Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Debreceni önkormányzat: lámpák vagy körforgalom?

| 2019. 11. 05. | 12:53:00
Sokan nem értik, hogy miért nem körforgalmat épít a város a Homokkertben. Most megválaszolták. 
Debreceni önkormányzat: lámpák vagy körforgalom?
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Öt utca keresztezi egymást körforgalom-építés szempontjából előnytelen szögekben, távolságokban. A korrekciókhoz szükséges ingatlanok magántulajdonban vannak és bontás is szükségeltetne. Ezekből az okokból adódóan a fizetendő kártalanítási összeg rendkívül megdrágítaná a körforgalom építését – reagált a debreceni polgármesteri hivatal, miután sok internetes kommentárt látva arra kerestük a választ, hogy miért lámpás csomóponttá alakítják a Galamb–Vécsey–Szabó Kálmán–Gizella–Budai Ézsaiás utcák csomópontját körforgalom helyett. 

A forgalmas és balesetveszélyes homokkerti kereszteződés átépítése november közepén kezdődik, a beruházó önkormányzat és a közbeszerzésen nyertes Ke-Víz 21 Zrt. októberben szerződést kötött a nettó 310 millió forintos munkára. Az erről szóló cikk kommentelői alapvetően körforgalompártiak, mondván, az a forgalmat is érezhetően felgyorsítja és a balesetek számá, súlyossságát is csökkenti. Az önkormányzatnál szintén a körforgalmat részesíti előnyben, csakhogy a döntés nem minden esetben egyszerű.

A szerencsétlen elhelyezkedésű homokkerti csomópont

– Egy-egy csomópont átépítésekor számos szempontot szükséges mérlegelni. Ilyen a forgalom összetétele, az irányonkénti nagysága, az átépítéshez rendelkezésre álló terület mértéke, a fejlesztéshez biztosított pénzügyi forrás stb. Ahol irányonként az átlagos napi forgalom egységjárműre tekintve kiegyenlített és van kellő tér és pénz, a körforgalom preferált megoldás, hiszen az a legnagyobb áteresztő képességű. Szükséges terület, anyagi forrás híján, ha a forgalomszámlálások bizonyos irányokban nagymértékű egyensúlytalanságot mutatnak, ám a csomópont biztonságát fokozni kell, úgy a jelzőlámpás forgalomirányítás mellett döntünk – hangsúlyozzák.

Vajon mennyivel költségesebb körforgalmat építeni?

A körforgalmak építési költségei – válaszolták – a mérettől és a szükséges közműkiváltásoktól, az építéshez szükséges esetleges magáningatlanok bekerülési költségeitől függenek. Egy jelzőlámpás csomópont esetében előbbi kettővel kell kalkulálni. Konkrét körforgalmi kiviteli terv hiányában azonban nem lehet megmondani azt, hogy a körforgalom mekkora többletköltségét jelent.

A városháza rendelkezésünkre bocsátott egy grafikát. Mint rámutattak, a Szabó Kálmán és Vécsey utcák becsatlakozása jelenti a fő gondot. Látszik is, hogy a két utca éppen a körforgalomnál „szalad egymásba”. Ezeknek az utcáknak a körforgalomba való bevezetése – érvel az önkormányzat – csak magáningatlanok igénybevételel lehetséges. Ezért is nehéz megbecsülni egy-egy ilyen építkezés költségét a kártalanítási összegek ismerete nélkül. Az viszont biztos, hogy jelentősen drágítaná egy nagyméretű körforgalom beruházását.

A rajzon jól látható, hogy a Szabó Kálmán és a Vécsey utcán esetében nincs egyszerű, olcsó megoldás…

Megtudtuk azt is, hogy a csomópont átalakítása 2020 augusztusára fejeződik be, a kivitelezés ideje alatt ideiglenes forgalomkorlátozás lesz érvényben. Fontos változás lesz, hogy a terv szerint a jelenlegi helyzettel ellentétben a Szabó Kálmán és a Gizella utcák lesznek a védett utak, így a Galamb és a Vécsey utcák irányából érkezőknek kell majd elsőbbséget adni, ha a jelzőlámpák éppen sárgán villognak vagy nem üzemelnek. A változást a tervezést megalapozó forgalomszámlálások indokolják.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
További híreink
Tüntetés a Nagyállomásért Debrecenben
Tüntetés a Nagyállomásért Debrecenben
A Szikra Mozgalom demonstrációt tart.
Csőtörés Debrecenben: csak márciusban lesz rend
Csőtörés Debrecenben: csak márciusban lesz rend
Az útfelület végleges helyreállításához melegaszfaltozás szükséges.
Városháza: a Nagyállomás felújítása debreceni érdek
Városháza: a Nagyállomás felújítása debreceni érdek
Reagált a DK-s Varga Zoltánra a polgármesteri kabinetiroda.
Bajnokok egyeteme: ennyi élsportoló nem tévedhet!
Bajnokok egyeteme: ennyi élsportoló nem tévedhet!
Debrecenben mentorprogram is segíti a sportoló hallgatókat.
Kamion és személyautó ütközött Debrecenben
Kamion és személyautó ütközött Debrecenben
A Mikepércsi úton torlódásra kell számítani.
Új professzorok a Debreceni Egyetemen
Új professzorok a Debreceni Egyetemen
Öten kapták meg a kinevezést.
Elhunyt a debreceni irodalomtörténész
Elhunyt a debreceni irodalomtörténész
Taxner-Tóth Ernőt az egyetem saját halottjának tekinti.
Kocsik ütköztek a forgalmas debreceni úton
Kocsik ütköztek a forgalmas debreceni úton
A járművekben két-két ember utazott.
Kigyulladt egy autó a Faraktár utcában
Kigyulladt egy autó a Faraktár utcában
Az esethez a debreceni tűzoltók vonultak.
Az utolsó földművesek – Gerlach és Rózsa
Az utolsó földművesek – Gerlach és Rózsa
Nyomtatott húsok, mesterséges mikrozöldségek, agyongyógyszerezett haszonállatok, avagy az egységből való kiszakadás tünetei.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Negyvenéves Cristiano Ronaldo
Negyvenéves Cristiano Ronaldo
A legenda még ma is aktívan futballozik.
Hirdetés
Hirdetés
Érettségi: már csak pár napig lehet jelentkezni
Érettségi: már csak pár napig lehet jelentkezni
A tavaszi vizsgaidőszak május 5-től július 2-ig tart.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
Lakáspiac: az árak emelkedése várható
A növekvő keresleti igényekkel a szűkösebb kínálat továbbra sem tud lépést tartani.
Hortobágy-Berettyó-parti húsüzemet zárt be a Nébih
Súlyos szabálytalanságokat találtak az üzemben.
Megbüntették a Raiffeisen Bankot
Több mint 40 millió forintot kell fizetnie a pénzintézetnek.
Az unió támogatja a magyar tanárok béremelését
Pedagógusonként ötmillió forinttal.
A friss diplomásoknak a rugalmasság a legfontosabb
A bérezés csak a harmadik szempont, amit figyelembe vesznek.
Az utolsó földművesek – Gerlach és Rózsa
Nyomtatott húsok, mesterséges mikrozöldségek, agyongyógyszerezett haszonállatok, avagy az egységből való kiszakadás tünetei.
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Fűtés és hűtés környezetbarát módon
Fűtés és hűtés környezetbarát módon
A hőszivattyú működésének alapelvei.
Robotokkal versenyeznek tizenévesek Debrecenben
Robotokkal versenyeznek tizenévesek Debrecenben
A jövőt a mérnökök csinálják, hallhatták a regionális döntő résztvevői.
Orvosbál: régi hagyomány tér vissza Debrecenbe
Orvosbál: régi hagyomány tér vissza Debrecenbe
Ismert fellépők, svédasztalos vacsora és italkóstolás a Lovardában.
Tovább érvényesek az éves parkolóbérletek
Tovább érvényesek az éves parkolóbérletek
Túlterhelt az ügyfélszolgálat Debrecenben.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés