A gépi tanulás került középpontba a Debreceni Egyetemen

A gépi tanulást irányító algoritmusok mechatronikai, gépészeti és járműmérnöki területen történő alkalmazásáról tartott előadásokat a Debreceni Egyetem Műszaki Karán Botzheim János, az ELTE-Bosch Mesterséges Intelligencia Tanszék vezetője. A Mechatronikai Tanszék és a DAB Műszaki Szakbizottság meghívására a cívisvárosba érkező tanszékvezető előbb magyarul, majd angolul adott elő az IEEE IES Student Chapter című szakmai rendezvény díszvendégeként – számolt be a hirek.unideb.hu.
A tanszékvezető elmondta: a mesterséges intelligenciával és a gépi tanulás algoritmusaival a tudományos kutatás szintjén már a hatvanas évek óta intenzíven foglalkoznak a szakemberek, de ezek hatalmas számítási igényük miatt az iparban sokáig nem tudtak teret hódítani.
A számítási kapacitás növekedése napjainkban viszont már lehetővé teszi az algoritmusok egyre szélesebb körű alkalmazását, így az a tudományos kutatás szintjéről átlépett az ipari alkalmazások világába.
Botzheim János előadásában a matematikai képleteket felvonultató elméleti bevezetőt követően olyan mérnöki alkalmazások kerültek szóba, mint a kognitív robotika, a hegesztési modell paramétereinek identifikációja, az optimális hegesztési paraméterek kiválasztása, a zajszűrés mérési adatgyűjtés során, a hiszterézises súrlódási modell paramétereinek identifikációja, a hajtáslánc optimalizálása, a darts dobások betanulása robotkarral, valamint a dróndetektálás.
Korondi Péter, a Mechatronikai Tanszék professzora szerint a gépi tanulási algoritmusok egyrészt segítik az új termékek tervezési folyamatát, másrészt hozzájárulhatnak az áruk addig nem létező tulajdonságainak kialakításához. Korábban azt szoktuk meg, hogy egy megvásárolt termék új korában működik a legjobban, utána csak amortizálódik és egyre kevésbé lesz hatékony.
Ezzel szemben, ha a termékbe beépítünk egy gépi tanulási algoritmust, akkor az a működése során egyre többet tudhat meg környezetéről és ahhoz alkalmazkodva mind hatékonyabbá válik.
A szakember kifejtette: a mára megnövekedett ipari igények miatt a gépi tanulásnak kiemelt szerepet kell kapnia az oktatásban és a kutatásban a műszaki felsőoktatásban, ami határozott szándéka a műszaki karnak és az informatikai karnak. A két kar szoros együttműködésben foglalkozik ezek kutatásával.
– A 21. században a mérnöki munka természetes segédeszköze kell legyen a gépi tanulás. Ugyanúgy kell használnunk, mint valamikor a logarlécet, a zsebszámológépet, majd a számítógépet és napjainkban a tervezést és a számítást segítő szoftvereket. A gépi tanulás teljesen át fogja alakítani a hagyományos mérnöki munkaköröket és nekünk erre időben fel kell készülnünk, és fel kell készíteni a hallgatóinkat – hangsúlyozta Korondi Péter.






























