Hirdetés

Hirdetés

Gázvezeték utcai életmentés a huszonnegyedik órában

2019.06.06. 07:55

Gázvezeték utcai életmentés a huszonnegyedik órában
Baráth Norbert (Fotó: Fogarasi Renáta/Cívishír)

Új terveket szövögetnek a debreceni stadionnal is.

Hirdetés

Hirdetés

A mai fiatalok már nem is tudják, hogy Debrecen nem is olyan régen egy rendkívül látványos technikai sportág fellegvára volt, hiszen évek óta tart a lassú, de biztos leépülése a Gázvezeték utcai létesítménynek, és ami a legszomorúbb, magának a salakmotorozásnak is. Egyre kevesebb a verseny, kiöregedtek a menők, akik már aktív korukban legendává emelkedtek, az utánpótlásról pedig csak kevesen próbáltak gondoskodni, és nekik is beletört a bicskájuk.

Nincs mit szépíteni: mára tetszhalott állapotba került a debreceni salakmotorozás, miután Tabaka József is letette tavaly a vaspapucsot, a cívisvárosnak egy szem versenyzője maradt, Kovács Roland. Egy fecskével csinálni nyarat?

A legutóbbi közgyűlésen azonban felkaptuk a fejünket az egyik napirendi ponton:

a salakstadion hasznosítását a Speedwolf Sportszervező Nonprofit Kft. kapta meg ingyenesen, sportcélú feladatok ellátására.

A cég mögött két arc van, a Baráth Norberté és Boros Norberté, akik életet próbálnak lehelni a Gázvezeték utcai létesítménybe, és akiket aligha kell bemutatni vaspapucsos berkekben. Az önkormányzat útravalóul „megdobta” őket 40 millió forinttal, no de mire elég ennyi egy technikai sportágban, ahol – ahogy a bennfentesek mondani szokták – a világ pénze is kevés?

A salakmotor messze a legolcsóbb technikai sport! – vágja rá Baráth Norbert, hozzátéve azt, hogy a Gázvezeték utcai stadion előző üzemeltetője, Tabaka József, illetve a Debreceni Speedway SE több fejlesztést megvalósított és erejéhez mérten versenyeket is rendezett, az új világ azonban egy új üzemeltetői szemlélettel jár, és a huszonnegyedik órában szálltak be, hogy mentsék a menthetőt, illetve új alapokon kezdjék meg az építkezést.

Magosi és Tabaka harca. Már ezek is régi szép idők...  (Fotó: mti)

 

Több izgalom, kevesebb por, stadionszék mindenkinek

Ami a szakmai-technikai megújulást illeti, Baráth Norbert elmondta, hogy átépítik a pályát, azaz nagyobbá teszik a kanyarban lévő szegélykövek áthelyezésével, a nagyobb tér pedig látványosabb versenyre, izgalmasabb

párharcokra ad lehetőséget. Ugyanakkor megújul a pálya talaja is, egy új rétegnek köszönhetően a tapadás nagyobb lesz, a porból pedig kevesebbet szív a publikum, amelynek kiszolgálása a legfőbb cél, ezért az első lépések egyike lesz a célegyenes teljes lelátójának „beszékezése”, hogy ne csak a tucatnyi VIP-vendég élvezze a műanyag stadionszék kínálta komfortot. No persze a VIP-vendégekről külön gondoskodnak, a tervek szerint egy teraszt építenek a támogatóknak, hogy azok a kulináris élvezeteknek is hódolni tudjanak a verseny alatt, ha már anyagi áldozatot hoznak egy nemes ügyért, tette hozzá Baráth Norbert, aki a „problémás” szomszédoknak is jó hírrel szolgált: a depót a stadion másik végébe helyezik át, így megszűnik a sokat átkozott zajforrás a Gázvezeték utcánál.

Családi buli

Az infrastrukturális fejlesztések mit sem érnek, ha nincs mögötte tartalom. Baráth Norbert szerint nekik van, egy teljesen új szemlélettel vágnak bele az üzemeltetésbe, mint ahogyan azt eddig megszokhatták a nézők. Egyrészt látványos körítést adnak a salakmotorversenyeknek, hogy az egy családi happening legyen. Norberték tudják, előbb bizonyítaniuk kell, és csak utána várhatják el a támogatók segítségét. Augusztus 20-án esnek át a tűzkeresztségen, amikor egy rangos nemzetközi viadalt hoznak össze a debreceni hagyományoknak megfelelően. Idén még egy magyar bajnoki lebonyolítását tervezik, de reményeik szerint jövőre már jóval több versenynek adhat otthon a stadion, és évről évre egyre többnek!

(Fotó: Google Maps)
 

A híres testvér kintről segít

Baráth Norbert bátyját, Lajost – vagy ahogy mindeni becézi: Luigit – a televízióból ismerhetjük, többek között olyan vaspapucsos világsztároknak szerelte a motorját, mint a dán világbajnok Nicki Pedersen.

Baráthok: Norbert és Lajos  (Fotó: Magánarchívum)

Luigi kint él Dániában, a műhelyben motorok építésével, szervizelésével, tuningolásával foglalkozik, de természetesen gyakran kérem ki a véleményét és rendre megfogadom a tanácsait, hiszen szakmailag rendkívül sok tapasztalatot szerzett a miénknél egy sokkal fejlettebb salakmotoros kultúrában. Már fel is ajánlotta a segítségét a motoros iskola beindításában, ami az utánpótlásstratégiánk fontos eleme, készít nekünk motorokat, de kiaknázhatjuk a rendkívül széleskörű sportági kapcsolatait is, hiszen a nyugati nagy sztárok általában vonakodva jönnek keletre motorozni, ha egyáltalán jönnek, Luigi közbenjárása sokat segíthet

- avatott be a bátyjával szövögetett tervekbe Baráth Norbert.

Nyitott stadion

Az új üzemeltetők legnagyobb vívmánya lesz, ha ígéretükhöz híven megnyitják a stadiont a környékbeliek számára. Baráth Norbert műfüves focipályát képzel el az ovál közepére, lelki szemei előtt pedig a salakon kocogó környékbelieket lát, amikor nincs verseny, hogy ők is érezzék magukénak a létesítményt, és legyen az egy igazi sportcentrum fiataloknak és idősebbeknek egyaránt a szürke hétköznapokon is, villanyfénnyel! Mindez természetesen nem egyik napról a másikra valósul meg, de legalább van ötlet és elképzelés hosszabb távra, ami elvi és anyagi támogatásra egyaránt érdemes lehet. Mindent bele!

Cs. Bereczki Attila

 

DebrecensalakmotorGázvezeték utca

Szóljon hozzá!

Hirdetés

Hirdetés

.