítőképességüket, és ezzel csökkenthessük a fáradtságot, vagy akár növelhessük a stressztűrő képességüket. Ezé a területé a jövő, észrevétlenül segíthetünk másokon – mondta. Fontos, hogy a mérés végeztével az ember tisztában lesz a teljesítőképességének korlátaival, így nem fog túlzott elvárásokat támasztani önmagával szemben.

A rutin természetesen képes a teljesítőképességet korrigálni, de csak akkor, ha megfelelő alapképesség társul mellé.

A mérés elemzése (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

– Amiben mi tudunk segíteni az autósiskolának, jelenleg az oktatóknak, de nem kizárt, hogy később a tanulóknak is, az az, hogy optimálisan bírják a terhelést, elkerüljék a szélsőségeket. Ez nagyon jól menedzselhető. Az emberi szervezet hamarabb megmutatja a problémákat, mint ahogy érezzük – fogalmazott Győri. Kifejtette: a fáradtság érzése szubjektív, hiszen olyankor a szervezet gyakran nem fáradt el, csak lehetnek olyan tényezők, amikor ezt úgy érzékeljük. Ám ez nem jelenti azt, hogy a képességeink ekkor romlottak volna. - Ma már a nagy kamionos cégek meg tudják mondani, milyen útvonalon menjenek a gépjárművezetők és mikor, hogyan válasszák meg a vezetési stílust ahhoz, hogy az a legoptimálisabb legyen a vállalat szempontjából. Mi ugyanezt adjuk a humán oldalról. Megmondjuk, ki miben jó, mit kell fejleszteni, hogy a legtöbbet hozza ki magából – folytatta.

Meg kell felelni a szabályoknak

Ha a megrendelő magánszemély, természetesen azonnal megkapja az adatokat, azonban egy cég esetében itt is a GDPR-szabályoknak megfelelően kell eljárni. Vagyis a gyakorlatban név nélkül, összesítve kap a munkáltató kimutatást, és javaslatokat fogalmaznak meg arra vonatkozóan, mit és hogyan kellene fejleszteni a kollektíván belül. – Egy túlterhelt társadalom 1,5-2 százalék GDP-eltérést okozhat. Ezt le lehet vetíteni egy cég életére is, hiszen ha nincs rekreációs idő, akkor a teljesítmény is csökken – zárta szavait Győri Gyula.

Nyugalmi állapotban zajlik a mérés (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Az oktatók örültek a felkérésnek

– Tizenhét oktatónkon végezték el eddig a vizsgálatot. Az állományunk időközben bővült, így még öt munkatársunkon a napokban végzik el a méréseket – vette át a szót Koroknai Imre, hozzátéve, a vizsgálatokat negyedévente kell elvégezni, hogy hosszútávú következtetéseket tudjanak levonni. – Mi, a megye legnagyobb autóiskolája örömmel csatlakoztunk ehhez a programhoz és óriási megtiszteltetés, hogy részese lehetünk egy új rendszer kialakításának. Nagyon jól tudjuk, hogy nem mindegy, kik és milyen módszerekkel tanítanak, ahogy az sem, milyen állapotban vannak az oktatók. A kollégáim is nyitottak voltak a lehetőségre, és nagy izgalommal várták a mérést – fogalmazott az autósiskola tulajdonosa.

Kiemelte, az oktatók vizsgálatának eredményét a jogszabályi előírások miatt nem látta, de egyes kollégái örömmel osztották meg vele tapasztalatikat, észrevételeiket.

– Erre a szakmára nagyon jellemző a kiégés. A vizsgálatsorozat végén pontosabb képet kaphatunk arra vonatkozóan, hogy hol fejleszthetünk, mennyire terhelhető a társaság és a kollektívára nézve szükséges-e bármiféle változtatás. Legfontosabb célunk a közlekedés biztonságának javítása, reméljük, mi is hozzájárulhatunk ehhez.

Fogarasi Renáta

További híreink
Bolti tolvajok: hárman is lebuktak Debrecenben
Bolti tolvajok: hárman is lebuktak Debrecenben
Az önkiszolgáló kasszát kihasználva próbáltak lopni.
Újabb baleset a Csapó utcai buszmegállónál
Újabb baleset a Csapó utcai buszmegállónál
Ezúttal is a falnak ütközött egy autó.
Pokollá tette volt párja életét egy debreceni
Pokollá tette volt párja életét egy debreceni
Felfüggesztett börtönbüntetést kapott.
Tűz egy debreceni csarnokban
Tűz egy debreceni csarnokban
Negyven dolgozó hagyta el az épületet a Déli Ipari Parkban.
Két autó ütközött a debreceni kereszteződésben
Két autó ütközött a debreceni kereszteződésben
A helyszínelés ideje alatt forgalomkorlátozásra kell számítani.
Közösen ünnepel Debrecen és Nagyvárad
Közösen ünnepel Debrecen és Nagyvárad
Margitta és Berettyóújfalu is csatlakozott a programsorozathoz.
Felvételi a Debreceni Egyetemre: kiszámítható és rugalmas
Felvételi a Debreceni Egyetemre: kiszámítható és rugalmas
A pontszámításában továbbra is első szempont a tudás, ezt rögtön követi az esélyegyenlőség.
Akkumulátoripar: eredményekről beszélt Debrecen polgármestere
Akkumulátoripar: eredményekről beszélt Debrecen polgármestere
Kevesebb NMP, kén-dioxid és ivóvízigény.
A 48-ason menekült a rendőrök elől
A 48-ason menekült a rendőrök elől
Az árokba csapódott kocsijával.
A Debreceni Egyetem professzora a MOTESZ élén
A Debreceni Egyetem professzora a MOTESZ élén
Páll Dénes mandátuma két évre szól.
Prémium szórakozás otthonodban
Prémium szórakozás otthonodban
Samsung OLED televíziók.
Ismerd meg a Digitális Állampolgár appot!
Ismerd meg a Digitális Állampolgár appot!
Ügyintézés bárhol, bármikor.
Nem akármilyen klubba került a nagyhegyesi asztrofotós
Nem akármilyen klubba került a nagyhegyesi asztrofotós
Két képe is bekerült a legjobbak közé.
TikTok-videók hatása miatt álbeteg sok fiatal
TikTok-videók hatása miatt álbeteg sok fiatal
Nagyobb az esélye a téves öndiagnózisnak, ha érzelmileg erősen bevonódnak a közösségi média világába.
Növekvő kiberfenyegetés az egészségügyben
Növekvő kiberfenyegetés az egészségügyben
Az implantátumok hálózatba kapcsolása új veszélyeket rejt.
Újabb Apple-zavar okoz fejfájást a magyaroknak
Újabb Apple-zavar okoz fejfájást a magyaroknak
Figyelje, hányszor vonnak le egy tételt a számlájáról!
Megérkezett az iPhone 16
Megérkezett az iPhone 16
Soha nem látott teljesítmény, izgalmas lehetőségek
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Magyar ikertestvérek tűntek el nyomtalanul Skóciában
Magyar ikertestvérek tűntek el nyomtalanul Skóciában
Utoljára a folyó partján látták őket.
Hirdetés
Hirdetés
Nem jelentkeztek a lottónyereményért
Nem jelentkeztek a lottónyereményért
90 napja volt rá a fogadónak. Most már késő...
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
KSH: nincs jó formában az építőipar
Egyelőre várni kell a fellendülésre.
Horvátország a magyarok második otthona
Újabb rekordévet zártak a turisták.
A debreceniek 70 százaléka dolgozik
Interaktív ábrán mutatják be az országos helyzetet.
Özönlenek a külföldiek Debrecenbe
Hajdúszoboszló is növelte a forgalmát.
Csaknem két kilométert aszfaltoznak Egyeken
Várják a kivitelezők jelentkezését.
Rekordévet zárt a hazai turizmus
A szálláshelyeken még soha ennyi bevétel nem keletkezett.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
A DV Parking Kft. beszerzési hirdetménye
A DV Parking Kft. beszerzési hirdetménye
Toyotát venne tartós bérletbe a debreceni cég.
Téves parkolási regisztráció
Téves parkolási regisztráció
Még ráérnek az újonnan bevont területen élő debreceniek.