Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Elöl ül a masiniszta

| 2009. 10. 13. | 10:37:19
Debrecen – Szomorú dolog, hogy a magyar vasút – baleseteket leszámítva – csak akkor kerül az érdeklődés középpontjába, ha sztrájkkal bénítja az országot vagy, amikor szárnyvonalak megszüntetése kerül napirendre.
Elöl ül a masiniszta
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés

Szomorú dolog, hogy a magyar vasút – baleseteket leszámítva – csak akkor kerül az érdeklődés középpontjába, ha sztrájkkal bénítja az országot vagy, amikor szárnyvonalak megszüntetése kerül napirendre. Máskor soha! Ha megszámlálnánk a médiaemlítést, kiderülne, hogy a kisvasutak, köztük a Zsuzsi, többször szerepelt a közvélemény előtt, mint az egész magyar vonatozás együttvéve. Szorosan mögöttük második lenne, Gaskó István a nagy magyar sztrájk mágus, aki azonban sok újat már nem tud mondani. Se az övéinek, se nekünk, így a sztrájkfenyegetés vagy annak beváltása amolyan évi műsorszám a közvélemény számára. Aztán időről időre felbukkan a vonalbezárások ügye és az így kiváltott politikusi és össznépi reakció. Most megint ennek az idejét éljük.

Hogy milyen fontos lesz ilyenkor a vasúti közlekedés, az nem kifejezhető, hiszen annyi politikus, polgármester, közéleti személyiség soha, de soha nem fordul meg az elárvult, lerobbant állomások környékén mint ilyenkor, amikor készül, de még nem végleges a „halállista” a megszüntetni, bezárni szándékozott vonalakról.

Bizony, bizony, ilyenkor egyszeriben fontos lesz olyan települések kötöttpályás kapcsolata, amik között alig vonatozik ember. Annak a néhánynak, aki mégis, a jó része vasutas és ingyen veszi igénybe a szolgáltatást, a vonal költsége ezzel szemben annyi, amennyi! A magyar vasutat pedig nemcsak a vezetőinek bére és végkielégítése, hanem „még az ág is húzza”. Mert a munkahely, munkahely, amit meg kell őrizni! Többek között azért, mert hova tud elhelyezkedni az állás nélkül maradó vasutas?

Az is meggondolandó, hogy a vasúti összeköttetést igenis állami szolgáltatásként, ha úgy tetszik szükséges lehetőségként kellene felfogni és nem azt számolgatni, hogy kifizetődik e ennek vagy annak a vonalnak a fenntartása vagy nem. Mert a parlamentet is rég be lehetett volna zárni, ha azt vennék alapul, hogy mikor hányan ülnek a padsorokban? És parlamentnek mégis lenni kell. Valahogy így van ez a vonatozással is.

Az megint más kérdés, hogy a monarchia vasútja, ami a 19-20. század fordulója környékén Európa egyik legfejlettebb hálózata volt, mára alig használhatóvá romlott, de eredetileg is magán viseli a magyaros „csalafintaságot”. Nevezetesen: vonalvezetése ilyen-olyan-amolyan érdekek szerint kanyargott és bizony a pálya sok helyen kilométerekkel megy el a falu mellett. Vagyis, aki busszal közlekedik ilyen helyeken, az a központban száll le, aki vonattal, az elé kimennek kocsival, bebuszozik a helyi járattal, kigyalogol az állomásra vagy begyalogol onnan. Aki nem hiszi, nézzen utána.

De ezzel együtt a kötöttpályás közlekedés örök! És most szegény idők is járnak. Ezért az államnak, de a településeknek és az utazóközönségnek is törődni kellene a vasúttal! Az állomásokkal, a szerelvényekkel, az állapotokkal. Nemcsak ott és akkor, ahol és amikor megszüntetés veszélye fenyeget.




Réti János
reti.janos@civishir.hu

Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Hirdetés
Lett diadal a salakmotor Európai-bajnoki döntő debreceni fordulójában
Lett diadal a salakmotor Európai-bajnoki döntő debreceni fordulójában
Magosi Norbert az erős mezőnyben nem tudott pontot szerezni.
Hirdetés
Hirdetés
Esős hét elébe nézünk
Esős hét elébe nézünk
Jégesőre, felhőszakadásra, viharos szélre is kell számítani.
Hirdetés
Hirdetés
Gazdaság
A fiatalok átlagosan 37,2 millió forintért vásároltak ingatlant az idén
Az idősebbeknél jelentősen nő az összeg, és sokan készpénzben fizettek.
Fél év alatt rendeznék Sárándon a csapadékvíz okozta helyzetet
Az ingatlanok között több vályogház is található, melyeket veszélyezteti a belvíz.
Orbán Viktor tengelybe állította Debrecent az új Duna-híd avatásán
A miniszterelnök meggyőződése, hogy a dél-magyarországi térségek jelentősége felértékelődik a jövőben.
Támogatott tartalom
Erdőfürdő, éjszakai túra, csillagles – izgalmas programokkal készül a Zsuzsi
Erdőfürdő, éjszakai túra, csillagles – izgalmas programokkal készül a Zsuzsi
Különleges, természetközeli időtöltés a Hármashegyi-erdőben.
Debreceni óvodásokért dolgoztak a XANGA munkatársai
Debreceni óvodásokért dolgoztak a XANGA munkatársai
Az ingatlanfejlesztő és -üzemeltető cégnél egy áramszünet miatt újragondolták a munkanapot.
Stafétabot-átadás a Sensirion Hungary Kft-nél
Stafétabot-átadás a Sensirion Hungary Kft-nél
Bemutatták a debreceni gyár új ügyvezetőjét.
Megnyílt Debrecen legújabb hamburgerezője
Megnyílt Debrecen legújabb hamburgerezője
A Smash Burger & Beer Bar a belvárosban várja a vendégeket.