Ez lesz Debrecen új szelfipontja?
Debreceni szemnek talán szokatlan térinstalláció kerül a II. János Pál pápra térre, a Ködszínház közelébe: a dizájnerként tevékenykedő Hangyel Roland Megérkezés élménye nevű alkotásának elhelyezését támogatja Papp László. Debrecen polgármestere május 17-én hozott határozatot erről. Mint olvasható, a döntés során figyelemmel volt a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének szakértői véleményére, s felkérte a városfejlesztési osztály vezetőjét az elhelyezéshez szükséges intézkedésekre.
A debreceni dizájner az internetes oldalán részletesen ír a műalkotásról (animációk is megtkinthetők). Így arról is, hogy a tervezés során fontos volt számára a 21. század formanyelvén kommunikálni, s ha nem is tolakodóan, de megjeleníteni a múltban gyökerező, de napjainkban is értelmezhető fogalmakat, szimbólumokat. Így az alkotás által felülnézetből formázó szívet és a három kristályos szerkezetű kapu – a járókelők által érzékelhető – absztrakt egybeolvadását.
– A Megérkezés élménye rendezett aszimmetriája inspirálja a szépséget, ugyanakkor felülnézetből a szimmetriája, és az általa formált szív nyújt megnyugtató érzetet – kommentálja Hangyel Roland, aki a műalkotásban megjelenő, a tervezéskor szem előtt tartott 3-as és 12-es számok jelentése kapcsán emlékeztet: előbbi a világ hármas osztottságát szimbolizálja (szellem–test–lélek; születés-élet-halál; múlt-jelen-jövő) és vallási töltettel bír, hiszen az Istenben lévő szentháromság (Atya-Fiú-Szentlélek) jelképe. A tizenkettő tetten érhető a hónapok, az állatövi jegyek, az Olümposzon lakó főistenek, de a Jézust körülvevő apostolok számában is.
Az installáció központi eleme több mint 130 tükörpolírozott rozsdamentes acéllapból készül, 12 méter átmérőjű, a legmagasabb pontja 3,5 méter. Hangyel Roland azt mondja, a szerkezet a dimenziói ellenére könnyed, szellős érzetet kölcsönöz, nem nehezedik a környezetére.
– Kristályok mindenhol megtalálhatók, de nem mindennaposak. A természetben a kristályosodás akkor következik be, amikor a molekulák összegyűlnek, és stabilizálódnak. Az itt kialakult látogatói csoportok, párok immár együtt, új elemként indulhatnak felfedezni a közös élményeket – utal a szobor kristályos formavilágára. És ami a kapukat illeti? – Az áthaladás megadja a látogatónak az útirányt, így a kapu irányjelzőként funkcionál. Ugyanakkor a különböző területek közötti áthaladás jelképe és kozmikus szimbólum is, gondoljunk az olyan régiók átjárhatóságára, mint a föld és a menny – mutat rá a dizájner.
RaL