•  Bezárás
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
  • CívisCafé
  • Debreceni Egyetem
  • DVSC
  • DEAC
  • Campus Fesztivál
  • Hajdú-Bihar
  • Hajdúszoboszló
  • Kezdőlap
  • Helyben járó
  • Galéria
  • Szerintem
    • Bereczki-Csák Helga
    • Cs. Bereczki Attila
    • Szabó-Kovács Patrícia
    • Szakács Béla
    • Gulyás Czibere Anikó
    • Szalmási Nimród
    • Ratalics László
  • Tech
  • Bűn
  • Sport
    • Labdarúgás
    • Kézilabda
    • Kosárlabda
    • Jégkorong
    • Vízilabda
    • Más csapatsportok
    • Egyéni sportok
    • Technikai sportok
    • Küzdősportok
    • Kispályás foci
    • Vívás
  • Campus
  • Közélet
    • Belföld
    • Külföld
  • CívisCafé
  • Hajdú-Bihar
  • JOHNNYBET
FRISS HÍREK
Már nem álom a 35-ös főút négy sávra bővítése Kibővíthetik a csokotA Debreceni Hőszolgáltató Zrt. 50 éves Figyelmeztet a Nébih: ezt az olajat ne fogyassza el!Hősi halottá nyilvánították a robbanásban elhunyt TEK-estA futóké a terep a debreceni reptéren Civaqua-program: kulcsszerepben Józsa Kezdődhet a Debreceni út felújítása Nyírmártonfalván Hétvégére elromlik az idő A Kartács utcaiak kivívták, hogy csinálják meg az utat előttük

Hirdetés

Hirdetés

Helyben járóDebrecenkutatásKoroknai ImreKoroknai AutósiskolaGyőri GyulaPharmaflight

Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben

civishir.hu

2022.07.26. 12:02

Nem mindennapi kutatás-fejlesztés zajlik Debrecenben
Koroknai Imre és Győri Gyula (Fotó: Cívishír)

Együttműködés keretében vizsgálják a gépjárműoktatók mentális egészségét és teljesítményét.

Hirdetés

A Pharmaflight Zrt. kifejlesztette a PHAPA (Pharmaflight Aviation Physiological Analysis) névre keresztelt eszközt és módszertant a különösen nagy stresszel járó feladatokat ellátó légi személyzet számára. A program célja a pilóták és légi irányítók teljesítőképességének, fáradtságának mérése, elemzése által a teljesítőképességük optimalizálása. A debreceni székhelyű cég felkért három helyi vállalkozást, a Koroknai Autósiskolát, a DKV-t és a Trans-Spedet, hogy a PHAPA közúti járművezetők számára adaptált változatát közösen továbbfejlesszék, optimalizálják. Fontos terület a kutatásban a koronavírus-járvány során kialakult, a gépjárművezetést esetlegesen befolyásoló élettani hatások vizsgálata, elemzése.

A programról Győri Gyulával, a Pharmaflight Zrt. kutatási program vezetőjével és Koroknai Imrével, a Koroknai Autósiskola tulajdonosával beszélgettünk.

– A légiközlekedésben ismert fáradtsági tényezőkből adódó légikatasztrófák vitték arra a nemzetközi szervezeteket, hogy magával a fáradtsággal is foglalkozzanak valamilyen módon. Ez a fatyque risk management, vagyis a fáradtság-kockázatelemzés szintjén valósult meg, vagyis minden légitársaságnak és repüléssel foglalkozó szervezetnek önálló programot kellett kidolgoznia a fáradtságkezelésre – kezdte Győri Gyula. Ismertette, ezt a döntést azért hozták meg, mert senki nem tudott egységes megoldást kínálni a fáradtság kezelésére, ugyanis azt eddig nem lehetett mérni, csupán hosszú vizsgálatsorozat után következtethettek az okokra az orvosok. – A mi tudományunk az, hogy megszerkesztettünk egy olyan, korszerű technikára alapuló értékelő bázist és szoftvert, amivel egy hatperces nyugalmi vizsgálat után megállapítjuk a teljesítőképességet, a pillanatnyi fáradtsági szintet, továbbá az illető alapképességeit is. Szellemit és fizikait egyaránt. A módszer kidolgozására az ENSZ felügyelete alatt működő repülési világszervezettel (ICAO) kötöttünk exkluzív megállapodást, az első fejlesztéseket 2019-ben reprezentáltunk – mondta.

(Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Kiderült, azóta folyamatosan fejlesztették a technológiát és a rendszereket is, így kialakították a közúti közlekedésre is alkalmas mérési protokollt. A Koroknai Autóiskolával, a DKV-val és a Trans-Speddel közös munkát jelenleg kutatási szinten kezelik, bár nemzetközi szinten is elfogadott a módszer.

Ez év januárjában Houstonban, a Texas államban működő szakmai szervezetek vezetőinek mutatták be a közúti közlekedés számára kialakított szoftvert és annak használatát, eredményeit. – A mostani pilot programnak a lényege, hogy mi adjuk a tudományos hátteret, a partnerszervezetek pedig a hasznosíthatósági részét, így közösen felépíthetjük a módszertant. Ehhez mindössze egy hatperces vizsgálatra van szükség. Felmérjük az adott korban lévő személy alapképességeit és azt is, hogy jelen állapotával milyen teljesítményre képes, valamint javaslatot teszünk állapota optimalizálására. Ma már ott tart a fejlesztés, hogy a vizsgálatot követő pár percen belül elkészül az eredmény – tudatta Győri Gyula.

A mérés gyakorlati része (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Mi az az alapképesség?

Amit születésünktől kezdve hozunk magunkkal, az az alapképességünk. – Mi az illető élettani, antropometriai adottságát, képességeit mérjük fel – jegyezte meg, hozzátéve, ennek a módszernek a kezdeti alkalmazásával és kutatásával az 1980-as években kezdett foglalkozni sportolóként. Akkor a Budapesti Honvédban egy tudományos csoport tagjaként kezdték vizsgálni a versenyzők képességeit, ennek köszönhetően kimagaslóan nagy számú mérési eredményük van. – Mindig a legfejlettebb technikákat vesszük alapul. Általában olyan korszerű eszközöket használunk, amit a  fejlesztőmérnökök sok esetben más, magas szintű technológiák kiszolgálására optimalizáltak. Számos esetben a munkatársainkkal közösen teszik alkalmazhatóvá a rendszerünk számára. A PHAPA a betegségek megelőzésére is használható. A rendszerünk nem pótolja a speciális orvostudományt, hisz ha eltérést látunk, a mi orvosaink is specialistához irányítják az vizsgált személyt. Azt próbáljuk elérni, hogy az embereknek ne a fáradtság határozza meg a mindennapos tevékenységüket, hanem apró változtatásokkal jobbá tehessük az átlagos teljesítőképességüket, és ezzel csökkenthessük a fáradtságot, vagy akár növelhessük a stressztűrő képességüket. Ezé a területé a jövő, észrevétlenül segíthetünk másokon – mondta. Fontos, hogy a mérés végeztével az ember tisztában lesz a teljesítőképességének korlátaival, így nem fog túlzott elvárásokat támasztani önmagával szemben.

A rutin természetesen képes a teljesítőképességet korrigálni, de csak akkor, ha megfelelő alapképesség társul mellé.

A mérés elemzése (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

– Amiben mi tudunk segíteni az autósiskolának, jelenleg az oktatóknak, de nem kizárt, hogy később a tanulóknak is, az az, hogy optimálisan bírják a terhelést, elkerüljék a szélsőségeket. Ez nagyon jól menedzselhető. Az emberi szervezet hamarabb megmutatja a problémákat, mint ahogy érezzük – fogalmazott Győri. Kifejtette: a fáradtság érzése szubjektív, hiszen olyankor a szervezet gyakran nem fáradt el, csak lehetnek olyan tényezők, amikor ezt úgy érzékeljük. Ám ez nem jelenti azt, hogy a képességeink ekkor romlottak volna. - Ma már a nagy kamionos cégek meg tudják mondani, milyen útvonalon menjenek a gépjárművezetők és mikor, hogyan válasszák meg a vezetési stílust ahhoz, hogy az a legoptimálisabb legyen a vállalat szempontjából. Mi ugyanezt adjuk a humán oldalról. Megmondjuk, ki miben jó, mit kell fejleszteni, hogy a legtöbbet hozza ki magából – folytatta.

Meg kell felelni a szabályoknak

Ha a megrendelő magánszemély, természetesen azonnal megkapja az adatokat, azonban egy cég esetében itt is a GDPR-szabályoknak megfelelően kell eljárni. Vagyis a gyakorlatban név nélkül, összesítve kap a munkáltató kimutatást, és javaslatokat fogalmaznak meg arra vonatkozóan, mit és hogyan kellene fejleszteni a kollektíván belül. – Egy túlterhelt társadalom 1,5-2 százalék GDP-eltérést okozhat. Ezt le lehet vetíteni egy cég életére is, hiszen ha nincs rekreációs idő, akkor a teljesítmény is csökken – zárta szavait Győri Gyula.

Nyugalmi állapotban zajlik a mérés (Fotó: Pharmaflight Zrt.)

Az oktatók örültek a felkérésnek

– Tizenhét oktatónkon végezték el eddig a vizsgálatot. Az állományunk időközben bővült, így még öt munkatársunkon a napokban végzik el a méréseket – vette át a szót Koroknai Imre, hozzátéve, a vizsgálatokat negyedévente kell elvégezni, hogy hosszútávú következtetéseket tudjanak levonni. – Mi, a megye legnagyobb autóiskolája örömmel csatlakoztunk ehhez a programhoz és óriási megtiszteltetés, hogy részese lehetünk egy új rendszer kialakításának. Nagyon jól tudjuk, hogy nem mindegy, kik és milyen módszerekkel tanítanak, ahogy az sem, milyen állapotban vannak az oktatók. A kollégáim is nyitottak voltak a lehetőségre, és nagy izgalommal várták a mérést – fogalmazott az autósiskola tulajdonosa.

Kiemelte, az oktatók vizsgálatának eredményét a jogszabályi előírások miatt nem látta, de egyes kollégái örömmel osztották meg vele tapasztalatikat, észrevételeiket.

– Erre a szakmára nagyon jellemző a kiégés. A vizsgálatsorozat végén pontosabb képet kaphatunk arra vonatkozóan, hogy hol fejleszthetünk, mennyire terhelhető a társaság és a kollektívára nézve szükséges-e bármiféle változtatás. Legfontosabb célunk a közlekedés biztonságának javítása, reméljük, mi is hozzájárulhatunk ehhez.

Fogarasi Renáta

DebrecenkutatásKoroknai ImreKoroknai AutósiskolaGyőri GyulaPharmaflight

Hirdetés

Hirdetés

Gazdasági hírek

Közélet

Kibővíthetik a csokot

Helyben járó

A Debreceni Hőszolgáltató Zrt. 50 éves

Helyben járó

Áder János: a debreceni akkumulátorgyárra megvan a megoldás

Gazdaság

Félreértések és igazságok a weboldal fejlesztés kapcsán

Gazdaság

Milyen egy jó céges weboldal?

Hajdú-Bihar

Ismét nekifutnak a bagaméri piacépítésnek

Hirdetés

Ez is érdekelheti

Helyben járó

Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

Helyben járó

Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

Közélet

Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

Közélet

Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

Hajdú-Bihar

Püspökladányban is kopogtat a BMW?

Belföld

Gázolt a Debrecenbe tartó InterCity

Hirdetés

Hirdetés

Gazdaság

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    A Hajdúszoboszlón lakó vendégmunkásokról forgatott az RTL

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Már a mérnökök kezében hat hajdúsámsoni utca jövője

  • Helyben járóGazdaság

    Ötven éve osztozunk a küldetésben

  • Helyben járóGazdaság

    Vendégmunkások: Debrecenben hirdeti meg akcióját a Jobbik

  • Helyben járóGazdaság

    50 éves a Debreceni Hőszolgáltató Zrt.

Hirdetés

Időjárás

Hirdetés

Legnézettebb

  • Helyben járóHajdú-Bihar

    Tűz a debreceni vonalon; sokat késnek a vonatok

    A vonatközlekedés mindkét vágányon szünetel.

  • Helyben járóBűn

    Tömegverekedés! – a Nagyállomás és környéke továbbra is Debrecen Chicagója

    Két vidéki banda csapott össze.

  • Közélet

    Akinek van ilyen kártyája, ingyen utazhat a MÁV és a Volán járatain

    Több mint 100 iskola csatlakozott már a programhoz.

  • Közélet

    Belügyminiszter: este hatig tart az iskolai ügyelet

    A Kréta-rendszerben üzent a szülőknek.

  • Hajdú-BiharGazdaság

    Püspökladányban is kopogtat a BMW?

    A megbeszélés csupán tájékozódó jellegű volt.

Hirdetés

Programajánló

2023. Szeptember

  • H
  • K
  • Sze
  • Cs
  • P
  • Szo
  • V
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 01
  • 02
  • 03
  • 04
  • 05
  • 06
  • 07
  • 08
  • 09
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 01

Programok

  • Az Elefánt és a Platon Karataev is ellátogat Debrecenbe

  • Ingyenes, interaktív bemutató az Atomkiban

  • Sörényfonás és pónisétáltatás a debreceni Kortaportán

  • Izgalmas időutazásra hív a Zsuzsi Erdei Vasút

  • Magyarország legnagyobb rántott húsa készül Debrecenben

Bulvár

Bűn
rendőrséggyorshajtás

L.L. Junior 100 km/órával hajtott át a Petőfi hídon, és még videózott is

Bulvár
zenehalál

Elhunyt az olasz, akinek a dalait az egész világ ismerte

Bulvár
erőszakáldozat

Megyeri Csilla: Az áldozathibáztatás megforgatta bennem a kést



Legolvasottabb

  • Már nem álom a 35-ös főút négy sávra bővítése

    2023.09.21

  • Egy napig ingyenes a tömegközlekedés Debrecenben

    2023.09.20

  • Súlyos baleset Hajdúböszörménynél

    2023.09.17

Kiemelt

  • Civaqua-program: kulcsszerepben Józsa

    2023.09.21

  • A Kartács utcaiak kivívták, hogy csinálják meg az utat előttük

    2023.09.21

  • Izgalmas forduló következik; listavezető marad a DVSC?

    2023.09.21

Témáinkból

  • Debreceni Egyetem
  • film
  • baleset
  • DVSC
  • olimpia
  • közlekedés
  • MSZP
  • migráció
  • napi ajánlat
  • jégkorong
  • labdarúgás
  • DKV
  • Campus Fesztivál
  • Kósa Lajos
  • Hajdúszoboszló

Ezen az oldalon sütiket használunk. A böngészéssel ezt elfogadod.

További Információk

civishir.hu - Minden jog fenntartva! (2023.09.22)

  • Impresszum
  • Felhasználási feltételek
  • Adatvédelem