Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Húszmillió hibádzik a debreceni kisvasútnál

| 2018. 09. 10. | 19:16:00
Képtelenül nagy különbség az árajánlatokban.
Húszmillió hibádzik a debreceni kisvasútnál
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

A tervek szerint idén szeptemberben hozzákezdtek volna a debreceni Zsuzsi-vasút hátramaradt pályafelújításához, de a közbszerzési eljárás eredménytelenül zárult.

A pályázók ugyanis magasabb költségért végezték volna el a munkát, mint amennyi pénz az előzetes kalkulációk alapján rendelkezésre áll.

2012 júliusában a „korszakos megújulás” mottójával adták át az erdei vasutat: körülbelül 450 millió forint uniós pénzt költöttek a keskeny nyomközű pályára, kerékpárszállításra is alkalmassá tettek két vasúti kocsit, továbbá – részben 50 millió forint önkormányzati forrásból – felépült a hármashegyi végállomáson a várókat, előadótermet, csillagvizsgálót is magába foglaló Természet Háza. A tudósítások szerint (Hajdú Online, MTI) az akkori sajtótájékoztatón szóba sem került, hogy a 17 kilométeres pályaszakaszból csak 10 kilométer megújítására volt elegendő a pénz. Erről egy 2016-os cikkből értesülhetett először a szélesebb közvélemény, majd tavaly Révész Máriusz kerékpározásért és aktív kikapcsolódásért felelős kormánybiztos bejelentette: a kisvasútfejlesztési program révén 754 millió forint jut a Zsuzsi járműállományának korszerűsítésére, pályafelújításra, továbbá egy, a Nagyállomásig kiépítendő csatlakozás megvalósíthatósági tanulmányára.

Sárrétudvari cég is jelentkezett

A 7 kilométernyi pályafelújításra a DKV Zrt. alá tartozó „Zsuzsi” Erdei Vasút Nonprofit Kft. keresett kivitelezőt közbeszerzési eljárásban, az erről szóló felhívás június végén jelent meg. A munkálatok számtalan részlet mellett a debreceni vasúti átjárók átépítésére és peronfelújításra is kiterjedtek. 

A hármashegyi Természet Háza – nehéz szülés volt (Fotó: Szegedi Ákos)

A szeptember 6-i Közbeszerzési Értesítő azonban arról tájékoztat, hogy bár négy cég tett ajánlatot, azok meghaladták a rendelkezésre álló 419 millió forintot. Az anyagi lehetőséghez képest a miskolci AEDIUM Építőipari, és Kereskedelmi Kft. ment a legmélyebbre nettó 439 milliós vállalással. Az azonos fővárosi címen szereplő A-Híd Építő Zárt. 586 millió, a V-Híd Építő Zrt. 652  millió forintért kezdte volna el a kivitelezést, míg a sárrétudvari TI-GRÉT Építőipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ajánlatában 720 millió forintos összeg szerepelt.

Nehezített pálya

A Zsuzsi új korszaka nem indult túl fényesen: a 2012-ban átadott szakaszon a kivitelezőnek ezernél több aljat kellett garanciában kicserélnie. A Természet Házának csillagvizsgálós tornyát 2013-ban hónapokra le kellett zárni a látogatók elől, mert konstrukciós melléfogások miatt balesetveszélyessé vált. De már a 2012. júliusi megnyitása sem sikerült, mert – ha hinni lehet az akkori információknak – a torony túl szűknek bizonyult a csillagvizsgáló berendezés elhelyezéséhez. De ezeken azért lehetett segíteni.

Azon már a jelek szerint kevésbé, hogy a bázisévnek tekintett 2008-as, 33 ezres utasforgalmat 2016-ra 100 ezerig szerették volna növelni, ám még csak megközelíteni sem tudták.

Hat évvel ezelőtt a Zsuzsinak százmilliós nagyságrendű beruházással lendületet adó döntéshozók reménykedtek benne, hogy vállalkozók jó üzleti lehetőséget látnak különböző szolgáltatások hármashegyi kinálatában. Kétségtelen, hogy vannak lelkes programszervezők, akik igyekeznek csalogató  gyerekműsorokat létrehozni a területen. De az áttörés egyelőre várat.

Ratalics László

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Huszonötödik diplomáját veszi át a Bács-Kiskun vármegyei családapa
Huszonötödik diplomáját veszi át a Bács-Kiskun vármegyei családapa
Kapus Krisztián már több mint 10 millió forintot költött tandíjra.
Hirdetés
Hirdetés
A katonák nem tétlenkedtek a Debrecen közeli balesetnél
A katonák nem tétlenkedtek a Debrecen közeli balesetnél
Egy sofőr epilepsziás rohamot kapott, két másik sérült sokkos állapotba került.
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Támogatott tartalom
Élet a vadonban? Munka az erdőben?!
Élet a vadonban? Munka az erdőben?!
Egyre nagyobb az igény a munkaerőre.
Több száz hajdúsági diák építi karrierjét LEGO-val
Több száz hajdúsági diák építi karrierjét LEGO-val
A FIRST LEGO League iskolai programban résztvevő több mint 400 gyereknek nemcsak a robotprogramozó és -építő tudása, de a problémamegoldó és csapatmunka képességeik is jelentősen fejlődtek.
A Richter alapítványának százmilliós támogatásából Hajdú-Biharba is jutott
A Richter alapítványának százmilliós támogatásából Hajdú-Biharba is jutott
A természettudományos oktatási infrastruktúrát fejleszthetik.