Szabadulna a DKV a Zsuzsi egyik projektjétől
2018 végére meg kellett volna valósulnia a debreceni „Zsuzsi” vasút pályafelújításának, azonban még a kivitelezőt sem sikerült kiválasztani, az erre vonatkozó harmadik közbeszerzési eljárás jelenleg is tart. Mivel a beruházást állami forrásból fedeznék, az üzemeltetésért végső soron felelős DKV Zrt. kezdeményezte a támogatási szerződés módosítását az Innovációs és Technológiai Minisztériumnál. Az új céldátum 2019. december 31. lenne, de van más is. Az állam úgy adott 771 millió forintot, hogy abból a pályafelújítás és az úgynevezett gördülőállomány (például a mozdonyok) fejlesztése mellett még egy megvalósíthatósági tanulmányt is készíttetni kell a vonal Nagyállomáshoz történi bekötéséről. Úgy tűnik azonban, hogy a rendelkezésre álló pénzből ennyi minden nem telik ki.
[Beillesztett cikk: Húszmillió hibádzik a debreceni kisvasútnál]
A fentiek abból a közgyűlési előterjesztésből derülnek ki, amely az önkormányzat és a kisvasutat ténylegesen üzemeltető „Zsuzsi” Erdei Vasút Nonprofit Kft. közötti 2007-es működtetési szerződés aktualizálását kívánja elérni, lévén az elmúlt több mint 10 év során számos jogszabály módosult. Mint emlékeztetnek, az állami támogatásból egy sor beruházást kellene elvégezni, felsorolásunk csak a leglényegesebb elemekre tér ki:
- 17 méter hosszúságú vizsgálóakna építése a Ruyter utcai telephelyen
- 8 aszfaltos és 11 földúttal keresztezett vasúti átjáró felújítása
- 4 megállóhely a peron felújítása
- 7,42 kilométer hosszan a nyílt pálya felújítása előregyártott vasbeton aljra legalább 30 centi zúzottkő ágyazattal
- 3 MK48 típusú mozdony felújítása
- 1 gőzmozdony felújítása (a Közlekedési Múzeum tulajdona)
- 1 tolatómozdony felújítása
- 9 Bax típusú, zárt vasúti személykocsi teljes felújítása
- 1 Cax 521 típusú, zárt vasúti személykocsi teljes felújítása;
- 1 új nyitott vasúti személykocsi építése
A Cívishír szeptember 10-én írt arról, hogy a pályaépítésre kiírt közbeszerzési eljárás során négy ajánlat érkezett, méghozzá ordító költségkülönbséggel. A legalacsonyabb áron – 419 millió forintért – a miskolci AEDIUM Építőipari, és Kereskedelmi Kft. vállalta volna a munkát, míg a sárrétudvari TI-GRÉT Építőipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. 720 millió forintot jelölt meg.
Az ajánlatkérő „Zsuzsi” Erdei Vasút Nonprofit Kft. eredménytelennek nyilvánította az eljárást, ugyanakkor szeptember 14-én kezdeményezte az említett megvalósíthatósági tanulmány törlését az állami forrásból megvalósítandó feladatok közül. Vélhetően azért is, hogy pénzt szabadítson fel a pályaépítésre, s nem legyen szükség forráshiány miatt a harmadik körös eljárás negligálására is.
A Zsuzsi fejlesztésével elsősorban az erdőspusztai turizmust szerette volna erősíteni az önkormányzat, ez azonban összetettebb folyamat annál, hogy egy kisvasút megoldja. Míg 2013-ban egy-két illetékes arról beszélt, hogy néhány éven belül szeretnék elérni az évi 100 ezer utast, addig a mostani előterjesztés szerint a vasút kihasználtsága évi 21-22 ezer fő.
Ratalics László