Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debrecent csak ezután rohamozzák meg a betelepülők

| 2019. 12. 13. | 09:53:00
Herdon István és cége további nagy multik megjelenésére készül.
Debrecent csak ezután rohamozzák meg a betelepülők
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A debreceni gazdasági élet egyik ikonikus alakja, az ipari parkokat fejlesztő Xanga cégcsoport első embere, Herdon István volt a Cívishír vendége, hogy kibeszéljük a 2019-es esztendő nagy kihívásait, illetve a jövő feladatait. A cégnél az advent a várakozás időszaka, mégpedig úgy, hogy az Úr eljövetelét újabb és újabb Debrecenbe csábított befektető előzze meg.

Nálunk december 20-ig gőzerővel zajlik a munka, hiszen nagyon sok ajánlatunk van kint, és az ígéretek, illetve a reményeink szerint ezen ajánlatokra a válasz a karácsonyfa alatt lesz

– válaszolta Herdon István arra a kérdésre, hogy mit hozzon a Jézuska a Xangának. A leendő debreceni iparosok kilétét az üzletember nem fedte fel, csak annyit árult el, hogy a keresztény világból származnak, ezért a karácsony nekik is igazodási pont.

Nagy lehetőség a reptér

Az esztendő értékelésekor Herdon István a repülőteret említi elsőként. Fontos mérföldkő ugyanis a Xanga életében, hogy a debreceni légikikötő üzemeltetését visszaadták a városnak, bár a cégcsoport 25 százalékban továbbra is tulajdonos maradt.

Jelentős változás volt a reptér átadása az én életemben is, hiszen azok a nagy fejlesztések, amelyek az utóbbi időben megvalósultak, mindennapos munkát, teendőt adtak nekem és a munkatársaimnak, azaz mi operatívan részt vettünk mindenben. Most azonban visszatértünk a kaptafához, ami az esetünkben annyit jelent, hogy az ipari parkot (hivatalos nevén: a Debreceni Regionális és Innovációs Tudományos Technológiai Park) fejlesztjük tovább. Jelenleg is zajlik egy egymilliárd forintos beruházásunk, egy infrastrukturális fejlesztés a Határ úton, amire uniós támogatást is kaptunk, és jelenleg a közbeszerzési eljárás zajlik

– így Herdon István, aki szerint a repülőtér átadásával felszabadult energiát intenzív tárgyalássorozatba fektették, aminek eredményeként újabb gyárak, üzemek létesülnek a Határ úti, illetve a déli ipari parkban. Ugyanakkor nagy hangsúlyt kap a Xanga életében a reptéri logisztikai központ fejlesztése, hiszen ahogy István mondja, „minden a logisztika”.

Herdon István: „A debreceni repülőtér olyan ütemű fejlődést mutat, hogy hamarosan eléri az évi egymillió utasszámot” 
 (Fotó: Airport Debrecen)

 

Víziók és milliók

A Xanga életében a repülőtér továbbra is meghatározó jelentőségű, kisebbségi tulajdonosként elkötelezett a reptér fejlesztésében, a cég képviselője - jelesül Herdon István - a stratégiai döntésekben részt is vesz. A debreceni repülőtér olyan ütemű fejlődést mutat, hogy hamarosan eléri az évi egymillió utasszámot, a végcél pedig valahol hárommilliónál lehet. Így belátható időn belül – többek között – új terminál építésére van szükség, ami nemcsak a Xanga, hanem az önkormányzat erejét is meghaladja, így állami szerepvállalásra lesz szükség. Herdon István szerint a megpezsdült debreceni gazdasági élet, illetve a különböző menetrend szerinti járatokkal ide látogató turisták az önkormányzat és az állam számára termelik a profitot, tehát gazdasági szempontból abszolút racionális és indokolt a repülőtérfejlesztésre közpénzt is költeni.

A „nagyváradi fenyegetés” említésekor Herdon István előbb elmosolyodott, majd kifejtette:

Nyilvánvalóan bosszantja a nagyváradiakat az, hogy ők már korábban komoly fejlesztéseket valósítottak meg a repülőtéren, amely azonban kihasználatlan. Hosszabb távon azonban látok jövőt a nagyváradi repülőtérnek, a repülés ma már olyan populárissá vált, hogy a légitársaságok kínálata gombamód szaporodnak. Ez egy szabad piac, nem lehet járatokat osztogatni egymás között, az nem transzparens, a piacért meg kell küzdeni. Mi is megküzdöttünk. Nagyon sok légitársasággal tárgyaltunk, először a Wizz Air hitte el, hogy ebben a régióban ennyi utas lesz, és még további lehetőség van benne. Debrecen és 100 kilométeres körzetében rengeteg utas van, ezt ma már nem csak Wizz Air látja, hanem mássok is

- fejtette ki Herdon István, aki szerint érdekes képet mutat a Partiumból érkezők utazási szokása. Bizonyos desztinációk esetében ötvenszázalékos az arányuk, vagy még magasabb, más úticéloknál azonban a nyomuk sincs, vagy elenyésző a számuk. Így a nagyváradi repülőtér a legtöbb járat esetében a jelenlegi szokások szerint nem tud konkurenciája lenni a debreceninek.

Herdon István saját vízióként említette a reptér kapcsán, hogy megvalósul majd a teherforgalom, illetve gépjavító bázis és egyéb magas hozzáadott értékű aktivitás is kiépül. A milliós utasszám már indokolja ezeket a fejlesztéseket, tekintett a jövőbe a cégvezető.

Le a földre, mit tesz idén a kirakatba a Xanga?

A Debrecen iránti érdeklődés 2015 után még erősebben fokozódott, kezdett bele Herdon István az újabb sikersztori ecsetelésébe, és nem csak a Xanga, hanem a gazdaságfejlesztésben jártas városvezetés is felfedezte, hogy irányváltásra van szükség, létrehozta az EDC-t, illetve egy 600 hektáros fejlesztést hajtott végre a déli ipari parkban. Ide stratégiai fontosságú cégek kezdtek betelepülni, és mindezt tetézte a BMW-gyár építésének bejelentése, ami alapvetően változtatta meg a piaci viszonyokat. Ebben keresi a helyét a Xanga, amely visszatért ahhoz, amit húsz éve csinál, és nagyszabású fejlesztéseket hajt végre a területein, hiszen – Herdon István meggyőződése szerint – a jövőben tömegével jönnek majd Debrecenbe a befektetők, termeléskapacitást kiépíteni szándékozók számára. A Xanga megépíti nekik a leendő gyárhoz az infrastruktúrát, felhúzza az „óriásdobozt”, majd hosszú távra bérbe adja a gyártónak.

Papp László  polgármester, Herdon István, Barcsa Lajos alpolgármester és Jürgen Schröer vezérigazgató a német Robert Bürkle gépgyártó vállalat debreceni gyárának alapkőletételén   (Fotó: Cívishír)

Új kihívások, tőkealapok

A Xanga ma már elsősorban a magasan képzett munkaerőt igénylő cégeket nyer meg Debrecen számára. Mintegy hatezren dolgoznak a cég érdekeltségéhez tartozó ipari parkokban, több mint ötven százalékuk diplomás szakember, jegyezte meg Herdon István, aki szerint a további, magasan hozzáadott értéket képviselő vállalatok nagy számban jelennek meg a cívisvárosban a következő két-három évben. Ennek a rohamnak kell megágyazni, ez a várakozás hívott életre egy alapkezelőt Xanga Ventures Magántőke-kezelő Zrt. néven, amely a fejlesztések forrásait biztosítja, illetve létrehozták a Debreceni Iparifejlesztési Alapot (DIA), a Magyar Fejlesztési Bankkal közösen. Utóbbi kifejezetten azzal a céllal jött létre, hogy még üresen álló, debreceni Határ úti ipari területeket, illetve a déli parkban lévő területeket fejlesszék. A banki szerepvállalással ez az alap mintegy 30 milliárdos beruházást tesz lehetővé az említett helyszíneken.

Nincs még itt a fél világ!

Arra felvetésünkre, hogy mi jöhet még a BMW után, Herdon István újabb hosszabb monológba kezdett.

Az iparfejlesztési alapot nem véletlenül csináltuk meg! A mostani fejlesztéseinknek egyelőre nincs köze a BMW-hez, attól teljesen független gyártók telepednek le Debrecenben a különféle iparágakból.. Elképzelhető, hogy majd egyszer beszállítói lesznek az autógyárnak, de most még nem az a szempont. A BMW-t kiszolgálni hivatott speciális „ipari szegmens” majd a jövőben kezd életjeleket adni. A városban nagyságrendileg 1200 hektár ipari infrastruktúrával ellátott terület áll rendelkezésre, ami, azt hiszem, egyedülálló az országban. Az élénk érdeklődés nem csak a BMW miatt van, nekünk konkrétan egyelőre egyetlen futó projektünk sem kapcsolódik hozzá.

„Egy bizonyos aktivitást már nem lehet a fővárosból intézni.”
 

Herdon István szerint a logisztika lesz a fő ágazat a következő évtizedben, ami szintén nem a BMW-hez kapcsolódik szorosan. Régióközpontként sokáig Budapestről szolgáltak ki minket, de ma már megjelentek a nagyobb cégek Debrecenben is, mert egy bizonyos aktivitást már nem lehet a fővárosból intézni. A Krones például hozta magával a logisztikai partnerét, amely majdnem akkora beruházást valósított meg, mint maga a gépgyártó vállalat. Ennek szellemében a Xanga is nagyobb hangsúlyt fektet a jövőben a logisztikai háttér fejlesztésére, hogy a majdani logisztikai cégek betelepülése zökkenőmentes legyen.

A környezetvédelem nem új divat

A Debrecenben ipari tevékenységet folytatók többsége nyugat-európai cégek leányvállalatai. Herdon István emlékszik rá, hogy többen már a kétezres évek elején környezetvédelmi szempontokhoz kötötték a bérleti szerződést. Az egyik cég előírta, hogy akkor jön Debrecenbe, ha a gyárában a megújuló energiából származó megoldások meghatározó százalékot érnek el. Egy másik cég esővízhasznosító berendezéssel kérte a gyárat, hát így építették meg neki, meséli Herdon István, aki kiemelte, hogy a környezetvédelem immár cégpolitika is a nagy gyártóknál. A Xanga is „zöldül”, már napelemes rendszerrel együtt kínálja a a debreceni lehetőséget a nyugatiaknak, illetve elektromos töltők kiépítése is része a fejlesztéseknek.

Nagyon nyomják a BMW-projektet

Herdon István nem ad azokra a pletykákra, melyek a BMW visszatáncolásáról szólnak. Amit látunk, az éppen ezekkel ellentétes, nagyon nyomják a projektet, fogalmazott az üzletember, aki szerint egy ilyen nagy beruházáshoz a környezetnek is meg kell érnie, és az nem egyik napról a másikra megy. Pezsgő öt évnek nézünk elébe, és a komoly mozgás csak jövőre indul be, a BMW kapcsán is, de tőle függetlenül is.

Földmunka a leendő BMW-gyár helyén  (Fotó: MTI)

A németek már tudják

Herdon István számára az üzleti utak jelentik a kikapcsolódást, akkor ugyanis kiszakad a mindennapi monotómiából. Az Egyesült Államokat 2019-ben ötször járta meg, egyszer sem áztatta a lábát a Miami Beachen, hanem tárgyalásról tárgyalásra járt. Piacfelmérést végzett, lehetséges befektetőkkel ült asztalhoz, illetve reklámozta Debrecent az tengerentúli gazdasági élet szereplői között, mert a városunk még nem a világ közepe. Még Európában is van mit tenni a marketing ügyében, nem csak Amerikában. Azt mindenesetre örömmel nyugtázza Herdon István, hogy német gazdasági életben már senkinek nem kell bemutatni Debrecent, és mivel Európa legnagyobb gazdaságáról van szó, optimistán tekinthetünk a jövőbe.

Cs. Bereczki Attila

[Beillesztett cikk: Debreceni 21-es: Herdon István, a gazdasági élet Cristiano Ronaldója]

 

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Civilek és politikusok ragadtak szerszámot Pallagon
Civilek és politikusok ragadtak szerszámot Pallagon
Közösségi faültetést tartottak Debrecenben.
Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra
Hajdú-Bihar még vár a 160-as tempóra
Eredetileg 2024-re ígérték a 160 kilométer/órás sebességet Debrecen és Kisújszállás között
Debreceni olimpikonokra, élsportolókra emlékeztek
Debreceni olimpikonokra, élsportolókra emlékeztek
Hagyományteremtő szándékkal tartottak sírkerti sétát.
Jégvirágkarnevál: a tél életre kel Debrecenben
Jégvirágkarnevál: a tél életre kel Debrecenben
A virágkarnevál varázslatos, jeges testvére először kápráztatja el a várost.
Hangfogó Band: generációkat táncoltatnak
Hangfogó Band: generációkat táncoltatnak
Debrecen legendás zenekara idén ünnepli fennállásának 40. évfordulóját.
Baleset történt Debrecen belvárosában
Baleset történt Debrecen belvárosában
Mentők, rendőrök a helyszínen.
A forradalom leverésére emlékeznek Debrecenben
A forradalom leverésére emlékeznek Debrecenben
1956. november 4-én hajnalban indult meg a szovjet csapatok támadása.
Baleset Haláp közelében: öt ember kórházban
Baleset Haláp közelében: öt ember kórházban
Traktor és személygépkocsi ütközött.
Nyolc új ösztöndíjas a debreceni agrárkaron
Nyolc új ösztöndíjas a debreceni agrárkaron
A legkiválóbb hallgatók munkáját ismerték el.
Hosszabb nyitvatartás a temetőkben
Hosszabb nyitvatartás a temetőkben
A rendőrség és a MÁV is készült a hétvégére.
Gázolt a vonat Debrecenben
Gázolt a vonat Debrecenben
A személyvonaton kétszázan utaztak.
A Nébih már az ünnepekre készül
A Nébih már az ünnepekre készül
Bejgli, hal, szaloncukor…
Jól megy a Skodának
Jól megy a Skodának
Komoly nyereséget könyvelhetnek el.
November csökkenést hoz az üzemanyagárakban
November csökkenést hoz az üzemanyagárakban
A héten többször is változtak az árak.
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
Újabb mérföldkő, nem csak a Debreceni Egyetem életében.
Orbán: lesz 14. havi nyugdíj
Orbán: lesz 14. havi nyugdíj
A részleteket még nem dolgozták ki.
Ellenzéki elutasítás a hitközségeknek
Ellenzéki elutasítás a hitközségeknek
A tervezett zsidó idősotthon ügyében akadt nézeteltérés; a DVSC és ingatlaneladások is szóba kerültek a közgyűlésen.
Mindenki megszavazta az új színházigazgató megbízását
Mindenki megszavazta az új színházigazgató megbízását
Debrecen polgármestere szerint Vadász Dániel a megfelelő szakember a Csokonai Nemzeti Színház élére.
Jól jár a Csinibaba és a Nagyerdei Víztorony is
Jól jár a Csinibaba és a Nagyerdei Víztorony is
A menekültbefogadó állomás tíz éve bezárt, „lassan” eljött az ideje a Sámsoni úti lazításnak.
Több mint fémilliárdra büntették a Használtatautó.hu-t
Több mint fémilliárdra büntették a Használtatautó.hu-t
Az oldal piaci részesedése 70 százalékos volt a vizsgált időszakban.
Meghosszabbítják és kiterjesztik az árrésstopot
Meghosszabbítják és kiterjesztik az árrésstopot
A marha fehérpecsenye és a felsál is az új termékek között.
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
A Debreceni Ipari Centrum Kft. ajánlattételi felhívása.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Két debrecenivel készül a válogatott
Két debrecenivel készül a válogatott
Csak már nem a DEAC, hanem a ferencváros játékosai.
Hirdetés
Hirdetés
Civilek és politikusok ragadtak szerszámot Pallagon
Civilek és politikusok ragadtak szerszámot Pallagon
Közösségi faültetést tartottak Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Vádat emeltek ellenzékiek ellen
Vádat emeltek ellenzékiek ellen
Csoportosan elkövetett, hivatalos személy elleni erőszak bűntette a vád.
Gazdaság
A Nébih már az ünnepekre készül
Bejgli, hal, szaloncukor…
Jól megy a Skodának
Komoly nyereséget könyvelhetnek el.
November csökkenést hoz az üzemanyagárakban
A héten többször is változtak az árak.
A BMW-vel közös járműlabor Debrecenben
Újabb mérföldkő, nem csak a Debreceni Egyetem életében.
Orbán: lesz 14. havi nyugdíj
A részleteket még nem dolgozták ki.
Támogatott tartalom
Mikortól érdemes beruháznod kézi pántológépbe?
Mikortól érdemes beruháznod kézi pántológépbe?
Ez az eszköz egyszerűbbé teheti a mindennapi munkát.
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
Pályázat: síktalanítás, hóeltakarítás
A Debreceni Ipari Centrum Kft. ajánlattételi felhívása.
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Emlékparkot avattak Hajdúszoboszlón
Az emlékülésen a hévizek atyjára emlékeztek.
Hirdetés
Hirdetés