Közösségi közlekedés: Budapest kap pénzt, Debrecen nem
Budapest idén is az állami költségvetés legnagyobb haszonélvezője, ami helyes, hiszen a nemzet fővárosa, a legnagyobb magyar város, egy hárommilliós várostérség központja, 1,7 millió ember otthona, és rengeteg embernek biztosít munkát, tanulási lehetőséget vidékről is - írta a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára hétfői közleményében. Fürjes Balázs hangsúlyozta:
a kormány 2021-ben is százmilliárdokat biztosít a főváros működésére és fejlesztésére. Budapest "egyértelműen kivételes elbánásban részesül" a települések között, de ez természetes: főváros csak egy van és azt meg kell becsülnünk.
Az állami költségvetés minden évben jelentős összegeket biztosít a városok működtetésére az önkormányzatoknak - folytatta. 2021-ben minden település több pénzt kap erre a célra, de a legnagyobb mértékben a fővárosi önkormányzatok működési támogatása emelkedik. A 2020-as 85 milliárd forint után idén a fővárosi és kerületi önkormányzatok együttesen 116 milliárdot kapnak Budapest működési kiadásainak fedezésére, több mint harmadával növekszik a kormányzati támogatás - közölte.
Tömegközlekedés a vidéki városokban is van, Szegeden, Debrecenben és Miskolcon villamoshálózat is működik, de csak Budapest kap állami támogatást a közösségi közlekedés működtetésére; idén 12 milliárd forintot, csakúgy, mint tavaly. A kormány idén 3,2 milliárd forinttal támogatja a fővárosi buszbeszerzéskét, 2020-ban és 2021-ben összesen 64 vadonatúj, akadálymentes, légkondicionált, környezetbarát kék busz megvásárlását finanszírozta Budapesten. Ezek a járművek hetente félmillió budapesti utazását segítik és már mind forgalomba is álltak. Ebben az évben a kormány több mint tízmilliárd forintot fordít a HÉV-vonalak teljes felújításának előkészítésére, a HÉV járműcsereprogramjának megvalósítására, két új budapesti peremhíd, a Galvani és az Aquincumi híd tervezésére, az elővárosi vasút fejlesztésére
- sorolta az államtitkár. Mindezeken felül a kormány, a főpolgármesternek tavaly tett kormányzati javaslat alapján, 60 milliárd forint értékben vállalja magára jelentős budapesti városfejlesztések finanszírozását és megvalósítását, így tehermentesítve a fővárosi költségvetést. Végezetül Fürjes Balázs emlékeztetett arra is, hogy a kormány intenzív támogatásával 2022-ig összesen 1052 vadonatúj metró, villamos, busz, troli állt és állhat forgalomba a budapesti tömegközlekedésben. Az összesített adatok azt mutatják, hogy 2010 és 2021 között a kormány összesen több mint 1330 milliárd forinttal támogatja a fővárosi tömegközlekedést.