Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben

| 2022. 07. 26. | 14:02:00
Együttműködés keretében vizsgálják a gépjárműoktatók mentális egészségét és teljesítményét.
Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A Pharmaflight Zrt. kifejlesztette a PHAPA (Pharmaflight Aviation Physiological Analysis) névre keresztelt eszközt és módszertant a különösen nagy stresszel járó feladatokat ellátó légi személyzet számára. A program célja a pilóták és légi irányítók teljesítőképességének, fáradtságának mérése, elemzése által a teljesítőképességük optimalizálása. A debreceni székhelyű cég felkért három helyi vállalkozást, a Koroknai Autósiskolát, a DKV-t és a Trans-Spedet, hogy a PHAPA közúti járművezetők számára adaptált változatát közösen továbbfejlesszék, optimalizálják. Fontos terület a kutatásban a koronavírus-járvány során kialakult, a gépjárművezetést esetlegesen befolyásoló élettani hatások vizsgálata, elemzése.

A programról Győri Gyulával, a Pharmaflight Zrt. kutatási program vezetőjével és Koroknai Imrével, a Koroknai Autósiskola tulajdonosával beszélgettünk.

– A légiközlekedésben ismert fáradtsági tényezőkből adódó légikatasztrófák vitték arra a nemzetközi szervezeteket, hogy magával a fáradtsággal is foglalkozzanak valamilyen módon. Ez a fatyque risk management, vagyis a fáradtság-kockázatelemzés szintjén valósult meg, vagyis minden légitársaságnak és repüléssel foglalkozó szervezetnek önálló programot kellett kidolgoznia a fáradtságkezelésre – kezdte Győri Gyula. Ismertette, ezt a döntést azért hozták meg, mert senki nem tudott egységes megoldást kínálni a fáradtság kezelésére, ugyanis azt eddig nem lehetett mérni, csupán hosszú vizsgálatsorozat után következtethettek az okokra az orvosok. – A mi tudományunk az, hogy megszerkesztettünk egy olyan, korszerű technikára alapuló értékelő bázist és szoftvert, amivel egy hatperces nyugalmi vizsgálat után megállapítjuk a teljesítőképességet, a pillanatnyi fáradtsági szintet, továbbá az illető alapképességeit is. Szellemit és fizikait egyaránt. A módszer kidolgozására az ENSZ felügyelete alatt működő repülési világszervezettel (ICAO) kötöttünk exkluzív megállapodást, az első fejlesztéseket 2019-ben reprezentáltunk – mondta.

(Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Kiderült, azóta folyamatosan fejlesztették a technológiát és a rendszereket is, így kialakították a közúti közlekedésre is alkalmas mérési protokollt. A Koroknai Autóiskolával, a DKV-val és a Trans-Speddel közös munkát jelenleg kutatási szinten kezelik, bár nemzetközi szinten is elfogadott a módszer.

Ez év januárjában Houstonban, a Texas államban működő szakmai szervezetek vezetőinek mutatták be a közúti közlekedés számára kialakított szoftvert és annak használatát, eredményeit. – A mostani pilot programnak a lényege, hogy mi adjuk a tudományos hátteret, a partnerszervezetek pedig a hasznosíthatósági részét, így közösen felépíthetjük a módszertant. Ehhez mindössze egy hatperces vizsgálatra van szükség. Felmérjük az adott korban lévő személy alapképességeit és azt is, hogy jelen állapotával milyen teljesítményre képes, valamint javaslatot teszünk állapota optimalizálására. Ma már ott tart a fejlesztés, hogy a vizsgálatot követő pár percen belül elkészül az eredmény – tudatta Győri Gyula.

A mérés gyakorlati része (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Mi az az alapképesség?

Amit születésünktől kezdve hozunk magunkkal, az az alapképességünk. – Mi az illető élettani, antropometriai adottságát, képességeit mérjük fel – jegyezte meg, hozzátéve, ennek a módszernek a kezdeti alkalmazásával és kutatásával az 1980-as években kezdett foglalkozni sportolóként. Akkor a Budapesti Honvédban egy tudományos csoport tagjaként kezdték vizsgálni a versenyzők képességeit, ennek köszönhetően kimagaslóan nagy számú mérési eredményük van. – Mindig a legfejlettebb technikákat vesszük alapul. Általában olyan korszerű eszközöket használunk, amit a  fejlesztőmérnökök sok esetben más, magas szintű technológiák kiszolgálására optimalizáltak. Számos esetben a munkatársainkkal közösen teszik alkalmazhatóvá a rendszerünk számára. A PHAPA a betegségek megelőzésére is használható. A rendszerünk nem pótolja a speciális orvostudományt, hisz ha eltérést látunk, a mi orvosaink is specialistához irányítják az vizsgált személyt. Azt próbáljuk elérni, hogy az embereknek ne a fáradtság határozza meg a mindennapos tevékenységüket, hanem apró változtatásokkal jobbá tehessük az átlagos teljesítőképességüket, és ezzel csökkenthessük a fáradtságot, vagy akár növelhessük a stressztűrő képességüket. Ezé a területé a jövő, észrevétlenül segíthetünk másokon – mondta. Fontos, hogy a mérés végeztével az ember tisztában lesz a teljesítőképességének korlátaival, így nem fog túlzott elvárásokat támasztani önmagával szemben.

A rutin természetesen képes a teljesítőképességet korrigálni, de csak akkor, ha megfelelő alapképesség társul mellé.

A mérés elemzése (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

– Amiben mi tudunk segíteni az autósiskolának, jelenleg az oktatóknak, de nem kizárt, hogy később a tanulóknak is, az az, hogy optimálisan bírják a terhelést, elkerüljék a szélsőségeket. Ez nagyon jól menedzselhető. Az emberi szervezet hamarabb megmutatja a problémákat, mint ahogy érezzük – fogalmazott Győri. Kifejtette: a fáradtság érzése szubjektív, hiszen olyankor a szervezet gyakran nem fáradt el, csak lehetnek olyan tényezők, amikor ezt úgy érzékeljük. Ám ez nem jelenti azt, hogy a képességeink ekkor romlottak volna. - Ma már a nagy kamionos cégek meg tudják mondani, milyen útvonalon menjenek a gépjárművezetők és mikor, hogyan válasszák meg a vezetési stílust ahhoz, hogy az a legoptimálisabb legyen a vállalat szempontjából. Mi ugyanezt adjuk a humán oldalról. Megmondjuk, ki miben jó, mit kell fejleszteni, hogy a legtöbbet hozza ki magából – folytatta.

Meg kell felelni a szabályoknak

Ha a megrendelő magánszemély, természetesen azonnal megkapja az adatokat, azonban egy cég esetében itt is a GDPR-szabályoknak megfelelően kell eljárni. Vagyis a gyakorlatban név nélkül, összesítve kap a munkáltató kimutatást, és javaslatokat fogalmaznak meg arra vonatkozóan, mit és hogyan kellene fejleszteni a kollektíván belül. – Egy túlterhelt társadalom 1,5-2 százalék GDP-eltérést okozhat. Ezt le lehet vetíteni egy cég életére is, hiszen ha nincs rekreációs idő, akkor a teljesítmény is csökken – zárta szavait Győri Gyula.

Nyugalmi állapotban zajlik a mérés (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Az oktatók örültek a felkérésnek

– Tizenhét oktatónkon végezték el eddig a vizsgálatot. Az állományunk időközben bővült, így még öt munkatársunkon a napokban végzik el a méréseket – vette át a szót Koroknai Imre, hozzátéve, a vizsgálatokat negyedévente kell elvégezni, hogy hosszútávú következtetéseket tudjanak levonni. – Mi, a megye legnagyobb autóiskolája örömmel csatlakoztunk ehhez a programhoz és óriási megtiszteltetés, hogy részese lehetünk egy új rendszer kialakításának. Nagyon jól tudjuk, hogy nem mindegy, kik és milyen módszerekkel tanítanak, ahogy az sem, milyen állapotban vannak az oktatók. A kollégáim is nyitottak voltak a lehetőségre, és nagy izgalommal várták a mérést – fogalmazott az autósiskola tulajdonosa.

Kiemelte, az oktatók vizsgálatának eredményét a jogszabályi előírások miatt nem látta, de egyes kollégái örömmel osztották meg vele tapasztalatikat, észrevételeiket.

– Erre a szakmára nagyon jellemző a kiégés. A vizsgálatsorozat végén pontosabb képet kaphatunk arra vonatkozóan, hogy hol fejleszthetünk, mennyire terhelhető a társaság és a kollektívára nézve szükséges-e bármiféle változtatás. Legfontosabb célunk a közlekedés biztonságának javítása, reméljük, mi is hozzájárulhatunk ehhez.

Fogarasi Renáta

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Súlyos baleset a Debreceni Egyetemnél
Súlyos baleset a Debreceni Egyetemnél
Rendőrségi helyszínelés zajlik. A mentők is a helyszínen.
Baleset akadályozza a forgalmat a debreceni felüljárón
Baleset akadályozza a forgalmat a debreceni felüljárón
Több busz is terelőútvonalon közlekedik.
Országosan kiemelkedő számú lakás épül Debrecenben
Országosan kiemelkedő számú lakás épül Debrecenben
A KSH tette közzé az első kilenc hónap adatait.
Elegáns ünnepi ruhát öltött Debrecen ikonikus épülete
Elegáns ünnepi ruhát öltött Debrecen ikonikus épülete
Három jeles alkalom előtt is tiszteleg az intézmény
Miért éppen Debrecen? – Párizs helyett minket választott az elefántcsontparti Siaka Tou
Miért éppen Debrecen? – Párizs helyett minket választott az elefántcsontparti Siaka Tou
A magyar nyelv ismerete elengedhetetlen az integrálódáshoz - vallja.
Füredi Kapu: végre megvan a sikkasztó elleni jogerős büntetés
Füredi Kapu: végre megvan a sikkasztó elleni jogerős büntetés
Sz. Tamásnak le kell töltenie a szabadságvesztés kétharmadát, mielőtt feltételesen szabadulhat.
Ezek a debreceni hallgatók a kar kiválóságai
Ezek a debreceni hallgatók a kar kiválóságai
Nemzeti Felsőoktatási Ösztöndíjat nyertek.
Karambol a Monostorpályi úton
Karambol a Monostorpályi úton
Két személyautó ütközött Debrecenben.
Ötszáz lakást építenének az Epreskertben
Ötszáz lakást építenének az Epreskertben
Újabb két „rozsdaövezeti” ingatlanfejlesztés Debrecenben.
Gyásznap: a mártírokra emlékeztek Debrecenben
Gyásznap: a mártírokra emlékeztek Debrecenben
Az ünnepség Magyarország lobogójának felvonásával és félárbócra eresztésével vette kezdetét.
A nap, amikor Debrecent szovjet tankok lőtték
A nap, amikor Debrecent szovjet tankok lőtték
November 4-ét a kormány 2013-ban hivatalosan is nemzeti gyásznappá nyilvánította.
Növekvő kiberfenyegetés az egészségügyben
Növekvő kiberfenyegetés az egészségügyben
Az implantátumok hálózatba kapcsolása új veszélyeket rejt.
Újabb Apple-zavar okoz fejfájást a magyaroknak
Újabb Apple-zavar okoz fejfájást a magyaroknak
Figyelje, hányszor vonnak le egy tételt a számlájáról!
Megérkezett az iPhone 16
Megérkezett az iPhone 16
Soha nem látott teljesítmény, izgalmas lehetőségek
Több ezer fényévre lévő égi objektumot fotóztak Bocskaikertben
Több ezer fényévre lévő égi objektumot fotóztak Bocskaikertben
Az amatőr csillagászok kihasználják a derült éjszakákat.
A magyarok többsége szórakozásra és kapcsolattartásra használja az internetet
A magyarok többsége szórakozásra és kapcsolattartásra használja az internetet
Az Észak-Alföldön 10 százalékkal alacsonyabb az internetkapcsolattal rendelkezők aránya, mint a fővárosban.
A TikTok visszavonja a jutalmazási funkcióját az unióban
A TikTok visszavonja a jutalmazási funkcióját az unióban
Az üzemeltető nem hozott kockázatcsökkentő intézkedéseket a gyermekek védelme érdekében.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Súlyos baleset a Debreceni Egyetemnél
Súlyos baleset a Debreceni Egyetemnél
Rendőrségi helyszínelés zajlik. A mentők is a helyszínen.
Hirdetés
Hirdetés
Pusztakezes bunyóban rendeznek országos sorozatot Magyarországon
Pusztakezes bunyóban rendeznek országos sorozatot Magyarországon
Ismert arcok alapították meg a Magyar Pusztakezes Szövetséget.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Országosan kiemelkedő számú lakás épül Debrecenben
A KSH tette közzé az első kilenc hónap adatait.
A Belügyminisztérium egyeztet a pedagógusok béremeléséről
A források 88 százalékát a magyar kormány, 12 százalékát az Európai Unió biztosítja.
Lépéskényszerben a debreceni repülőtér
Ha a kormány nem biztosítja a beígért fejlesztéseket, Nagyvárad válhat a térség legerősebb szereplőjévé a légiközlekedésben.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Vetített képek és csendes zene várja a biharkeresztesi temetőbe érkezőket
Vetített képek és csendes zene várja a biharkeresztesi temetőbe érkezőket
A város önkormányzata sok mindben segíti a sírkerteket üzemeltető vállalkozót.
Elhunyt orvosaikról, képviselőikről sem feledkeznek meg Komádiban
Elhunyt orvosaikról, képviselőikről sem feledkeznek meg Komádiban
A dél-bihari kisváros temetője felkészült a halottak napjára érkezők fogadására.
Halloween Party a Grand Casinóban
Halloween Party a Grand Casinóban
Tudjuk, hol fogja tölteni az idei halloweent.
Hirdetés