Debrecen már köröz a reptér-üzemeltetés fölött
Vételi ajánlat előkészítésére hatalmazta fel a polgármestert a debreceni közgyűlés augusztus 30-án, a város ugyanis – mint arról a Cívishír beszámolt – többségi tulajdonossá válna a mind forgalmasabb repülőteret üzemeltető cégben. A döntés nem teljesen egyezik a határozati javaslattal, amely azt mondta volna ki, hogy a polgármester vételi ajánlatot is tehet. A korrekció Gondola Zsolt (Civil Fórum) felvetésére történt meg, ő kifogásolta ugyanis, hogy az előterjesztésből szinte semmi nem derült ki az AIRPORT-DEBRECEN Repülőtér-üzemeltető Kft-ről, „márpedig nagyon nehéz úgy dönteni – fogalmazott –, hogy nem látom, milyen vagyonrészt veszünk”.
[Beillesztett cikk: Debrecen kulcspozícióba lépne a repülőtéren]
– A vásárlásról a következő, szeptember végi közgyűlésre másik előterjesztés készül a hiányolt információkkal, így a független könyvvizsgáló addigra a cég üzleti értékét is felméri. A mostani előterjesztés afféle első olvasat, a tényleges döntést az eredeti szándékunk szerint is a jövő hónapban hozta volna meg a közgyűlés – adott magyarázatot az ellenzéki képviselőnek Papp László (Fidesz–KDNP).
Így tartja helyesnek
A polgármester a vételi szándék hátteréről elmondta: az emlegetett kft. idén is jelentős, 450 millió forintos állami támogatást kap üzemeltetési költségekre, s ez a kormányzati szerepvállalás a következő években sem változik.
– A májusban bejelentett új járatokkal összefüggően az állam milliárdos összegeket költ a jövőben a cívisvárosi légikikötőre és ha kisebb léptékben is, de a város szintén beruház az infrastruktúra-fejlesztésbe. Ha ennyi közpénzt költünk el a repülőtérre, akkor én úgy látom korrektnek, hogy az üzemeltető társaság kerüljön döntően közösségi tulajdonba. A cég jelenlegi többségi tulajdonosának eddigi erőfeszítéseit nyilván el kell ismerni. Az új struktúra szerint Debrecen 74 százalékkal rendelkezne, míg a mostani tulajdonosnak 25 százalék plusz egy szavazat maradna. Ennek az a praktikus oka, hogy jelentős, 1 milliárd forintot meghaladó összeget ruházott be az üzemeltető cégbe, s mi ezt az összeget nem szeretnénk kifizetni – fejtette ki Papp László, aki szerint a veszteségfinanszírozás a húszas évek közepéig biztosan szükséges, azt követően, a tervezett 1-1,5 milliós utaslétszám mellett az üzemeltetés financiális egyensúlya kiegyenlítődne.
Hangsúlyozta: a repülőtér effektív gazdasági hasznot hozott, bevált az a másfél, két évtizeddel ezelőtti elképzelés, mely révén az egykori elavult szovjet katonai légibázist polgári repülőtérré alakították. – Kulcskérdés, hogy melyik város lesz a régió közlekedési centruma, ebben a helyzetben a debreceni légikikötőnek jelentős szerepe van – tette hozzá.
Madarasi István (MSZP) megjegyezte: a régióközponti szerep erősítése érdekében egyetért azzal, hogy a következő években a város legyen az üzemeltető többségi tulajdonosa, abban azonban már nem biztos, hogy piaci körülmények között hosszú távon is az önkormányzatnak kellene végeznie ezt a feladatot.
RaL